REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Całość wydatków na samochód używany przez pracownika jest dla firmy kosztem uzyskania przychodu

Całość wydatków na samochód używany przez pracownika jest dla firmy kosztem uzyskania przychodu
Całość wydatków na samochód używany przez pracownika jest dla firmy kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Firma, która oddaje pracownikom użytkującym służbowe auta prywatnie wydatki na benzynę czy naprawę, wliczy sobie całość środków na ten cel do kosztów uzyskania przychodów. Bo zarówno użytkowanie prywatne służbowego samochodu, jak i zwrot za benzynę wypaloną w tym okresie są przychodem pracownika – wynika z analizy Tax Care.

Od 1 stycznia 2015 r. zmieniły się przepisy, dotyczące opodatkowania prywatnego użytku aut służbowych. Obecne, uproszczone w stosunku do poprzednich rozwiązania mówią, że przychód pracownika dysponującego samochodem prywatnym wynosi 250 zł miesięcznie, jeśli pojemność silnika nie przekracza 1600 cm3 albo 400 zł miesięcznie, jeśli pojemność jest większa niż 1600 cm3. Ewentualnie przychód wylicza się proporcjonalnie do liczby dni, przez które pracownik dysponował autem – wówczas odpowiednią kwotę mnoży się przez 1/30 powyższych kwot.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe przepisy nie wszystko wyjaśniły

Ale to uproszczenie nie wszystko załatwiło. Mianowicie firmy nie wiedzą, co właściwie obejmuje ów zryczałtowany podatek – czy wyłącznie przychód, wynikający wyłącznie z dysponowaniem samochodem, czy też obejmują one koszty eksploatacji samochodu? I co z tych wydatków zalicza się do kosztów przedsiębiorstwa.

Do izby skarbowej w Katowicach w sprawie aut służbowych zwróciła się spółka. Ze względu na przepisy, jakie weszły w życie od początku roku, rozważa ona wprowadzenie wśród pracowników posiadających dostęp do aut służbowych systemu oświadczeń. W oświadczeniu pracownik będzie informował, ile dni używał auto służbowo w celach prywatnych, ile kilometrów w celach prywatnych przejechał oraz ile wydał w trakcie tych „prywatnych” dni. Spółka zamierza pracownikom zwracać wszystkie koszty, ustalane na podstawie faktur, a więc nie tylko wydatki na eksploatację w dni „służbowe”, ale także poniesione w dniach „prywatnych”.

Spółkę interesowało przede wszystkim, czy zryczałtowany podatek obejmuje całość wydatków (czyli również oddawane pracownikowi wydatki na eksploatację), czy też tez nie. Izba wydała wprawdzie interpretację w tej kwestii, ale nie opublikowała jej jeszcze.

REKLAMA

Drugie pytanie dotyczyło tego, czy całość wydatków związanych z samochodami (a więc i zwrot wydatków np. na paliwo zakupione przez pracowników w dniach „prywatnych”) można uznać za koszt uzyskania przychodu. Zdaniem spółki, te wydatki powinny być uznane za koszt firmy, co Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 3 września 2015 r. (sygnatura IBPB-1-2/4510-169/15/MS) potwierdziła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Wynagrodzenie jest kosztem firmy

Odpowiedź urzędników była zdecydowana – ustawa mówi, że każdy wydatek, który służy uzyskaniu, zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów, stanowi koszt uzyskania przychodu. Jako że auta wykorzystywane służą pracownikom firmy przede wszystkim do celów służbowych (choćby do spotkań z klientami), więc w tej części mają związek z przychodem.

Jeśli zaś idzie o użytkowanie prywatne, to możliwość eksploatowania służbowego samochodu w celach prywatnych stanowi przychód pracownika, a więc faktycznie stanowią część ich wynagrodzenia – choć część niepieniężną. W tej sytuacji więc wydatki na umożliwienie tej eksploatacji można uznać za część kosztów uzyskania przychodów.


Zwrot za paliwo częścią pensji?

To stanowisko stanowi dla księgowych spółek udostępniających auta służbowe pracownikom spore ułatwienie. Mogą oni zaliczać do kosztów działalności wszystkie wydatki, związane z utrzymaniem aut służbowych.

Gorzej jednak, że ułatwienie nie jest całościowe, bo jak wynika z dostępnych informacji, fiskus nie chce uznać, że zryczałtowany podatek od używania aut obejmuje całość przychodów związanych z eksploatacją aut. Więc istnieje ryzyko, że księgowi będą musieli doliczać wydatki np. na zakup paliwa do pensji pracowników i od całości liczyć podatek.

Marek Siudaj, Tax Care

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA