REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Koszty ubezpieczenia samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodu. Pamiętać jednak musi o ograniczeniu możliwości uznania za koszty podatkowe składek na niektóre ubezpieczenia samochodów osobowych.

Zarówno podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro do wartości samochodu przyjętej do celów ubezpieczenia (wartości pojazdu określonej w polisie). 

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik chce zaliczyć składkę do kosztów podatkowych to, w przypadku auta o wartości przewyższającej limit 20 000 euro odliczy składkę obliczoną od kwoty limitu, pozostała część składki odpowiadająca realnej wartości pojazdu nie będzie stanowiła kosztu podatkowego. W przypadku pojazdów o wartości nie przekraczającej limitu, odliczeniu podlegała będzie cała zapłacona składka.

Monitor Księgowego – prenumerata

Jakich samochodów dotyczy limit

REKLAMA

Ograniczenie dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na ubezpieczenie dotyczy tylko samochodów osobowych. Definicję samochodu osobowego znajdziemy w art. 5a pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 4a pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że koszt ubezpieczenia samochodu ciężarowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej stanowi koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak zaliczać do kosztów wydatki na firmowy samochód osobowy

Jakich ubezpieczeń dotyczy limit

Ubezpieczenia podzielmy na obowiązkowe i dobrowolne. Do pierwszej grupy należy ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Umowy dobrowolne to autocasco (AC), a także ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków kierowcy i pasażerów (NNW).

Tylko w przypadku ubezpieczenia dobrowolnego AC podstawą ubezpieczenia jest wartość samochodu, do której odwołuje się ustawodawca w przepisie ograniczającym wysokość składki uznawanej za koszt podatkowy. A więc wysokość składki na AC jest uzależniona od wartości samochodu.

Dlatego właściwe wydaje się stanowisko, zgodnie z którym, tylko w przypadku ubezpieczenia dobrowolnego AC podatnik musi obliczyć kwotę stawki, której nie zaliczy do kosztów podatkowych. W konsekwencji możemy przyjąć, że składki na inne ubezpieczenia (OC, NNW) w całości stanowią koszt uzyskania przychodów.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Czy ważny jest właściciel samochodu

Ustawodawca nie uzależnił zasad zaliczania do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie samochodów, od kwestii ich własności. Oznacza to, że te same zasady podatnicy zastosują zarówno do tzw. samochodów firmowych, wpisanych do ewidencji środków trwałych, jak i samochodów nie należących do podatnika, a wykorzystywanych w działalności gospodarczej na podstawie innych umów.

O czym jeszcze warto pamiętać

Umowy ubezpieczenia są zawierane na określony czas. Podpisując umowę na następny okres, wartość samochodu przyjmowana do ubezpieczenia z reguły zmienia się. A więc zawierając kolejną umowę AC, konieczne jest ponowne ustalenie kwoty składki stanowiącej koszt uzyskania przychodu.

Podatnik powinien pamiętać jeszcze o jednej kwestii. Jeżeli wykorzystuje w swojej działalności samochód prywatny (niebędący jego środkiem trwałym), wszelkie wydatki związane z eksploatacją samochodu, również składki na ubezpieczenie, stanowią koszt do wysokości wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu. Podkreślmy, że to podwójne ograniczenie dotyczy jedynie tzw. niefirmowego samochodu osobowego, używanego najczęściej na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: serwis Samochód w firmie

Podstawa prawna: art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA