REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach

Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach
Zakup roweru na dojazdy do kontrahentów w kosztach
Karcher

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy używają rowerów na dojazdy do kontrahentów, mogą dokonać amortyzacji zakupu takiego jednośladu. W przypadku gdy przedsiębiorca jest tzw. małym podatnikiem, może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego nawet, jeśli cena roweru przekracza 3,5 tys. zł.

Wprawdzie wiosna powoli już się kończy, ale ostatnia poprawa pogody skłania do korzystania z rowerów. Jest to rozwiązanie przede wszystkim zdrowsze niż poruszanie się po mieście samochodem, a w wielu przypadkach wygodniejsze. Z rowerów mogą korzystać także przedsiębiorcy, o ile będą ich używać do dojazdów do kontrahentów.

REKLAMA

Autopromocja

Rower lepszy od samochodu

Do Izby Skarbowej w Katowicach zwrócił się podatnik, prowadzący działalność gospodarczą. Zajmuje się projektowaniem specjalistycznym, jest płatnikiem VAT, ale jego obroty nie przekroczyły i nie przekroczą poziomu 1,2 mln euro, a więc limitu, powyżej którego przedsiębiorca przestaje być – w myśl przepisów – małym podatnikiem.

Jak rozliczać w kosztach ubezpieczenie samochodu, który stanowi współwłasność

Przedsiębiorca poinformował izbę, ze zamierza zakupić rower, którego będzie używać do dojazdów do kontrahentów oraz urzędów, z którymi kontaktuje się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wyjaśnił, nie posiada innych środków transportu kwalifikowanych jako środki trwałe. Dodał, że rozbudowa infrastruktury rowerowej powoduje, że korzystanie z roweru przy poruszaniu się po mieście stało się szybkie i efektywne.

Podatnik zapytał katowicką izbę skarbową, czy może dokonać jednorazowego odpisu amortyzacyjnego od wartości początkowej roweru, która będzie wynosić ponad 3,5 tys. zł? We wniosku napisał, że jego zdaniem taki odpis będzie możliwy, bo spełnia warunki bycia małym podatnikiem, co pozwala na dokonywanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych do kwoty nieprzekraczającej 50 tys. euro.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 28 maja 2015 (sygnatura IBPB-1-1/4511-17/15/AJ) uznał jego stanowisko za prawidłowe.

Mali podatnicy mogą (zamortyzować jednorazowo) więcej

W interpretacji urzędnicy przyznali, że przedsiębiorca, którego przychody nie przekraczają w roku podatkowym 1,2 mln euro (łącznie z kwotą należnego podatku od towarów i usług) oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą w danym roku mogą dokonać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych, nabytych w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Z tej zasady są wyłączone samochody.

Do tego limitu nie wlicza się odpisów od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 3,5 tys. zł.

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

Jak widać z powyższego, podatnik wnioskujący o interpretację podatkową spełniał wymagania, jakie stawia się przed tzw. małymi podatnikami. A ponieważ odpis amortyzujący odpis roweru był większy niż 3,5 tys. zł, ale nie przekroczył – wraz z innymi odpisami – 50 tys. euro, można było go dokonać.

Rower też dobry dla biznesmena

Ciekawsze jest, że urzędnicy nie mieli problemu z uznaniem wydatku na zakup roweru za koszt uzyskania przychodu. Jak napisali, kosztem dla przedsiębiorcy wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z tą działalnością, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ww. ustawy nie podlegają wyłączeniu z tychże kosztów. A więc jeśli rower będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej i da się wykazać związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wykorzystywaniem roweru, wówczas wydatek na jego zakup należy uznać za koszt.

Polecamy produkt: Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Jako że podatnik zamierzał wprowadzić rower do ewidencji środków trwałych, musiał on spełniać kilka warunków. A więc jeśli pod względem klasyfikacji środków trwałych będzie można go uznać za środek transportu (a będzie – jako tzw. „środek transportu pozostały”), jeśli będzie własnością podatnika, będzie kompletny i zdatny do użyci w dniu nabycia, będzie wykorzystywany do dojazdów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie użytkowany dłużej niż rok, będzie można go wprowadzić do ewidencji środków trwałych. A ponieważ, jak wynika z opisu podatnika, rower, jaki zamierza nabyć, spełnia te warunki, to można go wprowadzić do ewidencji oraz dokonać odpisu amortyzacyjnego – jednorazowego, w kwocie równej kwocie nabycia.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA