REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych

Marlena Widawska
Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych
Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 20 lutego 2015 r. uchwalona została nowelizacja ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, która dotyczy m.in. sposobu zaskarżania do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wydawanych przez Ministra Finansów indywidualnych interpretacji podatkowych.

Nowy art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nakłada na skarżącego interpretację indywidualną obowiązek spełnienia warunków, które musi spełniać skarga kasacyjna. Wymogi te mogą się wydawać podatnikowi zbyt skomplikowane, wymagające specjalistycznej wiedzy prawniczej. Niedawno wydane stanowisko NSA w tej sprawie (Dziennik Gazeta Prawna z 16 marca 2015 r.), a także starsza uchwała tegoż sądu z dnia 8 stycznia 2007 r. (sygn. I FPS 1/06) może pomóc nieco uspokoić podatników.

REKLAMA

Autopromocja

100 pytań o samochód w firmie + CD

Według znowelizowanego art. 57a PPSA zaskarżenie interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego będzie wymagało podniesienia jednego z trzech zarzutów:

- zarzutu naruszenia przepisów postępowania,

- zarzutu błędnej wykładni lub

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zarzutu niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisów prawa materialnego.

Ponadto WSA będzie związany podanymi przez skarżącego zarzutami oraz powołaną podstawą prawną.

W efekcie indywidualną interpretację podatkową trzeba będzie skarżyć jak wydaną w normalnym toku decyzję organu administracji publicznej, choć wydaje się, że nie jest ona w istocie władczym rozstrzygnięciem o prawach i obowiązkach podatnika w konkretnej sprawie, a jedynie urzędową informacją o wykładni i stosowaniu prawa podatkowego na gruncie konkretnego przypadku.

Sytuacja ta budzi wśród podatników kontrowersje. Część z nich może rozwiać przypomnienie wspomnianej na początku uchwały NSA, w której sąd ten stwierdza jednak, że: Sąd administracyjny - sprawując na podstawie art. 3 par. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ kontrolę działalności administracji publicznej, w sprawach skarg na decyzje administracyjne, wydane na podstawie art. 14b par. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. 2005 nr 8 poz. 60 ze zm./ - jest obowiązany do kontroli takich decyzji również z punktu widzenia poprawności merytorycznej dokonanych w nich interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionej sentencji wynika, że na gruncie kontroli sadowej wydanej przez Ministra Finansów interpretacji podatkowej traktowana jest ona jako decyzja administracyjna, a zatem powinna być zaskarżana w normalnym trybie.

Zdaniem NSA, nie bez znaczenia dla omawianej nowelizacji był sam charakter wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej i jego treść. Wnioskodawca przecież sam określa okoliczności, co do których mają zostać odniesione przepisy prawa podatkowego i sam dokonuje kwalifikacji prawnej opisanego zdarzenia poprzez podanie swojego własnego rozwiązania przedstawionego problemu. Zadanie Ministra Finansów sprowadza się zatem jedynie do oceny prawidłowości owego rozwiązania i podania właściwego, jego zdaniem, rozumienia przepisów.

Biuletyn VAT

REKLAMA

W związku z tym na etapie kontroli sądowej podatnik nie powinien mieć problemu z podaniem okoliczności w związku, z którymi się nie zgadza z organem podatkowym oraz sklasyfikowania ich w grupie prawa procesowego lub materialnego. Przedmiotowa nowelizacja art. 57a w konsekwencji nie będzie wymagała od skarżącego na etapie kontroli sądowej większych umiejętności prawniczych, niż na etapie wnioskowania o wydanie indywidualnej interpretacji, a znacznie uprości samo postępowanie poprzez jednoznaczne zakreślenie granic dokonywanej przez sąd kontroli i spowoduje, że będzie ona bardziej efektywna, konkretna i zapewni lepsza ochronę prawną podatnika.

Prace legislacyjne odnośnie do omawianej nowelizacja ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi obecnie zatrzymały się na etapie senackim. W dniu 18 marca 2015 r. Komisja Ustawodawcza Senatu zaproponowała poprawki do uchwalonej już przez Sejm ustawy, które teraz Senat musi uchwalić. Jeśli tak się stanie, to ustawa w kształcie zaproponowanym przez Senat wróci do Sejmu, potem czeka ją jeszcze etap prezydencki i publikacja.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Ze względu na to, że termin wejścia w życie ustawy został ustalony na 3 miesiące po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, podatnikom przyjdzie jeszcze poczekać na przekonanie się w praktyce jak przedmiotowa regulacja będzie działała. Czas oczekiwania może nawet wydłużyć się do wakacji.

Marlena Widawska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA