REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Postępowanie uproszczone w nowej Ordynacji podatkowej

Nowa Ordynacja podatkowa wprowadzi postępowanie uproszczone
Nowa Ordynacja podatkowa wprowadzi postępowanie uproszczone
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W pracach nad nową Ordynacją podatkową pojawiła się propozycja wprowadzenia do prawa przyspieszonego postępowania. Stosowanie takiej przyspieszonej formy miałoby być możliwa na wniosek lub za zgodą podatnika w sprawach dotyczących niezbyt wysokich kwot albo w sytuacji, kiedy całe postępowanie może zostać przeprowadzone na podstawie dokumentów już znajdujących się w posiadaniu organów skarbowych lub możliwych do pozyskania z innych organów administracji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wśród celów, jakie mają przyświecać nowej „Ordynacji podatkowej”, jest zwiększenie efektywności postępowań podatkowych. Dlatego m.in. urzędnicy w projektowanych przepisach dostaną możliwość niewszczynania postępowania lub jego umorzenia, jeśli możliwe do uzyskania efekty są mniejsze niż koszty, z jakimi będzie wiązać się dochodzenie niewielkich kwot od podatnika. Innym sposobem na wzrost efektywności ma być wprowadzenie uproszczonego postępowania podatkowego.

Sztywne procedury dla każdego

Obecnie – na co zwracają uwagę członkowie komisji kodyfikacyjnej, która zajmuje się opracowaniem nowej Ordynacji podatkowej – procedury podatkowe są jednolite dla wszystkich przypadków. Nie ma znaczenia, czy sprawa jest prosta i dotyczy bardzo niewielkiej kwoty, czy też jest naprawdę skomplikowana i wymaga dłuższego badania oraz opiewa na duże sumy. W efekcie nawet w sytuacji, kiedy problem dotyczy niewielkiej pomyłki podatnika, wszczyna się postępowanie podatkowe na takich samych zasadach, jak w sytuacji, gdy dochodzi do poważniejszego sporu między podatnikiem a organami skarbowymi.

Kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej

REKLAMA

Stąd pomysł, aby od tej jednolitej procedury odejść w nowych przepisach. Twórcy nowej Ordynacji proponują wprowadzenie do prawa postępowania uproszczonego, które byłoby i szybsze, i wymagałoby mniejszego zaangażowania ze strony podatnika. Choć – jak to jest zaznaczone w „Kierunkowych założeniach Ordynacji Podatkowej” – zasadą bezwzględną musi być, aby na tę procedurę zgodę wyrażał podatnik albo żeby sam o nią wnioskował.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Urząd zaproponuje, podatnik może się zgodzić

Taką zgodę podatnika urzędnicy fiskusa będą mogli uzyskać przez telefon albo za pośrednictwem elektronicznych kanałów komunikacji. Zgodnie z propozycjami, z inicjatywą skorzystania z procedury uproszczonej będą występować ograny skarbowe, których zadaniem będzie m.in. poinformowanie zainteresowanego, jakie są różnice pomiędzy postępowaniem uproszczonym a standardowym.

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Procedura przyspieszona będzie się opierać na braku postanowieni o wszczęciu postępowania, braku zawiadomienia o wyznaczeniu terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego oraz na uzasadnianiu decyzji wyłącznie na żądanie strony już po jej doręczeniu. W sytuacji, kiedy podatnik zażąda uzasadnienia, termin na odwołanie będzie biegł od chwili jego dostarczenia. Dodatkowo – jak wynika z propozycji komisji kodyfikacyjnej – do momentu wydania decyzji strona zawsze powinna móc zażądać kontynuowania postępowania w sposób pełny.


Szybsze postępowanie w prostszych sprawach

Procedura uproszczona ma być – jak chcą twórcy nowej Ordynacji – stosowana w sprawach prostszych, zwłaszcza w takich, w których służby skarbowe już dysponują pełnym materiałem dowodowym ewentualnie są w stanie pozyskać potrzebne dokumenty z baz danych innych organów administracji bądź wynikające z deklaracji podatnika. To oznacza, że w postępowaniu uproszczonym podatnik rzadko – jeśli w ogóle – będzie proszony o składanie dokumentów lub wyjaśnień.

Deklaracje podatkowe w założeniach do nowej Ordynacji podatkowej

Poza tym postępowanie uproszczone powinno być stosowane przy niewielkich kwotach. Jednak w propozycjach komisji kodyfikacyjnej nie ma limitu kwotowego, przy którym można by stosować nową procedurę.

Ze względu na fakt, że organ w razie potrzeby będzie musiał udowodnić choćby to, że podatnik wyraził zgodę na tryb uproszczony, komisja kodyfikacyjna sugeruje, aby preferowaną przez służby skarbowe formą komunikacji było wykorzystanie elektronicznych kanałów. Kontakt telefoniczny byłby wykorzystywany tylko w sytuacji, kiedy komunikacja elektroniczna jest niemożliwa. Wówczas jednak rozmowy z podatnikiem powinny być nagrywane, aby w razie potrzeby można było udowodnić prawidłowość postępowania urzędnika.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA