REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę
Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych mają tu wybór rozwiązań podatkowych. Mogą zaliczyć te środki trwałe jednorazowo do kosztów (np. jednorazowy odpis amortyzacyjny) albo stosować amortyzację liniową lub degresywną. Nowi i mali podatnicy mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji nawet w przypadku środków trwałych o wartości początkowej ponad 3500 zł.

Jeżeli wartość początkowa zestawu komputerowego nie przekracza 3500 zł podatnik może zaliczyć ten wydatek bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów bez konieczności wpisywania tego zestawu do ewidencji środków trwałych (art. 22d ustawy o PIT). O tym co jest zestawem komputerowym czytaj dalej.

REKLAMA

Autopromocja

Gdy wartość początkowa zestawu komputerowego nie przekracza 3.500 zł podatnik może także zaliczyć ten zestaw do środków trwałych w miesiącu oddania do używania (wpisać do ewidencji śt) i amortyzować wg ogólnych zasad:
- metodą liniową (roczna stawka 30% lub
- metodą degresywną – tu naliczanie amortyzacji odbywa się wg stawki podwyższonej o współczynnik 2,0. Podstawa naliczania jest taka sama jak w metodzie liniowej tylko w pierwszym roku - w następnych latach odpisy nalicza się od tej wartości pomniejszonej o amortyzację już dokonaną.

Odpisy amortyzacyjne można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów co miesiąc, raz na kwartał lub - jednorazowo - na koniec roku.

Analogicznie trzeba traktować nabyte programy komputerowe. Można je też zaliczyć bezpośrednio do kosztów jeśli ich wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł. A jeżeli cena była wyższa trzeba je zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i amortyzować.

Warto też wspomnieć, że nowi przedsiębiorcy oraz mali podatnicy mogą szybko zaliczyć do kosztów środki trwałe (również wartości niematerialne i prawne) o wartości początkowej wyższej niż 3.500 zł (oprócz samochodów osobowych). Limit jednorazowych odpisów wynosi w 2010 roku 100.000 euro (422.000 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na ten temat.

Co jest środkiem trwałym

Środkami trwałymi są m.in. maszyny, urządzenia i środki transportu oraz inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
- wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo
- oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT.

Definicja zestawu komputerowego

Warto wiedzieć, iż w Klasyfikacji Śródków Trwałych zespoły (zestawy) komputerowe są oznaczone numerem rodzajowym 491.

REKLAMA

Rodzaj 491 obejmuje maszyny i urządzenia do wprowadzenia, przetwarzania, przechowywania i wyprowadzania informacji cyfrowych lub analogowych, na ogół elektroniczne, określone jako komputery, minikomputery i mikrokomputery oraz urządzenia do przekazywania danych na odległość.

Do rodzaju 491 zalicza się w szczególności:
- jednostki centralne,
- urządzenia wejścia, w tym m.in. rejestratory, skanery,
- urządzenia wyjścia,
- urządzenia wejścia-wyjścia: konsole operatorskie, monitory ekranowe,
- jednostki pamięci,
- urządzenia transmisji danych,
- urządzenia ochrony danych,
- jednostki zasilające.

Obiektem (czyli samodzielnym środkiem trwałym) może być:
- cały zespół służący do przetwarzania informacji złożony z jednostki centralnej i podłączonych do niej fizycznie jednostek zewnętrznych albo
- poszczególna maszyna i urządzenie wydzielone w osobne jednostki.

Tu np. trzeba wiedzieć, że drukarka podłączona tylko do jednego komputera stanowi z tym komputerem jeden środek trwały (i wartość drukarki trzeba dodać do wartości komputera podobnie jak wartość monitora, klawiatury, myszki). Natomiast drukarka sieciowa (podłączona do więcej niż 1 komputera) jest samodzielnym środkiem trwałym – odrębnie rozliczanym.

Nie należy zaliczać do rodzaju 491:
- przemysłowych rejestratorów danych i aparatury liczącej przystosowanej wyłącznie do pracy w procesach technologicznych, pomiarowych i kontrolnych przemysłowych,
- specjalistycznych urządzeń i maszyn służących wyłącznie do programowego nauczania lub
samoinstruktażu tzw. symulatorów; należy je zaliczać do grupy 8 "Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie",
- urządzeń służących do badań technicznych ujętych w rodzaju 664,
- komputerów sterujących procesem produkcyjnym samodzielnej maszyny, agregatu, linii obróbczej itp. stanowiących integralną część maszyny.

REKLAMA

Wartość początkowa zestawu komputerowego

Przedsiębiorca nabył zestaw komputerowy (komputer, monitor, klawiatura, mysz, drukarka) za 4000 zł + 880 zł VAT.
- cena nabycia 4880 zł,
- powiększenie o koszt transportu i instalacji 300 zł,
- pomniejszenie o VAT naliczony 880 zł,

Wartość początkowa zestawu komputerowego: 4880 zł + 300 zł – 880 = 4300 zł.

Jeżeli drukarkę (czy coraz częstsze urządzenia wielofunkcyjne – drukarka, skaner, kopiarka w jednym) kupujemy już po nabyciu komputera to możemy to uznać jako:
- zwiększenie wartości początkowej tego zestawu komputerowego, z którym współpracuje (jeżeli nie współpracuje z innymi komputerami), albo
- zakup samodzielnego środka trwałego (jeżeli współpracuje z różnymi komputerami).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA