REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagrody wydawane nieodpłatnie w ramach sprzedaży premiowej są kosztem podatkowym

Aleksandra Bembnista
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Nagrody w ramach sprzedaży premiowej; koszty uzyskania przychodu
Nagrody w ramach sprzedaży premiowej; koszty uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Aby podnieść wartość sprzedaży spółki często decydują się na organizację dla swoich kontrahentów systemu sprzedaży premiowej. Nagradzają kontrahentów, dokonujących zakupów o największej wartości, upominkami rzeczowymi. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną, w której uznał, że wydatki jakie spółka ponosi na nagrody mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Działania spółki, której wnioskodawca jest wspólnikiem, można traktować jako sprzedaż premiową, gdyż przy zakupie przez klienta określonej ilości towaru dochodzi do wydania nagrody. Stosując taką formę zachęty spółka motywuje swoich kontrahentów do zwiększonych zakupów. Wydatki, jakie spółka ponosi na zakup nagród są w związku z tym, jako pozostające w związku z przychodami ze sprzedaży, kosztami uzyskania przychodów. Jednocześnie podatnik zobowiązany jest do prawidłowego udokumentowania wydatków zgodnie z odrębnymi przepisami.

REKLAMA

REKLAMA

Powyższa teza wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 marca 2012 r., nr ITPB1/415-1296/11/AK.

Sprzedaż premiowa spółki handlowej

Sprawa dotyczyła spółki jawnej, prowadzącej działalność w zakresie dystrybucji i sprzedaży artykułów hydraulicznych, instalacyjnych i łazienkowych. W celu maksymalizacji zysków, spółka zdecydowała się wdrożyć działania o charakterze marketingowym, polegające na organizacji promocji dla kontrahentów.

W opinii spółki nosiły one znamiona sprzedaży premiowej, ponieważ nagrody  rzeczowe były wydawane wszystkim kontrahentom spełniającym przesłanki określone w regulaminie, przede wszystkim z tytułu nabycia określonej ilości towaru.

REKLAMA

Nagrody stanowiły drobne sprzęty AGD, np. żelazka, telewizory, aparaty fotograficzne. Nie było przy tym możliwości zamiany nagrody na gotówkę, czy też towary oferowane przez spółkę w regularnej sprzedaży. Spółka posiadała ponadto dowody (np. w postaci regulaminu promocji) na potwierdzenie faktu, że wręczane kontrahentom upominki wspierają sprzedaż podstawową.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na tle powyższego stanu faktycznego, wspólnik spółki zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytał, czy zakup nagród wydawanych nieodpłatnie w ramach systemu sprzedaży premiowej, może zaliczyć w koszty podatkowe?

Dla porządku dodajmy, że pytanie zostało zadane przez wspólnika, ponieważ mamy do czynienia ze spółką jawną, będącą podmiotem transparentnym podatkowo. W przypadku osoby prawnej, pytanie byłoby zadane przez samą spółkę.

Nagrody są kosztem uzyskania przychodu, bo sprzedaż premiowa ma na celu zwiększenie przychodów

Przedstawiając własne stanowisko, podatnik wskazał, że w związku z tym, że sprzedaż premiowa ma na celu intensyfikację sprzedaży regularnej, a co za tym idzie, zwiększenie przychodów,  istnieją przesłanki do zaliczenia wydatków na zakup nagród w poczet kosztów podatkowych o charakterze bezpośrednim.

Podatnik argumentował, że w sprawie mamy do czynienia z szeroko pojętymi kosztami marketingowymi, mającymi na celu zwiększenie kręgu odbiorców produktów, oferowanych przez spółkę. Przedmiotowych wydatków nie ujęto również w tzw. katalogu negatywnym kosztów podatkowych.

Czy rzeczy otrzymane w ramach sprzedaży premiowej podlegają PIT

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy podzielił to stanowisko. Uznał, że działania spółki, której wnioskodawca jest wspólnikiem, można traktować jako sprzedaż premiową, gdyż przy zakupie przez klienta określonej ilości towaru dochodzi do wydania nagrody. Dyrektor dodał, że stosując taką formę zachęty spółka niewątpliwie motywuje swoich kontrahentów do zwiększonych zakupów.

Mamy więc, w opinii organu podatkowego, do czynienia z wydatkami służącymi zachęceniu klientów do dokonywania zakupów, a tym samym mającymi wpływ na zwiększenie przychodów. Są to zatem wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Podsumowując, Dyrektor IS stwierdził, że organizowana przez spółkę promocja spełnia kryteria „sprzedaży premiowej” i dlatego wydatki poniesione na zakup nagród, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, pod warunkiem ich należytego udokumentowania.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach

Aleksandra Bembnista jest konsultantem w Zespole Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA