REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa opodatkowania i wysokość podatku tonażowego

Klaudia Pastuszko
Podstawa opodatkowania i wysokość podatku tonażowego
Podstawa opodatkowania i wysokość podatku tonażowego
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Zasady dotyczące podatku tonażowego unormowane zostały przepisami ustawy o podatku tonażowym. Wśród zawartych tam regulacji odnaleźć można rozstrzygnięcie kwestii tego, co stanowi podstawię opodatkowania podatkiem tonażowym, a także informację o jego wysokości.

Podatek tonażowy

Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, podstawę opodatkowania podatkiem tonażowym stanowi dochód przedsiębiorcy żeglugowego z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o podatku tonażowym (dalej "ustawa"), odpowiadający iloczynowi dobowej stawki ustalonej zgodnie z art. 5 ust. 1-3 ustawy oraz okresu eksploatacji w danym miesiącu wszystkich statków przedsiębiorcy żeglugowego, z których dochód opodatkowany jest podatkiem tonażowym.

REKLAMA

REKLAMA

Oznacza to, iż podstawę opodatkowania podatkiem tonażowym stanowi dochód przedsiębiorcy, który odpowiadać powinien iloczynowi dobowej stawki, wysokość której uzależniona jest od pojemności netto statku, pomnożony przez okres, o którym mowa jest powyżej. Regulacje te uważa się za oderwane od dochodów, które faktycznie osiąga podatnik z tytułu działalności związanej z żeglugą.

Okres eksploatacji statku w omawianej sytuacji nie stanowi faktycznego okresu jego wykorzystywania w żegludze międzynarodowej, a okres, w którym ma on w sposób potencjalny możliwość bycia wykorzystywanym w owej żegludze – czyli czas, w którym okręt figuruje w Polskim Rejestrze Okrętowym. W konsekwencji oznacza to, iż okresem eksploatacji potrzebnym do obliczenia podstawy opodatkowania jest suma eksploatacji owych statków w danym miesiącu.

Stawka dobowa natomiast ustalana jest w zależności od pojemności netto statku od każdych stu jednostek, według stawek wyrażonych w euro, określonych w tabeli przewidzianej w art. 5 ustawy.

REKLAMA

Dochód przedsiębiorcy żeglugowego, zwanego armatorem, nie łączy się z innymi jego dochodami dla potrzeb obliczania należności wynikającej z podatku dochodowego od osób fizycznych czy innych podatków dochodowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawka podatku tonażowego w większości sytuacji przewidywanych ustawą wynosi 19 procent, jednakże ustawa przewiduje także wyjątek, w którym stawka ta to 15 procent. Sytuacja ta ma miejsce, gdy chodzi o przychody uzyskane przez przedsiębiorcę żeglugowego będącego podatnikiem podatku tonażowego ze sprzedaży statków, w części niewykorzystanej na nabycie własności lub udziału we współwłasności, remont, modernizację lub przebudowę statków, w okresie 3 lat od dnia sprzedaży.

Kto podlega obowiązkowi podatkowemu?

Podatek tonażowy ma za zadanie umożliwić armatorom zyskania statusu godnej konkurencji na żeglugowym rynku międzynarodowym. Ponadto w dłuższej perspektywie ustawodawca wykazuje chęć dążenia do zawrócenia statków pod bandery narodowe – przy poprzednich regulacjach wielu przedsiębiorców przerejestrowywało okręty na bandery zagraniczne, by uzyskać korzystniejsze stawki podatkowe.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

W celu wyboru podatku tonażowego jako sposobu opodatkowania, armator powinien złożyć stosowne oświadczenie. Składa się je do organu podatkowego właściwego w sprawach podatku tonażowego, którym obecnie jest naczelnik urzędu podatkowego właściwy w sprawach podatku dochodowego. Należy dokonać tego przed 20. stycznia pierwszego roku podatkowego okresu opodatkowania, zaś w przypadku rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego oświadczenie należy złożyć do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności.

Przedsiębiorca podlega opodatkowaniu podatkiem tonażowym przez 10 lat, i podczas tego okresu nie ma możliwości dokonania zmiany opodatkowania. W tym okresie ciąży na nim obowiązek obliczania należnego podatku, wpłacania go do urzędu skarbowego oraz składania rocznego zeznania w terminie do 31 stycznia.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA