Zmiana sposobu zaskarżania indywidualnych interpretacji podatkowych
REKLAMA
REKLAMA
Nowy art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi nakłada na skarżącego interpretację indywidualną obowiązek spełnienia warunków, które musi spełniać skarga kasacyjna. Wymogi te mogą się wydawać podatnikowi zbyt skomplikowane, wymagające specjalistycznej wiedzy prawniczej. Niedawno wydane stanowisko NSA w tej sprawie (Dziennik Gazeta Prawna z 16 marca 2015 r.), a także starsza uchwała tegoż sądu z dnia 8 stycznia 2007 r. (sygn. I FPS 1/06) może pomóc nieco uspokoić podatników.
REKLAMA
100 pytań o samochód w firmie + CD
Według znowelizowanego art. 57a PPSA zaskarżenie interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego będzie wymagało podniesienia jednego z trzech zarzutów:
- zarzutu naruszenia przepisów postępowania,
- zarzutu błędnej wykładni lub
- zarzutu niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisów prawa materialnego.
Ponadto WSA będzie związany podanymi przez skarżącego zarzutami oraz powołaną podstawą prawną.
W efekcie indywidualną interpretację podatkową trzeba będzie skarżyć jak wydaną w normalnym toku decyzję organu administracji publicznej, choć wydaje się, że nie jest ona w istocie władczym rozstrzygnięciem o prawach i obowiązkach podatnika w konkretnej sprawie, a jedynie urzędową informacją o wykładni i stosowaniu prawa podatkowego na gruncie konkretnego przypadku.
Sytuacja ta budzi wśród podatników kontrowersje. Część z nich może rozwiać przypomnienie wspomnianej na początku uchwały NSA, w której sąd ten stwierdza jednak, że: Sąd administracyjny - sprawując na podstawie art. 3 par. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270 ze zm./ kontrolę działalności administracji publicznej, w sprawach skarg na decyzje administracyjne, wydane na podstawie art. 14b par. 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. 2005 nr 8 poz. 60 ze zm./ - jest obowiązany do kontroli takich decyzji również z punktu widzenia poprawności merytorycznej dokonanych w nich interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Z przedstawionej sentencji wynika, że na gruncie kontroli sadowej wydanej przez Ministra Finansów interpretacji podatkowej traktowana jest ona jako decyzja administracyjna, a zatem powinna być zaskarżana w normalnym trybie.
Zdaniem NSA, nie bez znaczenia dla omawianej nowelizacji był sam charakter wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej i jego treść. Wnioskodawca przecież sam określa okoliczności, co do których mają zostać odniesione przepisy prawa podatkowego i sam dokonuje kwalifikacji prawnej opisanego zdarzenia poprzez podanie swojego własnego rozwiązania przedstawionego problemu. Zadanie Ministra Finansów sprowadza się zatem jedynie do oceny prawidłowości owego rozwiązania i podania właściwego, jego zdaniem, rozumienia przepisów.
REKLAMA
W związku z tym na etapie kontroli sądowej podatnik nie powinien mieć problemu z podaniem okoliczności w związku, z którymi się nie zgadza z organem podatkowym oraz sklasyfikowania ich w grupie prawa procesowego lub materialnego. Przedmiotowa nowelizacja art. 57a w konsekwencji nie będzie wymagała od skarżącego na etapie kontroli sądowej większych umiejętności prawniczych, niż na etapie wnioskowania o wydanie indywidualnej interpretacji, a znacznie uprości samo postępowanie poprzez jednoznaczne zakreślenie granic dokonywanej przez sąd kontroli i spowoduje, że będzie ona bardziej efektywna, konkretna i zapewni lepsza ochronę prawną podatnika.
Prace legislacyjne odnośnie do omawianej nowelizacja ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi obecnie zatrzymały się na etapie senackim. W dniu 18 marca 2015 r. Komisja Ustawodawcza Senatu zaproponowała poprawki do uchwalonej już przez Sejm ustawy, które teraz Senat musi uchwalić. Jeśli tak się stanie, to ustawa w kształcie zaproponowanym przez Senat wróci do Sejmu, potem czeka ją jeszcze etap prezydencki i publikacja.
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Ze względu na to, że termin wejścia w życie ustawy został ustalony na 3 miesiące po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, podatnikom przyjdzie jeszcze poczekać na przekonanie się w praktyce jak przedmiotowa regulacja będzie działała. Czas oczekiwania może nawet wydłużyć się do wakacji.
Marlena Widawska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat