REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę
Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych mają tu wybór rozwiązań podatkowych. Mogą zaliczyć te środki trwałe jednorazowo do kosztów (np. jednorazowy odpis amortyzacyjny) albo stosować amortyzację liniową lub degresywną. Nowi i mali podatnicy mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji nawet w przypadku środków trwałych o wartości początkowej ponad 3500 zł.

Jeżeli wartość początkowa zestawu komputerowego nie przekracza 3500 zł podatnik może zaliczyć ten wydatek bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów bez konieczności wpisywania tego zestawu do ewidencji środków trwałych (art. 22d ustawy o PIT). O tym co jest zestawem komputerowym czytaj dalej.

REKLAMA

Autopromocja

Gdy wartość początkowa zestawu komputerowego nie przekracza 3.500 zł podatnik może także zaliczyć ten zestaw do środków trwałych w miesiącu oddania do używania (wpisać do ewidencji śt) i amortyzować wg ogólnych zasad:
- metodą liniową (roczna stawka 30% lub
- metodą degresywną – tu naliczanie amortyzacji odbywa się wg stawki podwyższonej o współczynnik 2,0. Podstawa naliczania jest taka sama jak w metodzie liniowej tylko w pierwszym roku - w następnych latach odpisy nalicza się od tej wartości pomniejszonej o amortyzację już dokonaną.

Odpisy amortyzacyjne można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów co miesiąc, raz na kwartał lub - jednorazowo - na koniec roku.

Analogicznie trzeba traktować nabyte programy komputerowe. Można je też zaliczyć bezpośrednio do kosztów jeśli ich wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł. A jeżeli cena była wyższa trzeba je zaliczyć do wartości niematerialnych i prawnych i amortyzować.

Warto też wspomnieć, że nowi przedsiębiorcy oraz mali podatnicy mogą szybko zaliczyć do kosztów środki trwałe (również wartości niematerialne i prawne) o wartości początkowej wyższej niż 3.500 zł (oprócz samochodów osobowych). Limit jednorazowych odpisów wynosi w 2010 roku 100.000 euro (422.000 zł).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Więcej na ten temat.

Co jest środkiem trwałym

Środkami trwałymi są m.in. maszyny, urządzenia i środki transportu oraz inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
- wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo
- oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o PIT.

Definicja zestawu komputerowego

Warto wiedzieć, iż w Klasyfikacji Śródków Trwałych zespoły (zestawy) komputerowe są oznaczone numerem rodzajowym 491.

Rodzaj 491 obejmuje maszyny i urządzenia do wprowadzenia, przetwarzania, przechowywania i wyprowadzania informacji cyfrowych lub analogowych, na ogół elektroniczne, określone jako komputery, minikomputery i mikrokomputery oraz urządzenia do przekazywania danych na odległość.

Do rodzaju 491 zalicza się w szczególności:
- jednostki centralne,
- urządzenia wejścia, w tym m.in. rejestratory, skanery,
- urządzenia wyjścia,
- urządzenia wejścia-wyjścia: konsole operatorskie, monitory ekranowe,
- jednostki pamięci,
- urządzenia transmisji danych,
- urządzenia ochrony danych,
- jednostki zasilające.

Obiektem (czyli samodzielnym środkiem trwałym) może być:
- cały zespół służący do przetwarzania informacji złożony z jednostki centralnej i podłączonych do niej fizycznie jednostek zewnętrznych albo
- poszczególna maszyna i urządzenie wydzielone w osobne jednostki.

Tu np. trzeba wiedzieć, że drukarka podłączona tylko do jednego komputera stanowi z tym komputerem jeden środek trwały (i wartość drukarki trzeba dodać do wartości komputera podobnie jak wartość monitora, klawiatury, myszki). Natomiast drukarka sieciowa (podłączona do więcej niż 1 komputera) jest samodzielnym środkiem trwałym – odrębnie rozliczanym.

Nie należy zaliczać do rodzaju 491:
- przemysłowych rejestratorów danych i aparatury liczącej przystosowanej wyłącznie do pracy w procesach technologicznych, pomiarowych i kontrolnych przemysłowych,
- specjalistycznych urządzeń i maszyn służących wyłącznie do programowego nauczania lub
samoinstruktażu tzw. symulatorów; należy je zaliczać do grupy 8 "Narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie",
- urządzeń służących do badań technicznych ujętych w rodzaju 664,
- komputerów sterujących procesem produkcyjnym samodzielnej maszyny, agregatu, linii obróbczej itp. stanowiących integralną część maszyny.

REKLAMA

Wartość początkowa zestawu komputerowego

Przedsiębiorca nabył zestaw komputerowy (komputer, monitor, klawiatura, mysz, drukarka) za 4000 zł + 880 zł VAT.
- cena nabycia 4880 zł,
- powiększenie o koszt transportu i instalacji 300 zł,
- pomniejszenie o VAT naliczony 880 zł,

Wartość początkowa zestawu komputerowego: 4880 zł + 300 zł – 880 = 4300 zł.

Jeżeli drukarkę (czy coraz częstsze urządzenia wielofunkcyjne – drukarka, skaner, kopiarka w jednym) kupujemy już po nabyciu komputera to możemy to uznać jako:
- zwiększenie wartości początkowej tego zestawu komputerowego, z którym współpracuje (jeżeli nie współpracuje z innymi komputerami), albo
- zakup samodzielnego środka trwałego (jeżeli współpracuje z różnymi komputerami).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA