REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje podatkowe w założeniach do nowej Ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marlena Widawska
Deklaracje podatkowe w założeniach do nowej Ordynacji podatkowej
Deklaracje podatkowe w założeniach do nowej Ordynacji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

17 marca 2015 r. na stronie BIP Ministerstwa Finansów Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego zamieściła dokument zawierający kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej. Chociaż na wejście w życie nowych przepisów przyjdzie podatnikom jeszcze poczekać co najmniej dwa lata, to jednak już teraz warto zwrócić uwagę na pewne zmiany, które proponowane są w części ogólnej prawa podatkowego. W szczególności podatników może zainteresować nowa regulacja dotycząca pojęcia, charakteru i sposobu składania przez nich deklaracji podatkowych i ich korekt.

W założeniach nowej Ordynacji podatkowej znajduje się propozycja uregulowania tematyki deklaracji podatkowych i ich korekt w odrębnym rozdziale Ordynacji tak, jak to ma miejsce w analogicznych regulacjach austriackiego i niemieckiego ogólnego prawa podatkowego. Taka zmiana wpłynie z pewnością na większa przejrzystość aktu i sprawi, że podatnik nie pominie żadnego przepisu dotyczącego omawianej tematyki.

REKLAMA

REKLAMA

Zmianie ulegnie także dotychczasowy zakres pojęciowy terminu deklaracja podatkowa. W obecnym stanie prawnym definicję legalną tego terminu zawiera art. 3 pkt 5 o. p., który stanowi, że pod pojęciem deklaracji podatkowej rozumie się zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania zobowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci. Projekt ustawy zmieniającej ordynację podatkowa (nad którym aktualnie pracuje rząd - nr UD 154) zakłada dodatkowo rozszerzenie zakresu pojęcia deklaracja o zestawienia tak, aby definicja zawierała szerszy zakres „instrumentów” charakterze sprawozdawczym.

100 pytań o samochód w firmie + CD

Kluczowym aspektem zmiany, mającym istotne znaczenie dla podatnika, będzie rozszerzenie domniemanie rzetelności wszystkich deklaracji podatkowych i odniesienie do nich zasady skuteczności. Obecnie na mocy art. 21 § 2 o. p. domniemanie zgodności z prawdą dotyczy jedynie wysokości podatku dochodowego określonej w deklaracji, a art. 21 § 5 o.p. wprowadza zasadę wymiaru podatku zgodnie z danymi wynikającymi z deklaracji. W nowym akcie Ordynacji z ochrony prawnej będą korzystały wszystkie informacje zawarte w deklaracji podatkowej, nie tylko dwie wymienione powyżej. Z domniemania rzetelności będą korzystały także deklaracje złożone po terminie.

REKLAMA

Zmiany będą dotyczyły także charakteru prawnego korekty deklaracji podatkowej. Według założeń nowej Ordynacji podatkowej:  „Korekta deklaracji podatkowej powinna mieć taki sam charakter prawny jak sama deklaracja. Zasadą powinno być, że złożenie korekty deklaracji podatkowej wywołuje takie same skutki prawne jak złożenie deklaracji podatkowej. Należy zatem dodać, w szczególności, regulację, zgodnie z którą do korekty deklaracji stosuje się odpowiednio przepisy regulujące skuteczność oraz domniemanie rzetelności deklaracji (aktualnie uregulowane w art. 21 § 2 o.p. oraz w art. 21 § 5 o.p.), co w istocie będzie oznaczało, że korekta deklaracji będzie miała taki sam charakter prawny jak sama deklaracja”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, zdaniem Komisji Kodyfikacyjnej, należy w przepisach prawa dokładnie uregulować zakres wyjątków, które mają wskazywać, kiedy korekta deklaracji nie wywiera skutków prawnych, gdyż do tej pory ujmowane to było jedynie w praktyce stosowania prawa przez organy podatkowe i w orzecznictwie sądów. Wyjściem naprzeciw podatnikowi będzie również sprecyzowanie czasu jaki będzie mu przysługiwał na korektę deklaracji przed wszczęciem postępowania podatkowego.

Należy również uporządkować kwestię dokonania korekty deklaracji podatkowej podczas trwania postępowania podatkowego i kontrolnego. W obecnym stanie prawnym, choć postępowania te wydają się analogiczne, istnieją w tym aspekcie duże rozbieżności. Podatnik może złożyć korektę deklaracji nawet w ostatniej fazie postępowania kontrolnego prowadzonej przez organy kontroli skarbowej, czego jest zupełnie pozbawiony w czasie trwania postępowania podatkowego. Zróżnicowanie to nie jest uzasadnione i w efekcie prowadzi do dyskryminacji podmiotów znajdujących się w podobnej sytuacji prawnej.

Bardziej czytelnemu uregulowaniu powinny ulec także elektroniczne możliwości złożenia deklaracji podatkowej i jej korekty. Dotychczasowe przepisy Ordynacji podatkowej są niejasne i nieprzejrzyste, co zniechęca podatników do korzystania z elektronicznych form rozliczania z fiskusem i utrudnia wymianę informacji miedzy podatnikami a organami podatkowymi.,

Kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej

Ostatnim aspektem dotyczącym tematyki deklaracji podatkowych i ich korekt, poruszanym w założeniach nowej Ordynacji podatkowej, jest kwestia złożenia korekty deklaracji już po wydaniu decyzji przez organ podatkowy. Komisja Kodyfikacyjna w opublikowanym dokumencie wskazuje wyraźnie, że „korekta deklaracji nie może modyfikować decyzji podatkowej, co jest związane w szczególności z zasadą trwałości decyzji podatkowej. Ponadto regułą jest, że wydanie decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego kończy samoobliczenie podatku przez podatnika. Dopuszczenie możliwości korygowania decyzji podatkowej, nawet w zakresie, jaki nie był kwestionowany tą decyzją, poprzez złożenie korekty deklaracji podatkowej,  mogłoby wywołać kolejne negatywne konsekwencje”.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oprac. Marlena Widawska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA