REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na skuter w firmie – masz koszty podatkowe i pełne odliczenie VAT

Wydatki na skuter w firmie, koszty podatkowe, odliczenie VAT
Wydatki na skuter w firmie, koszty podatkowe, odliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

Skuter nie zastąpi samochodu w firmie ale w niektórych sytuacjach bywa przydatny. Co ważne koszty związane z nabyciem skutera i jego eksploatacją (w tym paliwo) nie podlegają limitom zaliczenia do kosztów podatkowych i odliczenia VAT, tak jak to ma miejsce w przypadku aut. Można zatem wrzucić wszystko w koszty i jeszcze bez przeszkód odliczyć VAT.

Przedsiębiorcy działający w dużych miastach  powinni zastanowić się nad nabyciem skuterów (dla siebie lub swoich pracowników). To sposób na korki, brak miejsc parkingowych i pełne odliczenie VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmniejszysz wydatki na paliwo, a cały zakup rozliczysz podatkowo, zmniejszając realne obciążenie finansowe o około 42%. Oczywiście o ile Twój biznes pozwala na to, aby jeździć na dwóch kółkach.

Skuter w firmie

Do kosztów podatkowych można zaliczyć wszelkie wydatki, które przedsiębiorca ponosi w celu uzyskania przychodu lub zabezpieczenia, czy zachowania jego źródła z wyjątkiem zakupów ujętych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie znajduje się jednak w nim zakup skutera.  

Jeżeli więc profil działalności firmy wymaga od przedsiębiorcy  sprawnego przemieszczania się np. na spotkania z kontrahentami albo przejazdu w celu nadzorowania posiadanych punktów handlowych nic nie stoi na przeszkodzie, by wydane na zakup skutera i używanego paliwa kwoty zaliczyć do kosztów firmowych i tym samym zmniejszyć podatek dochodowy.

REKLAMA

A jeśli przedsiębiorca sam nie może przemieszczać się na dwóch kółkach, na przykład ze względu na to, że wozi ze sobą narzędzia czy materiały lub po prostu ze względów prestiżowych, może rozważyć zakup skutera dla swoich pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Flagowym przykładem działalności gospodarczej, w której skutery wykorzystywane są na szeroką skalę, jest oczywiście prowadzenie pizzerii.

Koszt rozlicz w czasie

Skuter, podobnie jak samochód, będzie stanowił zapewne środek trwały firmy.

Środkiem trwałym są m.in. środki transportu, w tym skuter, jeżeli przedsiębiorca zamierza je używać dłużej niż rok.

Oznacza to, że poniesionych kosztów nabycia przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów podatkowych jednorazowo w całości lecz zrobi to poprzez tzw. odpisy amortyzacyjne (chyba, że skuter kosztował nie więcej niż 3,5 tys. zł).

W tym celu zakup wprowadza się do ewidencji środków trwałych i rozpoczyna stopniowe rozliczanie w kosztach zaliczając do nich systematycznie odpisy amortyzacyjne.

Całą czynność rozpoczyna się od następnego miesiąca po wprowadzeniu skutera do ewidencji i wykonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub np. skuter zostanie sprzedany.

Możesz mieć i samochód, i skuter

Co ważne, fakt posiadania firmowego samochodu nie wyklucza  możliwości zakupu na potrzeby działalności gospodarczej dodatkowo skutera. Ważne jest by taki zakup miał wskazany powyżej związek z prowadzoną działalnością i miał wpływ na „powstanie, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów”.

Jeżeli potrzeba przemieszczania się firmowym skuterem jest racjonalnie i gospodarczo uzasadniona (np. możliwością szybszego dojazdu do klienta) nic nie stoi na przeszkodzie, by obok firmowego auta zaliczyć do kosztów podatkowych zakup firmowego skutera.

Stanowisko to potwierdził fiskus w nadal aktualnej interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 19.06.2008 r., nr ITPB1/415-233/08/PSZ. Od tego czasu interpretowane przepisy się nie zmieniły.

Odliczysz pełny VAT

Kupując nieduży skuter, który mieści się w definicji motoroweru (pojemność silnika do 50 cm3) przedsiębiorca nie napotka też ograniczeń w odliczeniu VAT.

Zakup samochodu osobowego czy też innego pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wiąże się z poważnymi ograniczeniami w odliczeniu VAT-u.

Z faktury zakupu można odliczyć 60% podatku naliczonego, ale nie więcej niż 6 tys. zł. Natomiast przy zakupie paliwa, prawo do odliczenia VAT-u zupełnie nie przysługuje.

Jakich aut dotyczy zakaz odliczenia VAT od paliwa?

Jak odliczać VAT od samochodów i paliw w latach 2011-2012

Co prawda nieodliczony VAT (zarówno od zakupu samego samochodu, jak też i paliwa) stanowi koszt w podatku dochodowym, jednak nie rekompensuje to braku prawa do odliczenia w całości.

Możliwość pełnego odliczenia VAT zarówno od nabycia skutera, jak też wykorzystywanego do jego napędu paliwa potwierdził m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 23.09.2011 r., nr ILPP2/443-990/11-3/AK.

Sprawdź jednak co kupujesz

Decydujące jest więc, by nasz skuter nie znalazł się w katalogu innych pojazdów samochodowych, o których wspomina ustawa o VAT (tych do 3,5 ton).

Definicji pojazdu samochodowego ustawa o VAT jednak nie zawiera, dlatego należy skorzystać z definicji tego pojęcia zawartej w Prawie o ruchu drogowym, która ustanawia wyjątek m. in. dla motorowerów. Co oznacza, że motorower nie jest pojazdem samochodowym i można korzystać z pełnego odliczenia VAT-u.

Motorower określony został jako pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

Katarzyna Rola-Stężycka

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA