REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świąteczny prezent od szefa podlega PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wartość prezentu świątecznego otrzymanego od szefa jest przychodem pracownika. Tylko prezenty sfinansowane z funduszu socjalnego będą zwolnione z PIT do 380 zł. Również prezenty przekazywane kontrahentom powiększą ich przychód.

Święta Bożego Narodzenia już za 30 dni. Pracodawcy, którzy zaoszczędzili trochę pieniędzy w trakcie roku, zastanawiają się nad zakupem prezentów dla swoich pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- Chcemy kupić dla pracowników upominki na święta. Jeszcze nie wiemy, co by to miało być, ale na każdego pracownika możemy przeznaczyć po 200 zł. Czy taki prezent nie wpłynie na rozliczenie podatkowe naszych pracowników - pyta pan Marcin, przedsiębiorca z Kielc.

Od tego, jaki prezent i z jakich środków będzie sfinansowany, zależą obowiązki podatkowe zarówno pracodawcy, jak i pracownika.

Gdy pracodawca kupi upominki ze środków obrotowych firmy, wartość prezentu będzie przychodem pracownika. Gdy będzie sfinansowany ze środków socjalnych, zastosowanie znajdzie zwolnienie z PIT. Jednak tu zwolnione z podatku będą tylko prezenty, których wartość nie przekroczy 380 zł. Przy czym limit 380 zł dotyczy całego roku podatkowego. Zatem jeśli szef w trakcie roku oferował pracownikom inne świadczenia finansowane z funduszu socjalnego i ich wartość już przekroczyła 380 zł, to prezent świąteczny będzie podlegał podatkowi.

REKLAMA

Również prezenty dla kontrahentów będą ich przychodem do opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne finansowanie

Skutki podatkowe przekazywania pracownikom prezentów świątecznych uzależnione są od źródła ich finansowania. Według Krystiana Kaczkowskiego, asystenta podatkowego w ITA Doradztwo Podatkowe, wartość podarunków opłacanych ze środków obrotowych stanowi przychód ze stosunku pracy opodatkowany na zasadach ogólnych.

Podobnie uważa Anna Drabik, ekspert z BDO, która wskazuje, że prezent albo bon sfinansowany ze środków obrotowych powinien być opodatkowany jako przychód pracownika w miesiącu otrzymania przez niego tego świadczenia.

Świadczenia rzeczowe

Nie wszystkie świadczenia pozapłacowe będą podlegały PIT. Jak wskazuje Krystian Kaczkowski, zwolnienie z podatku obejmuje świadczenia rzeczowe, przekazywane pracownikom, finansowane w całości z funduszy socjalnych (czyli zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - ZFŚS lub funduszu związków zawodowych) do 380 zł.

- Przekroczenie tej kwoty skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku od nadwyżki. W przypadku zaś podarunków finansowanych z dwóch funduszy jednocześnie limit 380 zł należy stosować do obu tych źródeł łącznie - tłumaczy Krystian Kaczkowski.

Dodaje, że pracownik ma prawo do skomponowania własnej paczki świątecznej dostosowanej do jego potrzeb. Ważne jest przy tym, aby to pracodawca zakupił towary będące przedmiotem prezentu. Takie stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (pismo nr IPPB2/415-1187/08-4/AK).

 

Z kolei Anna Drabik zwraca uwagę, że jeżeli prezenty świąteczne są równej wartości dla wszystkich pracowników, bez względu na sytuację rodzinną i materialną, nie mogą zostać sfinansowane ze środków ZFŚS.

- Gdy prezentem świątecznym jest bon towarowy, pracodawca bez względu na źródło finansowania powinien doliczyć jego wartość do wynagrodzenia za pracę i pobrać od niego zaliczkę na podatek - mówi ekspert z BDO.

Skutki braku rozliczenia

Paweł Jabłonowski, szef Departamentu Podatkowego Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna podkreśla, że to pracodawca jako płatnik musi naliczyć i pobrać poda-tek od wypłacanego wynagrodzenia, także wypłacanego w naturze, przy założeniu, że nie można zastosować zwolnienia z tego podatku. Płatnik jest odpowiedzialny za jego niezapłacenie.

- Ewentualne roszczenie do pracownika o kwotę podatku może nastąpić już na gruncie cywilnoprawnym - podpowiada Paweł Jabłonowski.

Również Anna Drabik uważa, że podatnik mimo że odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania podatkowe, to nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania. Jednak z uwagi na fakt, że PIT jest rozliczany rocznie, to na podatniku spoczywa odpowiedzialność dokonania prawidłowego rozliczenia w rocznym zeznaniu podatkowym.

- Powstanie zaległości podatkowej rodzi dla podatnika skutek prawny w postaci obowiązku uiszczenia oprócz kwoty zaległości podatkowej także odsetek za zwłokę. Zarówno płatnik, jak i podatnik podlegają odpowiedzialności karnej skarbowej - ostrzega Anna Drabik.

Prezenty dla kontrahentów

Nie tylko kwestia rozliczeń prezentów świątecznych dla pracowników budzi wątpliwości. Podobne pojawiają się przy rozliczaniu upominków przekazywanych kontrahentom w celu utrzymania dobrych relacji biznesowych. Według Aleksandry Chojnackiej, konsultanta w PricewaterhouseCoopers, co do zasady wartość otrzymywanych prezentów podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Sposób opodatkowania tych podarunków zależy od statusu otrzymującego upominek. Kontrahenci - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą - rozliczą upominek jako dodatkowy przychód z firmy. Podstawę do wyliczenia przychodu powinna stanowić wartość rynkowa prezentu. Z kolei w przypadku, gdy obdarowanymi będą pracownicy tego kontrahenta (osoby fizyczne nieprowadzące działalności), powinni oni wykazać wartość upominków jako dodatkowy przychód w swoim rocznym zeznaniu podatkowym na podstawie informacji PIT-8C otrzymanej od firmy przekazującej prezent. Wyjątek w ich przypadku będą stanowić prezenty o wartości do 100 zł.

- Przedsiębiorcy obdarowujący kontrahentów szukają rozwiązań, które pozwolą uniknąć obowiązku związanego z PIT, organizując np. dodatkowe akcje promocyjne. Albo po prostu udają, że problem nie istnieje - sygnalizuje Aleksandra Chojnacka. Czy to rozsądne?

Według Aleksandry Chojnackiej raczej nie. Przy kontroli podatkowej u przedsiębiorcy urząd skarbowy może zainteresować się, czy obowiązki związane z rozliczeniem podatkowym i wystawieniem PIT-8C zostały wykonane. Warto mieć to na uwadze, zwłaszcza gdy wartość upominków przekracza 100 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA