REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki VAT 2017 – stawka 0% na dostawę i import statków

Stawki VAT 2017 – stawka 0% na dostawę i import statków
Stawki VAT 2017 – stawka 0% na dostawę i import statków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia w zakresie opodatkowania w 2017 roku 0% stawką VAT dostawy i importu statków, części do statków i usług ze statkami związanymi.

Z dniem 1 stycznia 2017 r.  ulega modyfikacji zakres czynności objętych opodatkowaniem  podatkiem od towarów i usług według stawki w wysokości 0% (dalej jako „stawka VAT 0%) w obszarze związanym z  przemysłem okrętowym.  

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą  o VAT”, wprowadzone zostały ustawą z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. poz. 1206).

I. Stawka VAT 0% na dostawę i import statków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie (do końca 2016 roku) obniżoną stawkę VAT 0% stosuje się do dostawy jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów  handlowych, przemysłowych lub do połowów. Kryterium przeznaczenia jednostki do żeglug i  na pełnym morzu obowiązuje zarówno w stosunku do jednostek przewożących pasażerów za  opłatą, jak i tych wykorzystywanych do celów handlowych, przemysłowych lub połowowych.

Warunek używania jednostki do rejsów pełnomorskich wyłącza z możliwości  dokonywania  dostaw z zastosowaniem stawki VAT 0% jednostek służących do przewozu osób lub towarów  po wodach śródlądowych czy też do żeglugi po wodach terytorialnych. Stawka VAT 0% nie ma również zastosowania do jednostek, których główną funkcją nie jest  transport pasażerów lub  rzeczy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Tak zakreślone kryteria  – wynikające z przepisów unijnych  – pozostają niezmienione.

W znowelizowanych przepisach odstąpiono  dla potrzeb skorzystania z preferencyjnej stawki  podatku VAT  od wymogu  dostarczania jednostki  pływającej na rzecz armatora morskiego.  Oznacza to, że istotnym  kryterium do zastosowania stawki VAT 0%  ma być użycie statku do  działalności gospodarczej na pełnym morzu, tj. uprawianie żeglugi statkiem morskim  w opisanych celach.  

Rozszerzono również katalog statków morskich , które spełniają kryteria dla zastosowania  stawki VAT 0%. Do tej pory ustawa o VAT zawierała zamkniętą listę takich jednostek.

Od 1 stycznia 2017 r. katalog statków (jednostek pływających) jest otwarty (w ramach  wskazanych kryteriów)  i obejmuje m.in.:

  • pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym  podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego  typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  • pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów  przerobu ropy  naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  • pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  • pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych),  z wyłączeniem barek morskich be z napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  • pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórnie oraz pełnomorskie  pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów  rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  • pchacze pełnomorskie i holowniki pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
  • pełnomorskie lodołamacze (PKWiU ex 30.11.33.0).

Polecamy: Biuletyn VAT

Z racji tego, że wskazany katalog statków nie jest wyczerpujący, nie dojdzie już do  opodatkowywania stawką podstawową dostawy jednostek, które spełniałyby warunki do  zastosowania stawki VAT 0%, a nie były objęte taką listą.

Kryterium używania jednostki pływającej do żeglugi na pełnym morzu nie ma zastosowania  do statków udzielających pomocy na morzu oraz służących do rybołówstwa przybrzeżnego.  Ustawa o VAT wprost wskazuje, że stawka VAT 0% ma zastosowanie również do dostawy:
· używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych  (PKWiU ex 30.11.33.0),
· jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex  3 0 .11.31.0).  

Analogiczne regulacje, jak dotyczące sprzedaży (dostawy) jednostek pływających obowiązują  w przypadku importu takich jednostek. Aby zatem import tych towarów podlegał  opodatkowaniu stawką VAT 0% muszą być spełnione omówione wyżej kryteria stawiane  jednostkom pływającym.

Podstawa prawna: art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a - c oraz art. 83 ust.1 pkt 2 lit. a - c ustawy o VAT

II. Stawka VAT 0% na dostawę i import części do statków

Rozszerzając nowelą ustawy o VAT katalog jednostek pływających, których dostawa lub  import objęta jest preferencyjną stawką podatku VAT umożliwiono automatycznie, że  dostawa  części oraz wyposażenie do takich jednostek również korzysta ze stawki VAT 0%.  

Doprecyzowano jedynie, że części te i wyposażenie objęte są preferencyjną stawką podatku,  jeżeli są wbudowywane w te jednostki lub służą eksploatacji statków.  Nie ma tu znaczenia, czy dostawa tych elementów (części i wyposażenia) dotyczy nowo  budowanych jednostek, czy też już eksploatowanych.  

W związku z brakiem definicji ustawowej „części” i „wyposażenia” należy odnieść się do  powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według „Słownika języka polskiego” PWN,  pod pojęciem „części” należy rozumieć przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie  wyodrębnić element większej całości, a przez „wyposażenie” należy rozumieć urządzenie  potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś lub urządzenie dodatkowe do danej  maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

W tym kontekście części, to takie  gotowe  elementy,  których  charakter  wymusza użycie ich  jako elementów  wbudowywanych lub  służących  eksploatacji danej jednostki pływającej,  dostarczane na potrzeby budowy (remontu) konkretnego statku , np.: profile kadłubowe,  maszty,  systemy hydrauliczne, itp.

Z kolei wyposażenie służące eksploatacji statku to  urządzenia potrzebne do prawidłowego  funkcjonowania statku  np.: urządzenia nawigacyjne (radary, echosondy, żyrokompasy),  układy sterownicze, układy nadzoru  (alarmowe i sygnalizacyjne), wyposażenie kajut , itp.

Stawka VAT 0% nie będzie miała zastosowania w całym łańcuchu produkcji statku.  Przykładowo, w sytuacji gdy podmiot sprzedaje specjalistyczny silnik okrętowy w celu jego  dostawy na jednostkę pływającą objętą preferencyjną stawką VAT, przy nabyciu części  (materiałów) do produkcji takiego silnika nie będzie można automatycznie zastosować  zerowej stawki VAT. Ale już dostawa gotowego elementu (silnika) z takiej możliwości  skorzysta.

Dla zastosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do dostawy i importu części i wyposażenia  jednostek pływających istotne jest zatem, aby transakcja odbywała się na rzecz podmiotu  budującego konkretny statek, eksploatującego go lub podmiotu zajmującego się remontem,  przebudową lub konserwacją statku lub jego części składowych, jeżeli zakup wiąże się  4 z konkretną jednostką pływającą objętą preferencyjnym traktowaniem na podstawie  przepisów o podatku VAT.

UWAGA
Ustawa o VAT  już obecnie  przewiduje zastosowanie stawki VAT 0% również do dostaw  towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu określonych jednostek pływających. Do takich  towarów zalicza się te, które są niezbędne do eksploatacji statku np. paliwo, produkty  potrzebne do działania silników, maszyn i innych urządzeń na statku, czy też pościel, ręczniki na statki np. pasażerskie  (art. 83 ust. 1 pkt 10).

Podstawa prawna: art. 83 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o VAT


III. Stawka VAT 0% na usługi związane ze statkami  

Podobnie jak w przypadku dostaw statków i części do nich a także ich  wyposażenia, dzięki  rozszerzeniu wykazu jednostek pływających objętych preferencyjną stawką podatku VAT,  również usługi związane z tymi jednostkami w większym zakresie będą mogły korzystać  z zerowej stawki VAT.

Stawką VAT 0% podobnie jak obecnie objęte  będą:

· usługi najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru jednostek pływających, oraz najmu,  dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych jednostek,

· usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających  oraz ich części składowych ,

· usługi świadczone na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów  wykonujących przewozy środkami transportu morskiego, służące bezpośrednim  potrzebom jednostek pływających lub ich ładunków.

Podstawa prawna: art. 83 ust. 1 pkt 12 i 17 ustawy o VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA