REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wartość początkowa i metoda amortyzacji samochodu uprzednio wykorzystywanego do celów prywatnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2004 r. kupiłem samochód osobowy. Zapłaciłem za niego 60 000 zł, na co mam dokumenty. Samochód wykorzystywałem do celów prywatnych. Obecnie rozpocząłem działalność gospodarczą. Chciałem ten samochód wprowadzić do ewidencji jako środek trwały. Jego obecna cena rynkowa wynosi około 30 000 zł. W jaki sposób powinienem ustalić wartość początkową tego samochodu? Czy powinienem przyjąć cenę zakupu czy niższą obecnie cenę rynkową? Samochód jest już w pewnym stopniu zużyty. Jak go amortyzować?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzając do ewidencji środków trwałych w 2009 r. samochód osobowy zakupiony w 2004 r., może Pan przyjąć za wartość początkową cenę jego nabycia. Bez znaczenia pozostaje okres jego wykorzystywania do celów prywatnych i zużycie z tego tytułu. Zasadę tę stosuje się, nawet jeżeli tak ustalona wartość początkowa byłaby znacznie wyższa od obecnej wartości rynkowej samochodu. Jeżeli kupił Pan w 2004 r. nowy samochód, to może go Pan amortyzować według liniowej stawki 20%. Gdy w 2004 r. zakupił Pan samochód spełniający kryteria uznania go za używany, to może Pan zastosować indywidualną stawkę amortyzacji w wysokości 40%. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Z pytania wynika, że w tym roku zamierza Pan wprowadzić do ewidencji środków trwałych samochód osobowy, który do tej pory wykorzystywał Pan do celów prywatnych. Należy więc prawidłowo ustalić jego wartość początkową oraz wysokość odpisów amortyzacyjnych.

Ustalenie wartości początkowej samochodu

W przypadku wprowadzania do ewidencji środków trwałych, które zostały nabyte w drodze kupna, ich wartość początkową należy ustalić na podstawie ceny ich nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ceną nabycia jest kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania. Do związanych z zakupem podatnik może zaliczyć w szczególności koszty:

• transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze,

• montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych,

• opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji.

Kwota należna zbywcy powinna zostać pomniejszona przez podatnika o VAT, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w myśl ustawy o podatku od towarów i usług (art. 22g ust. 3 updof).

W przedstawionym przez Pana stanie faktycznym cenę nabycia samochodu można ustalić na podstawie posiadanych przez Pana dokumentów. Mamy więc do czynienia z sytuacją, w której ustalenie ceny nabycia samochodu jest możliwe, gdyż cena jego zakupu jest wartością znaną. W tym przypadku bez znaczenia pozostaje fakt, że samochód był wykorzystywany przez Pana przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych przez kilka lat do celów prywatnych i tym samym jest on już w pewnym stopniu zużyty.

Taki sposób ustalania wartości początkowej samochodu osobowego wprowadzanego do ewidencji po kilku latach od jego zakupu potwierdzają organy podatkowe. W piśmie z 25 lipca 2008 r., nr IBPB1/415-337/08/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach odpowiadał na pytanie dotyczące ustalania wartości początkowej samochodu osobowego zakupionego przez podatniczkę w 1999 r., a wprowadzanego do ewidencji środków trwałych w 2008 r. Organ podatkowy uznał, że podatniczka, która w 1999 r. kupiła samochód osobowy za kwotę brutto 51 650,01 zł, a następnie w 2008 r. wprowadziła go do ewidencji środków trwałych, może dokonywać odpisów amortyzacyjnych od jego pełnej wartości (jeżeli nie przekroczyła ona równowartości 20 000 euro). W piśmie czytamy, że:

Odnosząc powyżej powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, należy uznać, iż może Pani zaliczyć przedmiotowy samochód do środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych od jego pełnej wartości (jeżeli nie przekroczyła ona równowartości 20 000 euro), oczywiście pod warunkiem że pojazd ten będzie wykorzystywany, i to wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej.

Ustalenie wysokości stawki amortyzacyjnej

Jeżeli w 2004 r. kupił Pan nowy samochód, to wprowadzając go do ewidencji jako środek trwały, może Pan stosować stawkę liniową. Dla samochodów osobowych wynosi ona 20%.

PRZYKŁAD

Pan Nowak kupił w 2004 r. nowy samochód osobowy za 60 000 zł, co wynika z posiadanych przez niego dokumentów. Jego obecna cena rynkowa wynosi 30 000 zł.

Wprowadzając samochód do ewidencji środków trwałych w 2009 r., powinien przyjąć jego wartość początkową w wysokości 60 000 zł.

Nie ma znaczenia, że przez długi okres wykorzystywał samochód do celów prywatnych. Nie jest również istotne zużycie tego samochodu na skutek używania go do tych celów.

Pan Nowak będzie amortyzował ten samochód przez 5 lat. Rocznie będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych w wysokości: 60 000 zł × 20% = 12 000 zł. Miesięczny odpis wyniesie: 12 000 zł : 12 = 1000 zł.

 

Jeżeli w 2004 r. nabył Pan używany samochód, to do jego amortyzacji możliwe jest zastosowanie indywidualnej stawki. Podatnik może bowiem indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do jego ewidencji, z tym że okres amortyzacji dla środków transportu nie może być krótszy niż 30 miesięcy (art. 22j ust. 1 pkt 2 updof). Środki trwałe (z wyjątkiem budynków, lokali, budowli) można uznać za używane, jeżeli podatnik udowodni, że przed ich nabyciem były wykorzystywane co najmniej przez 6 miesięcy (art. 22j ust. 2 pkt 1 updof). Zastosowanie podwyższonej stawki amortyzacyjnej do używanych samochodów potwierdzają organy podatkowe. W piśmie z 21 sierpnia 2007 r., nr IPPB1/415-20/07-2/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, że:

Z przywołanych przepisów art. 22j ust. 2 pkt 1 updof wynika, że podatnik może zastosować indywidualną stawkę amortyzacji, jeżeli nabył używany samochód, który był wykorzystywany u poprzedniego właściciela (przed nabyciem przez podatnika) przez wymagany okres co najmniej 6 miesięcy (...)

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, pierwsza rejestracja samochodu nastąpiła w dniu 08.05.2000 r., samochód został zakupiony przez Panią w dniu 13.03.2007 r., a stan licznika wskazywał przebieg 130 000 tys. km (...)

Mając na uwadze powyższe, zajęte przez Panią stanowisko w przedmiotowej sprawie, odnośnie do uznania zakupionego samochodu osobowego za używany środek trwały i zastosowania wobec niego 30-miesięcznego okresu amortyzacji, jest prawidłowe.

Jeżeli zatem samochód będzie spełniał kryteria uznania go za używany (czyli w 2004 r. kupił Pan samochód używany przez co najmniej 6 miesięcy), to wprowadzając go do ewidencji w 2009 r., może Pan amortyzować go według indywidualnej stawki. Wówczas okres jego amortyzacji może wynosić 2,5 roku, a indywidualna roczna stawka amortyzacji 40% (100% : 2,5).

PRZYKŁAD

Pan Nowak kupił w 2004 r. używany samochód osobowy za 60 000 zł. Poprzedni właściciel wykorzystywał samochód ponad 6 miesięcy, co pan Nowak potrafi udokumentować.

Obecna cena rynkowa tego samochodu wynosi 30 000 zł.

Wprowadzając ten samochód do ewidencji środków trwałych, pan Nowak powinien przyjąć jego wartość początkową w wysokości 60 000 zł.

W związku z tym, że samochód spełnia kryteria uznania go za używany, pan Nowak dla celów amortyzacji może zastosować indywidualną stawkę w wysokości 40% i amortyzować samochód przez 2,5 roku (30 miesięcy).

Rocznie pan Nowak będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych w wysokości: 60 000 zł × 40% = 24 000 zł. Miesięczny odpis wyniesie: 24 000 zł : 12 = 2000 zł.

• art. 22g ust. 3 i ust. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA