REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki w podatku dochodowym u uczestników programów lojalnościowych

AK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wartość nagrody w postaci pieniężnej, otrzymanej przez konsumenta uzależniona od zakupów dokonanych przez jego grupę zakupową, stanowi dla niego przychód z innych źródeł. Nagrody pieniężne przyznawane z tego tytułu nie są związane ze sprzedażą premiową.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2012 r., nr IPPB2/415-810/12-4/JG.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa rozpatrywana przez organ podatkowy dotyczyła podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem konsumentów w programie lojalnościowym.

Z przedstawionego we wniosku o interpretację opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spółka realizuje autorski program lojalnościowy dla grup konsumenckich, stworzony w oparciu o ideę marketingu wielopoziomowego. Generalnie przedmiotowy program polega na tworzeniu przez poszczególnych klientów sklepu swoich własnych grup zakupowych. Grupy zakupowe tworzone są poprzez system rekomendacji polegający na tym, iż rejestracja nowego klienta w sklepie (tj. konsumenta rekomendowanego) możliwa jest tylko i wyłącznie za pośrednictwem konsumenta już zarejestrowanego (tj. konsumenta rekomendującego) w wyniku użycia jego linku referencyjnego. Tak zarejestrowany konsument rekomendowany ma z kolei prawo do rekomendowania dalszych konsumentów, którzy w łańcuchu rekomendacji mają prawo analogiczne itd. W ten sposób tworzy się grupa zakupowa konsumenta rekomendującego, tj. składa się ona nie tylko z konsumentów rekomendowanych przez niego bezpośrednio, ale także wszystkich tych konsumentów, którzy zostali zarejestrowani w wyniku działania łańcucha rekomendacji opisanego powyżej.

Prawo uczestniczenia w programie premiowym przysługuje wszystkim uczestnikom od dnia rejestracji zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

REKLAMA

Kiedy niewypłacone wynagrodzenie ująć w kosztach podatkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy stypendia dla młodych naukowców są zwolnione z PIT

Zapraszamy na forum  PIT i PKPiR

Konsument ma prawo do otrzymywania od spółki upustu ustalonego według zasad programu premiowego, jednakże realizowanego w maksymalnej wysokości do 90% (dziewięćdziesiąt procent) wartości danego zamówienia. Ewentualna nie wykorzystana nadwyżka kwoty bonusów może zostać wykorzystana w ramach następnych zamówień. Spółka dopuszcza możliwość wypłaty konsumentowi należnego upustu w sytuacji, gdy umożliwiają to obowiązujące dla takiej transakcji przepisy prawa. Wypłacana kwota pomniejszona będzie o wszelkie obciążające spółkę koszty z tego tytułu oraz te koszty, które obciążają konsumenta, lecz spółka jest ich płatnikiem.

Upust określony jest dla każdego uprawnionego konsumenta kwotowo i może być wykorzystywany sukcesywnie przy dokonywaniu zakupów. Kwota upustu odejmowana jest od ceny towarów zakupionych w sklepie w ramach danej transakcji według cen detalicznych określonych w cenniku.

Przedstawione powyżej premie pieniężne oraz bonusy naliczane są danemu uczestnikowi przez spółkę na podstawie wyników sprzedaży sklepu dokonanej w jego grupie zakupowej w okresie rozliczeniowym.

 

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż celem programu lojalnościowego jest wzrost sprzedaży produktów oferowanych przez spółkę oraz zmotywowanie konsumentów do rekomendacji i dokonania jak największych zakupów w sklepie przez grupę zakupową danego konsumenta. Wartość korzyści uzyskanej przez danego konsumenta obliczana jest jako określony procent obrotu w jego grupie zakupowej.

Odnosząc się do przedstawionego przez spółkę zdarzenia przyszłego organ podatkowy wskazał, iż "sprzedaż premiowa" co do zasady jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą, a kupującym, połączoną z przyznawaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Zatem nagroda związana ze sprzedażą premiową dotyczy tylko takich sytuacji, w których osoba fizyczna zawiera umowę sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz. Wobec powyższego nagrody przyznane są konsumentom w związku z zakupami dokonanymi przez osoby wchodzące w skład jego grupy zakupowej, gdy umowy sprzedaży nie będzie zawierać ze spółką, tylko konsument, któremu przyznano premie pieniężne, lecz również osoby wchodzące w skład jego grupy zakupowej. Zatem podjęte przezw spółkę działania sprowadzają się do wynagradzania konsumentów za dokonanie zakupów w całej grupie zakupowej, a nie za dokonanie zakupów osobistych danego konsumenta - od wysokości obrotów uzależniona jest wartość nagrody. Tym samym nagrody pieniężne przyznawane w programie lojalnościowym nie są związane ze sprzedażą premiową określoną w ust. 30 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto wartość nagrody w postaci pieniężnej, otrzymanej przez konsumenta uzależniona od zakupów dokonanych przez jego grupę zakupową, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla konsumenta, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej. Kiedy można go wycofać?

Menedżer płaci PIT od udostępnionego mu samochodu i telefonu

W związku z tym na podmiocie wypłacającym nagrody w postaci premii pieniężnej nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego przychód ten spółka powinna wykazać w informacjach PIT-8C, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA