REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie uproszczone w nowej Ordynacji podatkowej

Nowa Ordynacja podatkowa wprowadzi postępowanie uproszczone
Nowa Ordynacja podatkowa wprowadzi postępowanie uproszczone
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W pracach nad nową Ordynacją podatkową pojawiła się propozycja wprowadzenia do prawa przyspieszonego postępowania. Stosowanie takiej przyspieszonej formy miałoby być możliwa na wniosek lub za zgodą podatnika w sprawach dotyczących niezbyt wysokich kwot albo w sytuacji, kiedy całe postępowanie może zostać przeprowadzone na podstawie dokumentów już znajdujących się w posiadaniu organów skarbowych lub możliwych do pozyskania z innych organów administracji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wśród celów, jakie mają przyświecać nowej „Ordynacji podatkowej”, jest zwiększenie efektywności postępowań podatkowych. Dlatego m.in. urzędnicy w projektowanych przepisach dostaną możliwość niewszczynania postępowania lub jego umorzenia, jeśli możliwe do uzyskania efekty są mniejsze niż koszty, z jakimi będzie wiązać się dochodzenie niewielkich kwot od podatnika. Innym sposobem na wzrost efektywności ma być wprowadzenie uproszczonego postępowania podatkowego.

Sztywne procedury dla każdego

Obecnie – na co zwracają uwagę członkowie komisji kodyfikacyjnej, która zajmuje się opracowaniem nowej Ordynacji podatkowej – procedury podatkowe są jednolite dla wszystkich przypadków. Nie ma znaczenia, czy sprawa jest prosta i dotyczy bardzo niewielkiej kwoty, czy też jest naprawdę skomplikowana i wymaga dłuższego badania oraz opiewa na duże sumy. W efekcie nawet w sytuacji, kiedy problem dotyczy niewielkiej pomyłki podatnika, wszczyna się postępowanie podatkowe na takich samych zasadach, jak w sytuacji, gdy dochodzi do poważniejszego sporu między podatnikiem a organami skarbowymi.

Kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej

REKLAMA

Stąd pomysł, aby od tej jednolitej procedury odejść w nowych przepisach. Twórcy nowej Ordynacji proponują wprowadzenie do prawa postępowania uproszczonego, które byłoby i szybsze, i wymagałoby mniejszego zaangażowania ze strony podatnika. Choć – jak to jest zaznaczone w „Kierunkowych założeniach Ordynacji Podatkowej” – zasadą bezwzględną musi być, aby na tę procedurę zgodę wyrażał podatnik albo żeby sam o nią wnioskował.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Urząd zaproponuje, podatnik może się zgodzić

Taką zgodę podatnika urzędnicy fiskusa będą mogli uzyskać przez telefon albo za pośrednictwem elektronicznych kanałów komunikacji. Zgodnie z propozycjami, z inicjatywą skorzystania z procedury uproszczonej będą występować ograny skarbowe, których zadaniem będzie m.in. poinformowanie zainteresowanego, jakie są różnice pomiędzy postępowaniem uproszczonym a standardowym.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Procedura przyspieszona będzie się opierać na braku postanowieni o wszczęciu postępowania, braku zawiadomienia o wyznaczeniu terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego oraz na uzasadnianiu decyzji wyłącznie na żądanie strony już po jej doręczeniu. W sytuacji, kiedy podatnik zażąda uzasadnienia, termin na odwołanie będzie biegł od chwili jego dostarczenia. Dodatkowo – jak wynika z propozycji komisji kodyfikacyjnej – do momentu wydania decyzji strona zawsze powinna móc zażądać kontynuowania postępowania w sposób pełny.


Szybsze postępowanie w prostszych sprawach

Procedura uproszczona ma być – jak chcą twórcy nowej Ordynacji – stosowana w sprawach prostszych, zwłaszcza w takich, w których służby skarbowe już dysponują pełnym materiałem dowodowym ewentualnie są w stanie pozyskać potrzebne dokumenty z baz danych innych organów administracji bądź wynikające z deklaracji podatnika. To oznacza, że w postępowaniu uproszczonym podatnik rzadko – jeśli w ogóle – będzie proszony o składanie dokumentów lub wyjaśnień.

Deklaracje podatkowe w założeniach do nowej Ordynacji podatkowej

Poza tym postępowanie uproszczone powinno być stosowane przy niewielkich kwotach. Jednak w propozycjach komisji kodyfikacyjnej nie ma limitu kwotowego, przy którym można by stosować nową procedurę.

Ze względu na fakt, że organ w razie potrzeby będzie musiał udowodnić choćby to, że podatnik wyraził zgodę na tryb uproszczony, komisja kodyfikacyjna sugeruje, aby preferowaną przez służby skarbowe formą komunikacji było wykorzystanie elektronicznych kanałów. Kontakt telefoniczny byłby wykorzystywany tylko w sytuacji, kiedy komunikacja elektroniczna jest niemożliwa. Wówczas jednak rozmowy z podatnikiem powinny być nagrywane, aby w razie potrzeby można było udowodnić prawidłowość postępowania urzędnika.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

REKLAMA

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

REKLAMA

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA