REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki w podatku dochodowym u uczestników programów lojalnościowych

AK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wartość nagrody w postaci pieniężnej, otrzymanej przez konsumenta uzależniona od zakupów dokonanych przez jego grupę zakupową, stanowi dla niego przychód z innych źródeł. Nagrody pieniężne przyznawane z tego tytułu nie są związane ze sprzedażą premiową.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2012 r., nr IPPB2/415-810/12-4/JG.

Autopromocja

Sprawa rozpatrywana przez organ podatkowy dotyczyła podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem konsumentów w programie lojalnościowym.

Z przedstawionego we wniosku o interpretację opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spółka realizuje autorski program lojalnościowy dla grup konsumenckich, stworzony w oparciu o ideę marketingu wielopoziomowego. Generalnie przedmiotowy program polega na tworzeniu przez poszczególnych klientów sklepu swoich własnych grup zakupowych. Grupy zakupowe tworzone są poprzez system rekomendacji polegający na tym, iż rejestracja nowego klienta w sklepie (tj. konsumenta rekomendowanego) możliwa jest tylko i wyłącznie za pośrednictwem konsumenta już zarejestrowanego (tj. konsumenta rekomendującego) w wyniku użycia jego linku referencyjnego. Tak zarejestrowany konsument rekomendowany ma z kolei prawo do rekomendowania dalszych konsumentów, którzy w łańcuchu rekomendacji mają prawo analogiczne itd. W ten sposób tworzy się grupa zakupowa konsumenta rekomendującego, tj. składa się ona nie tylko z konsumentów rekomendowanych przez niego bezpośrednio, ale także wszystkich tych konsumentów, którzy zostali zarejestrowani w wyniku działania łańcucha rekomendacji opisanego powyżej.

Prawo uczestniczenia w programie premiowym przysługuje wszystkim uczestnikom od dnia rejestracji zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie.

Kiedy niewypłacone wynagrodzenie ująć w kosztach podatkowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy stypendia dla młodych naukowców są zwolnione z PIT

Zapraszamy na forum  PIT i PKPiR

Konsument ma prawo do otrzymywania od spółki upustu ustalonego według zasad programu premiowego, jednakże realizowanego w maksymalnej wysokości do 90% (dziewięćdziesiąt procent) wartości danego zamówienia. Ewentualna nie wykorzystana nadwyżka kwoty bonusów może zostać wykorzystana w ramach następnych zamówień. Spółka dopuszcza możliwość wypłaty konsumentowi należnego upustu w sytuacji, gdy umożliwiają to obowiązujące dla takiej transakcji przepisy prawa. Wypłacana kwota pomniejszona będzie o wszelkie obciążające spółkę koszty z tego tytułu oraz te koszty, które obciążają konsumenta, lecz spółka jest ich płatnikiem.

Upust określony jest dla każdego uprawnionego konsumenta kwotowo i może być wykorzystywany sukcesywnie przy dokonywaniu zakupów. Kwota upustu odejmowana jest od ceny towarów zakupionych w sklepie w ramach danej transakcji według cen detalicznych określonych w cenniku.

Przedstawione powyżej premie pieniężne oraz bonusy naliczane są danemu uczestnikowi przez spółkę na podstawie wyników sprzedaży sklepu dokonanej w jego grupie zakupowej w okresie rozliczeniowym.

 

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż celem programu lojalnościowego jest wzrost sprzedaży produktów oferowanych przez spółkę oraz zmotywowanie konsumentów do rekomendacji i dokonania jak największych zakupów w sklepie przez grupę zakupową danego konsumenta. Wartość korzyści uzyskanej przez danego konsumenta obliczana jest jako określony procent obrotu w jego grupie zakupowej.

Odnosząc się do przedstawionego przez spółkę zdarzenia przyszłego organ podatkowy wskazał, iż "sprzedaż premiowa" co do zasady jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą, a kupującym, połączoną z przyznawaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Zatem nagroda związana ze sprzedażą premiową dotyczy tylko takich sytuacji, w których osoba fizyczna zawiera umowę sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz. Wobec powyższego nagrody przyznane są konsumentom w związku z zakupami dokonanymi przez osoby wchodzące w skład jego grupy zakupowej, gdy umowy sprzedaży nie będzie zawierać ze spółką, tylko konsument, któremu przyznano premie pieniężne, lecz również osoby wchodzące w skład jego grupy zakupowej. Zatem podjęte przezw spółkę działania sprowadzają się do wynagradzania konsumentów za dokonanie zakupów w całej grupie zakupowej, a nie za dokonanie zakupów osobistych danego konsumenta - od wysokości obrotów uzależniona jest wartość nagrody. Tym samym nagrody pieniężne przyznawane w programie lojalnościowym nie są związane ze sprzedażą premiową określoną w ust. 30 ust.1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto wartość nagrody w postaci pieniężnej, otrzymanej przez konsumenta uzależniona od zakupów dokonanych przez jego grupę zakupową, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi dla konsumenta, przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej. Kiedy można go wycofać?

Autopromocja

Menedżer płaci PIT od udostępnionego mu samochodu i telefonu

W związku z tym na podmiocie wypłacającym nagrody w postaci premii pieniężnej nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego przychód ten spółka powinna wykazać w informacjach PIT-8C, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Projekt objaśnień podatku u źródła (WHT) wciąż wzbudza wątpliwości

    Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 

    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Minister Finansów podpisze rozporządzenie w sprawie 0 proc. VAT na żywność w I kwartale 2024 r. - poinformował dzisiaj premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że odpowiedzialny rząd PiS pracuje od pierwszego do ostatniego dnia swojej misji.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny?

    Zastanawiasz się, czy musisz składać formularz SD-Z2, aby zgłosić otrzymaną od rodziny darowiznę. Wyjaśniamy, kiedy nie trzeba tego robić. A gdy zajdzie taka konieczność, podajemy informację, jak można dokonać tego przez internet, korzystając z usług rządowych.

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    Ile aktualnie wynosi wartość oficjalnych aktywów rezerwowych Polski?

    Oficjalne aktywa rezerwowe Polski to 170,9 mld euro, a w przeliczeniu na dolary amerykańskie 186,7 mld - poinformował dzisiaj Narodowy Bank Polski. Są to dane na koniec listopada 2023 r.

    Taryfa celna 2024 - opublikowano Wspólną Taryfę Celną i tablice korelacyjne na przyszły rok oraz listy nowych i usuniętych kodów CN

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L z 31 października 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2364 z 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to stosuje się od 1 stycznia 2024 roku.

    Tabela kursów średnich NBP z 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3334 zł.

    Wnioski WIS, WIA i WIP wyłącznie elektronicznie od 1 stycznia 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 stycznia 2024 r. będzie można składać elektronicznie wnioski o wydanie wiążących informacji stawkowych (WIS), wnioski o wydanie wiążących informacji akcyzowych (WIA) i wnioski o wydanie wiążących informacji o pochodzeniu (WIP). Wnioski o wydanie WIS będą składane w serwisie e-Urząd Skarbowy a wnioski o wydanie WIA i WIP na portalu PUESC.

    Księgowy w erze sztucznej inteligencji. Czy AI odbierze księgowym pracę?

    Sztuczna inteligencja budzi wiele emocji. Gorące dyskusje, także w księgowości, wywołuje zwłaszcza potencjalny wpływ AI na poziom zatrudnienia w firmach. Czy faktycznie księgowi powinni obawiać się utraty pracy z powodu postępującej automatyzacji i rosnącej roli sztucznej inteligencji?

    REKLAMA