REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Unijny Kodeks Celny (UKC) od 1 maja 2016 roku

Unijny Kodeks Celny (UKC) od 1 maja 2016 roku /Fot. Fotolia
Unijny Kodeks Celny (UKC) od 1 maja 2016 roku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Na początku maja 2016 roku ma wejść w życie Unijny Kodeks Celny (UKC). Niesie to ze sobą istotne zmiany dla przedsiębiorców uczestniczących w handlu zagranicznym oraz producentów korzystających z procedur celnych, np. w procesie uszlachetniania, (czyli przerobu towarów, produkcji z importowanych komponentów wysyłanej poza Unię Europejską).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

E-cło

Głównym założeniem nowych przepisów celnych jest funkcjonowanie handlu i procedur w systemie elektronicznym – komunikacja pomiędzy przedsiębiorcami a organami celnymi (deklaracje, zgłoszenia etc.) ma się odbywać całkowicie za pomocą elektronicznych systemów. To wymaga prac przygotowawczych po stronie administracji celnych państw – dlatego harmonogram rozpoczęcia stosowania poszczególnych systemów został ustalony w perspektywie do 2020 roku. - Co ważne, żaden z nowych systemów nie zacznie funkcjonować od 1 maja. Dlatego potrzebne jest wprowadzenie przepisów przejściowych. Prace nad rozporządzeniem wciąż trwają, a jego publikacja planowana jest na luty 2016 roku. W rezultacie od ukazania się wszystkich istotnych aktów prawnych przedsiębiorcom pozostanie bardzo niewiele czasu na przygotowania – zaznacza Dorota Pokrop, Dyrektor w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

Jedno okienko rozliczeniowe dla ceł i podatków w imporcie od 1 lipca 2015 r.

Ułatwienia dla upoważnionych przedsiębiorców

Zmiany, które wejdą w życie od maja 2016 roku w najmniejszym stopniu dotkną przedsiębiorców, którzy mają status upoważnionego przedsiębiorcy AEO (Authorised Economic Operator). Chodzi o firmy, który przeszły trudny okres przygotowawczy, uzyskały świadectwo i już teraz korzystają z uproszczeń w trakcie kontroli celnej. - Po wprowadzeniu zmian, przedsiębiorcy, którzy mają status AEO będą mogli korzystać z wielu ułatwień niedostępnych dla innych firm, jak na przykład samoobsługa celna czy odprawa scentralizowana. Niektóre z kryteriów sprawdzanych w procesie przyznawania świadectwa mają być także badane przy przyznawaniu pozwoleń celnych w szczególności w zakresie wszelkich pozostałych ułatwień i uproszczeń. Niewątpliwie zatem warto będzie posiadać status AEO w świecie nowych regulacji celnych - korzyści płynące z tej instytucji będą znacznie większe niż dziś. Dlatego już teraz warto ubiegać się o ten status – tłumaczy Marta Kolbusz-Nowak, starszy konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego EY.

REKLAMA

Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w procedurach celnych

Nowe przepisy będą dotyczyć m.in. systemu zabezpieczeń (które mają być obligatoryjne) i procedur celnych (których klasyfikacja i zasady funkcjonowania się zmienią), a także ustalania wartości celnej. – Na przykład firmy, które dziś korzystają z procedur gospodarczych (np. uszlachetniania czynnego, przetwarzania pod kontrolą celną) bez konieczności składania zabezpieczenia (np. w formie gwarancji bankowej), w przyszłości będą zobowiązane takie zabezpieczenie złożyć – mówi Marta Kolbusz-Nowak. – Z pewnością wpłynie to na ich sytuację finansową, bo koszty korzystania z procedur wzrosną. Co więcej kwota zabezpieczenia będzie liczona na podstawie całego potencjalnego długu celnego. Przykładowo, uszlachetnianie jest często stosowane przez firmy produkcyjne importujące komponenty do produkcji spoza UE, które sprzedają finalne towary poza Unię. Nie płacą one cła od importowanych komponentów i może nadal tak będzie, ale zakładając wartość importu do procedury na 50 mln zł i stawkę celną 6%, trzeba będzie ustalić zabezpieczenie generalne na poziomie 3 mln zł. Zatem o ile stosowanie procedury uszlachetniania do tej pory pozwalało na wysokie oszczędności dla takich firm, obowiązek złożenia zabezpieczenia może znacznie zmniejszyć ich skalę. Jeśli jednak podejmiemy działania z wyprzedzeniem, możemy te koszty ograniczyć lub ich uniknąć na pewien czas, a może nawet na stałe. – tłumaczy Dorota Pokrop.

Niecałe pół roku na przygotowanie

Każdy przedsiębiorca dokonujący operacji celnych powinien już teraz dokonać ich przeglądu pod kątem zmian, które mogą go dotknąć w niedalekiej przyszłości, aby dobrze się do nich przygotować oraz podjąć działania niezbędne do tego, by wejście w nowy system przebiegło bez problemów. Służba Celna będzie prowadzić działania mające na celu wsparcie przedsiębiorców w dostosowaniu się do nowych przepisów, ale większość z nich ma być podejmowana po opublikowaniu wszystkich aktów prawnych, czyli najwcześniej w lutym 2016 r.

Źródło: EY

Polecamy: IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA