REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Załatw sprawę z urzędem skarbowym telefonicznie

Załatw sprawę z urzędem skarbowym telefonicznie
Załatw sprawę z urzędem skarbowym telefonicznie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Minister finansów chce, aby urzędnicy skarbowi kontaktowali się z podatnikami telefonicznie. Jeżeli okaże się, że sprawę da się załatwić tym kanałem, podatnik nie będzie musiał składać żadnych dodatkowych wyjaśnień, bo urzędnik sporządzi odpowiednią notatkę z rozmowy. Jeśli jednak wizyta podatnika w urzędzie będzie konieczna, zaproszenie też zostanie przekazane przez telefon.

Ministerstwo Finansów opracowało „Standardy dotyczące wyjaśnień i wezwań”. Ten dokument ma sprawić, że aparat skarbowy stanie się bardziej przyjazny podatnikom. Między innymi dlatego, że zaleca, aby urzędnicy starali kontaktować z Polakami telefonicznie.

REKLAMA

Autopromocja

Urzędnik telefonuje i zapisuje

Jak wynika ze „Standardów”, już obecnie urzędnicy często kontaktują się z podatnikami telefonicznie, jednak ze względu na brak odpowiednich zasad często po takich kontaktach nie pozostaje żaden ślad. I to ma się zmienić.

Odtąd urzędnik będzie starał się po raz pierwszy złapać podatnika telefonicznie. Jeśli sprawę da się załatwić telefonicznie, czyli urzędnik będzie potrzebował jedynie informacji od podatnika, to na tym ich kontakty się zakończą. Urzędnik sporządzi jedynie adnotację lub notatkę.

Jednak jeśli sprawa wymaga od podatnika określonej reakcji, na przykład złożenia korekty deklaracji czy brakujących podpisów lub pełnomocnictw, podatnik dowie się o tym przez telefon. Urzędnik w tym przypadku również sporządzi notatkę i zapisze w niej, ile czasu ma podatnik na złożenie odpowiednich dokumentów. I dopiero, gdy w określonym terminie dana osoba nie wykona wymaganych czynności, otrzyma wezwanie na piśmie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kiedy zadzwonią, trzeba przyjść

Fiskus – jak wynika ze „Standardów” – będzie dzwonił nie tylko w sprawie wyjaśnień, ale również po to, aby poprosić podatnika o pojawienie się w urzędzie. Takie rozwiązanie będzie stosowane, kiedy np. nie zostaną złożone w terminie odpowiednie dokumenty albo w dokumentach tych brakuje podpisów lub są błędy, uniemożliwiające dalszą pracę z deklaracją.

Telefoniczne wezwania będą mogli stosować także urzędnicy zajmujący się prowadzeniem postępowań podatkowych. W ten sposób o konieczności pojawienia się w urzędzie będą informowane osoby, w przypadku których dane z deklaracji – np. adresowe – różnią się od tych, które znajdują się w innych bazach, posiadanych lub dostępnych urzędom.

Ci, którzy starają się unikać kontaktów z fiskusem dzięki nieodbieraniu dokumentów z urzędów, będą rozczarowani. W dokumencie resort finansów zostało zapisane, że oni również mogą zostać wezwani do złożenia wyjaśnień za pośrednictwem telefonu.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Podatki 2015 - komplet

Fiskus będzie nadal listy pisać

Nie oznacza to, że urzędnicy podatkowi całkowicie zrezygnują ze stosowania wezwań pisemnych. Te pozostaną, jak najbardziej, w arsenale ich działań. Pisma z urzędów podatkowych mogą spodziewać się przede wszystkim ci, którzy… będą unikać odbierania telefonów od fiskusa. Poza tym wezwania pisemne będą stosowane także wtedy, jeśli podatnik nie wykona czynności, o których został poinformowany przez telefon.


Wprawdzie wydawałoby się, że wezwania pisemne będą stosowane tylko przy poważniejszych sprawach, np. kiedy dane o VAT z deklaracji nie zgadzają się z tymi, które widnieją w innych, będących w posiadaniu fiskusa, albo gdy konieczne są informacje o majątku podatnika. Jednakże resort dopuszcza wysyłanie wezwań pisemnych praktycznie w każdym innym przypadku, a więc także i w tych, kiedy podatnik może zostać zaproszony do wizyty w urzędzie telefonicznie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Marek Siudaj, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PIT-11 za 2024 r. - do kiedy, jaka wersja formularza? Jak przesłać do urzędu skarbowego i pracownika?

Cykl obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są one sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki. Przedsiębiorcy mają czas na wysłanie ich do urzędu skarbowego tylko do 31 stycznia. Natomiast pracownikowi trzeba dostarczyć do 28 lutego. Na co uważać przy sporządzaniu PIT-11, żeby uniknąć prawnych konsekwencji? Co zrobić, jeśli nie wyrobimy się w terminie?

Podatki w 2025 r.: Co nas czeka? Jakie zmiany?

Miniony rok obfitował w kontrowersyjne zmiany w prawie podatkowym, które znacząco wpłynęły na działalność przedsiębiorców. Czy 2025 rok przyniesie więcej stabilizacji? Eksperci wskazują, że to może być czas refleksji i upraszczania systemu podatkowego, choć kilka istotnych zmian wciąż czeka na realizację.

Webinar: Nowelizacja VAT 2025 + certyfikat gwarantowany

Podczas webinaru „Nowelizacja VAT 2025” omówione zostaną zmiany w przepisach dotyczących podatku VAT wchodzące z początkiem 2025 roku oraz planowane w kolejnych miesiącach. Nowe regulacje wpłyną na działalność przedsiębiorców w różnych branżach, dlatego warto zapoznać się z nimi już na początku roku, aby uniknąć zaskoczenia i zapewnić prawidłowość rozliczeń. Oprócz kompleksowego omówienia, uczestnicy zyskają praktyczne wskazówki, możliwość zadania pytań oraz imienny certyfikat.

Wózki widłowe objęte ubezpieczeniem OC. Wszystkie, czy tylko wprowadzone do ruchu drogowego? Zmiany niedawno weszły w życie

Wózki widłowe również są objęte ubezpieczeniem OC mimo, że nie należą do typowych środków transportu. Do niedawna ten obowiązek dotyczył wyłącznie wózków wprowadzonych do ruchu drogowego, jednak 6 listopada 2024 r. ten stan rzeczy uległ zmianie. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wprowadziła nową definicję ruchu, która istotnie wpływa także na posiadaczy wózków widłowych.

REKLAMA

KSeF odroczony ale nieunikniony: już w 2025 r. trzeba przygotować firmę i biuro rachunkowe na przyszłoroczne zmiany. Jak to zrobić?

W 2025 roku powraca temat obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur, który zacznie obowiązywać przedsiębiorców już w 2026 roku. Reforma wprowadza obowiązek rejestracji faktur w centralnej bazie Ministerstwa Finansów. Przedsiębiorcy i biura rachunkowe mają coraz mniej czasu na analizę procesów oraz poznanie wymogów systemu. Sprawdzamy, jakie największe korzyści i wyzwania wiążą się z planowanymi zmianami.

Dobra wiadomość dla pracowników. MF: zwrot za taxi jest wolny od PIT

Dobra wiadomość dla pracowników korzystających z taksówek w związku z realizacją zadania służbowego. MF jest zdania, że w sytuacji, gdy pracownik z własnych środków poniósł wydatki na realizację zadania służbowego, a następnie pracodawca dokonał ich zwrotu, otrzymany zwrot nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy PIT.

Stanisław Hońko, prezes SKwP: Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem

Bez księgowych kierownik byłby jak kapitan okrętu dryfującego we mgle. Księgowy jest nawigatorem i tłumaczem. Informuje o tym, w jaki sposób należy czytać liczby oraz jakie są finansowe i prawne konsekwencje podejmowanych decyzji – mówi dr hab. Stanisław Hońko, prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. W komentarzu do najnowszych badań.

Limity podatkowe w 2025 roku - PIT, VAT, ryczałt

Początek roku to dla wielu przedsiębiorców, a także księgowych okazja do zaplanowania kolejnych 12 miesięcy intensywnej pracy. Warto pamiętać o obowiązujących w tym roku limitach podatkowych, po przekroczeniu których zmieniają się niektóre obowiązki właścicieli firm. To od nich zależą także określone przywileje i uprawnienia związane z wybraną formą rozliczeń. Sprawdzamy, jak zmieniły się limity na 2025 rok, które bezpośrednio wpływają na zobowiązania na rzecz Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. 

REKLAMA

Składki ZUS w 2025 r.: działalność gospodarcza (duży i mały ZUS). Kwoty składek i podstawy wymiaru

W ślad za wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. ZUS podał kwoty tych składek i podstaw ich wymiaru.

Wspólne rozliczenie PIT: Jak zaoszczędzić na podatkach z małżonkiem? Sprawdź, kto może skorzystać!

Wspólne rozliczenie PIT z małżonkiem to możliwość, która znacząco może obniżyć należny podatek, zwłaszcza gdy różnice w dochodach są duże. Aby skorzystać z tego rozwiązania, musisz spełnić kilka warunków, takich jak wspólność majątkowa czy odpowiednia forma opodatkowania. Sprawdź, kto może rozliczać się wspólnie i jakie korzyści przynosi to rozwiązanie!

REKLAMA