REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kielce: rosną podatki dla przedsiębiorców i czynsze komunalne

REKLAMA

W 2012 roku w Kielcach stawki podatków od nieruchomości dla przedsiębiorców wzrosną o około 7 proc. Od połowy roku więcej za mieszkania zapłacą także użytkownicy lokali komunalnych i socjalnych.

Podwyżkę podatków od nieruchomości władzom Kielc udało się przeforsować podczas ostatniej sesji rady miasta w 2011 r., na której zatwierdzano także budżet na 2012 r. Wcześniej radni czterokrotnie nie zgadzali się na podwyżkę podatków. Pierwotna propozycja prezydenta Kielc Wojciecha Lubawskiego zakładała, że przedsiębiorcy za grunty i budynki płaciliby o ok. 8 proc. więcej niż obecnie; stawki za pozostałe grunty, domy i mieszkania byłyby większe o ok. 3 proc.

REKLAMA

Autopromocja

Ostatecznie jednak radni zgodzili się na podwyżkę podatków jedynie dla przedsiębiorców - od gruntów i budynków lub ich części, zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - o ok. 7 proc.

Za grunty związane z działalnością gospodarczą opłata wzrosła z 0,71 zł do 0,76 zł za metr kwadratowy. Za budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz za mieszkania zajęte na prowadzenie działalności stawka podatku wzrosła z 19,01 zł za metr kw. powierzchni do 20,36 zł.

Zachowano preferencyjne stawki dla rzemieślników - będą płacili o połowę mniej za metr kw. użytkowanej powierzchni, niż inni przedsiębiorcy. Podwyżka nie objęła gruntów i budynków o określonej wielkości, związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych - głównie szpitali.

REKLAMA

W opinii władz Kielc, podwyżka podatków od nieruchomości zwiększy dochody miasta o niecałe 4 mln zł. W projekcie budżetu zakładano wzrost dochodów o 5 mln zł. Różnica zostanie pokryta z cięć w wydatkach na promocję miasta o 500 tys. zł i na profilaktyczne programy zdrowotne o 440 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Władze Kielc postanowiły od nowego roku zmienić stawki opłat za mieszkania komunalne i socjalne. Dyrektor Wydziału Mieszkalnictwa Urzędu Miasta Marek Klikowicz podkreślił w rozmowie z PAP, że stawki za czynsze nie były zmieniane od 2002. "To w zasadzie nie podwyżka, a waloryzacja o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 2003-2010. Rosną koszty usług budowlanych, remontowych i zarządzenia obiektami - stąd nowe stawki. Musimy mieć za co utrzymać budynki" - tłumaczył.

 

Maksymalna stawka czynszu za metr kw. lokali komunalnych oddanych do użytku przed 2012 r. wyniesie 3,5 zł - do tej pory było to 2,64 zł, a w nowych budynkach, które zostaną oddane do użytku po 1 stycznia 2012 r. - wyniesie 4,9 zł. Lokatorzy mieszkań socjalnych za metr kw. powierzchni zapłacą 1,2 zł - do tej pory płacili średnio 0,84 zł. Maksymalne stawki są obniżane w zależności od: lokalizacji budynków i mieszkań, ich stanu technicznego i dostępności do mediów.

Dyrektor Miejskiego Zarządu Budynków Aleksander Słoń tłumaczył, że nowe stawki zaczną obowiązywać prawdopodobnie od czerwca. Formalnie lokatorom muszą zostać wypowiedziane dotychczasowe umowy; trzeba też określić cechy mieszkań i stawki czynszów w nowych umowach.

Od nowego roku w Kielcach więcej zapłacą także właściciele niektórych typów ciężarówek. Stawki podatku od środku transportu wzrosną o ok. 60-80 zł. Zmiany wymusił obowiązek uregulowania minimalnych stawek, określonych obwieszczeniem ministra finansów, z października 2011 r. Zmiany dotyczą ciężarówek o dopuszczalnej masie równej lub wyższej 12 ton, ciągników siodłowych i balastowych z naczepą o masie 12-36 ton i powyżej 36 ton, a także pojazdów z naczepami i przyczepami, o łącznej masie powyżej 36 ton.

Prawdopodobnie od lutego 2012 r. mieszkańcy Kielc o ok. 5 proc. więcej zapłacą za ogrzewanie. Pod koniec 2011 r. kieleckie Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (MPEC) wystąpiło do Urzędu Regulacji Energetyki o zatwierdzenie proponowanych zmian taryf.

"Trudno dokładnie powiedzieć, o ile więcej, w przeliczeniu na złotówki, kielczanie zapłacą za ogrzewanie. Zależy, czy koszty dostarczania ciepła zwiększą także spółdzielnie mieszkaniowe. Ale trudno nie podnosić cen, gdy rosną ceny materiałów i energii potrzebnej do wytworzenia ciepła. Staramy się podnosić taryfy w minimalnym zakresie" - podkreślił prezes MPEC Jan Wilczyński.

Do końca lipca 2012 r. w Kielcach nie zmienią się ceny za dostarczenie wody i odprowadzenie ścieków. Cena za dostarczanie m sześc. wody wynosi 3,41 zł brutto. Natomiast za odprowadzenie m sześc. ścieków mieszkańcy stolicy województwa świętokrzyskiego płacą 4,91 zł brutto.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA