REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marlena Widawska
Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych
Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 20 lutego 2015 r. uchwalona została nowelizacja ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, która dotyczy m.in. sposobu zaskarżania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wydawanych przez Ministra Finansów indywidualnych interpretacji podatkowych.

Nowy art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nakłada na skarżącego interpretację indywidualną obowiązek spełnienia warunków, które musi spełniać skarga kasacyjna. Wymogi te mogą się wydawać podatnikowi zbyt skomplikowane, wymagające specjalistycznej wiedzy prawniczej. Niedawno wydane stanowisko NSA w tej sprawie (Dziennik Gazeta Prawna z 16 marca 2015 r.), a także starsza uchwała tegoż sądu z dnia 8 stycznia 2007 r. (sygn. I FPS 1/06) może pomóc nieco uspokoić podatników.

REKLAMA

100 pytań o samochód w firmie + CD

Według znowelizowanego art. 57a PPSA zaskarżenie interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego będzie wymagało podniesienia jednego z trzech zarzutów:

- zarzutu naruszenia przepisów postępowania,

- zarzutu błędnej wykładni lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zarzutu niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisów prawa materialnego.

Ponadto WSA będzie związany podanymi przez skarżącego zarzutami oraz powołaną podstawą prawną.

W efekcie indywidualną interpretację podatkową trzeba będzie skarżyć jak wydaną w normalnym toku decyzję organu administracji publicznej, choć wydaje się, że nie jest ona w istocie władczym rozstrzygnięciem o prawach i obowiązkach podatnika w konkretnej sprawie, a jedynie urzędową informacją o wykładni i stosowaniu prawa podatkowego na gruncie konkretnego przypadku.

Sytuacja ta budzi wśród podatników kontrowersje. Część z nich może rozwiać przypomnienie wspomnianej na początku uchwały NSA, w której sąd ten stwierdza jednak, że: Sąd administracyjny - sprawując na podstawie art. 3 par. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ kontrolę działalności administracji publicznej, w sprawach skarg na decyzje administracyjne, wydane na podstawie art. 14b par. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. 2005 nr 8 poz. 60 ze zm./ - jest obowiązany do kontroli takich decyzji również z punktu widzenia poprawności merytorycznej dokonanych w nich interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionej sentencji wynika, że na gruncie kontroli sadowej wydanej przez Ministra Finansów interpretacji podatkowej traktowana jest ona jako decyzja administracyjna, a zatem powinna być zaskarżana w normalnym trybie.

Zdaniem NSA, nie bez znaczenia dla omawianej nowelizacji był sam charakter wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej i jego treść. Wnioskodawca przecież sam określa okoliczności, co do których mają zostać odniesione przepisy prawa podatkowego i sam dokonuje kwalifikacji prawnej opisanego zdarzenia poprzez podanie swojego własnego rozwiązania przedstawionego problemu. Zadanie Ministra Finansów sprowadza się zatem jedynie do oceny prawidłowości owego rozwiązania i podania właściwego, jego zdaniem, rozumienia przepisów.

Biuletyn VAT

W związku z tym na etapie kontroli sądowej podatnik nie powinien mieć problemu z podaniem okoliczności w związku, z którymi się nie zgadza z organem podatkowym oraz sklasyfikowania ich w grupie prawa procesowego lub materialnego. Przedmiotowa nowelizacja art. 57a w konsekwencji nie będzie wymagała od skarżącego na etapie kontroli sądowej większych umiejętności prawniczych, niż na etapie wnioskowania o wydanie indywidualnej interpretacji, a znacznie uprości samo postępowanie poprzez jednoznaczne zakreślenie granic dokonywanej przez sąd kontroli i spowoduje, że będzie ona bardziej efektywna, konkretna i zapewni lepsza ochronę prawną podatnika.

Prace legislacyjne odnośnie do omawianej nowelizacja ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi obecnie zatrzymały się na etapie senackim. W dniu 18 marca 2015 r. Komisja Ustawodawcza Senatu zaproponowała poprawki do uchwalonej już przez Sejm ustawy, które teraz Senat musi uchwalić. Jeśli tak się stanie, to ustawa w kształcie zaproponowanym przez Senat wróci do Sejmu, potem czeka ją jeszcze etap prezydencki i publikacja.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ze względu na to, że termin wejścia w życie ustawy został ustalony na 3 miesiące po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, podatnikom przyjdzie jeszcze poczekać na przekonanie się w praktyce jak przedmiotowa regulacja będzie działała. Czas oczekiwania może nawet wydłużyć się do wakacji.

Marlena Widawska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA