REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata motywacyjna (na pozyskanie kontrahenta) jest pośrednim kosztem uzyskania przychodu

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Opłata motywacyjna (na pozyskanie kontrahenta) jest pośrednim kosztem uzyskania przychodu
Opłata motywacyjna (na pozyskanie kontrahenta) jest pośrednim kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Kwota ponoszona przez spółkę na rzecz spółki dominującej tytułem partycypacji w opłacie motywacyjnej, ponoszonej przez spółkę dominującą na rzecz kontrahenta spółki, stanowi dla spółki pośredni koszt uzyskania przychodów, potrącalny jednorazowo w dacie jego poniesienia. Opłata ta stanowi bowiem warunek sine qua non zawarcia samej umowy handlowej i pozostaje bez wpływu na późniejszą jej realizację, a uiszczeniu przez spółkę dominującą opłaty motywacyjnej na rzecz kontrahenta spółki nie towarzyszy żadne wzajemne świadczenie.

Tak wynika z wyroku NSA z 11 lutego 2016r., sygn: II FSK 3703/13.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, która zawarła ze spółką dominującą umowę, na podstawie której spółka powierzyła spółce dominującej usługę polegającą na pozyskaniu dla niej jak największej liczby kontrahentów oraz zawarciu z tymi kontrahentami na rzecz spółki jak największej liczby wieloletnich umów handlowych. Umowy te będą przewidywały wypłaty przez spółkę dominującą tzw. opłat motywacyjnych na rzecz odbiorców. Opłaty te będą miały na celu zachęcenie odbiorcy do zawarcia danej umowy handlowej na określonych w niej warunkach. W danej umowie handlowej pozostaną postanowienia, z których wynika, że całą kwotę opłaty motywacyjnej zapłaci odbiorcy wyłącznie spółka dominująca oraz że odbiorcy nie przysługuje żadne roszczenie o zapłatę opłaty motywacyjnej bezpośrednio wobec spółki. Spółka zapłaci natomiast spółce dominującej kwotę stanowiącą równowartość części opłaty motywacyjnej określonej w danej umowie handlowej.

Na tym tle spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała czy kwota ponoszona tytułem partycypacji w opłacie motywacyjnej, stanowi dla spółki pośredni koszt uzyskania przychodów, potrącalny jednorazowo w dacie jego poniesienia.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

REKLAMA

Prezentując własne stanowisko spółka wskazała, że biorąc pod uwagę charakter opłaty motywacyjnej i zasady jej uiszczania, które są tożsame w każdej umowie handlowej, a także charakter i zasady ponoszenia przez spółkę na rzecz spółki dominującej kwoty tytułem partycypacji spółki w opłacie motywacyjnej ponoszonej przez spółkę dominującą na rzecz odbiorcy, nie jest możliwe bezpośrednie powiązanie tego rodzaju wydatków z określonymi przychodami. Ponoszone wydatki stanowią więc dla spółki pośredni koszt uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organ podatkowy w wydanej interpretacji indywidualnej stwierdził, że pomimo, iż przedmiotowy wydatek jest ponoszony jednorazowo, to odnosi się jednak do całego okresu obowiązywania danej (konkretnej) umowy handlowej, który to okres przekracza rok podatkowy. Nie jest to zatem opłata za jednorazowe zachowanie się kontrahenta. W konsekwencji, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, wydatek ten należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów spółki proporcjonalnie do czasu trwania umowy handlowej, z którą związana jest płatność.

W wyniku skargi podatnika, WSA w Rzeszowie uchylił zaskarżoną interpretację, stwierdzając, że opłata motywacyjna powinna zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo. Na wyrok sądu pierwszej instancji organ podatkowy złożył skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

NSA oddalił skargę kasacyjną organu.. W uzasadnieniu wskazał, iż opłata motywacyjna, która jak wskazano, stanowi warunek zawarcia samej umowy handlowej, pozostaje bez wpływu na późniejszą jej realizację. Odbiorca nie zobowiązuje się na jej podstawie do osiągania określonego rezultatu, a opłata motywacyjna nie podlega również zwrotowi w przypadku rozwiązania umowy.  W konsekwencji opłatę należy zaliczyć jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA