REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świąteczny prezent od szefa podlega PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wartość prezentu świątecznego otrzymanego od szefa jest przychodem pracownika. Tylko prezenty sfinansowane z funduszu socjalnego będą zwolnione z PIT do 380 zł. Również prezenty przekazywane kontrahentom powiększą ich przychód.

Święta Bożego Narodzenia już za 30 dni. Pracodawcy, którzy zaoszczędzili trochę pieniędzy w trakcie roku, zastanawiają się nad zakupem prezentów dla swoich pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

- Chcemy kupić dla pracowników upominki na święta. Jeszcze nie wiemy, co by to miało być, ale na każdego pracownika możemy przeznaczyć po 200 zł. Czy taki prezent nie wpłynie na rozliczenie podatkowe naszych pracowników - pyta pan Marcin, przedsiębiorca z Kielc.

Od tego, jaki prezent i z jakich środków będzie sfinansowany, zależą obowiązki podatkowe zarówno pracodawcy, jak i pracownika.

Gdy pracodawca kupi upominki ze środków obrotowych firmy, wartość prezentu będzie przychodem pracownika. Gdy będzie sfinansowany ze środków socjalnych, zastosowanie znajdzie zwolnienie z PIT. Jednak tu zwolnione z podatku będą tylko prezenty, których wartość nie przekroczy 380 zł. Przy czym limit 380 zł dotyczy całego roku podatkowego. Zatem jeśli szef w trakcie roku oferował pracownikom inne świadczenia finansowane z funduszu socjalnego i ich wartość już przekroczyła 380 zł, to prezent świąteczny będzie podlegał podatkowi.

Również prezenty dla kontrahentów będą ich przychodem do opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne finansowanie

Skutki podatkowe przekazywania pracownikom prezentów świątecznych uzależnione są od źródła ich finansowania. Według Krystiana Kaczkowskiego, asystenta podatkowego w ITA Doradztwo Podatkowe, wartość podarunków opłacanych ze środków obrotowych stanowi przychód ze stosunku pracy opodatkowany na zasadach ogólnych.

Podobnie uważa Anna Drabik, ekspert z BDO, która wskazuje, że prezent albo bon sfinansowany ze środków obrotowych powinien być opodatkowany jako przychód pracownika w miesiącu otrzymania przez niego tego świadczenia.

Świadczenia rzeczowe

Nie wszystkie świadczenia pozapłacowe będą podlegały PIT. Jak wskazuje Krystian Kaczkowski, zwolnienie z podatku obejmuje świadczenia rzeczowe, przekazywane pracownikom, finansowane w całości z funduszy socjalnych (czyli zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - ZFŚS lub funduszu związków zawodowych) do 380 zł.

- Przekroczenie tej kwoty skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku od nadwyżki. W przypadku zaś podarunków finansowanych z dwóch funduszy jednocześnie limit 380 zł należy stosować do obu tych źródeł łącznie - tłumaczy Krystian Kaczkowski.

Dodaje, że pracownik ma prawo do skomponowania własnej paczki świątecznej dostosowanej do jego potrzeb. Ważne jest przy tym, aby to pracodawca zakupił towary będące przedmiotem prezentu. Takie stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (pismo nr IPPB2/415-1187/08-4/AK).

 

Z kolei Anna Drabik zwraca uwagę, że jeżeli prezenty świąteczne są równej wartości dla wszystkich pracowników, bez względu na sytuację rodzinną i materialną, nie mogą zostać sfinansowane ze środków ZFŚS.

- Gdy prezentem świątecznym jest bon towarowy, pracodawca bez względu na źródło finansowania powinien doliczyć jego wartość do wynagrodzenia za pracę i pobrać od niego zaliczkę na podatek - mówi ekspert z BDO.

Skutki braku rozliczenia

Paweł Jabłonowski, szef Departamentu Podatkowego Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna podkreśla, że to pracodawca jako płatnik musi naliczyć i pobrać poda-tek od wypłacanego wynagrodzenia, także wypłacanego w naturze, przy założeniu, że nie można zastosować zwolnienia z tego podatku. Płatnik jest odpowiedzialny za jego niezapłacenie.

- Ewentualne roszczenie do pracownika o kwotę podatku może nastąpić już na gruncie cywilnoprawnym - podpowiada Paweł Jabłonowski.

Również Anna Drabik uważa, że podatnik mimo że odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania podatkowe, to nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania. Jednak z uwagi na fakt, że PIT jest rozliczany rocznie, to na podatniku spoczywa odpowiedzialność dokonania prawidłowego rozliczenia w rocznym zeznaniu podatkowym.

- Powstanie zaległości podatkowej rodzi dla podatnika skutek prawny w postaci obowiązku uiszczenia oprócz kwoty zaległości podatkowej także odsetek za zwłokę. Zarówno płatnik, jak i podatnik podlegają odpowiedzialności karnej skarbowej - ostrzega Anna Drabik.

Prezenty dla kontrahentów

Nie tylko kwestia rozliczeń prezentów świątecznych dla pracowników budzi wątpliwości. Podobne pojawiają się przy rozliczaniu upominków przekazywanych kontrahentom w celu utrzymania dobrych relacji biznesowych. Według Aleksandry Chojnackiej, konsultanta w PricewaterhouseCoopers, co do zasady wartość otrzymywanych prezentów podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Sposób opodatkowania tych podarunków zależy od statusu otrzymującego upominek. Kontrahenci - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą - rozliczą upominek jako dodatkowy przychód z firmy. Podstawę do wyliczenia przychodu powinna stanowić wartość rynkowa prezentu. Z kolei w przypadku, gdy obdarowanymi będą pracownicy tego kontrahenta (osoby fizyczne nieprowadzące działalności), powinni oni wykazać wartość upominków jako dodatkowy przychód w swoim rocznym zeznaniu podatkowym na podstawie informacji PIT-8C otrzymanej od firmy przekazującej prezent. Wyjątek w ich przypadku będą stanowić prezenty o wartości do 100 zł.

- Przedsiębiorcy obdarowujący kontrahentów szukają rozwiązań, które pozwolą uniknąć obowiązku związanego z PIT, organizując np. dodatkowe akcje promocyjne. Albo po prostu udają, że problem nie istnieje - sygnalizuje Aleksandra Chojnacka. Czy to rozsądne?

Według Aleksandry Chojnackiej raczej nie. Przy kontroli podatkowej u przedsiębiorcy urząd skarbowy może zainteresować się, czy obowiązki związane z rozliczeniem podatkowym i wystawieniem PIT-8C zostały wykonane. Warto mieć to na uwadze, zwłaszcza gdy wartość upominków przekracza 100 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA