REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualna interpretacja podatkowa nie jest wyrocznią – jak i kiedy można ją skarżyć (wzór skargi do WSA)

Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Indywidualna interpretacja podatkowa nie jest wyrocznią – jak i kiedy można ją skarżyć (wzór skargi do WSA)
Indywidualna interpretacja podatkowa nie jest wyrocznią – jak i kiedy można ją skarżyć (wzór skargi do WSA)

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej podatnicy w przypadku niejasności przepisów prawa podatkowego sięgają po instytucję interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego. Jednak zdarza się, że opinia organu podatkowego jest odmienna od stanowiska podatnika. Czy wówczas podatnik jest zmuszony ją zaakceptować i stosować, czy też może się od niej odwołać?

Istota interpretacji indywidualnej

Interpretacje indywidualne wydaje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyłącznie na wniosek podatnika. Szczególne wytyczne co do wniosku regulują przepisy Ordynacji podatkowej. Zgodnie z brzmieniem art. 14b par. 3 Ordynacji podatkowej składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawiania własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Autopromocja

Organ podatkowy wydaje interpretację indywidualną bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku. Zawiera wyczerpujący opis przedstawionego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz stanowisko organu podatkowego wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny (art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej). Organ może odstąpić od uzasadnienia prawnego w przypadku, kiedy stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

A co w sytuacji, kiedy organ podatkowy nie zgodzi się ze stanowiskiem podatnika?

Interpretacja indywidualna nie podlega kontroli instancyjnej, co oznacza, że nie przysługuje od niej odwołanie czy zażalenie. Podatnik może wnieść, w ciągu 30 dni od doręczenia interpretacji, skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę skarżącego. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał interpretację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skarga musi zawierać zarzuty wobec organu podatkowego, które mogą dotyczyć naruszenia przepisów postępowania, błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania prawa materialnego. Wniesienie skargi niesie za sobą obowiązek uiszczenia wpisu stałego w wysokości 200,00 zł. W przypadku braku płatności, sąd wzywa do dopełnienia obowiązku (7 dni od doręczenia zarządzenia o wezwaniu do zapłaty) i jeśli nie zostanie dopełniony wówczas skarga podlega odrzuceniu.

Wyrok wojewódzkiego sądu administracyjnego

Sąd rozpatruje wyłącznie zarzuty zawarte w skardze oraz powołaną podstawę prawną. Wojewódzki sąd administracyjny przy uwzględnieniu skargi, zgodnie z art. 146 § 1 Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (ppsa) może uchylić indywidualną interpretację przepisów podatkowych. Wówczas organ podatkowy (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej), po otrzymaniu akt sprawy, jest zobowiązany do ponownego rozpatrzenia sprawy i wydania interpretacji podatkowej, która będzie uwzględniała wytyczne zawarte w wyroku. Jest bowiem związany orzeczeniem sądowym i zawartą tam oceną prawną i wskazaniami co do dalszego postępowania.

Po wyroku sądu, termin wydania interpretacji podatkowej wynosi trzy miesiące liczone od dnia doręczenia przez sąd organowi podatkowemu akt administracyjnych sprawy (po uprawomocnieniu się orzeczenia).

W przypadku odrzucenia skargi przez wojewódzki sąd administracyjny, podatnikowi przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Skarga powinna być złożona za pośrednictwem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który wydał zaskarżoną interpretację, w ciągu 30 dni od dnia doręczenia stronie skarżącej odpisu orzeczenia z uzasadnieniem. Skargę kasacyjną można oprzeć na naruszeniu prawa materialnego przez jego błędną wykładnię lub niewłaściwe zastosowanie lub naruszenie przepisów postępowania, jeżeli uchybienie to mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy (art. 174 ppsa). Co jest istotne, skarga nie może być złożona przez podatnika, gdyż istnieje przymus adwokacko-radcowski. Na mocy art. 175 § 3 ppsa, skarga może być sporządzona również przez doradcę podatkowego lub rzecznika patentowego.

Wojewódzki Sąd Administracyjny przed przekazaniem skargi do NSA może uchylić zaskarżony wyrok, jeśli podstawy skargi kasacyjnej są usprawiedliwione. Wówczas WSA rozstrzyga także o kosztach postępowania kasacyjnego.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego

Sąd rozpoznaje sprawę w granicach złożonej skargi, biorąc jednak pod uwagę nieważność postępowania. Nieważność postępowania może mieć miejsce, gdy droga sądowa była niedopuszczalna, strona nie miała zdolności sądowej lub procesowej, skład orzekający był sprzeczny z przepisami prawa.

Wyrok NSA może zawierać poniższe rozstrzygnięcia:

  • Oddalenie skargi, jeśli nie ma uzasadnionych podstaw lub pomimo błędnego uzasadnienia orzeczenie odpowiada prawu,
  • Uchylenie orzeczenia w całości lub w części i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania sądowi, który je wydał,
  • Uchylenie orzeczenia i rozpoznanie skargi przez NSA (kiedy naruszone zostały przepisy prawa materialnego i brak jest naruszeń przepisów postępowania),
  • Uchylenie orzeczenia i odrzucenie skargi albo umorzenie postępowania, w przypadku kiedy przesłanki zachodziły przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym

Interpretacja to nie wyrocznia

Należy pamiętać, że w postępowaniu, które dotyczy pisemnej interpretacji nie ma do czynienia z rozstrzygnięciem sprawy, a wyłącznie ze zajęciem stanowiska w kwestii wykładni przepisu.

Interpretacja, która została wydana w oparciu o art. 14b Ordynacji podatkowej nie stanowi aktu stosowania prawa, ale określa sytuację podatnika. W związku z tym nie ma obowiązku zastosowania się do niej.

Patrycja Majzner

Wzór skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Miejscowość, dnia …….

Wojewódzki Sąd Administracyjny w ….
Adres:

za pośrednictwem
Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
ul. Teodora Sixta 17
43-300 Bielsko-Biała

Strona Skarżąca:
Dane wraz z NIP

Reprezentowana przez:
Dane Doradcy Podatkowego

Organ, którego działanie jest przedmiotem skargi:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
ul. Teodora Sixta 17
43-300 Bielsko-Biała

Sygn. Sprawy:

SKARGA DO WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO

na interpretację indywidualną

Na podstawie art. 3 par. 1, par. 2 pkt. 4a, art. 50 par. 1, art. 52 par. 3, art. 53 par. 2, art. 54 par. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 20012r. poz. 270 ze zm., zwanej dalej p.p.s.a.), działając w imieniu i na rzecz strony skarżącej, w oparciu o załączone pełnomocnictwo, zaskarżam w całości interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacj Skarbowej w Bielsku-Białej w dniu…. Sygnatura ……… doręczonej stronie skarżącej w dniu……… w przedmiocie ……………….

Zaskarżonej interpretacji indywidualnej zarzucam:

  • Naruszenie przepisów prawa materialnego poprzez błędną wykładnię i przyjęcie niewłaściwej kwalifikacji, w szczególności art. …… poprzez uznanie ……..
  • Naruszenie przepisów prawa procesowego poprzez niewłaściwe zastosowanie, które mogło mieć istotny wpływ na przebieg sprawy tj. art. ….., poprzez ….

Mając na uwadze powyższe zarzuty wobec interpretacji indywidualnej wnoszę o:

  • Uwzględnienie skargi oraz uchylenie interpretacji indywidualnej z dnia …… sygn. …..,
  • Zasądzenie kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, od organu na rzecz strony skarżącej według norm przepisanych.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny i stanowisko prawne organu

Stanowisko prawne strony skarżącej

Podpis

Załączniki:

  1. Oryginał pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17,00 zł.
  2. Odpis skargi wraz z załącznikami
  3. Dowód uiszczenia wpisu stałego w wysokości 200,00 zł.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ryczałt za używanie prywatnego auta do celów służbowych a PIT. NSA: nie trzeba płacić podatku od zwrotu wydatków

W wyroku z 14 września 2023 r. (sygn. akt II FSK 2632/20) Naczelny Sąd Administracyjny zakwestionował stanowisko organów podatkowych i uznał, że świadczenie wypłacone pracownikowi jako zwrot wydatków – nie jest przychodem ze stosunku pracy. A zatem nie trzeba od takiego zwrotu wydatków płacić podatku dochodowego. W tym przypadku chodziło o ryczałt samochodowy za jazdy lokalne wypłacany pracownikowi z tytułu używania przez niego prywatnego samochodu do celów służbowych. Niestety NSA potrafi też wydać zupełnie inny wyrok w podobnej sprawie.

Ulga dla seniorów w 2024 roku - zasady stosowania. Limit zwolnienia, przepisy, wyjaśnienia fiskusa

Ulga dla seniorów, to tak naprawdę zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodów uzyskiwanych przez seniorów, którzy pozostali na rynku pracy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego. Jaki jest limit tego zwolnienia i jakich rodzajów dochodu dotyczy?

Odroczenie obowiązkowego KSeF. Projekt nowelizacji po pierwszym czytaniu w Sejmie - przesłany do komisji

Rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przesuwającej wdrożenie obowiązkowego dla wszystkich podatników VAT Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 1 lutego 2026 r., został po sejmowym pierwszym czytaniu w środę 8 maja 2024 r., przesłany do Komisji Finansów Publicznych. Obowiązujące obecnie przepisy zakładają, że KSeF ma obowiązywać od 1 lipca bieżącego roku. 

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Zmiana danych nabywcy na fakturze. Faktura korygująca, nota korygująca, terminy, ujęcie w ewidencji i JPK VAT

Jak zgodnie z prawem dokonać zmiany danych nabywcy na fakturze? Kiedy można wystawić fakturę korygującą, a kiedy notę korygującą? Co z błędną fakturą w JPK_VAT?

Od 1 lutego 2026 r. obligatoryjny KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych z VAT. Znamy plany Ministerstwa Finansów

Projekt nowelizacji ustawy o VAT, który 2 maja 2024 r. wpłynął do Sejmu przewiduje tylko jedną datę wdrożenia obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) – 1 lutego 2026 r. Od tego dnia obowiązek stosowania KSeF i wystawiania za pomocą tego systemu faktur ustrukturyzowanych będą mieli wszyscy podatnicy VAT (czynni i zwolnieni). W innej nowelizacji ustawy resort finansów zamierza wprowadzić drugi termin wdrożenia obowiązkowego KSeF dla mniejszych firm (1 kwietnia 2026 r.), o czym mówił minister finansów Andrzej Domański w dniu 26 kwietnia 2024 r. na brefingu prasowym w Ministerstwie Finansów.

Jak rozliczyć kartę podarunkową dla pracownika? Podatki, składki, księgowanie

Karty podarunkowe to coraz popularniejszy benefit pracowniczy. Najczęściej wręcza się go okazjonalnie jako prezent świąteczny. To też narzędzie doceniania, które można wykorzystywać z innych okazji: jubileuszy, Dnia Dziecka, Dnia Kobiet, świąt branżowych czy jako specjalne nagrody pracownicze. Sprawdź, czy karty podarunkowe wiążą się z obowiązkiem podatkowym i jak je rozliczyć. 

Transport drogowy 2024 – zmiana przepisów dot. pojazdów wynajmowanych

Gotowy jest projekt ustawy, który umożliwi przewoźnikom prowadzącym działalność na terytorium Polski na czasowe korzystanie z pojazdu najmowanego, zarejestrowanego na terytorium innego państwa UE. Do tej pory nasz kraj nie dopuszczał takiej możliwości, obecnie chcemy dostosować polskie prawo do unijnego. Najmowanie pojazdów niesie ze sobą szereg korzyści, które mogą poprawić elastyczność operacyjną firm transportowych. 

Ceny prądu w górę o 30% a gazu o 15% - od lipca 2024 r. w Polsce. Jak wpłynie to na inflację?

Ministerstwo Klimatu i Środowiska szacuje, że na mocy projektowanej ustawy o bonie energetycznym (zakładającej częściowe "odmrożenie" cen za energię elektryczną i gaz), od 1 lipca 2024 r. dla odbiorców taryfowanych rachunki za energię elektryczną mogą wzrosnąć o 29 proc., a za gaz o 15 proc. - o ile zajdzie odpowiednie obniżenie cen w taryfach. Proponowanie przez MKiŚ częściowe odmrożenie cen prądu i gazu podbije ścieżkę inflacji o ok. 1 pp., a CPI w grudniu może wynieść ok. 5,5 proc. - oceniają ekonomiści ING. Zdaniem ministra finansów Andrzeja Domańskiego działania osłonowe w zakresie cen energii (np. bon energetyczny) spowodują, że średnioroczna inflacja CPI w Polsce może być niższa przynajmniej o 1 pkt proc. w 2024 r. i o ok. 0,9 pkt. proc. w 2025 r. niż zakładają prognozy zawarte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa.

Dwadzieścia lat unijnego VAT-u w Polsce. Prof. Modzelewski: ciszej nad tą trumną

Czy unijna wersja VAT jest aż tak patologiczna, że państwa członkowskie były skazane na masową grabież środków publicznych? Zdaniem prof. Modzelewskiego nie, bo część państw UE umiejętnie implementowała dyrektywę VAT. Ale – zdaniem Profesora – nam się to nie udało.

REKLAMA