Podatnik sam może opracować deklarację
REKLAMA
REKLAMA
JAKI PROBLEM ROZSTRZYGNĄŁ WÓJT
REKLAMA
Ze względu na dużą liczbę składanych formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości podatnik pragnie zunifikować formularze na podatek od nieruchomości, poprzez przygotowanie własnych druków uwzględniających zakres danych określony przez gminy. Czy na podatnika mogą zostać nałożone jakieś sankcje za zastosowanie innego układu graficznego w formularzu deklaracji podatku od nieruchomości aniżeli ustalonego przez radę gminy?
ODPOWIEDŹ WÓJTA
W myśl art. 6 ust. 9 pkt l ustawy o podatkach i opłatach lokalnych osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej są zobowiązane składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Z zacytowanego artykułu wynika obowiązek składania przez określonych podatników deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach według ustalonego wzoru. Z kolei z art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust. 6 i ust. 9 pkt 1; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, potwierdza to jedynie obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach zgodnych z wzorem określonym przez radę gminy będącej kompetentnym organem do ustalenia wzoru tych formularzy deklaracji.
Podając informację o formularzu deklaracji na podatek od nieruchomości w art. 6 ust. 9 i 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawodawca nie rozróżnił formularza według ustalonego wzoru i formularza zawierającego dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.
REKLAMA
Złożenie formularza zawierającego szerszy zakres danych niż wymagane dane ustalone przez radę na wzorze formularza wypełniają dyspozycje art. 6 ust. 9 pkt 1, a także art. 6 ust 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, pod warunkiem że sporządzone będą na formularzu według wzoru ustalonego przez radę gminy.
Przepisy prawa podatkowego nie przewidują sankcji za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości wykorzystującej inny układ graficzny niż określony przez radę gminy, a zawierającej wszystkie dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowanie niezbędne do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Przepisy prawa podatkowego nie przewidują sankcji za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na innym formularzu niż ustalonym przez radę gminy, a zawierającym wszystkie dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do prawidłowego wymiaru i poboru podatku. Ordynacja podatkowa przewiduje jedynie czynności sprawdzające w stosunku do korekt deklaracji zawierające błędy rachunkowe i inne oczywiste pomyłki popełnione przy wypełnianiu deklaracji lub gdy deklaracje wypełniono niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. Wtedy organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień ma prawo skorygować deklarację, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień, bądź zwrócić się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień.
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wójta gminy Marklowice z 19 września 2007 r. (nr FN 3110- /07)
Ewa Matyszewska
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat