REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody z silnikami elektrycznymi bez kilometrówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochody elektryczne, kilometrówka, ewidencja przebiegu pojazdów 2013, samochody hybrydowe
samochody elektryczne, kilometrówka, ewidencja przebiegu pojazdów 2013, samochody hybrydowe

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy wykorzystujący w swojej działalności auta nie wprowadzone do ewidencji środków trwałych firmy (np. wynajęte, czy stanowiące prywatną własność przedsiębiorcy), aby zaliczać do kosztów podatkowych wydatki na ich eksploatację – muszą prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów (kilometrówkę). Obowiązek ten nie dotyczy jednak samochodów napędzanych silnikami elektrycznymi (typu EV – tylko silnik elektryczny oraz hybrydowe typu EREV - jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd ten wyposażony jest dodatkowo w silnik spalinowy).

Potwierdził to Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 sierpnia 2011 r. (nr IPPB3/423-494/11-2/GJ).

REKLAMA

REKLAMA

Organ podatkowy potwierdził w tej interpretacji w zupełności stanowisko Spółki, która rozważała możliwość wynajęcia na podstawie umów najmu (krótko lub długoterminowego) lub dzierżawy na własne potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą samochodów:

1. napędzanych silnikami elektrycznymi typu EV oraz

2. napędzanych silnikami EREV, w których jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd ten wyposażony jest dodatkowo w silnik spalinowy.

REKLAMA

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis art. 16 ust 4 ustawy o CIT precyzuje pojęcie stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu, uzależniającą od pojemności silnika. Przepis art. 16 ust. 5 zdanie drugie ustawy o CIT stanowi, iż ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.

Na podstawie § 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002r. (Dz. U. Nr 125, poz. 1371 ze zmianami), stawka za jeden kilometr przebiegu pojazdu jest uzależniona od pojemności skokowej silnika (o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - jedna stawka i dla pojazdów o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 druga stawka).

Przepisy ustawy nie regulują sytuacji, gdy przedmiotem najmu jest samochód osobowy z silnikiem elektrycznym lub posiadający dwa silniki, tj. silnik elektryczny oraz dodatkowy - spalinowy. W ocenie Spółki stanowi to podstawę do tego, by ograniczyć zastosowanie w/w przepisów ustawy jedynie do pojazdów o silnikach benzynowych. Pozwala to sądzić, że ustawodawca celowo nie wymienił takiego typu pojazdów w wymienionych przepisach w celu propagowania rozwiązań przyjaznych środowisku.

Analogiczne przepisy dotyczą podatników PIT.

Kilometrówka 2012

Zdaniem Spółki  (potwierdzonym w całości przez organ podatkowy):

1 W odniesieniu do ww. samochodów z silnikami EV i EREV nie będą miały zastosowania przepisy art. 16 ust 1 pkt 51) oraz ust. 4 i 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Samochody typu EV, które będą mogły stanowić przedmiot wynajmu zalicza się niewątpliwie do samochodów osobowych. Ale w ich przypadku można mówić jedynie o mocy elektrycznej, a nie o pojemności silnika. Dlatego trudno w tej sytuacji dokonać klasyfikacji do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej właśnie od tej wspomnianej pojemności silnika.

Zatem cały koszt z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych z silnikami elektrycznymi - niestanowiących składników majątku podatnika będzie stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodów przy założeniu, że koszty te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Podobnie samochody typu EREV, które będą mogły stanowić przedmiot wynajmu zalicza się niewątpliwie do samochodów osobowych. W ich przypadku można mówić zarówno o mocy elektrycznej jaki o pojemności silnika, jednakże podstawową jednostką napędową takiego pojazdu jest silnik elektryczny. W tej sytuacji problem klasyfikacji do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej właśnie od tej wspomnianej pojemności silnika jest jeszcze bardziej skomplikowany. Producent zakłada ze napęd spalinowy będzie przez użytkownika stosowany jedynie w sytuacjach awaryjnych lub w przypadku wyczerpania się baterii zasilającej silnik elektryczny. Pozwala to stwierdzić, że również w tym przypadku cały koszt z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika będzie stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodów przy założeniu, że koszty te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

2. Nie ma zatem obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu z silnikiem elektrycznym EV z uwagi na fakt, że całość poniesionych kosztów będzie stanowiła dla spółki koszt uzyskania przychodów.


3. Nie ma też obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu z silnikiem elektrycznym wyposażonym dodatkowo w silnik spalinowy EREV z uwagi na fakt, że całość poniesionych kosztów będzie stanowiła dla spółki koszt uzyskania przychodów. Niecelowym wydaje się prowadzenie ewidencji przebiegu jedynie w sytuacjach, w których awaryjnie użytkownik będzie korzystał z napędu spalinowego skoro całość opłat z tytułu użytkowania będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów.

4. Podstawą do rozliczania przez Spółkę opłat za używanie dla potrzeb działalności gospodarczej samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika w ciężar kosztów podatkowych Spółki będzie art. 15 ust 1 mówiący, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA