REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagrody wydawane nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej są kosztem podatkowym

Aleksandra Bembnista
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Nagrody w ramach sprzedaży premiowej; koszty uzyskania przychodu
Nagrody w ramach sprzedaży premiowej; koszty uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Aby podnieść wartość sprzedaży spółki często decydują się na organizację dla swoich kontrahentów systemu sprzedaży premiowej. Nagradzają kontrahentów, dokonujących zakupów o największej wartości, upominkami rzeczowymi. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną, w której uznał, że wydatki jakie spółka ponosi na nagrody mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Działania spółki, której wnioskodawca jest wspólnikiem, można traktować jako sprzedaż premiową, gdyż przy zakupie przez klienta określonej ilości towaru dochodzi do wydania nagrody. Stosując taką formę zachęty spółka motywuje swoich kontrahentów do zwiększonych zakupów. Wydatki, jakie spółka ponosi na zakup nagród są w związku z tym, jako pozostające w związku z przychodami ze sprzedaży, kosztami uzyskania przychodów. Jednocześnie podatnik zobowiązany jest do prawidłowego udokumentowania wydatków zgodnie z odrębnymi przepisami.

REKLAMA

Autopromocja

Powyższa teza wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 marca 2012 r., nr ITPB1/415-1296/11/AK.

Sprzedaż premiowa spółki handlowej

Sprawa dotyczyła spółki jawnej, prowadzącej działalność w zakresie dystrybucji i sprzedaży artykułów hydraulicznych, instalacyjnych i łazienkowych. W celu maksymalizacji zysków, spółka zdecydowała się wdrożyć działania o charakterze marketingowym, polegające na organizacji promocji dla kontrahentów.

W opinii spółki nosiły one znamiona sprzedaży premiowej, ponieważ nagrody  rzeczowe były wydawane wszystkim kontrahentom spełniającym przesłanki określone w regulaminie, przede wszystkim z tytułu nabycia określonej ilości towaru.

Nagrody stanowiły drobne sprzęty AGD, np. żelazka, telewizory, aparaty fotograficzne. Nie było przy tym możliwości zamiany nagrody na gotówkę, czy też towary oferowane przez spółkę w regularnej sprzedaży. Spółka posiadała ponadto dowody (np. w postaci regulaminu promocji) na potwierdzenie faktu, że wręczane kontrahentom upominki wspierają sprzedaż podstawową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Na tle powyższego stanu faktycznego, wspólnik spółki zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy zakup nagród wydawanych nieodpłatnie w ramach systemu sprzedaży premiowej, może zaliczyć w koszty podatkowe?

Dla porządku dodajmy, że pytanie zostało zadane przez wspólnika, ponieważ mamy do czynienia ze spółką jawną, będącą podmiotem transparentnym podatkowo. W przypadku osoby prawnej, pytanie byłoby zadane przez samą spółkę.

Nagrody są kosztem uzyskania przychodu, bo sprzedaż premiowa ma na celu zwiększenie przychodów

Przedstawiając własne stanowisko, podatnik wskazał, że w związku z tym, że sprzedaż premiowa ma na celu intensyfikację sprzedaży regularnej, a co za tym idzie, zwiększenie przychodów,  istnieją przesłanki do zaliczenia wydatków na zakup nagród w poczet kosztów podatkowych o charakterze bezpośrednim.

Podatnik argumentował, że w sprawie mamy do czynienia z szeroko pojętymi kosztami marketingowymi, mającymi na celu zwiększenie kręgu odbiorców produktów, oferowanych przez spółkę. Przedmiotowych wydatków nie ujęto również w tzw. katalogu negatywnym kosztów podatkowych.

Czy rzeczy otrzymane w ramach sprzedaży premiowej podlegają PIT

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy podzielił to stanowisko. Uznał, że działania spółki, której wnioskodawca jest wspólnikiem, można traktować jako sprzedaż premiową, gdyż przy zakupie przez klienta określonej ilości towaru dochodzi do wydania nagrody. Dyrektor dodał, że stosując taką formę zachęty spółka niewątpliwie motywuje swoich kontrahentów do zwiększonych zakupów.

Mamy więc, w opinii organu podatkowego, do czynienia z wydatkami służącymi zachęceniu klientów do dokonywania zakupów, a tym samym mającymi wpływ na zwiększenie przychodów. Są to zatem wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Podsumowując, Dyrektor IS stwierdził, że organizowana przez spółkę promocja spełnia kryteria „sprzedaży premiowej” i dlatego wydatki poniesione na zakup nagród, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Aleksandra Bembnista jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA