REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki VAT 2017 – stawka 0% na dostawę i import statków

Stawki VAT 2017 – stawka 0% na dostawę i import statków
Stawki VAT 2017 – stawka 0% na dostawę i import statków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia w zakresie opodatkowania w 2017 roku 0% stawką VAT dostawy i importu statków, części do statków i usług ze statkami związanymi.

Z dniem 1 stycznia 2017 r.  ulega modyfikacji zakres czynności objętych opodatkowaniem  podatkiem od towarów i usług według stawki w wysokości 0% (dalej jako „stawka VAT 0%) w obszarze związanym z  przemysłem okrętowym.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą  o VAT”, wprowadzone zostały ustawą z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. poz. 1206).

REKLAMA

I. Stawka VAT 0% na dostawę i import statków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie (do końca 2016 roku) obniżoną stawkę VAT 0% stosuje się do dostawy jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów  handlowych, przemysłowych lub do połowów. Kryterium przeznaczenia jednostki do żeglug i  na pełnym morzu obowiązuje zarówno w stosunku do jednostek przewożących pasażerów za  opłatą, jak i tych wykorzystywanych do celów handlowych, przemysłowych lub połowowych.

Warunek używania jednostki do rejsów pełnomorskich wyłącza z możliwości  dokonywania  dostaw z zastosowaniem stawki VAT 0% jednostek służących do przewozu osób lub towarów  po wodach śródlądowych czy też do żeglugi po wodach terytorialnych. Stawka VAT 0% nie ma również zastosowania do jednostek, których główną funkcją nie jest  transport pasażerów lub  rzeczy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Tak zakreślone kryteria  – wynikające z przepisów unijnych  – pozostają niezmienione.

W znowelizowanych przepisach odstąpiono  dla potrzeb skorzystania z preferencyjnej stawki  podatku VAT  od wymogu  dostarczania jednostki  pływającej na rzecz armatora morskiego.  Oznacza to, że istotnym  kryterium do zastosowania stawki VAT 0%  ma być użycie statku do  działalności gospodarczej na pełnym morzu, tj. uprawianie żeglugi statkiem morskim  w opisanych celach.  

Rozszerzono również katalog statków morskich , które spełniają kryteria dla zastosowania  stawki VAT 0%. Do tej pory ustawa o VAT zawierała zamkniętą listę takich jednostek.

Od 1 stycznia 2017 r. katalog statków (jednostek pływających) jest otwarty (w ramach  wskazanych kryteriów)  i obejmuje m.in.:

  • pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym  podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego  typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  • pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów  przerobu ropy  naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  • pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  • pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych),  z wyłączeniem barek morskich be z napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  • pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórnie oraz pełnomorskie  pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów  rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  • pchacze pełnomorskie i holowniki pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
  • pełnomorskie lodołamacze (PKWiU ex 30.11.33.0).

Polecamy: Biuletyn VAT

Z racji tego, że wskazany katalog statków nie jest wyczerpujący, nie dojdzie już do  opodatkowywania stawką podstawową dostawy jednostek, które spełniałyby warunki do  zastosowania stawki VAT 0%, a nie były objęte taką listą.

Kryterium używania jednostki pływającej do żeglugi na pełnym morzu nie ma zastosowania  do statków udzielających pomocy na morzu oraz służących do rybołówstwa przybrzeżnego.  Ustawa o VAT wprost wskazuje, że stawka VAT 0% ma zastosowanie również do dostawy:
· używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych  (PKWiU ex 30.11.33.0),
· jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex  3 0 .11.31.0).  

Analogiczne regulacje, jak dotyczące sprzedaży (dostawy) jednostek pływających obowiązują  w przypadku importu takich jednostek. Aby zatem import tych towarów podlegał  opodatkowaniu stawką VAT 0% muszą być spełnione omówione wyżej kryteria stawiane  jednostkom pływającym.

Podstawa prawna: art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a - c oraz art. 83 ust.1 pkt 2 lit. a - c ustawy o VAT

II. Stawka VAT 0% na dostawę i import części do statków

Rozszerzając nowelą ustawy o VAT katalog jednostek pływających, których dostawa lub  import objęta jest preferencyjną stawką podatku VAT umożliwiono automatycznie, że  dostawa  części oraz wyposażenie do takich jednostek również korzysta ze stawki VAT 0%.  

Doprecyzowano jedynie, że części te i wyposażenie objęte są preferencyjną stawką podatku,  jeżeli są wbudowywane w te jednostki lub służą eksploatacji statków.  Nie ma tu znaczenia, czy dostawa tych elementów (części i wyposażenia) dotyczy nowo  budowanych jednostek, czy też już eksploatowanych.  

W związku z brakiem definicji ustawowej „części” i „wyposażenia” należy odnieść się do  powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według „Słownika języka polskiego” PWN,  pod pojęciem „części” należy rozumieć przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie  wyodrębnić element większej całości, a przez „wyposażenie” należy rozumieć urządzenie  potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś lub urządzenie dodatkowe do danej  maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

W tym kontekście części, to takie  gotowe  elementy,  których  charakter  wymusza użycie ich  jako elementów  wbudowywanych lub  służących  eksploatacji danej jednostki pływającej,  dostarczane na potrzeby budowy (remontu) konkretnego statku , np.: profile kadłubowe,  maszty,  systemy hydrauliczne, itp.

Z kolei wyposażenie służące eksploatacji statku to  urządzenia potrzebne do prawidłowego  funkcjonowania statku  np.: urządzenia nawigacyjne (radary, echosondy, żyrokompasy),  układy sterownicze, układy nadzoru  (alarmowe i sygnalizacyjne), wyposażenie kajut , itp.

Stawka VAT 0% nie będzie miała zastosowania w całym łańcuchu produkcji statku.  Przykładowo, w sytuacji gdy podmiot sprzedaje specjalistyczny silnik okrętowy w celu jego  dostawy na jednostkę pływającą objętą preferencyjną stawką VAT, przy nabyciu części  (materiałów) do produkcji takiego silnika nie będzie można automatycznie zastosować  zerowej stawki VAT. Ale już dostawa gotowego elementu (silnika) z takiej możliwości  skorzysta.

Dla zastosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do dostawy i importu części i wyposażenia  jednostek pływających istotne jest zatem, aby transakcja odbywała się na rzecz podmiotu  budującego konkretny statek, eksploatującego go lub podmiotu zajmującego się remontem,  przebudową lub konserwacją statku lub jego części składowych, jeżeli zakup wiąże się  4 z konkretną jednostką pływającą objętą preferencyjnym traktowaniem na podstawie  przepisów o podatku VAT.

UWAGA
Ustawa o VAT  już obecnie  przewiduje zastosowanie stawki VAT 0% również do dostaw  towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu określonych jednostek pływających. Do takich  towarów zalicza się te, które są niezbędne do eksploatacji statku np. paliwo, produkty  potrzebne do działania silników, maszyn i innych urządzeń na statku, czy też pościel, ręczniki na statki np. pasażerskie  (art. 83 ust. 1 pkt 10).

Podstawa prawna: art. 83 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o VAT


III. Stawka VAT 0% na usługi związane ze statkami  

Podobnie jak w przypadku dostaw statków i części do nich a także ich  wyposażenia, dzięki  rozszerzeniu wykazu jednostek pływających objętych preferencyjną stawką podatku VAT,  również usługi związane z tymi jednostkami w większym zakresie będą mogły korzystać  z zerowej stawki VAT.

Stawką VAT 0% podobnie jak obecnie objęte  będą:

· usługi najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru jednostek pływających, oraz najmu,  dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych jednostek,

· usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających  oraz ich części składowych ,

· usługi świadczone na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów  wykonujących przewozy środkami transportu morskiego, służące bezpośrednim  potrzebom jednostek pływających lub ich ładunków.

Podstawa prawna: art. 83 ust. 1 pkt 12 i 17 ustawy o VAT.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA