REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny Kodeks Celny (UKC) od 1 maja 2016 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Unijny Kodeks Celny (UKC) od 1 maja 2016 roku /Fot. Fotolia
Unijny Kodeks Celny (UKC) od 1 maja 2016 roku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku maja 2016 roku ma wejść w życie Unijny Kodeks Celny (UKC). Niesie to ze sobą istotne zmiany dla przedsiębiorców uczestniczących w handlu zagranicznym oraz producentów korzystających z procedur celnych, np. w procesie uszlachetniania, (czyli przerobu towarów, produkcji z importowanych komponentów wysyłanej poza Unię Europejską).

REKLAMA

Autopromocja

E-cło

Głównym założeniem nowych przepisów celnych jest funkcjonowanie handlu i procedur w systemie elektronicznym – komunikacja pomiędzy przedsiębiorcami a organami celnymi (deklaracje, zgłoszenia etc.) ma się odbywać całkowicie za pomocą elektronicznych systemów. To wymaga prac przygotowawczych po stronie administracji celnych państw – dlatego harmonogram rozpoczęcia stosowania poszczególnych systemów został ustalony w perspektywie do 2020 roku. - Co ważne, żaden z nowych systemów nie zacznie funkcjonować od 1 maja. Dlatego potrzebne jest wprowadzenie przepisów przejściowych. Prace nad rozporządzeniem wciąż trwają, a jego publikacja planowana jest na luty 2016 roku. W rezultacie od ukazania się wszystkich istotnych aktów prawnych przedsiębiorcom pozostanie bardzo niewiele czasu na przygotowania – zaznacza Dorota Pokrop, Dyrektor w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Jedno okienko rozliczeniowe dla ceł i podatków w imporcie od 1 lipca 2015 r.

Ułatwienia dla upoważnionych przedsiębiorców

Zmiany, które wejdą w życie od maja 2016 roku w najmniejszym stopniu dotkną przedsiębiorców, którzy mają status upoważnionego przedsiębiorcy AEO (Authorised Economic Operator). Chodzi o firmy, który przeszły trudny okres przygotowawczy, uzyskały świadectwo i już teraz korzystają z uproszczeń w trakcie kontroli celnej. - Po wprowadzeniu zmian, przedsiębiorcy, którzy mają status AEO będą mogli korzystać z wielu ułatwień niedostępnych dla innych firm, jak na przykład samoobsługa celna czy odprawa scentralizowana. Niektóre z kryteriów sprawdzanych w procesie przyznawania świadectwa mają być także badane przy przyznawaniu pozwoleń celnych w szczególności w zakresie wszelkich pozostałych ułatwień i uproszczeń. Niewątpliwie zatem warto będzie posiadać status AEO w świecie nowych regulacji celnych - korzyści płynące z tej instytucji będą znacznie większe niż dziś. Dlatego już teraz warto ubiegać się o ten status – tłumaczy Marta Kolbusz-Nowak, starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w procedurach celnych

Nowe przepisy będą dotyczyć m.in. systemu zabezpieczeń (które mają być obligatoryjne) i procedur celnych (których klasyfikacja i zasady funkcjonowania się zmienią), a także ustalania wartości celnej. – Na przykład firmy, które dziś korzystają z procedur gospodarczych (np. uszlachetniania czynnego, przetwarzania pod kontrolą celną) bez konieczności składania zabezpieczenia (np. w formie gwarancji bankowej), w przyszłości będą zobowiązane takie zabezpieczenie złożyć – mówi Marta Kolbusz-Nowak. – Z pewnością wpłynie to na ich sytuację finansową, bo koszty korzystania z procedur wzrosną. Co więcej kwota zabezpieczenia będzie liczona na podstawie całego potencjalnego długu celnego. Przykładowo, uszlachetnianie jest często stosowane przez firmy produkcyjne importujące komponenty do produkcji spoza UE, które sprzedają finalne towary poza Unię. Nie płacą one cła od importowanych komponentów i może nadal tak będzie, ale zakładając wartość importu do procedury na 50 mln zł i stawkę celną 6%, trzeba będzie ustalić zabezpieczenie generalne na poziomie 3 mln zł. Zatem o ile stosowanie procedury uszlachetniania do tej pory pozwalało na wysokie oszczędności dla takich firm, obowiązek złożenia zabezpieczenia może znacznie zmniejszyć ich skalę. Jeśli jednak podejmiemy działania z wyprzedzeniem, możemy te koszty ograniczyć lub ich uniknąć na pewien czas, a może nawet na stałe. – tłumaczy Dorota Pokrop.

Niecałe pół roku na przygotowanie

Każdy przedsiębiorca dokonujący operacji celnych powinien już teraz dokonać ich przeglądu pod kątem zmian, które mogą go dotknąć w niedalekiej przyszłości, aby dobrze się do nich przygotować oraz podjąć działania niezbędne do tego, by wejście w nowy system przebiegło bez problemów. Służba Celna będzie prowadzić działania mające na celu wsparcie przedsiębiorców w dostosowaniu się do nowych przepisów, ale większość z nich ma być podejmowana po opublikowaniu wszystkich aktów prawnych, czyli najwcześniej w lutym 2016 r.

Źródło: EY

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA