REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochody z silnikami elektrycznymi bez kilometrówki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
samochody elektryczne, kilometrówka, ewidencja przebiegu pojazdów 2013, samochody hybrydowe
samochody elektryczne, kilometrówka, ewidencja przebiegu pojazdów 2013, samochody hybrydowe

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy wykorzystujący w swojej działalności auta nie wprowadzone do ewidencji środków trwałych firmy (np. wynajęte, czy stanowiące prywatną własność przedsiębiorcy), aby zaliczać do kosztów podatkowych wydatki na ich eksploatację – muszą prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów (kilometrówkę). Obowiązek ten nie dotyczy jednak samochodów napędzanych silnikami elektrycznymi (typu EV – tylko silnik elektryczny oraz hybrydowe typu EREV - jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd ten wyposażony jest dodatkowo w silnik spalinowy).

Potwierdził to Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 31 sierpnia 2011 r. (nr IPPB3/423-494/11-2/GJ).

REKLAMA

Autopromocja

Organ podatkowy potwierdził w tej interpretacji w zupełności stanowisko Spółki, która rozważała możliwość wynajęcia na podstawie umów najmu (krótko lub długoterminowego) lub dzierżawy na własne potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą samochodów:

1. napędzanych silnikami elektrycznymi typu EV oraz

2. napędzanych silnikami EREV, w których jednostką napędową jest silnik elektryczny, ale pojazd ten wyposażony jest dodatkowo w silnik spalinowy.

REKLAMA

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepis art. 16 ust 4 ustawy o CIT precyzuje pojęcie stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu, uzależniającą od pojemności silnika. Przepis art. 16 ust. 5 zdanie drugie ustawy o CIT stanowi, iż ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu i pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd - dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu, kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy) i jego dane.

Na podstawie § 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002r. (Dz. U. Nr 125, poz. 1371 ze zmianami), stawka za jeden kilometr przebiegu pojazdu jest uzależniona od pojemności skokowej silnika (o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 - jedna stawka i dla pojazdów o pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 druga stawka).

Przepisy ustawy nie regulują sytuacji, gdy przedmiotem najmu jest samochód osobowy z silnikiem elektrycznym lub posiadający dwa silniki, tj. silnik elektryczny oraz dodatkowy - spalinowy. W ocenie Spółki stanowi to podstawę do tego, by ograniczyć zastosowanie w/w przepisów ustawy jedynie do pojazdów o silnikach benzynowych. Pozwala to sądzić, że ustawodawca celowo nie wymienił takiego typu pojazdów w wymienionych przepisach w celu propagowania rozwiązań przyjaznych środowisku.

Analogiczne przepisy dotyczą podatników PIT.

Kilometrówka 2012

Zdaniem Spółki  (potwierdzonym w całości przez organ podatkowy):

1 W odniesieniu do ww. samochodów z silnikami EV i EREV nie będą miały zastosowania przepisy art. 16 ust 1 pkt 51) oraz ust. 4 i 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Samochody typu EV, które będą mogły stanowić przedmiot wynajmu zalicza się niewątpliwie do samochodów osobowych. Ale w ich przypadku można mówić jedynie o mocy elektrycznej, a nie o pojemności silnika. Dlatego trudno w tej sytuacji dokonać klasyfikacji do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej właśnie od tej wspomnianej pojemności silnika.

Zatem cały koszt z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych z silnikami elektrycznymi - niestanowiących składników majątku podatnika będzie stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodów przy założeniu, że koszty te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Podobnie samochody typu EREV, które będą mogły stanowić przedmiot wynajmu zalicza się niewątpliwie do samochodów osobowych. W ich przypadku można mówić zarówno o mocy elektrycznej jaki o pojemności silnika, jednakże podstawową jednostką napędową takiego pojazdu jest silnik elektryczny. W tej sytuacji problem klasyfikacji do odpowiedniej stawki za kilometr przebiegu uzależnionej właśnie od tej wspomnianej pojemności silnika jest jeszcze bardziej skomplikowany. Producent zakłada ze napęd spalinowy będzie przez użytkownika stosowany jedynie w sytuacjach awaryjnych lub w przypadku wyczerpania się baterii zasilającej silnik elektryczny. Pozwala to stwierdzić, że również w tym przypadku cały koszt z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika będzie stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodów przy założeniu, że koszty te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

2. Nie ma zatem obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu z silnikiem elektrycznym EV z uwagi na fakt, że całość poniesionych kosztów będzie stanowiła dla spółki koszt uzyskania przychodów.


3. Nie ma też obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu z silnikiem elektrycznym wyposażonym dodatkowo w silnik spalinowy EREV z uwagi na fakt, że całość poniesionych kosztów będzie stanowiła dla spółki koszt uzyskania przychodów. Niecelowym wydaje się prowadzenie ewidencji przebiegu jedynie w sytuacjach, w których awaryjnie użytkownik będzie korzystał z napędu spalinowego skoro całość opłat z tytułu użytkowania będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów.

4. Podstawą do rozliczania przez Spółkę opłat za używanie dla potrzeb działalności gospodarczej samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika w ciężar kosztów podatkowych Spółki będzie art. 15 ust 1 mówiący, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA