REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności. Czy w takim przypadku należy wystawić dowód wewnętrzny?


Nota odsetkowa w pkpir

REKLAMA

Autopromocja


PROBLEM

Jak powinnam wpisać do pkpir notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności 14 czerwca 2013 r., a zapłata nastąpiła 19 czerwca br. Czy powinnam wystawić jakiś dowód wewnętrzny?


RADA

Notę odsetkową za nieterminową zapłatę za prąd powinna Pani zaewidencjonować w pkpir w dacie zapłaty, w kolumnie 13 „Pozostałe wydatki”. Do noty warto podpiąć dowód zapłaty odsetek. Nie musi Pani wystawiać żadnego dowodu wewnętrznego. Szczegóły - w uzasadnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)


UZASADNIENIE

Dla udzielenia odpowiedzi na zadane przez Panią pytanie kluczowe znaczenie ma art. 23 ust. 1 pkt 32 updof. Wynika z niego, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Oznacza to, że tylko zapłacone odsetki od nieterminowej zapłaty za prąd stanowić będą dla Pani koszt uzyskania przychodu.

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów

Jeżeli chodzi o dokument, na podstawie którego może Pani wpisać do pkpir zapłacone odsetki, to podstawą zapisów w księdze są oprócz faktur i rachunków także inne dowody, o których mowa w § 13 i 14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem, oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie. Muszą one jednak zawierać co najmniej:

a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

(§ 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir).


Sprawdź definicję dowodów księgowych w Encyklopedii księgowego na www.inforfk.pl


Nota odsetkowa podstawą wpisu w pkpir


Ani w § 13, ani w § 14 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir nie wymieniono wprost not obciążeniowych jako dowodów księgowych. Organy podatkowe potwierdzają jednak, że jeżeli nota odsetkowa zawiera ww. elementy, to może być podstawą wpisu w pkpir. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 10 lutego 2011 r., sygn. IBPBI/1/415-1115/10/ZK, czytamy, że:

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż noty obciążeniowe nie zostały wyszczególnione w ww. rozporządzeniu jako dowody księgowe. Co do zasady nie mogą więc one dokumentować kosztów uzyskania przychodów. Zatem podstawą wpisu przedmiotowych wydatków w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów winny być inne dokumenty, o których mowa w § 13 pkt 5 ww. rozporządzenia, jeżeli zawierają dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia. Jeżeli zatem nota obciążeniowa, o której mowa we wniosku, zawiera ww. dane, a Wnioskodawca nie jest w stanie uzyskać na udokumentowanie przedmiotowych kosztów innych dowodów (np. faktur, refaktur itp.), to nota ta może stanowić podstawę do ujęcia kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zapraszamy na forum PIT i PKPiR

W świetle powyższego wymienione wydatki, udokumentowane notą obciążeniową, poniesione po oddaniu środka trwałego (lokalu użytkowego) do używania, z ww. zastrzeżeniem, będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, podlegające ujęciu w kolumnie 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, o ile poniesione zostaną w celu uzyskania przychodu z tej działalności.

A zatem przyjmując, że otrzymana przez Panią nota odsetkowa zawiera elementy, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, to może ona stanowić samodzielnie podstawę wpisu w pkpir. Aby nie było wątpliwości, że uregulowała Pani kwotę odsetek wynikającą z takiej noty, najlepiej jest podłączyć do niej dowód zapłaty (np. wyciąg bankowy).

Czynsz z umowy najmu w pkpir


PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi działalność gospodarczą. W związku z nieterminową zapłatą faktury za prąd zakład energetyczny naliczył odsetki w kwocie 16 zł i przesłał panu Kowalskiemu notę odsetkową z 3 czerwca 2013 r. Na nocie jako termin płatności wskazano 14 czerwca 2013 r. Pan Kowalski zapłacił odsetki 19 czerwca 2013 r. na poczcie. Dowód zapłaty podłączył pod notę odsetkową.

Ewidencja podanych zdarzeń w pkpir w czerwcu 2013 r. będzie wyglądała następująco:

Lp.

Data zdarzenia gospodarczego

Nr dowodu księgowego

Opis zdarzenia gospodarczego

Pozostałe wydatki

Razem wydatki

1

2

3

6

13

14

1)

19.06.2013

Nota odsetkowa 13/2013

Odsetki za nieterminową zapłatę

16,00 zł

16,00 zł

PODSTAWA PRAWNA

• § 12, 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2013 r., poz. 551

Justyna Michałowska

- księgowa, autorka licznych publikacji z dziedziny podatków

CZYTAJ TAKŻE

„Jak wpisać do pkpir odsetki od kredytu obrotowego” - Mk nr 10/2013, dostępny na www.mk.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze albo rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Jest nowa odpowiedź na pytanie o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA