REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęściej popełniane błędy przez podatników w zeznaniach podatkowych

REKLAMA

Terminowe składanie zeznań podatkowych należy do obowiązków podatników. Niedopełnienie takiego obowiązku w terminie określonym w ustawie może rodzić konsekwencje na gruncie Kodeksu karnego skarbowego. Jednak samo dotrzymanie terminu nie gwarantuje sukcesu. Jak wskazują eksperci z działu podatkowego firmy Accace, problemy zaczynają się już na etapie wyboru odpowiedniego formularza, gdyż te dość często ulegają zmianie. Wybór niewłaściwego formularza powoduje obowiązek ponownego wypełnienia zeznania w formie korekty.


Najwięcej błędów w zeznaniach, jak wskazują liczne komunikaty opublikowane na stronach internetowych urzędów skarbowych, pojawia się już na etapie wprowadzania podstawowych danych takich jak: NIP, wybór pomiędzy deklaracją pierwotną a korektą, numer rachunku bankowego, czy też brak podpisu i pieczątki firmowej podatnika na odpowiednim formularzu. Wypełniając zeznania podatkowe podatnicy popełniają również często błędy rachunkowe. Poważniejsze problemy, z którymi borykają się podatnicy, wiążą się z poszczególnymi rodzajami formularzy.

REKLAMA

REKLAMA


Podatek od towarów i usług


Poprawność wypełniania zeznań podatkowych w podatku VAT (VAT-7, VAT-7K oraz VAT UE) stoi pod znakiem zapytania. Podatnicy często mylą wewnątrzwspólnotową dostawę towarów z eksportem, co wpływa zarówno na poprawność deklaracji VAT, jak i informacji podsumowujących (VAT-UE), prowadząc do rozbieżności kwot wykazywanych jako transakcje wewnątrz wspólnotowe w obu tych dokumentach.

Według Laury Strzemieckiej, młodszego konsultanta podatkowego w firmie Accace, najwięcej problemów wydaje się przysparzać podatnikom deklaracja podatku VAT i to już na etapie dokonywania obliczeń. Dużo problemów powodują niejasne przepisy, określające moment powstania obowiązku podatkowego dla poszczególnych usług, determinujący możliwość odliczenia VAT naliczonego w danym okresie sprawozdawczym oraz regulacje ograniczające w pewnych przypadkach możliwość zredukowania VAT należnego o naliczony.

Kiedy po wielkich trudach podatnik rozprawi się z ogromem liczb i przepisów, kolejnym zadaniem jest wypełnienie odpowiedniego formularza. Niestety i ten etap nie należy do najprostszych. Zdarza się bowiem, że podatnik jednocześnie wykaże tę samą kwotę do zwrotu i przeniesienia na następny miesiąc, chcąc wystąpić o zwrot podatku, zaznaczy nieodpowiedni termin lub nie dołączy wymaganego wniosku o zwrot. I tak co miesiąc bądź co kwartał, w zależności od wyboru metody rozliczenia.

REKLAMA


Podatek dochodowy od osób prawnych


W przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych raz do roku pojawia się dodatkowy temat, mianowicie CIT-8, który należy złożyć w terminie do 31 marca. Uporanie się z nim to również nie lada wyczyn. Znów ogrom przepisów narzuca, co można uznać za koszt podatkowy uzyskania przychodu, a co znajduje się poza tym zbiorem. Prawidłowe zakwalifikowanie poniesionych wydatków do odpowiedniej grupy wymaga biegłości i precyzji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Jak wynika z komunikatów urzędów skarbowych, problem zaliczek należnych za dany rok podatkowy nie do końca jest jasny dla podatników. Mianowicie zdarza się, iż zaliczka należna za ostatni miesiąc roku podatkowego nie zostaje wykazana  w zeznaniu, bądź miejsce należnych zaliczek zajmują kwoty faktycznie wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy” - mówi Laura Strzemiecka z firmy Accace.

 


Podatek dochodowy od osób fizycznych


Poza błędami formalnymi, popełnianymi przez wszystkich podatników (osoby fizyczne i prawne), podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych najczęściej dopuszczają się pomyłek w zakresie działań rachunkowych dokonywanych w rozliczeniu rocznym. Polegają one przede wszystkim na nieprawidłowym zaokrąglaniu podstawy obliczenia podatku oraz kwoty do zapłaty. Częstym błędem jest również nieprawidłowe rozliczanie ulg za korzystanie z Internetu (do wysokości 760 zł). „Należy pamiętać, aby nie zastosować takiego odliczenia w podwójnej wysokości w przypadku rozliczeń dokonywanych wspólnie z małżonkiem. Niewykorzystana ulga prorodzinna nie przechodzi na następny rok. Kwota ulgi może być rozliczana tylko w danym roku podatkowym” - komentuje Laura Strzemiecka, młodszy konsultant podatkowy w firmie Accace.

Również wspólne rozliczenia roczne z małżonkiem są przyczyną wielu błędów w zeznaniu. Między innymi błędne jest złożenie wspólnego zeznania podatkowego przez nowożeńców (za pierwszy rok po ślubie) oraz wspólne rozliczenie za rok podatkowy, w którym wspólność majątkowa małżeńska ustała w tracie roku podatkowego. Dość częstym problemem dla podatników jest wykazywanie dochodów zagranicznych. Polscy rezydenci podatkowi, zarabiający za granicą powinni wykazać w deklaracji i rozliczyć w Polsce przychody zagraniczne, jeżeli umowa z danym krajem obcym nie stanowi, że są one zwolnione z opodatkowania.


Konsekwencje


Popełnienie błędu w deklaracji rodzi obowiązek złożenia korekty zeznania, a niekiedy nawet konieczność osobistego stawienia się w urzędzie skarbowym i złożenia wyjaśnień. Należy pamiętać, że w razie składania deklaracji korygującej, niezbędne jest dołączenie pisemnego uzasadnienia przyczyny korekty. „Może się również zdarzyć, iż na skutek zaniedbania, bądź innych zdarzeń podatnik nie spełni swojego ustawowego obowiązku i zaniecha złożenia zeznania w terminie. Wtedy na ratunek zapominalskim przybywa instytucja czynnego żalu. Jest to instytucja pozwalająca na uniknięcie odpowiedzialności karnej skarbowej. Trzeba jedna pamiętać, iż jest to środek nadzwyczajny, nie gwarantujący 100% sukcesu, dlatego warto pilnować terminów do składania zeznań podatkowych, aby uniknąć negatywnych skutków na gruncie Kodeksu karnego skarbowego” - mówi Laura Strzemiecka z firmy Accace.

Źródło: Accace

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA