REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak PIT-11 nie zwalnia z rozliczenia podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie otrzymałeś lub zgubiłeś PIT-11? Wyjeżdżałeś na urlop i nie zdążyłeś odebrać przesyłki z poczty? Brak PIT -11 nie zwalnia Cię z obowiązku rozliczenia uzyskanego w 2011 roku dochodu. Jak najszybciej skontaktuj się z pracodawcą lub zleceniodawcą i poproś o przekazanie tego dokumentu albo jego duplikatu. Jeśli nie go uzyskasz, możesz posłużyć się danymi zawartymi w drukach ZUS-RMUA.


Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników lub zawierają umowy zlecenia lub o dzieło są zobowiązani do końca lutego przesłać im informacje o wysokości dochodu, potrąconych w roku podatkowym składkach na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe, składkach na ubezpieczenia zdrowotne odliczonych w roku podatkowym przez płatnika, a także należnym i pobranym podatku,. Wszystkie te informacje znajdują się w formularzu PIT-11. Może się jednak zdarzyć, że płatnik nie dopełnił takiego obowiązku i informacji do nas nie wysłał, albo wysłał, ale pod niewłaściwy adres (na przykład, gdy zmieniliśmy miejsce zamieszkania). Przyczyna braku PIT-11 może też leżeć po naszej stronie, np. w związku w wyjazdem nie udało nam się odebrać listu poleconego z poczty, albo po prostu dokument ten gdzieś zginął.

REKLAMA

Autopromocja


Uwaga!

Jeśli do 10 stycznia złożyłeś PIT-12, pamiętaj, że rozlicza Cię pracodawca i w takiej sytuacji nie otrzymasz informacji PIT-11.


Najpierw telefon


Jeśli dotąd nie otrzymaliśmy PIT-11, to powinniśmy skontaktować się z pracodawcą (zleceniodawcą). W sytuacji gdy PIT-11 co prawda otrzymaliśmy, ale go zgubiliśmy należy poprosić o wystawienie duplikatu. Największy problem mają osoby, które wykonują zlecenia dla wielu podmiotów. Przed złożeniem zeznania muszą dokładnie sprawdzić, czy otrzymały informacje z wszystkich źródeł. Brak chociażby jednej informacji wymaga interwencji. Powinna wystarczyć rozmowa telefoniczna, względnie wizyta w dziale kadr, a jeśli to nie zadziała - pisemne upomnienie. W skrajnym przypadku pozostaje poinformowanie urzędu skarbowego (niewystawienie informacji PIT-11 jest zagrożone karą grzywny za wykroczenie skarbowe), co powinno zmobilizować płatnika.


Płatnik, który nie składa w terminie podatnikowi lub właściwemu organowi informacji PIT-11 podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych (wysokość stawki jest ustalana przez sąd; najniższa to 50 zł najwyższa to 20 000 zł; minimalna kara grzywny to 500 zł).
W wypadku mniejszej wagi, grozi kara grzywny za wykroczenie skarbowe (od 150 zł do 30 000 zł).


Później pozostaje samodzielne wypełnienie


Jeśli nasze starania nie przyniosły zamierzonego skutku, nie pozostaje nic innego jak samodzielne ujęcie uzyskanych dochodów w rocznym zeznaniu, które należy złożyć do 30 kwietnia. Choć nie jest to sprawą prostą, to jednak brak PIT-11 nie zwalnia nas z obowiązku rozliczenia podatku od zarobionych pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zgodnie z ustawą o PIT przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

 


Konieczne będzie w tym celu odszukanie dokumentów, które pozwolą ustalić potrzebne dane dotyczące zarówno samego wynagrodzenia, jak też kosztów, czy składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Szczególnie pomocne mogą być druki ZUS RMUA oraz tzw. paski wynagrodzeń (znajdują się w nich wszystkie potrzebne dane do rozliczenia podatku - zarówno informacje o zapłaconych składkach na ZUS na poszczególne rodzaje ubezpieczeń, jak też o uzyskanych przychodach, kosztach i dochodach w danym miesiącu). W takiej sytuacji należy zebrać dane z wszystkich miesięcy, w których uzyskiwany był dochód i zsumować. W przypadku np. umów zlecenie można do tego celu wykorzystać same umowy albo wyciąg z rachunku bankowego (pamiętając, że kwota jaka wpłynęła na konto to dochód, czyli już po uwzględnieniu przysługujących kosztów).


Uwaga!

Należność za grudzień 2011 roku, która wpłynie w styczniu 2012 roku stanowi dochód do rozliczenia za 2012 rok.


Dokumenty te nie pozwolą jednak ustalić czy płatnik pobierał i odprowadzał do ZUS składki i w jakiej wysokości. Można jednak takie informacje uzyskać w oddziale ZUS. Należy w tym celu złożyć pisemny wniosek. We wniosku, poza własnymi danymi, należy wskazać także dane płatnika oraz okres, za jaki chcemy uzyskać informację oraz jej przeznaczenie. Pamiętajmy jednak, że czasu nie ma już zbyt wiele.


Niezłożenie zeznania to wykroczenie skarbowe


Trzeba pamiętać, że zarówno niezłożenie zeznania w terminie, jak też ujęcie w nim nieprawdziwych informacji, przez co wykazana została niższa wartość podatku, jest zagrożone karą za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe. Jej wysokość uzależniona będzie od okoliczności dotyczących zarówno samego podatnika (np. jego dochodów, ilości osób na utrzymaniu) jak też od znaczenia samego uchybienia (np. wartości uszczuplonego podatku).

Dokonując jednak samodzielnego wyliczenia, o ile robimy to rzetelnie, brak jest podstaw do poniesienia odpowiedzialności karnej. Składając PIT na podstawie własnych wyliczeń warto jednak załączyć informacje o braku PIT-11, wskazując na jakiej podstawie zostały przyjęte wskazane w zeznaniu wartości.


Błędny PIT-11 nie zwalnia z wykazania prawidłowych wartości


Jeśli po samodzielnym rozliczeniu podatku otrzymamy jednak PIT-11, to w przypadku wyliczenia błędnych wartości, które zostały wykazane w rocznym zeznaniu należy złożyć korektę (pamiętając o dołączeniu pisemnych wyjaśnień o przyczynach korekty). Ale uwaga! Błędy mogą być zawarte także w PIT-11 i taka informacja nie jest dla podatnika wiążąca. Jeśli więc po sprawdzeniu jesteśmy pewni, że informacja nie zawiera np. jakiejś części przychodów, to pamiętać trzeba, że podatek w rocznym zeznaniu powinien być wykazany w prawidłowej wysokości i jest to obowiązkiem podatnika.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA