REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższa stawka VAT na ubrania dziecięce?

Niższa stawka VAT na ubrania dziecięce? /fot. Fotolia
Niższa stawka VAT na ubrania dziecięce? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje cień szansy na to, że stawka VAT na ubranka dziecięce zostanie obniżona. Wszystko zależy od Komisji Europejskiej, która na rok 2017 zaplanowała modernizację polityki wspólnotowej dotyczącej stawek podatku VAT.

Jeszcze w trakcie kampanii wyborczej Prawo i Sprawiedliwość zapowiadało, że zajmie się kwestią opodatkowania ubrań dziecięcych. W związku z czym miało mieć miejsce obniżenie stawki podatku VAT na te ubrania do poziomu 8 proc. (obecnie obowiązuje najwyższa 23 proc. stawka VAT), co odciążyłoby finansowo wiele polskich rodzin. Dotychczas przedmiotowa obietnica nie została spełniona.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W sprawie podatku VAT na ubrania dla dzieci wypowiedział się ostatnio Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 7392). Odpowiadając na pytanie, czy możliwa jest obniżka stawki podatku VAT od ubrań dziecięcych, wskazał on, że system podatku VAT w Unii Europejskiej podlega harmonizacji, co oznacza, że państwa członkowskie zobowiązane są do przestrzegania zgodności krajowych przepisów w zakresie podatku VAT z regulacjami wynikającymi z prawa unijnego. Oznacza to, że regulacje przyjęte  w przepisach ustawy o VAT,  muszą  być  zgodne  w szczególności   z przepisami dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r.).

W związku z przepisami powyższej dyrektywy, państwa członkowskie mogą stosować jedną lub dwie obniżone stawki podatku VAT. Stawki obniżone określane są jako procent podstawy opodatkowania, który nie może być niższy niż 5proc. Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III do dyrektywy. W załączniku tym nie zostały wymienione ubrania dla dzieci, zatem podlegają one opodatkowaniu podstawową stawką VAT, której wysokość w Polsce obecnie wynosi 23 proc.

REKLAMA

W sprawie braku możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku VAT na te kategorie towarów wypowiedział się Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej  (TSUE) w wyroku  z dnia 28 października 2010 r. w sprawie C-49/09, mającej za przedmiot skargę Komisji Europejskiej przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. W wyroku tym TSUE orzekł, że stosując obniżoną stawkę podatku  od wartości dodanej w stosunku do dostaw, importu i wewnątrzwspólnotowego nabycia odzieży i dodatków odzieżowych dla niemowląt oraz obuwia dziecięcego Rzeczpospolita Polska  uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na podstawie przepisów art. 98 dyrektywy w związku z jej załącznikiem III.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrok powyższy Polska zaimplementowała 1 stycznia 2012 r. ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. z 2011 r. Nr 64, poz. 332). Zmiana dotyczyła odzieży i dodatków odzieżowych dla niemowląt oraz obuwia dziecięcego. Ubrania dla dzieci były i nadal są objęte stawką podstawową od 1 maja 2004 r.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ministerstwo Finansów podkreśla jednak, że pojawiła się niedawno na szczeblu unijnym możliwości stworzenia ram prawnych dla elastyczniejszego stosowania przez państwa członkowskie preferencyjnych stawek VAT. Propozycja podjęcia działań w tym obszarze pojawiła się w opublikowanym 7 kwietnia 2016 r. Komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dotyczącym planu działania w sprawie VAT – W kierunku jednolitego unijnego obszaru VAT – czas na decyzje (COM(2016) 148 final). Dokument ten opisuje  planowane działania w zakresie VAT na poziomie unijnym, wraz z harmonogramem przedstawiania stosownych inicjatyw legislacyjnych.


Jak wynika z planowanych przez komisję działań, jednym z obszarów zainteresowania Komisji jest modernizacja  polityki dotyczącej stawek podatku, a prace legislacyjne w tym obszarze na forum unijnym powinny nastąpić już w 2017 r. Propozycja zakłada przyznanie państwom  członkowskim większej elastyczności w kształtowaniu stawek VAT, przy zachowaniu jednak pewnego stopnia harmonizacji. Co jest w tym kontekście istotne, obniżone stawki VAT stosowane obecnie zgodnie z prawem przez poszczególne państwa członkowskie (uwzględniając również przyznane tym państwom odstępstwa), zostałyby utrzymane i mogłyby być zastosowane również przez pozostałe państwa.

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 r.

Według szacunków resortu finansów obniżenie stawki VAT do 8 proc. na odzież i dodatki odzieżowe dla niemowląt oraz obuwie dziecięce wynika spowodowałoby ujemne skutki finansowe dla budżetu państwa w wysokości ok. 230 mln zł w skali roku (w warunkach 2017 r.). W przypadku obniżenia stawki podatku VAT do 8 proc. na pozostałą odzież i dodatki odzieżowe dla dzieci skutki te wyniosą ok. – 1.437 mln zł  w skali roku (w warunkach 2017 r.). Globalnie zatem skutki budżetowe obniżenia stawki VAT na ubranka i obuwie dla dzieci (w tym dla niemowląt) oszacowane w warunkach 2017 r. wyniosłyby ok. 1,7 mld zł w skali roku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA