Jak rozliczyć sprzedaż premiową w PIT - kontrowersyjne stanowisko fiskusa
REKLAMA
REKLAMA
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.
REKLAMA
Przy czym zwolnienie od podatku nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności.
Przepis ten pozwala na wygodną realizację programów promocyjnych, które są przeprowadzane przez firmy np. w celu zwiększenia wartości przychodów ze sprzedaży albo budowania znajomości marki.
Polecamy: serwis PIT
Przekazanie klientowi firmy, który zdecydował się na uczestnictwo w programie sprzedaży premiowej, nagrody o wartości nie przekraczającej 760 zł nie powoduje konieczności zapłaty przez niego podatku dochodowego.
W konsekwencji firma organizująca promocję nie jest zobowiązana do wystawiania PIT-8C, co wymagałoby wcześniej pozyskania danych od klienta firmy niezbędnych do wystawienia tego formularza.
Prawo do skorzystania ze zwolnień dla sprzedaży premiowej fiskus uzależnia jednak od tego, aby organizator sprzedaży premiowej zawarł umowę sprzedaży bezpośrednio z osobą otrzymującą nagrodę.
Ten warunek można znaleźć w interpretacji indywidualnej z 27 sierpnia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (nr IPPB2/415-539/10-4/MK1).
Prześledźmy sposób rozumowania organu podatkowego, który doprowadził go do wniosku, że sprzedaż premiowa ma miejsce tylko wtedy, gdy umowę sprzedaży zawiera firma organizująca promocję i osoba nie prowadząca działalności gospodarczej w zakresie objętym sprzedażą premiową.
Punktem wyjścia dla Dyrektora IS w Warszawie była wykładnia językowa wyrażenia „sprzedaż premiowa” – osobno zostało zdefiniowane na potrzeby tej wykładni pojęcie „sprzedaż” oraz pojęcie „premia”.
Dla pojęcia „sprzedaż” organ przyjął znaczenie „odstąpienie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującego za określoną cenę”. Natomiast znaczenie pojęcia „premia” zostało utożsamione z „nagrodą za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś, często mające zachęcić do czegoś osobę nagradzaną”.
Ostatecznie „sprzedaż premiowa” to dla fiskusa umowa sprzedaży zawarta pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączona z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.
Polecamy: serwis Koszty
Następnie organ podatkowy na podstawie tej definicji uznał, że skoro klienci nie zawierają z organizatorem programu lojalnościowego umów sprzedaży, to nie mamy wówczas do czynienia ze sprzedażą premiową.
Jakie są tego konsekwencje zdaniem Dyrektora IS w Warszawie:
„Wobec powyższego ww. nagroda nie jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową. Jej wartość (bez względu na wysokość) nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi natomiast dla ww. klientów w myśl art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy przychód z innych źródeł. Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach."
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat