REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na „pakiet kafeteryjny” dla kontrahentów i ich rodzin kosztem uzyskania przychodu

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Wydatki na „pakiet kafeteryjny” dla kontrahentów i ich rodzin kosztem uzyskania przychodu
Wydatki na „pakiet kafeteryjny” dla kontrahentów i ich rodzin kosztem uzyskania przychodu
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki jakie spółka zamierza ponosić na rzecz kontrahentów w postaci tzw. „pakietu kafeteryjnego” będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z cyt. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, albowiem niezależnie od tego jakie świadczenia obejmuje dany pakiet, stanowi one dla takiego kontrahenta należne mu oraz podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenie, w związku ze świadczeniem usług na rzecz Wnioskodawcy na podstawie zawartych z nim umów - zlecenia.

Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 15 stycznia 2016 r. (nr IBPB-1-1/4510-176/15/BK).

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, która w ramach prowadzonej działalności  zawiera umowy handlowe dotyczące świadczenia usług doradczych przez osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Z tytułu świadczenia usług kontrahenci otrzymują wynagrodzenie podstawowe oraz dodatkowe, w postaci świadczenia niepieniężnego - tzw. „pakietu kafeteryjnego”. Może on obejmować zarówno kontrahentów, jak i członków ich rodzin i ma na celu odnalezienie na rynku, pozyskanie oraz utrzymanie relacji z jak najlepszymi kontrahentami - współpracownikami.

Przedmiotowy pakiet obejmuje świadczenia takie jak:

- opłacanie składek z tytułu ubezpieczeń,

- opłacanie kosztów pakietów medycznych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- karty sportowych

- finansowania indywidualnych szkoleń zw. z przedmiotem działalności kontrahentów,

- innych form świadczeń, np. w postaci finansowania kursów językowych, zabiegów rehabilitacyjnych itp.

Monitor Księgowego

Na tym tle podatnik zwrócił się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretacje, w którym zapytał, czy w przedstawionych wyżej okolicznościach, przysługuje mu prawo do zaliczenia wydatków poniesionych na zakup pakietu kafeteryjnego w poczet kosztów podatkowych.

Prezentując własne stanowisko wnioskodawca wskazał, że prawo takie mu przysługuje ze względu na niezaprzeczalny związek ponoszonych wydatków z generowanym przez spółkę przychodem. Podkreślił, że zapewnienie kontrahentom możliwości skorzystania z pakietu kafeteryjnego jest również elementem motywującym ich do świadczenia usług najwyższej jakości, a także wzmacnia ich związek ze spółką. Współpraca spółki z kontrahentem jest bowiem dzięku temu efektywniejsza, trwalsza i bardziej satysfakcjonująca obie strony. Wydatki na zakup przedmiotowego pakietu dla kontrahentów oraz ich rodzin stanowią ponadto przejaw i wyraz starań spółki o stan zdrowia, kondycji fizycznej, samopoczucia i satysfakcji jej współpracowników oraz ich najbliższych osób, co w konsekwencji przekłada się na zwiększanie wydajności świadczonych usług z przełożeniem na uzyskiwane przychody.

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Podsumowując, spółka wskazała, że wydatki na zakup „Pakietów kafeteryjnych”, w części przypadającej zarówno na kontrahentów, jak i na członków rodzin kontrahentów mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz nie są wymienione w negatywnym katalogu wydatków niezaliczanych do kosztów uzyskania przychodów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zgodził się ze stanowiskiem i argumentacją podatnika. Zdaniem tego organu niezależnie od tego jakie świadczenia obejmuje dany pakiet, stanowi one dla kontrahenta należne mu oraz podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenie, w związku ze świadczeniem usług na rzecz Wnioskodawcy na podstawie zawartych z nim umów - zlecenia.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA