REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklaracje podatkowe w założeniach do nowej Ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marlena Widawska
Deklaracje podatkowe w założeniach do nowej Ordynacji podatkowej
Deklaracje podatkowe w założeniach do nowej Ordynacji podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

17 marca 2015 r. na stronie BIP Ministerstwa Finansów Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego zamieściła dokument zawierający kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej. Chociaż na wejście w życie nowych przepisów przyjdzie podatnikom jeszcze poczekać co najmniej dwa lata, to jednak już teraz warto zwrócić uwagę na pewne zmiany, które proponowane są w części ogólnej prawa podatkowego. W szczególności podatników może zainteresować nowa regulacja dotycząca pojęcia, charakteru i sposobu składania przez nich deklaracji podatkowych i ich korekt.

W założeniach nowej Ordynacji podatkowej znajduje się propozycja uregulowania tematyki deklaracji podatkowych i ich korekt w odrębnym rozdziale Ordynacji tak, jak to ma miejsce w analogicznych regulacjach austriackiego i niemieckiego ogólnego prawa podatkowego. Taka zmiana wpłynie z pewnością na większa przejrzystość aktu i sprawi, że podatnik nie pominie żadnego przepisu dotyczącego omawianej tematyki.

REKLAMA

Autopromocja

Zmianie ulegnie także dotychczasowy zakres pojęciowy terminu deklaracja podatkowa. W obecnym stanie prawnym definicję legalną tego terminu zawiera art. 3 pkt 5 o. p., który stanowi, że pod pojęciem deklaracji podatkowej rozumie się zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania zobowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci. Projekt ustawy zmieniającej ordynację podatkowa (nad którym aktualnie pracuje rząd - nr UD 154) zakłada dodatkowo rozszerzenie zakresu pojęcia deklaracja o zestawienia tak, aby definicja zawierała szerszy zakres „instrumentów” charakterze sprawozdawczym.

100 pytań o samochód w firmie + CD

Kluczowym aspektem zmiany, mającym istotne znaczenie dla podatnika, będzie rozszerzenie domniemanie rzetelności wszystkich deklaracji podatkowych i odniesienie do nich zasady skuteczności. Obecnie na mocy art. 21 § 2 o. p. domniemanie zgodności z prawdą dotyczy jedynie wysokości podatku dochodowego określonej w deklaracji, a art. 21 § 5 o.p. wprowadza zasadę wymiaru podatku zgodnie z danymi wynikającymi z deklaracji. W nowym akcie Ordynacji z ochrony prawnej będą korzystały wszystkie informacje zawarte w deklaracji podatkowej, nie tylko dwie wymienione powyżej. Z domniemania rzetelności będą korzystały także deklaracje złożone po terminie.

Zmiany będą dotyczyły także charakteru prawnego korekty deklaracji podatkowej. Według założeń nowej Ordynacji podatkowej:  „Korekta deklaracji podatkowej powinna mieć taki sam charakter prawny jak sama deklaracja. Zasadą powinno być, że złożenie korekty deklaracji podatkowej wywołuje takie same skutki prawne jak złożenie deklaracji podatkowej. Należy zatem dodać, w szczególności, regulację, zgodnie z którą do korekty deklaracji stosuje się odpowiednio przepisy regulujące skuteczność oraz domniemanie rzetelności deklaracji (aktualnie uregulowane w art. 21 § 2 o.p. oraz w art. 21 § 5 o.p.), co w istocie będzie oznaczało, że korekta deklaracji będzie miała taki sam charakter prawny jak sama deklaracja”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, zdaniem Komisji Kodyfikacyjnej, należy w przepisach prawa dokładnie uregulować zakres wyjątków, które mają wskazywać, kiedy korekta deklaracji nie wywiera skutków prawnych, gdyż do tej pory ujmowane to było jedynie w praktyce stosowania prawa przez organy podatkowe i w orzecznictwie sądów. Wyjściem naprzeciw podatnikowi będzie również sprecyzowanie czasu jaki będzie mu przysługiwał na korektę deklaracji przed wszczęciem postępowania podatkowego.

Należy również uporządkować kwestię dokonania korekty deklaracji podatkowej podczas trwania postępowania podatkowego i kontrolnego. W obecnym stanie prawnym, choć postępowania te wydają się analogiczne, istnieją w tym aspekcie duże rozbieżności. Podatnik może złożyć korektę deklaracji nawet w ostatniej fazie postępowania kontrolnego prowadzonej przez organy kontroli skarbowej, czego jest zupełnie pozbawiony w czasie trwania postępowania podatkowego. Zróżnicowanie to nie jest uzasadnione i w efekcie prowadzi do dyskryminacji podmiotów znajdujących się w podobnej sytuacji prawnej.

Bardziej czytelnemu uregulowaniu powinny ulec także elektroniczne możliwości złożenia deklaracji podatkowej i jej korekty. Dotychczasowe przepisy Ordynacji podatkowej są niejasne i nieprzejrzyste, co zniechęca podatników do korzystania z elektronicznych form rozliczania z fiskusem i utrudnia wymianę informacji miedzy podatnikami a organami podatkowymi.,

Kierunkowe założenia nowej Ordynacji podatkowej

Ostatnim aspektem dotyczącym tematyki deklaracji podatkowych i ich korekt, poruszanym w założeniach nowej Ordynacji podatkowej, jest kwestia złożenia korekty deklaracji już po wydaniu decyzji przez organ podatkowy. Komisja Kodyfikacyjna w opublikowanym dokumencie wskazuje wyraźnie, że „korekta deklaracji nie może modyfikować decyzji podatkowej, co jest związane w szczególności z zasadą trwałości decyzji podatkowej. Ponadto regułą jest, że wydanie decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego kończy samoobliczenie podatku przez podatnika. Dopuszczenie możliwości korygowania decyzji podatkowej, nawet w zakresie, jaki nie był kwestionowany tą decyzją, poprzez złożenie korekty deklaracji podatkowej,  mogłoby wywołać kolejne negatywne konsekwencje”.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Oprac. Marlena Widawska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA