REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
wymiana opon zimowych - koszty podatkowe
wymiana opon zimowych - koszty podatkowe

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki na zakup i wymianę opon zimowych (tak samo jak innych opon, czy części zamiennych) można zaliczyć bezpośrednio i jednorazowo do kosztów podatkowych.

Dokupienie do samochodu (środka trwałego) kompletu opon zimowych jest zwykłym kosztem eksploatacyjnym, jak wymiana oleju, czy wycieraczek. Taki wydatek zaliczymy bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Autopromocja

Jednak w sytuacji, gdy opony zimowe będą kupione w komplecie z samochodem, to wartość opon zwiększa wartość początkową samochodu jako środka trwałego. Wtedy zaliczenie do kosztów odbywać się będzie w formie odpisów amortyzacyjnych.

Warto przy tym pamiętać, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT nie można zaliczyć do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od wartości samochodu osobowego przewyższającej równowartość 20 000 euro.

Co do zasady kosztami podatkowymi nie mogą być wydatki na ulepszenie środków trwałych.

Takie ulepszenia również zwiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Wtedy zaktualizowane wydatki na ulepszenia, pomniejszone o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, są kosztem uzyskania przychodów w chwili zbycia danego środka trwałego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ale zakup opon zimowych to nie ulepszenie samochodu, a wydatek eksploatacyjny.

Tak samo interpretują tę kwestię organy podatkowe. Definiują one wydatki wydatki eksploatacyjne, jako wydatki związane ze zwykłym używaniem samochodu jak np: wydatki na zakup paliwa, wymianę oleju, części zamiennych, opon, wydatki na bieżące remonty, naprawy i ubezpieczenia, opłaty za przejazd i parkowanie (por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 października 2011 r. – nr IBPBI/1/415-745/11/ESZ, czy interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 3 grudnia 2009 r. – nr ILPB1/415-977/09-5/IM).

A wszystkie wydatki związane z eksploatacją samochodu ujętego w ewidencji środków trwałych można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio w dacie ich poniesienia.

Trzeba też przypomnieć, że także w przypadku samochodu nie będącego środkiem trwałym można wydatek na opony zimowe zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W tej sytuacji trzeba pamiętać o limicie dla kosztów wyznaczonym tzw. kilometrówką.

Kilometrówka 2012 – dużo wyższe stawki i limity!

Można też odliczyć VAT od faktur kosztowych związanych z nabyciem i wymianą opon. Tylko w przypadku samochodów wziętych w leasing istnieje ograniczenie – odliczyć można tylko  60% VAT z raty leasingowej (maksymalnie 6000 zł), w której kryją się m.in. wydatki na wymianę opon.

Jednak coraz więcej firm zawiera z leasingodawcami dodatkowe umowy dotyczące zarządzania flotą leasingowanych pojazdów, czy oddzielne umowy serwisowe. I wtedy odliczanie VAT od takich nabytych usług nie doznaje ww. 60% ograniczeń.

Kiedy można odliczyć cały VAT przy nabyciu samochodów?

Odliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing

(…) podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usług zarządzania flotą jak i usług obsługi serwisowej samochodów w odniesieniu do tych samochodów podlega odliczeniu na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem spełniona jest podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia tj. samochody te wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do działalności opodatkowanej. Jednakże Wnioskodawca winien mieć na uwadze ograniczenia wynikające z przepisu art. 88 tej ustawy. Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji podatkowej z 4.10.2011 r. (nr IPPP1/443-1031/11-4/ISz).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA