REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość początkowa i metoda amortyzacji samochodu uprzednio wykorzystywanego do celów prywatnych

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2004 r. kupiłem samochód osobowy. Zapłaciłem za niego 60 000 zł, na co mam dokumenty. Samochód wykorzystywałem do celów prywatnych. Obecnie rozpocząłem działalność gospodarczą. Chciałem ten samochód wprowadzić do ewidencji jako środek trwały. Jego obecna cena rynkowa wynosi około 30 000 zł. W jaki sposób powinienem ustalić wartość początkową tego samochodu? Czy powinienem przyjąć cenę zakupu czy niższą obecnie cenę rynkową? Samochód jest już w pewnym stopniu zużyty. Jak go amortyzować?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzając do ewidencji środków trwałych w 2009 r. samochód osobowy zakupiony w 2004 r., może Pan przyjąć za wartość początkową cenę jego nabycia. Bez znaczenia pozostaje okres jego wykorzystywania do celów prywatnych i zużycie z tego tytułu. Zasadę tę stosuje się, nawet jeżeli tak ustalona wartość początkowa byłaby znacznie wyższa od obecnej wartości rynkowej samochodu. Jeżeli kupił Pan w 2004 r. nowy samochód, to może go Pan amortyzować według liniowej stawki 20%. Gdy w 2004 r. zakupił Pan samochód spełniający kryteria uznania go za używany, to może Pan zastosować indywidualną stawkę amortyzacji w wysokości 40%. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że w tym roku zamierza Pan wprowadzić do ewidencji środków trwałych samochód osobowy, który do tej pory wykorzystywał Pan do celów prywatnych. Należy więc prawidłowo ustalić jego wartość początkową oraz wysokość odpisów amortyzacyjnych.

REKLAMA

Ustalenie wartości początkowej samochodu

W przypadku wprowadzania do ewidencji środków trwałych, które zostały nabyte w drodze kupna, ich wartość początkową należy ustalić na podstawie ceny ich nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceną nabycia jest kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania. Do związanych z zakupem podatnik może zaliczyć w szczególności koszty:

• transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze,

• montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych,

• opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji.

Kwota należna zbywcy powinna zostać pomniejszona przez podatnika o VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w myśl ustawy o podatku od towarów i usług (art. 22g ust. 3 updof).

W przedstawionym przez Pana stanie faktycznym cenę nabycia samochodu można ustalić na podstawie posiadanych przez Pana dokumentów. Mamy więc do czynienia z sytuacją, w której ustalenie ceny nabycia samochodu jest możliwe, gdyż cena jego zakupu jest wartością znaną. W tym przypadku bez znaczenia pozostaje fakt, że samochód był wykorzystywany przez Pana przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych przez kilka lat do celów prywatnych i tym samym jest on już w pewnym stopniu zużyty.

Taki sposób ustalania wartości początkowej samochodu osobowego wprowadzanego do ewidencji po kilku latach od jego zakupu potwierdzają organy podatkowe. W piśmie z 25 lipca 2008 r., nr IBPB1/415-337/08/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach odpowiadał na pytanie dotyczące ustalania wartości początkowej samochodu osobowego zakupionego przez podatniczkę w 1999 r., a wprowadzanego do ewidencji środków trwałych w 2008 r. Organ podatkowy uznał, że podatniczka, która w 1999 r. kupiła samochód osobowy za kwotę brutto 51 650,01 zł, a następnie w 2008 r. wprowadziła go do ewidencji środków trwałych, może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od jego pełnej wartości (jeżeli nie przekroczyła ona równowartości 20 000 euro). W piśmie czytamy, że:

Odnosząc powyżej powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, iż może Pani zaliczyć przedmiotowy samochód do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych od jego pełnej wartości (jeżeli nie przekroczyła ona równowartości 20 000 euro), oczywiście pod warunkiem że pojazd ten będzie wykorzystywany, i to wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Ustalenie wysokości stawki amortyzacyjnej

Jeżeli w 2004 r. kupił Pan nowy samochód, to wprowadzając go do ewidencji jako środek trwały, może Pan stosować stawkę liniową. Dla samochodów osobowych wynosi ona 20%.

PRZYKŁAD

Pan Nowak kupił w 2004 r. nowy samochód osobowy za 60 000 zł, co wynika z posiadanych przez niego dokumentów. Jego obecna cena rynkowa wynosi 30 000 zł.

Wprowadzając samochód do ewidencji środków trwałych w 2009 r., powinien przyjąć jego wartość początkową w wysokości 60 000 zł.

Nie ma znaczenia, że przez długi okres wykorzystywał samochód do celów prywatnych. Nie jest również istotne zużycie tego samochodu na skutek używania go do tych celów.

Pan Nowak będzie amortyzował ten samochód przez 5 lat. Rocznie będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych w wysokości: 60 000 zł × 20% = 12 000 zł. Miesięczny odpis wyniesie: 12 000 zł : 12 = 1000 zł.

 

Jeżeli w 2004 r. nabył Pan używany samochód, to do jego amortyzacji możliwe jest zastosowanie indywidualnej stawki. Podatnik może bowiem indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do jego ewidencji, z tym że okres amortyzacji dla środków transportu nie może być krótszy niż 30 miesięcy (art. 22j ust. 1 pkt 2 updof). Środki trwałe (z wyjątkiem budynków, lokali, budowli) można uznać za używane, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez 6 miesięcy (art. 22j ust. 2 pkt 1 updof). Zastosowanie podwyższonej stawki amortyzacyjnej do używanych samochodów potwierdzają organy podatkowe. W piśmie z 21 sierpnia 2007 r., nr IPPB1/415-20/07-2/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:

Z przywołanych przepisów art. 22j ust. 2 pkt 1 updof wynika, że podatnik może zastosować indywidualną stawkę amortyzacji, jeżeli nabył używany samochód, który był wykorzystywany u poprzedniego właściciela (przed nabyciem przez podatnika) przez wymagany okres co najmniej 6 miesięcy (...)

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, pierwsza rejestracja samochodu nastąpiła w dniu 08.05.2000 r., samochód został zakupiony przez Panią w dniu 13.03.2007 r., a stan licznika wskazywał przebieg 130 000 tys. km (...)

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Panią stanowisko w przedmiotowej sprawie, odnośnie do uznania zakupionego samochodu osobowego za używany środek trwały i zastosowania wobec niego 30-miesięcznego okresu amortyzacji, jest prawidłowe.

Jeżeli zatem samochód będzie spełniał kryteria uznania go za używany (czyli w 2004 r. kupił Pan samochód używany przez co najmniej 6 miesięcy), to wprowadzając go do ewidencji w 2009 r., może Pan amortyzować go według indywidualnej stawki. Wówczas okres jego amortyzacji może wynosić 2,5 roku, a indywidualna roczna stawka amortyzacji 40% (100% : 2,5).

PRZYKŁAD

Pan Nowak kupił w 2004 r. używany samochód osobowy za 60 000 zł. Poprzedni właściciel wykorzystywał samochód ponad 6 miesięcy, co pan Nowak potrafi udokumentować.

Obecna cena rynkowa tego samochodu wynosi 30 000 zł.

Wprowadzając ten samochód do ewidencji środków trwałych, pan Nowak powinien przyjąć jego wartość początkową w wysokości 60 000 zł.

W związku z tym, że samochód spełnia kryteria uznania go za używany, pan Nowak dla celów amortyzacji może zastosować indywidualną stawkę w wysokości 40% i amortyzować samochód przez 2,5 roku (30 miesięcy).

Rocznie pan Nowak będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych w wysokości: 60 000 zł × 40% = 24 000 zł. Miesięczny odpis wyniesie: 24 000 zł : 12 = 2000 zł.

• art. 22g ust. 3 i ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA