REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość początkowa i metoda amortyzacji samochodu uprzednio wykorzystywanego do celów prywatnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2004 r. kupiłem samochód osobowy. Zapłaciłem za niego 60 000 zł, na co mam dokumenty. Samochód wykorzystywałem do celów prywatnych. Obecnie rozpocząłem działalność gospodarczą. Chciałem ten samochód wprowadzić do ewidencji jako środek trwały. Jego obecna cena rynkowa wynosi około 30 000 zł. W jaki sposób powinienem ustalić wartość początkową tego samochodu? Czy powinienem przyjąć cenę zakupu czy niższą obecnie cenę rynkową? Samochód jest już w pewnym stopniu zużyty. Jak go amortyzować?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzając do ewidencji środków trwałych w 2009 r. samochód osobowy zakupiony w 2004 r., może Pan przyjąć za wartość początkową cenę jego nabycia. Bez znaczenia pozostaje okres jego wykorzystywania do celów prywatnych i zużycie z tego tytułu. Zasadę tę stosuje się, nawet jeżeli tak ustalona wartość początkowa byłaby znacznie wyższa od obecnej wartości rynkowej samochodu. Jeżeli kupił Pan w 2004 r. nowy samochód, to może go Pan amortyzować według liniowej stawki 20%. Gdy w 2004 r. zakupił Pan samochód spełniający kryteria uznania go za używany, to może Pan zastosować indywidualną stawkę amortyzacji w wysokości 40%. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że w tym roku zamierza Pan wprowadzić do ewidencji środków trwałych samochód osobowy, który do tej pory wykorzystywał Pan do celów prywatnych. Należy więc prawidłowo ustalić jego wartość początkową oraz wysokość odpisów amortyzacyjnych.

Ustalenie wartości początkowej samochodu

W przypadku wprowadzania do ewidencji środków trwałych, które zostały nabyte w drodze kupna, ich wartość początkową należy ustalić na podstawie ceny ich nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceną nabycia jest kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania. Do związanych z zakupem podatnik może zaliczyć w szczególności koszty:

• transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze,

• montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych,

• opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji.

REKLAMA

Kwota należna zbywcy powinna zostać pomniejszona przez podatnika o VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w myśl ustawy o podatku od towarów i usług (art. 22g ust. 3 updof).

W przedstawionym przez Pana stanie faktycznym cenę nabycia samochodu można ustalić na podstawie posiadanych przez Pana dokumentów. Mamy więc do czynienia z sytuacją, w której ustalenie ceny nabycia samochodu jest możliwe, gdyż cena jego zakupu jest wartością znaną. W tym przypadku bez znaczenia pozostaje fakt, że samochód był wykorzystywany przez Pana przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych przez kilka lat do celów prywatnych i tym samym jest on już w pewnym stopniu zużyty.

REKLAMA

Taki sposób ustalania wartości początkowej samochodu osobowego wprowadzanego do ewidencji po kilku latach od jego zakupu potwierdzają organy podatkowe. W piśmie z 25 lipca 2008 r., nr IBPB1/415-337/08/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach odpowiadał na pytanie dotyczące ustalania wartości początkowej samochodu osobowego zakupionego przez podatniczkę w 1999 r., a wprowadzanego do ewidencji środków trwałych w 2008 r. Organ podatkowy uznał, że podatniczka, która w 1999 r. kupiła samochód osobowy za kwotę brutto 51 650,01 zł, a następnie w 2008 r. wprowadziła go do ewidencji środków trwałych, może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od jego pełnej wartości (jeżeli nie przekroczyła ona równowartości 20 000 euro). W piśmie czytamy, że:

Odnosząc powyżej powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, iż może Pani zaliczyć przedmiotowy samochód do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych od jego pełnej wartości (jeżeli nie przekroczyła ona równowartości 20 000 euro), oczywiście pod warunkiem że pojazd ten będzie wykorzystywany, i to wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Ustalenie wysokości stawki amortyzacyjnej

Jeżeli w 2004 r. kupił Pan nowy samochód, to wprowadzając go do ewidencji jako środek trwały, może Pan stosować stawkę liniową. Dla samochodów osobowych wynosi ona 20%.

PRZYKŁAD

Pan Nowak kupił w 2004 r. nowy samochód osobowy za 60 000 zł, co wynika z posiadanych przez niego dokumentów. Jego obecna cena rynkowa wynosi 30 000 zł.

Wprowadzając samochód do ewidencji środków trwałych w 2009 r., powinien przyjąć jego wartość początkową w wysokości 60 000 zł.

Nie ma znaczenia, że przez długi okres wykorzystywał samochód do celów prywatnych. Nie jest również istotne zużycie tego samochodu na skutek używania go do tych celów.

Pan Nowak będzie amortyzował ten samochód przez 5 lat. Rocznie będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych w wysokości: 60 000 zł × 20% = 12 000 zł. Miesięczny odpis wyniesie: 12 000 zł : 12 = 1000 zł.

 

Jeżeli w 2004 r. nabył Pan używany samochód, to do jego amortyzacji możliwe jest zastosowanie indywidualnej stawki. Podatnik może bowiem indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do jego ewidencji, z tym że okres amortyzacji dla środków transportu nie może być krótszy niż 30 miesięcy (art. 22j ust. 1 pkt 2 updof). Środki trwałe (z wyjątkiem budynków, lokali, budowli) można uznać za używane, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez 6 miesięcy (art. 22j ust. 2 pkt 1 updof). Zastosowanie podwyższonej stawki amortyzacyjnej do używanych samochodów potwierdzają organy podatkowe. W piśmie z 21 sierpnia 2007 r., nr IPPB1/415-20/07-2/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:

Z przywołanych przepisów art. 22j ust. 2 pkt 1 updof wynika, że podatnik może zastosować indywidualną stawkę amortyzacji, jeżeli nabył używany samochód, który był wykorzystywany u poprzedniego właściciela (przed nabyciem przez podatnika) przez wymagany okres co najmniej 6 miesięcy (...)

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, pierwsza rejestracja samochodu nastąpiła w dniu 08.05.2000 r., samochód został zakupiony przez Panią w dniu 13.03.2007 r., a stan licznika wskazywał przebieg 130 000 tys. km (...)

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Panią stanowisko w przedmiotowej sprawie, odnośnie do uznania zakupionego samochodu osobowego za używany środek trwały i zastosowania wobec niego 30-miesięcznego okresu amortyzacji, jest prawidłowe.

Jeżeli zatem samochód będzie spełniał kryteria uznania go za używany (czyli w 2004 r. kupił Pan samochód używany przez co najmniej 6 miesięcy), to wprowadzając go do ewidencji w 2009 r., może Pan amortyzować go według indywidualnej stawki. Wówczas okres jego amortyzacji może wynosić 2,5 roku, a indywidualna roczna stawka amortyzacji 40% (100% : 2,5).

PRZYKŁAD

Pan Nowak kupił w 2004 r. używany samochód osobowy za 60 000 zł. Poprzedni właściciel wykorzystywał samochód ponad 6 miesięcy, co pan Nowak potrafi udokumentować.

Obecna cena rynkowa tego samochodu wynosi 30 000 zł.

Wprowadzając ten samochód do ewidencji środków trwałych, pan Nowak powinien przyjąć jego wartość początkową w wysokości 60 000 zł.

W związku z tym, że samochód spełnia kryteria uznania go za używany, pan Nowak dla celów amortyzacji może zastosować indywidualną stawkę w wysokości 40% i amortyzować samochód przez 2,5 roku (30 miesięcy).

Rocznie pan Nowak będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych w wysokości: 60 000 zł × 40% = 24 000 zł. Miesięczny odpis wyniesie: 24 000 zł : 12 = 2000 zł.

• art. 22g ust. 3 i ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA