REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę
Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych mają tu wybór rozwiązań podatkowych. Mogą zaliczyć te środki trwałe jednorazowo do kosztów (np. jednorazowy odpis amortyzacyjny) albo stosować amortyzację liniową lub degresywną. Nowi i mali podatnicy mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji nawet w przypadku środków trwałych o wartości początkowej ponad 3500 zł.

Jeżeli wartość początkowa zestawu komputerowego nie przekracza 3500 zł podatnik może zaliczyć ten wydatek bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów bez konieczności wpisywania tego zestawu do ewidencji środków trwałych (art. 22d ustawy o PIT). O tym co jest zestawem komputerowym czytaj dalej.

REKLAMA

Autopromocja

Gdy wartość początkowa zestawu komputerowego nie przekracza 3.500 zł podatnik może także zaliczyć ten zestaw do środków trwałych w miesiącu oddania do używania (wpisać do ewidencji śt) i amortyzować wg ogólnych zasad:
- metodą liniową (roczna stawka 30% lub
- metodą degresywną – tu naliczanie amortyzacji odbywa się wg stawki podwyższonej o współczynnik 2,0. Podstawa naliczania jest taka sama jak w metodzie liniowej tylko w pierwszym roku - w następnych latach odpisy nalicza się od tej wartości pomniejszonej o amortyzację już dokonaną.

Odpisy amortyzacyjne można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów co miesiąc, raz na kwartał lub - jednorazowo - na koniec roku.

Analogicznie trzeba traktować nabyte programy komputerowe. Można je też zaliczyć bezpośrednio do kosztów jeśli ich wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł. A jeżeli cena była wyższa trzeba je zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i amortyzować.

Warto też wspomnieć, że nowi przedsiębiorcy oraz mali podatnicy mogą szybko zaliczyć do kosztów środki trwałe (również wartości niematerialne i prawne) o wartości początkowej wyższej niż 3.500 zł (oprócz samochodów osobowych). Limit jednorazowych odpisów wynosi w 2010 roku 100.000 euro (422.000 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na ten temat.

Co jest środkiem trwałym

Środkami trwałymi są m.in. maszyny, urządzenia i środki transportu oraz inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
- wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo
- oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT.

Definicja zestawu komputerowego

Warto wiedzieć, iż w Klasyfikacji Śródków Trwałych zespoły (zestawy) komputerowe są oznaczone numerem rodzajowym 491.

Rodzaj 491 obejmuje maszyny i urządzenia do wprowadzenia, przetwarzania, przechowywania i wyprowadzania informacji cyfrowych lub analogowych, na ogół elektroniczne, określone jako komputery, minikomputery i mikrokomputery oraz urządzenia do przekazywania danych na odległość.

Do rodzaju 491 zalicza się w szczególności:
- jednostki centralne,
- urządzenia wejścia, w tym m.in. rejestratory, skanery,
- urządzenia wyjścia,
- urządzenia wejścia-wyjścia: konsole operatorskie, monitory ekranowe,
- jednostki pamięci,
- urządzenia transmisji danych,
- urządzenia ochrony danych,
- jednostki zasilające.

Obiektem (czyli samodzielnym środkiem trwałym) może być:
- cały zespół służący do przetwarzania informacji złożony z jednostki centralnej i podłączonych do niej fizycznie jednostek zewnętrznych albo
- poszczególna maszyna i urządzenie wydzielone w osobne jednostki.

Tu np. trzeba wiedzieć, że drukarka podłączona tylko do jednego komputera stanowi z tym komputerem jeden środek trwały (i wartość drukarki trzeba dodać do wartości komputera podobnie jak wartość monitora, klawiatury, myszki). Natomiast drukarka sieciowa (podłączona do więcej niż 1 komputera) jest samodzielnym środkiem trwałym – odrębnie rozliczanym.

Nie należy zaliczać do rodzaju 491:
- przemysłowych rejestratorów danych i aparatury liczącej przystosowanej wyłącznie do pracy w procesach technologicznych, pomiarowych i kontrolnych przemysłowych,
- specjalistycznych urządzeń i maszyn służących wyłącznie do programowego nauczania lub
samoinstruktażu tzw. symulatorów; należy je zaliczać do grupy 8 "Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie",
- urządzeń służących do badań technicznych ujętych w rodzaju 664,
- komputerów sterujących procesem produkcyjnym samodzielnej maszyny, agregatu, linii obróbczej itp. stanowiących integralną część maszyny.

Wartość początkowa zestawu komputerowego

Przedsiębiorca nabył zestaw komputerowy (komputer, monitor, klawiatura, mysz, drukarka) za 4000 zł + 880 zł VAT.
- cena nabycia 4880 zł,
- powiększenie o koszt transportu i instalacji 300 zł,
- pomniejszenie o VAT naliczony 880 zł,

Wartość początkowa zestawu komputerowego: 4880 zł + 300 zł – 880 = 4300 zł.

Jeżeli drukarkę (czy coraz częstsze urządzenia wielofunkcyjne – drukarka, skaner, kopiarka w jednym) kupujemy już po nabyciu komputera to możemy to uznać jako:
- zwiększenie wartości początkowej tego zestawu komputerowego, z którym współpracuje (jeżeli nie współpracuje z innymi komputerami), albo
- zakup samodzielnego środka trwałego (jeżeli współpracuje z różnymi komputerami).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA