REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świąteczny prezent od szefa podlega PIT

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wartość prezentu świątecznego otrzymanego od szefa jest przychodem pracownika. Tylko prezenty sfinansowane z funduszu socjalnego będą zwolnione z PIT do 380 zł. Również prezenty przekazywane kontrahentom powiększą ich przychód.

Święta Bożego Narodzenia już za 30 dni. Pracodawcy, którzy zaoszczędzili trochę pieniędzy w trakcie roku, zastanawiają się nad zakupem prezentów dla swoich pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

- Chcemy kupić dla pracowników upominki na święta. Jeszcze nie wiemy, co by to miało być, ale na każdego pracownika możemy przeznaczyć po 200 zł. Czy taki prezent nie wpłynie na rozliczenie podatkowe naszych pracowników - pyta pan Marcin, przedsiębiorca z Kielc.

Od tego, jaki prezent i z jakich środków będzie sfinansowany, zależą obowiązki podatkowe zarówno pracodawcy, jak i pracownika.

Gdy pracodawca kupi upominki ze środków obrotowych firmy, wartość prezentu będzie przychodem pracownika. Gdy będzie sfinansowany ze środków socjalnych, zastosowanie znajdzie zwolnienie z PIT. Jednak tu zwolnione z podatku będą tylko prezenty, których wartość nie przekroczy 380 zł. Przy czym limit 380 zł dotyczy całego roku podatkowego. Zatem jeśli szef w trakcie roku oferował pracownikom inne świadczenia finansowane z funduszu socjalnego i ich wartość już przekroczyła 380 zł, to prezent świąteczny będzie podlegał podatkowi.

REKLAMA

Również prezenty dla kontrahentów będą ich przychodem do opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne finansowanie

Skutki podatkowe przekazywania pracownikom prezentów świątecznych uzależnione są od źródła ich finansowania. Według Krystiana Kaczkowskiego, asystenta podatkowego w ITA Doradztwo Podatkowe, wartość podarunków opłacanych ze środków obrotowych stanowi przychód ze stosunku pracy opodatkowany na zasadach ogólnych.

Podobnie uważa Anna Drabik, ekspert z BDO, która wskazuje, że prezent albo bon sfinansowany ze środków obrotowych powinien być opodatkowany jako przychód pracownika w miesiącu otrzymania przez niego tego świadczenia.

Świadczenia rzeczowe

Nie wszystkie świadczenia pozapłacowe będą podlegały PIT. Jak wskazuje Krystian Kaczkowski, zwolnienie z podatku obejmuje świadczenia rzeczowe, przekazywane pracownikom, finansowane w całości z funduszy socjalnych (czyli zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - ZFŚS lub funduszu związków zawodowych) do 380 zł.

- Przekroczenie tej kwoty skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku od nadwyżki. W przypadku zaś podarunków finansowanych z dwóch funduszy jednocześnie limit 380 zł należy stosować do obu tych źródeł łącznie - tłumaczy Krystian Kaczkowski.

Dodaje, że pracownik ma prawo do skomponowania własnej paczki świątecznej dostosowanej do jego potrzeb. Ważne jest przy tym, aby to pracodawca zakupił towary będące przedmiotem prezentu. Takie stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (pismo nr IPPB2/415-1187/08-4/AK).

 

Z kolei Anna Drabik zwraca uwagę, że jeżeli prezenty świąteczne są równej wartości dla wszystkich pracowników, bez względu na sytuację rodzinną i materialną, nie mogą zostać sfinansowane ze środków ZFŚS.

- Gdy prezentem świątecznym jest bon towarowy, pracodawca bez względu na źródło finansowania powinien doliczyć jego wartość do wynagrodzenia za pracę i pobrać od niego zaliczkę na podatek - mówi ekspert z BDO.

Skutki braku rozliczenia

Paweł Jabłonowski, szef Departamentu Podatkowego Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna podkreśla, że to pracodawca jako płatnik musi naliczyć i pobrać poda-tek od wypłacanego wynagrodzenia, także wypłacanego w naturze, przy założeniu, że nie można zastosować zwolnienia z tego podatku. Płatnik jest odpowiedzialny za jego niezapłacenie.

- Ewentualne roszczenie do pracownika o kwotę podatku może nastąpić już na gruncie cywilnoprawnym - podpowiada Paweł Jabłonowski.

Również Anna Drabik uważa, że podatnik mimo że odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania podatkowe, to nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania. Jednak z uwagi na fakt, że PIT jest rozliczany rocznie, to na podatniku spoczywa odpowiedzialność dokonania prawidłowego rozliczenia w rocznym zeznaniu podatkowym.

- Powstanie zaległości podatkowej rodzi dla podatnika skutek prawny w postaci obowiązku uiszczenia oprócz kwoty zaległości podatkowej także odsetek za zwłokę. Zarówno płatnik, jak i podatnik podlegają odpowiedzialności karnej skarbowej - ostrzega Anna Drabik.

Prezenty dla kontrahentów

Nie tylko kwestia rozliczeń prezentów świątecznych dla pracowników budzi wątpliwości. Podobne pojawiają się przy rozliczaniu upominków przekazywanych kontrahentom w celu utrzymania dobrych relacji biznesowych. Według Aleksandry Chojnackiej, konsultanta w PricewaterhouseCoopers, co do zasady wartość otrzymywanych prezentów podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Sposób opodatkowania tych podarunków zależy od statusu otrzymującego upominek. Kontrahenci - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą - rozliczą upominek jako dodatkowy przychód z firmy. Podstawę do wyliczenia przychodu powinna stanowić wartość rynkowa prezentu. Z kolei w przypadku, gdy obdarowanymi będą pracownicy tego kontrahenta (osoby fizyczne nieprowadzące działalności), powinni oni wykazać wartość upominków jako dodatkowy przychód w swoim rocznym zeznaniu podatkowym na podstawie informacji PIT-8C otrzymanej od firmy przekazującej prezent. Wyjątek w ich przypadku będą stanowić prezenty o wartości do 100 zł.

- Przedsiębiorcy obdarowujący kontrahentów szukają rozwiązań, które pozwolą uniknąć obowiązku związanego z PIT, organizując np. dodatkowe akcje promocyjne. Albo po prostu udają, że problem nie istnieje - sygnalizuje Aleksandra Chojnacka. Czy to rozsądne?

Według Aleksandry Chojnackiej raczej nie. Przy kontroli podatkowej u przedsiębiorcy urząd skarbowy może zainteresować się, czy obowiązki związane z rozliczeniem podatkowym i wystawieniem PIT-8C zostały wykonane. Warto mieć to na uwadze, zwłaszcza gdy wartość upominków przekracza 100 zł.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

REKLAMA

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA