Czy wydatki na słodycze udostępniane klientom można zaliczyć do kosztów
REKLAMA
REKLAMA
RADA
REKLAMA
Tak, koszty zakupu cukierków, które są wystawiane w recepcji prowadzonej przez Panią kliniki stomatologicznej dla gości i pacjentów, może Pani zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Szczegóły – w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Wydatek, jaki ponosi Pani na zakup cukierków, którymi częstują się pacjenci i goście w klinice stomatologicznej, może Pani zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Tego rodzaju wydatku nie można uznać za wydatek reprezentacyjny wyłączony z kosztów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej także "updof"). Na podstawie tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Przedsiębiorca zaliczy do kosztów wydatki na studia doktoranckie
Prawo do rozliczania w kosztach wydatków na poczęstunek dla klientów potwierdzają również organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 grudnia 2009 r., sygn. IPPB1/415-752/09-2/EC, czytamy że:
(...) poniesione wydatki na zakup artykułów spożywczych, takich jak kawa, herbata, woda, napoje bezalkoholowe, cukierki, ciastka, paluszki i inne słodycze serwowane klientom salonu, nie będą miały charakteru wydatków reprezentacyjnych, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy uznać, iż wydatki te będą elementem ich standardowej obsługi.
Polecamy: Opłaty zaliczane do kosztów podatkowych (PDF)
Takie samo stanowisko zajął również Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 27 listopada 2013 r., sygn. DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521, stwierdzając, że:
(...) nie podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i art. 23 ust. 1 pkt 23 updof ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.
PODSTAWA PRAWNA:
● art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2012 r., poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2016 r., poz. 1206
Tomasz Krywan
prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii podatkowej, autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat