REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Ordynacji podatkowej 2015 - podkomisja czeka na opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w Ordynacji podatkowej 2015 - podkomisja czeka na opinie
Zmiany w Ordynacji podatkowej 2015 - podkomisja czeka na opinie

REKLAMA

REKLAMA

Podkomisja do monitorowania systemu podatkowego będzie kontynuować prace nad prezydenckim i senackim projektem zmian w Ordynacji podatkowej. W środę postanowiła, że poczeka na opinię rządu i Trybunału Konstytucyjnego na temat zawartych w projektach propozycji.

Chodzi o dwa projekty, nad którymi podkomisja pracuje jednocześnie. Przygotowany w Kancelarii Prezydenta dokument zakłada m.in., że niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego, rozstrzyga się na korzyść podatnika (zasada in dubio pro tributario). Zawiera ona także przepisy, które zwiększą pewność podatników w kwestiach związanych z przedawnieniem zobowiązań podatkowych.

REKLAMA

100 pytań o samochód w firmie + CD

REKLAMA

Zaproponowano także, by w przypadku wybranych i nadużywanych przesłanek zawieszenia oraz przerwania biegu przedawnienia ograniczyć sumę okresów przerw i zawieszeń do 3 lat. W efekcie zobowiązania podatkowe przedawnią się nie później niż po 8 latach, co ma zwiększyć pewność obrotu gospodarczego. Zniesiona ma być też możliwość nieprzedawniania się zobowiązań podatkowych zabezpieczonych hipoteką (na nieruchomości) lub zastawem skarbowym (na ruchomościach).

Natomiast senacki projekt dostosowuje Ordynację podatkową do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z października 2013 r. Przewiduje wykreślenie z Ordynacji podatkowej niekonstytucyjnego zapisu, co spowodowałoby, że zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym będą podlegać przedawnieniu na takich samych zasadach jak niezabezpieczone zobowiązania.

Projekty trafiły do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego. Ta w środę zdecydowała, że istotne dla merytorycznej oceny projektów jest stanowisko rządu oraz opinia Trybunału Konstytucyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

REKLAMA

Wiceminister finansów Janusz Cichoń poinformował, że rząd nie przyjął jeszcze stanowiska w tej sprawie. "Jeśli chodzi o projekt pana prezydenta, to jesteśmy w trakcie uzgodnień międzyresortowych, czekamy na opinię Rady Legislacyjnej. Tę opinię spodziewamy się uzyskać w najbliższym czasie" - powiedział wiceminister. Dodał, że liczy, iż w przyszłym tygodniu projekt opinii rządu trafi na Komitet Stały Rady Ministrów i w następny wtorek (za dwa tygodnie - PAP) rząd będzie mógł przyjąć opinię do projektów.

Cichoń zaznaczył, że oba projekty odnoszą się do kwestii przedawnienia i oba próbują dostosować prawo do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, ale propozycje prezydenckie są szersze. Wiceminister podkreślił, że wyrok ten nie jest jednoznaczny, a jego uzasadnienie nastręcza szereg wątpliwości.

"W związku z tym potrzebna i bardzo użyteczna - jeśli chodzi o tę regulację - byłaby wykładnia Trybunału Konstytucyjnego" - powiedział. "Ta materia jest niezwykle delikatna i wymaga szczególnej roztropności. Biorąc pod uwagę też konsekwencje, jakie wprowadzenie tych rozwiązań może nieść dla budżetu państwa (...), ale też dla tysięcy polskich rodzin. Przyjęcie ich zmuszałoby organy podatkowe do podjęcia w bardzo krótkim czasie działań egzekucyjnych w stosunku chociażby do hipotek mieszkaniowych, których mamy około stu tysięcy" - powiedział.

Zdaniem Cichonia opinie pomogą doprowadzić do stanu, w którym będzie można uzyskać pewność, że jest równowaga między interesem podatnika i interesem publicznym, o którym też nie wolno zapominać. "Pozytywnie ustosunkowujemy się do pomysłu i wprowadzenia w życie zasady in dubio pro tributario" - podkreślił Cichoń.

Przewodniczący podkomisji Zbigniew Konwiński (PO) zapowiedział, że w porozumieniu z szefową komisji finansów publicznych Krystyną Skowrońską wystąpi do marszałka Sejmu z prośbą o zawnioskowanie o wykładnię Trybunału Konstytucyjnego. "Ja również wystąpię o opinię do komisji kodyfikacyjnej, która pracuje nad szerszym projektem Ordynacji podatkowej (jego kierunkowe założenia przedstawiono we wtorek - PAP)" - zapowiedział.

Marcin Święcicki z PO apelował, żeby zwracając się o opinie nie przedłużać prac nad zmianami, tak aby nowelizację można było uchwalić jeszcze w tej kadencji Sejmu. "Miliony ludzi czekają na tę ustawę i na jakieś rozstrzygnięcia, które będą broniły obywatela i jego racji przed państwem w sytuacjach wątpliwych" - mówił.

Monitor Księgowego – prenumerata

Także wiceprzewodniczący podkomisji Michał Jaros (PO) zadeklarował, że jest zwolennikiem przyjęcia zmian zaproponowanych przez prezydenta. "Musimy stanąć po stronie przedsiębiorcy. Mam nadzieję, że przyjmiemy ten projekt po dyskusji na komisji, analizie wszelkich ekspertyz, po opinii Trybunału Konstytucyjnego i - mam nadzieję - pozytywnej opinii ministerstwa finansów, w tej kadencji" - powiedział.

Przewodniczący Komitetu Podatkowego Pracodawców RP Robert Oliwa powiedział PAP, że prezydencki projekt jest pierwszym od niepamiętnych czasów, który przełamuje konwencję zaciskania podatnikom pasa. "Z tego powodu należy go oceniać niezwykle pozytywnie" - powiedział. Zaznaczył, że prezydent przedstawił swoje propozycje w listopadzie ubiegłego roku, co oznacza, że niedługo będziemy obchodzić jego półrocze.

"Nie jest to bardzo obszerny projekt, a jak wiemy parlament, gdy chce, potrafi obradować bardzo szybko. Weźmy na przykład ustawę hazardową, ustawę górniczą czy o OFE. Jak trzeba, niektóre przepisy można uchwalać bardzo szybko, w ciągu paru dni" - powiedział. Jego zdaniem trudno zrozumieć intencje, które przyświecały przekazaniu projektu do podkomisji, czy decyzji o kolejnych opiniach do niego. "Projekt jest znany od wielu miesięcy, wiec tempo prac nad nim oceniam miernie albo słabo" - powiedział.

Także Związek Przedsiębiorców i Pracodawców pozytywnie ocenia propozycje prezydenta. "Wprowadzając do polskiego porządku prawnego normatywną zasadę rozstrzygania wątpliwości prawnych na korzyść podatnika, umacnia jego proceduralną pozycję i wyposaża w pewną (choć wciąż jeszcze niedostateczną) ochronę przeciwko nadgorliwym, a czasem niemal bezprawnym, działaniom organów podatkowych" - napisano w opinii.

Według organizacji zmiany przysługują się ochronie praw podatników i pewności prawa podatkowego, wzmacniając jednocześnie zaufanie do organów państwa. "Szereg zmian technicznych proponowanych w projekcie, uzupełnia dwa główne jego elementy, składając się na propozycję aktu prawnego, uwzględniającego wielokrotnie podnoszone na forum publicznym uwagi" - dodano. Zdaniem Związku do pełnej sanacji polskiego prawa podatkowego prowadzi jeszcze bardzo długa droga i ciężko oczekiwać, by pojedyncza nowelizacja przyniosła spektakularne efekty w skali makro. "Uznać jednak należy, że omawiany projekt jest krokiem w zdecydowanie dobrą stronę, licząc jednocześnie na kontynuację takiej linii legislacyjnej w niedalekiej przyszłości" - podkreślono.

Prezydencki projekt przewiduje ponadto ograniczenie możliwości nadania decyzji podatkowej rygoru natychmiastowej wykonalności w sytuacji, gdy do przedawnienia zobowiązania podatkowego zostało mniej niż 3 miesiące. Zgodnie z propozycjami prezydenta podatnik korygujący deklarację podatkową nie będzie musiał pisać i wysyłać organom skarbowym uzasadnienia korekty, chyba że zostanie o to poproszony.

Zaproponowano ponadto uchylenie uciążliwych - według firm - obowiązków administracyjnych związanych z "korektą kosztów" w podatkach dochodowych oraz regulacje umożliwiające kontrolę ksiąg w miejscu, gdzie są prowadzone. W projekcie znalazły się także regulacje zmierzające do zmniejszenia kosztów funkcjonowania administracji podatkowej.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA