REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na ubezpieczenie samochodu jako koszt uzyskania przychodu

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Koszty ubezpieczenia samochodu wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej, podatnik zaliczy do kosztów uzyskania przychodu. Pamiętać jednak musi o ograniczeniu możliwości uznania za koszty podatkowe składek na niektóre ubezpieczenia samochodów osobowych.

Zarówno podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych nie zaliczą do kosztów uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro do wartości samochodu przyjętej do celów ubezpieczenia (wartości pojazdu określonej w polisie). 

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik chce zaliczyć składkę do kosztów podatkowych to, w przypadku auta o wartości przewyższającej limit 20 000 euro odliczy składkę obliczoną od kwoty limitu, pozostała część składki odpowiadająca realnej wartości pojazdu nie będzie stanowiła kosztu podatkowego. W przypadku pojazdów o wartości nie przekraczającej limitu, odliczeniu podlegała będzie cała zapłacona składka.

Monitor Księgowego – prenumerata

Jakich samochodów dotyczy limit

REKLAMA

Ograniczenie dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na ubezpieczenie dotyczy tylko samochodów osobowych. Definicję samochodu osobowego znajdziemy w art. 5a pkt 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 4a pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że koszt ubezpieczenia samochodu ciężarowego wykorzystywanego w działalności gospodarczej stanowi koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak zaliczać do kosztów wydatki na firmowy samochód osobowy

Jakich ubezpieczeń dotyczy limit

Ubezpieczenia podzielmy na obowiązkowe i dobrowolne. Do pierwszej grupy należy ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Umowy dobrowolne to autocasco (AC), a także ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków kierowcy i pasażerów (NNW).

Tylko w przypadku ubezpieczenia dobrowolnego AC podstawą ubezpieczenia jest wartość samochodu, do której odwołuje się ustawodawca w przepisie ograniczającym wysokość składki uznawanej za koszt podatkowy. A więc wysokość składki na AC jest uzależniona od wartości samochodu.

Dlatego właściwe wydaje się stanowisko, zgodnie z którym, tylko w przypadku ubezpieczenia dobrowolnego AC podatnik musi obliczyć kwotę stawki, której nie zaliczy do kosztów podatkowych. W konsekwencji możemy przyjąć, że składki na inne ubezpieczenia (OC, NNW) w całości stanowią koszt uzyskania przychodów.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Czy ważny jest właściciel samochodu

Ustawodawca nie uzależnił zasad zaliczania do kosztów podatkowych składek na ubezpieczenie samochodów, od kwestii ich własności. Oznacza to, że te same zasady podatnicy zastosują zarówno do tzw. samochodów firmowych, wpisanych do ewidencji środków trwałych, jak i samochodów nie należących do podatnika, a wykorzystywanych w działalności gospodarczej na podstawie innych umów.

O czym jeszcze warto pamiętać

Umowy ubezpieczenia są zawierane na określony czas. Podpisując umowę na następny okres, wartość samochodu przyjmowana do ubezpieczenia z reguły zmienia się. A więc zawierając kolejną umowę AC, konieczne jest ponowne ustalenie kwoty składki stanowiącej koszt uzyskania przychodu.

Podatnik powinien pamiętać jeszcze o jednej kwestii. Jeżeli wykorzystuje w swojej działalności samochód prywatny (niebędący jego środkiem trwałym), wszelkie wydatki związane z eksploatacją samochodu, również składki na ubezpieczenie, stanowią koszt do wysokości wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu. Podkreślmy, że to podwójne ograniczenie dotyczy jedynie tzw. niefirmowego samochodu osobowego, używanego najczęściej na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: serwis Samochód w firmie

Podstawa prawna: art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA