REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stawki VAT 2017 – stawka 0% na dostawę i import statków

Stawki VAT 2017 – stawka 0% na dostawę i import statków
Stawki VAT 2017 – stawka 0% na dostawę i import statków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia w zakresie opodatkowania w 2017 roku 0% stawką VAT dostawy i importu statków, części do statków i usług ze statkami związanymi.

Z dniem 1 stycznia 2017 r.  ulega modyfikacji zakres czynności objętych opodatkowaniem  podatkiem od towarów i usług według stawki w wysokości 0% (dalej jako „stawka VAT 0%) w obszarze związanym z  przemysłem okrętowym.  

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą  o VAT”, wprowadzone zostały ustawą z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych (Dz. U. poz. 1206).

REKLAMA

I. Stawka VAT 0% na dostawę i import statków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie (do końca 2016 roku) obniżoną stawkę VAT 0% stosuje się do dostawy jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów  handlowych, przemysłowych lub do połowów. Kryterium przeznaczenia jednostki do żeglug i  na pełnym morzu obowiązuje zarówno w stosunku do jednostek przewożących pasażerów za  opłatą, jak i tych wykorzystywanych do celów handlowych, przemysłowych lub połowowych.

Warunek używania jednostki do rejsów pełnomorskich wyłącza z możliwości  dokonywania  dostaw z zastosowaniem stawki VAT 0% jednostek służących do przewozu osób lub towarów  po wodach śródlądowych czy też do żeglugi po wodach terytorialnych. Stawka VAT 0% nie ma również zastosowania do jednostek, których główną funkcją nie jest  transport pasażerów lub  rzeczy.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Tak zakreślone kryteria  – wynikające z przepisów unijnych  – pozostają niezmienione.

W znowelizowanych przepisach odstąpiono  dla potrzeb skorzystania z preferencyjnej stawki  podatku VAT  od wymogu  dostarczania jednostki  pływającej na rzecz armatora morskiego.  Oznacza to, że istotnym  kryterium do zastosowania stawki VAT 0%  ma być użycie statku do  działalności gospodarczej na pełnym morzu, tj. uprawianie żeglugi statkiem morskim  w opisanych celach.  

Rozszerzono również katalog statków morskich , które spełniają kryteria dla zastosowania  stawki VAT 0%. Do tej pory ustawa o VAT zawierała zamkniętą listę takich jednostek.

Od 1 stycznia 2017 r. katalog statków (jednostek pływających) jest otwarty (w ramach  wskazanych kryteriów)  i obejmuje m.in.:

  • pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym  podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego  typu (PKWiU ex 30.11.21.0),
  • pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów  przerobu ropy  naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),
  • pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),
  • pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych),  z wyłączeniem barek morskich be z napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),
  • pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórnie oraz pełnomorskie  pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów  rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),
  • pchacze pełnomorskie i holowniki pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),
  • pełnomorskie lodołamacze (PKWiU ex 30.11.33.0).

Polecamy: Biuletyn VAT

Z racji tego, że wskazany katalog statków nie jest wyczerpujący, nie dojdzie już do  opodatkowywania stawką podstawową dostawy jednostek, które spełniałyby warunki do  zastosowania stawki VAT 0%, a nie były objęte taką listą.

Kryterium używania jednostki pływającej do żeglugi na pełnym morzu nie ma zastosowania  do statków udzielających pomocy na morzu oraz służących do rybołówstwa przybrzeżnego.  Ustawa o VAT wprost wskazuje, że stawka VAT 0% ma zastosowanie również do dostawy:
· używanych na morzu statków ratowniczych morskich i łodzi ratunkowych  (PKWiU ex 30.11.33.0),
· jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (PKWiU ex  3 0 .11.31.0).  

Analogiczne regulacje, jak dotyczące sprzedaży (dostawy) jednostek pływających obowiązują  w przypadku importu takich jednostek. Aby zatem import tych towarów podlegał  opodatkowaniu stawką VAT 0% muszą być spełnione omówione wyżej kryteria stawiane  jednostkom pływającym.

Podstawa prawna: art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a - c oraz art. 83 ust.1 pkt 2 lit. a - c ustawy o VAT

II. Stawka VAT 0% na dostawę i import części do statków

Rozszerzając nowelą ustawy o VAT katalog jednostek pływających, których dostawa lub  import objęta jest preferencyjną stawką podatku VAT umożliwiono automatycznie, że  dostawa  części oraz wyposażenie do takich jednostek również korzysta ze stawki VAT 0%.  

Doprecyzowano jedynie, że części te i wyposażenie objęte są preferencyjną stawką podatku,  jeżeli są wbudowywane w te jednostki lub służą eksploatacji statków.  Nie ma tu znaczenia, czy dostawa tych elementów (części i wyposażenia) dotyczy nowo  budowanych jednostek, czy też już eksploatowanych.  

W związku z brakiem definicji ustawowej „części” i „wyposażenia” należy odnieść się do  powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według „Słownika języka polskiego” PWN,  pod pojęciem „części” należy rozumieć przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie  wyodrębnić element większej całości, a przez „wyposażenie” należy rozumieć urządzenie  potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś lub urządzenie dodatkowe do danej  maszyny lub do urządzenia uważanego za główne.

W tym kontekście części, to takie  gotowe  elementy,  których  charakter  wymusza użycie ich  jako elementów  wbudowywanych lub  służących  eksploatacji danej jednostki pływającej,  dostarczane na potrzeby budowy (remontu) konkretnego statku , np.: profile kadłubowe,  maszty,  systemy hydrauliczne, itp.

Z kolei wyposażenie służące eksploatacji statku to  urządzenia potrzebne do prawidłowego  funkcjonowania statku  np.: urządzenia nawigacyjne (radary, echosondy, żyrokompasy),  układy sterownicze, układy nadzoru  (alarmowe i sygnalizacyjne), wyposażenie kajut , itp.

Stawka VAT 0% nie będzie miała zastosowania w całym łańcuchu produkcji statku.  Przykładowo, w sytuacji gdy podmiot sprzedaje specjalistyczny silnik okrętowy w celu jego  dostawy na jednostkę pływającą objętą preferencyjną stawką VAT, przy nabyciu części  (materiałów) do produkcji takiego silnika nie będzie można automatycznie zastosować  zerowej stawki VAT. Ale już dostawa gotowego elementu (silnika) z takiej możliwości  skorzysta.

Dla zastosowania stawki VAT 0% w odniesieniu do dostawy i importu części i wyposażenia  jednostek pływających istotne jest zatem, aby transakcja odbywała się na rzecz podmiotu  budującego konkretny statek, eksploatującego go lub podmiotu zajmującego się remontem,  przebudową lub konserwacją statku lub jego części składowych, jeżeli zakup wiąże się  4 z konkretną jednostką pływającą objętą preferencyjnym traktowaniem na podstawie  przepisów o podatku VAT.

UWAGA
Ustawa o VAT  już obecnie  przewiduje zastosowanie stawki VAT 0% również do dostaw  towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu określonych jednostek pływających. Do takich  towarów zalicza się te, które są niezbędne do eksploatacji statku np. paliwo, produkty  potrzebne do działania silników, maszyn i innych urządzeń na statku, czy też pościel, ręczniki na statki np. pasażerskie  (art. 83 ust. 1 pkt 10).

Podstawa prawna: art. 83 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o VAT


III. Stawka VAT 0% na usługi związane ze statkami  

Podobnie jak w przypadku dostaw statków i części do nich a także ich  wyposażenia, dzięki  rozszerzeniu wykazu jednostek pływających objętych preferencyjną stawką podatku VAT,  również usługi związane z tymi jednostkami w większym zakresie będą mogły korzystać  z zerowej stawki VAT.

Stawką VAT 0% podobnie jak obecnie objęte  będą:

· usługi najmu, dzierżawy, leasingu lub czarteru jednostek pływających, oraz najmu,  dzierżawy, leasingu lub czarteru wyposażenia tych jednostek,

· usługi polegające na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających  oraz ich części składowych ,

· usługi świadczone na rzecz armatorów morskich lub innych podmiotów  wykonujących przewozy środkami transportu morskiego, służące bezpośrednim  potrzebom jednostek pływających lub ich ładunków.

Podstawa prawna: art. 83 ust. 1 pkt 12 i 17 ustawy o VAT.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA