Nagrody wydawane nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej są kosztem podatkowym
REKLAMA
REKLAMA
Działania spółki, której wnioskodawca jest wspólnikiem, można traktować jako sprzedaż premiową, gdyż przy zakupie przez klienta określonej ilości towaru dochodzi do wydania nagrody. Stosując taką formę zachęty spółka motywuje swoich kontrahentów do zwiększonych zakupów. Wydatki, jakie spółka ponosi na zakup nagród są w związku z tym, jako pozostające w związku z przychodami ze sprzedaży, kosztami uzyskania przychodów. Jednocześnie podatnik zobowiązany jest do prawidłowego udokumentowania wydatków zgodnie z odrębnymi przepisami.
REKLAMA
Powyższa teza wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 marca 2012 r., nr ITPB1/415-1296/11/AK.
Sprzedaż premiowa spółki handlowej
Sprawa dotyczyła spółki jawnej, prowadzącej działalność w zakresie dystrybucji i sprzedaży artykułów hydraulicznych, instalacyjnych i łazienkowych. W celu maksymalizacji zysków, spółka zdecydowała się wdrożyć działania o charakterze marketingowym, polegające na organizacji promocji dla kontrahentów.
W opinii spółki nosiły one znamiona sprzedaży premiowej, ponieważ nagrody rzeczowe były wydawane wszystkim kontrahentom spełniającym przesłanki określone w regulaminie, przede wszystkim z tytułu nabycia określonej ilości towaru.
Nagrody stanowiły drobne sprzęty AGD, np. żelazka, telewizory, aparaty fotograficzne. Nie było przy tym możliwości zamiany nagrody na gotówkę, czy też towary oferowane przez spółkę w regularnej sprzedaży. Spółka posiadała ponadto dowody (np. w postaci regulaminu promocji) na potwierdzenie faktu, że wręczane kontrahentom upominki wspierają sprzedaż podstawową.
REKLAMA
Na tle powyższego stanu faktycznego, wspólnik spółki zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy zakup nagród wydawanych nieodpłatnie w ramach systemu sprzedaży premiowej, może zaliczyć w koszty podatkowe?
Dla porządku dodajmy, że pytanie zostało zadane przez wspólnika, ponieważ mamy do czynienia ze spółką jawną, będącą podmiotem transparentnym podatkowo. W przypadku osoby prawnej, pytanie byłoby zadane przez samą spółkę.
Nagrody są kosztem uzyskania przychodu, bo sprzedaż premiowa ma na celu zwiększenie przychodów
Przedstawiając własne stanowisko, podatnik wskazał, że w związku z tym, że sprzedaż premiowa ma na celu intensyfikację sprzedaży regularnej, a co za tym idzie, zwiększenie przychodów, istnieją przesłanki do zaliczenia wydatków na zakup nagród w poczet kosztów podatkowych o charakterze bezpośrednim.
Podatnik argumentował, że w sprawie mamy do czynienia z szeroko pojętymi kosztami marketingowymi, mającymi na celu zwiększenie kręgu odbiorców produktów, oferowanych przez spółkę. Przedmiotowych wydatków nie ujęto również w tzw. katalogu negatywnym kosztów podatkowych.
Czy rzeczy otrzymane w ramach sprzedaży premiowej podlegają PIT
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy podzielił to stanowisko. Uznał, że działania spółki, której wnioskodawca jest wspólnikiem, można traktować jako sprzedaż premiową, gdyż przy zakupie przez klienta określonej ilości towaru dochodzi do wydania nagrody. Dyrektor dodał, że stosując taką formę zachęty spółka niewątpliwie motywuje swoich kontrahentów do zwiększonych zakupów.
Mamy więc, w opinii organu podatkowego, do czynienia z wydatkami służącymi zachęceniu klientów do dokonywania zakupów, a tym samym mającymi wpływ na zwiększenie przychodów. Są to zatem wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów.
Podsumowując, Dyrektor IS stwierdził, że organizowana przez spółkę promocja spełnia kryteria „sprzedaży premiowej” i dlatego wydatki poniesione na zakup nagród, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania.
Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT
Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach
Aleksandra Bembnista jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat