REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Koszty ubezpieczenia samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodu. Pamiętać jednak musi o ograniczeniu możliwości uznania za koszty podatkowe składek na niektóre ubezpieczenia samochodów osobowych.

Zarówno podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro do wartości samochodu przyjętej do celów ubezpieczenia (wartości pojazdu określonej w polisie). 

REKLAMA

Jeżeli podatnik chce zaliczyć składkę do kosztów podatkowych to, w przypadku auta o wartości przewyższającej limit 20 000 euro odliczy składkę obliczoną od kwoty limitu, pozostała część składki odpowiadająca realnej wartości pojazdu nie będzie stanowiła kosztu podatkowego. W przypadku pojazdów o wartości nie przekraczającej limitu, odliczeniu podlegała będzie cała zapłacona składka.

Monitor Księgowego – prenumerata

Jakich samochodów dotyczy limit

Ograniczenie dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na ubezpieczenie dotyczy tylko samochodów osobowych. Definicję samochodu osobowego znajdziemy w art. 5a pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 4a pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że koszt ubezpieczenia samochodu ciężarowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej stanowi koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak zaliczać do kosztów wydatki na firmowy samochód osobowy

Jakich ubezpieczeń dotyczy limit

REKLAMA

Ubezpieczenia podzielmy na obowiązkowe i dobrowolne. Do pierwszej grupy należy ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Umowy dobrowolne to autocasco (AC), a także ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków kierowcy i pasażerów (NNW).

Tylko w przypadku ubezpieczenia dobrowolnego AC podstawą ubezpieczenia jest wartość samochodu, do której odwołuje się ustawodawca w przepisie ograniczającym wysokość składki uznawanej za koszt podatkowy. A więc wysokość składki na AC jest uzależniona od wartości samochodu.

Dlatego właściwe wydaje się stanowisko, zgodnie z którym, tylko w przypadku ubezpieczenia dobrowolnego AC podatnik musi obliczyć kwotę stawki, której nie zaliczy do kosztów podatkowych. W konsekwencji możemy przyjąć, że składki na inne ubezpieczenia (OC, NNW) w całości stanowią koszt uzyskania przychodów.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Czy ważny jest właściciel samochodu

Ustawodawca nie uzależnił zasad zaliczania do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie samochodów, od kwestii ich własności. Oznacza to, że te same zasady podatnicy zastosują zarówno do tzw. samochodów firmowych, wpisanych do ewidencji środków trwałych, jak i samochodów nie należących do podatnika, a wykorzystywanych w działalności gospodarczej na podstawie innych umów.

O czym jeszcze warto pamiętać

REKLAMA

Umowy ubezpieczenia są zawierane na określony czas. Podpisując umowę na następny okres, wartość samochodu przyjmowana do ubezpieczenia z reguły zmienia się. A więc zawierając kolejną umowę AC, konieczne jest ponowne ustalenie kwoty składki stanowiącej koszt uzyskania przychodu.

Podatnik powinien pamiętać jeszcze o jednej kwestii. Jeżeli wykorzystuje w swojej działalności samochód prywatny (niebędący jego środkiem trwałym), wszelkie wydatki związane z eksploatacją samochodu, również składki na ubezpieczenie, stanowią koszt do wysokości wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu. Podkreślmy, że to podwójne ograniczenie dotyczy jedynie tzw. niefirmowego samochodu osobowego, używanego najczęściej na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: serwis Samochód w firmie

Podstawa prawna: art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA