REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki związane z przedterminowym rozwiązaniem niekorzystnej umowy mogą być kosztem podatkowym

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
koszty podatkowe; wydatki; przedterminowe rozwiązanie niekorzystnej umowy
koszty podatkowe; wydatki; przedterminowe rozwiązanie niekorzystnej umowy

REKLAMA

REKLAMA

Kwota odstępnego uiszczona na rzecz kontrahenta w zamian za przedterminowe rozwiązanie umowy, generującej dla spółki starty, może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. Tak uznał WSA w Warszawie w wyroku z 25 września 2012 r. Jest to kolejne korzystne dla podatników orzeczenie w tym zakresie.

Aby ocenić, czy dany wydatek jest kosztem uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT należy wziąć pod uwagę cały logiczny ciąg zdarzeń, który do tego wydatku prowadził. Należy zbadać racjonalność działania podatnika, biorąc pod uwagę uwarunkowania społeczno-gospodarcze i ekonomiczny sens podejmowanych działań.

REKLAMA

Autopromocja

Przyjąć należy, że - co do zasady - każde racjonalne przedsięwzięcie zmierzające do zapobieżenia powstaniu ujemnych skutków ekonomicznych (strat) powinno być postrzegane jako prowadzące do zachowania, zabezpieczenia źródła przychodów, a związane z tym koszty, jako koszty uzyskania przychodu.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 25 września 2012 r., (sygn. III SA/Wa 1049/12).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odstąpienie od niekorzystnej umowy

Sprawa dotyczyła spółki, która udostępniała swoim klientom filmy w ramach usługi VOD. Spółka ma prawo do udostępniania filmów na podstawie umów licencyjnych zawartych z studiami filmowymi (dalej: licencjodawcy). Umowy przewidują obowiązek licencjonowania znacznej ilości filmów. Okazało się jednak, że spółka ponosi z tytułu tych umów straty.

Kary i odszkodowania za odstąpienie od niekorzystnej umowy nie są kosztem

Klienci nie korzystają bowiem z usług VOD w zakresie, który pozwoliłby pokryć koszty zakupu i licencji. W związku z tym spółka postanowiła rozwiązać część zawartych umów licencyjnych, w drodze porozumienia z licencjodawcami. Na ich mocy strony ustaliły, że rozwiązanie umowy odbędzie się w zamian za określone świadczenia spółki na rzecz licencjodawcy, w tym m.in. opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy. Opłata ta wypłacana jest niezależnie od innych zobowiązań finansowych spółki wobec danego licencjodawcy.

Należy nadmienić, że w przypadku jednostronnego zerwania umowy licencyjnej (bez zgody licencjodawcy), spółka ponosiłaby istotne obciążenia finansowe z tytułu odpowiedzialności za takie działanie, których łączna wartość znacznie przewyższa sumę opłat za rozwiązanie umów wynegocjowanych w porozumieniach.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację indywidualną, w którym wnosiła o potwierdzenie, że wydatki poniesione tytułem opłaty za rozwiązanie umowy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. 

Czy przedsiębiorca może uznać za koszt podatkowy zapłaconą kwotę wynikającą z ugody po odstąpieniu od umowy

Korzyści z uchwały

Przedstawiając własne stanowisko spółka wskazała, że jej zdaniem ponoszona przez spółkę na podstawie porozumień o rozwiązaniu opłaty mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu wskazał, że „odszkodowanie” poniesione z tytułu rozwiązania umów licencyjnych zostało poniesione w celu wycofania się spółki z zawartej umowy i jako nie spełniające przesłanek wymienionych w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT nie może być uznane za koszty uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie spółka poniosła ryzyko gospodarcze decydując się na zawarcie umów, których zapis nie przewidywał możliwości wcześniejszego ich rozwiązania z inicjatywy spółki, nawet jeśli okazuje się, że jest to dla niej nieopłacalne i generuje większe koszty niż osiągany przychód. Jak wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie, poniesienia kosztów stanowiących efekt podjętego ryzyka gospodarczego podatnik nie może sobie rekompensować za pomocą przepisów podatkowych.

Umowne odszkodowanie dla pracownika za rozwiązanie umowy o pracę a koszty pracodawcy

Po wyczerpaniu toku instancyjnego spółka wniosła skargę do WSA, który uchylił zaskarżoną interpretację.

WSA stwierdził, że aby ocenić, czy dany wydatek jest kosztem uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, należy wziąć pod uwagę cały logiczny ciąg zdarzeń, który do tego wydatku się przyczynił. Należy zatem zbadać, w jakim celu została zawarta umowa, dlaczego ją rozwiązano, oraz jakiego rodzaju koszty się z tym wiążą (w analizowanej sprawie było to odstępne).

Nie sposób, oceniając działalność podatnika, nie brać pod uwagę uwarunkowań społeczno-gospodarczych, czyli okoliczności zaistniałych w trakcie trwania umowy. W tym wypadku była to nieopłacalność przedsięwzięcia i brak popytu na usługi oferowane przez spółkę.  

W tym miejscu należy również przywołać tezy z uchwały NSA z 25 czerwca 2012 r. (sygn. II FPS 2/12), w której poszerzony skład NSA orzekł, że „działając w warunkach rynkowych podatnik musi podejmować racjonalne z jego punktu widzenia, oparte na analizach i kalkulacjach działania zmierzające do możliwie największej efektywności ekonomicznej. Działania te polegać mogą na dokonywaniu różnych oszczędności, pomniejszaniu kosztów, wydatków i minimalizowaniu strat z określonych segmentów działalności, czy też eliminowaniu nieopłacalnych przedsięwzięć. Gdyby podatnik działań takich nie podejmował, mógłby nie sprostać konkurencji, a prowadzona przez niego działalność mogłaby stać się nierentowna, tym samym zagrożone byłoby źródło przychodów jakim jest prowadzenie działalności gospodarczej w jej całokształcie. W tym sensie co do zasady każde tego rodzaju przedsięwzięcie zmierzające do zapobieżenia powstaniu takich sytuacji powinno być postrzegane jako prowadzące do zachowania, zabezpieczenia źródła przychodów, a związane z tym koszty, jako koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15. ust. 1 ustawy o CIT.

W ocenie WSA działania, które wskazuje we wniosku o interpretację spółka, mają na celu zapobieżeniu strat i powinny być w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, uznane za koszty uzyskania przychodu.

Opracowanie opisu orzeczenia: Zespół Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA