Jak rozliczyć zakup materiałów, które uległy zniszczeniu (PKPiR)?
REKLAMA
REKLAMA
W takiej sytuacji należy oszacować kwotę straty, wartość zniszczonych materiałów. Strata musi zostać właściwie udokumentowana, najlepiej w formie protokołu poniesionych strat. Protokół powinien zawierać informacje o zdarzeniu powodującym stratę, spis rzeczy, których ona dotyczy, a także wielkość straty.
REKLAMA
Przykład:
PROTOKÓŁ PONIESIONYCH STRAT
Dnia 10.10.2011r. na skutek zdarzenia losowego (np. zalania) nastąpiło zniszczenie materiałów zakupionych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zniszczone materiały nie nadają się już do użytku. Zniszczeniu uległy następujące materiały:
LP | NAZWA | ILOŚĆ | CENA ZAKUPU NETTO W ZŁ | WARTOŚĆ NETTO W ZŁ |
1 | Materiał 1 | 50szt | 10,00 | 500,00 |
2 | Materiał 2 | 25kg | 12,00 | 300,00 |
RAZEM: | 800,00 |
Łącznie kwota zniszczonych materiałów: 800,00zł
Słownie: osiemset złotych 00/100
Następnie na podstawie protokołu należy ująć ze znakiem "-" lub na czerwono oszacowaną kwotę zniszczonego materiału z kolumny 10 pkpir "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" i wpisać do kolumny 13 pkpir "Pozostałe wydatki".
W PKPiR będzie wyglądało to następująco:
Lp | Data zdarzenia gospodarczego | Nr dowodu księgowego | Opis zdarzenia gospodarczego | Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu | Pozostałe wydatki | Razem wydatki |
1 | 2 | 3 | 6 | 10 | 13 | 14 |
5 | 03.10.2011 | FV58/10/11 | Zakup materiałów | 800,00 | 800,00 | |
9 | 10.10.2011 | Protokół | Storno | -800,00 | -800,00 | |
10 | 10.10.2011 | Protokół | Zniszczone materiały | 800,00 | 800,00 |
Jeżeli chodzi o odliczony przez VAT z faktur za zakup zniszczonych materiałów, to nie ma obowiązku jego korygowania. Zakup został dokonany w celach prowadzonej działalności gospodarczej i dotyczył sprzedaży opodatkowanej VAT. W związku z tym w momencie dokonywania odliczenia zostały spełnione warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Na brak konieczności korygowania VAT odliczonego od nabytego towaru lub materiału, który uległ zniszczeniu w wyniku zdarzenia losowego, wskazują również organy podatkowe.
Polecamy: Jaka kara grozi podatnikowi za brak kasy rejestrującej?
W interpretacji indywidualnej z 10 marca 2009 r., nr ILPP2/443-1138/08-4/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że: Ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje metodę bieżącego odliczenia podatku naliczonego. Podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu bieżącym, w związku z otrzymaniem faktury lub dokumentu celnego, bez konieczności oczekiwania na moment dokonania przez niego sprzedaży towarów lub świadczenia usług, dla których poczynił konieczne zakupy. Fakt późniejszego wystąpienia zdarzenia losowego, jakim jest kradzież lub zniszczenie towaru, nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tego towaru. Należy zaznaczyć, że dla celów dowodowych fakt wystąpienia powyższego zdarzenia losowego winien być przez podatnika należycie udokumentowany.
Polecamy: VAT dla przedsiębiorcy - krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat