REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować wniosek o wydanie interpretacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zasady wydawania interpretacji podatkowych
Zasady wydawania interpretacji podatkowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dla przedsiębiorcy ważne jest, żeby wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej został przygotowany w sposób fachowy, a wydana interpretacja odpowiednio zabezpieczała ryzyko podatkowe w danym obszarze. Każde odstępstwo od stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzone w toku kontroli czy postępowania grozi utratą waloru ochronnego interpretacji.

Budowanie rozsądnej i przemyślanej polityki podatkowej w firmie wymaga stosowania odpowiednich narzędzi prawnych. Jedną z instytucji minimalizujących ryzyko podatkowe w przedsiębiorstwie jest interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego. Choć w ostatnich latach liczba wydawanych interpretacji maleje, to w kluczowych kwestiach – zwłaszcza tam, gdzie przepisy są niejednoznaczne – wciąż cieszą się one dużym zainteresowaniem wśród podatników. Sprzyja temu nie tylko symboliczna opłata za wydanie interpretacji, ale przede wszystkim ochrona prawna, która wiąże organ odnośnie do zastosowanej wykładni konkretnych przepisów podatkowych.

REKLAMA

Fiskus wyjaśnia

Od 2017 r. w strukturach administracji skarbowej funkcjonuje Krajowa Informacja Skarbowa, która zgodnie z ustawą o KAS odpowiada m.in. za zapewnienie jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej oraz prowadzenie spraw dotyczących interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Bez względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę składającego wniosek o wydanie interpretacji należy kierować do centrali KIS w Bielsku-Białej. Z kolei rozpatrywanie spraw z zakresu podatków lokalnych (np. podatek od nieruchomości) pozostaje w wyłącznej kompetencji właściwego wójta (burmistrza lub prezydenta miasta).

Polecamy: Jak przygotować się do zmian w 2020 r.

Z wnioskiem o wydanie interpretacji może się zwrócić każdy podmiot stosunków prawnych, w szczególności przedsiębiorca, który zażąda urzędowej interpretacji przepisów podatkowych. Złożony wniosek podlega opłacie 40 zł od każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przepisy nie przewidują natomiast ograniczeń odnośnie do ilości stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych będących przedmiotem wniosku. Istotne jest jednak, aby wpłacona kwota odpowiadała iloczynowi kwoty 40 zł oraz wszystkich przedstawionych we wniosku stanów faktycznych bądź zdarzeń przyszłych.

Jak przygotować wniosek?

Stosowny wniosek (na ustalonym formularzu ORD-IN) oprócz danych identyfikacyjnych składa się z trzech części, których wypełnienie jest obowiązkowe. Po pierwsze wnioskodawca powinien szczegółowo przedstawić zaistniały stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, które będą interpretowane przez fiskusa. Kolejną kwestią jest odpowiednie sformułowanie pytania do fiskusa, w taki sposób, aby organ interpretacyjny udzielił możliwie precyzyjnej i szczegółowej odpowiedzi. To bowiem w interesie wnioskodawcy jest otrzymanie interpretacji podatkowej, która będzie uwzględniała właściwe sposoby opodatkowania wynikające z dokonanych lub planowanych decyzji biznesowych. Trzecim etapem wypełnienia wniosku jest przygotowanie własnego stanowiska obejmującego ocenę prawną interpretowanych przepisów. W tym miejscu składający wniosek może także powoływać się na własne argumenty prawne, na linię orzeczniczą organów podatkowych lub sądownictwa, aby lepiej uzasadnić swoje stanowisko w sprawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co orzeknie organ?

Co do zasady interpretacja powinna zostać wydana niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Do powyższego terminu nie wlicza się jednak terminów do dokonania określonych czynności, które powodują zawieszenie biegu 3-miesięcznego terminu. W postępowaniu interpretacyjnym najczęstszym powodem wydłużenia ustawowego terminu jest wezwanie wnioskodawcy do uzupełnienia wniosku (np. opisu stanu faktycznego, przeformułowania pytania czy dokonania opłaty). Jeżeli organ nie wyda interpretacji we wskazanym powyżej terminie, wówczas wnioskodawca może powoływać się na tzw. milczącą interpretację organu. W takim przypadku w następnym dniu po upływie terminu na jej wydanie uznaje się, że została wydana interpretacja uwzględniająca słuszność stanowiska wnioskodawcy w pełnym zakresie. W większości przypadków organ rozstrzyga poprzez wydanie interpretacji, w której stwierdza, czy przedstawione przez wnioskodawcę stanowisko jest prawidłowe, prawidłowe w części lub w całości nieprawidłowe. Wydana interpretacja powinna zawierać uzasadnienie prawne rozstrzygnięcia, wiążąc przedstawiony stan faktyczny z obowiązującymi w dniu wydania interpretacji przepisami prawa. Organ może odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Dyrektor KIS może również w drodze postanowienia odmówić wydania interpretacji, jeżeli zaistnieją przesłanki wymienione w art. 14b Ordynacji podatkowej (dot. m.in. unikania opodatkowania). Jednocześnie organ może stwierdzić bezprzedmiotowość wniosku, jeżeli przedstawiony stan faktyczny odpowiada zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej wydanej w takim samym stanie prawnym.

Sądowa kontrola interpretacji

REKLAMA

Od rozstrzygnięcia organu podatnikowi przysługuje skarga do sądu administracyjnego w terminie 30 dni od dnia doręczenia interpretacji podatnikowi. Jednocześnie od wyroku sądu pierwszej instancji przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego, przy czym w przypadku skargi kasacyjnej obowiązuje tzw. przymus radcowsko-adwokacki, co oznacza, że skargę może sporządzić wyłącznie pełnomocnik profesjonalny (również doradca podatkowy).

W interesie przedsiębiorcy jest jednak aby już sam wniosek o wydanie interpretacji został przygotowany w sposób fachowy, a wydana interpretacja kompleksowo zabezpieczała ryzyko podatkowe w danym obszarze. Każde odstępstwo od stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku stwierdzone w toku kontroli czy postępowania grozi utratą waloru ochronnego interpretacji, a to dla przedsiębiorcy może oznaczać spore problemy.

radca prawny Robert Nogacki
Kancelaria Prawna Skarbiec

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA