REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z PIT dochodów z wynajmu pokoi gościnnych

REKLAMA

Dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych przy spełnieniu określonych warunków są zwolnione z opodatkowania podatkiem od osób fizycznych (PIT). Co trzeba zrobić, by skorzystać ze zwolnienia z PIT?

Wynajem pokoju, mieszkania czy domu turystom to coraz popularniejsza forma zarobku w sezonie letnim. Dochody z tego tytułu pod pewnymi warunkami mogą być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z tej możliwości skorzystają m.in. osoby wynajmujące pokoje gościnne w budynkach położonych na terenach wiejskich, w gospodarstwie rolnym, o ile nie dysponują więcej niż pięcioma pokojami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Warunki zwolnienia z PIT


- Konieczne jest, aby budynek był położony na terenie wiejskim, w gospodarstwie rolnym. Ponadto można wynajmować nie więcej niż pięć pokoi. Jeżeli wszystkie te warunki są spełnione, wtedy można skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli w ramach tych usług jest również wyżywienie dla turystów, dochody z tego tytuły również mogą być zwolnione z podatku -  Katarzyna Rola-Stężycka, ekspert Tax Care.

Co ważne, wszystkie wymienione wyżej warunki muszą być zachowane i spełnione łącznie, aby móc skorzystać ze zwolnienia. Oznacza to, że przykładowo jeżeli podatnik kupił dom z pięcioma pokojami w górach na wsi, ale nie posiada gospodarstwa rolnego, zwolnienie mu nie przysługuje.

Jak rozliczać przychody z najmu i podnajmu w ramach działalności gospodarczej

REKLAMA

Czynsz z umowy najmu w pkpir

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dwie formy wynajmu: prywatny i działalność gospodarcza


Osoba, która zamierza wynajmować turystom pokoje gościnne, całe mieszkanie czy dom, ma dwie możliwości na prowadzenie takiej działalności. Pierwsza to „zwykły” najem prywatny. Osoba fizyczna może wtedy wybrać sposób rozliczania się z fiskusem.

- Jeżeli podatnik decyduje się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, płaci 8,5 proc. podatek od należności za wynajmowane pokoje. Co istotne, przy tym rozwiązaniu podatnik nie rozliczy żadnych kosztów, poniesionych na wyremontowanie pokoi (np. pomalowanie), przez co nie zmniejszy sobie podstawy opodatkowania - podkreśla ekspertka.

Zapraszamy na forum o podatku PIT

Zobacz serwis o podatku PIT

Koszty związane z remontem można za to odliczyć, jeśli podatnik wybierze opodatkowanie według skali podatkowej.

- To będzie stawka 18 proc. do przychodów w wysokości 85 tys. zł, i 32 proc. powyżej tej kwoty - przypomina Katarzyna Rola-Stężycka. - Pamiętajmy jednak, że ten próg dochodowy dotyczy wszystkich dochodów podatnika, zarówno z pracy na etacie, jak też z najmu.

 

Ekspertka radzi, by decyzję o wyborze formy opodatkowania podjąć uwzględniając planowane na dany rok nakłady np. na prace remontowe.

- Należy skalkulować, jakie będą przewidywane nakłady na wynajmowane pokoje, domy czy inny lokal, czy będą w związku z tym ponoszone koszty. Jeśli ten etap dana osoba za sobą, to korzystniejsze będzie wybranie formy opodatkowania dochodów ze stawką niższą. Skala podatkowa będzie korzystniejsza, jeżeli wiemy, że do końca roku będziemy mieć wysokie koszty związane z tym wynajmem, co znacznie zmniejszy podstawę opodatkowania i de facto podatek będzie niższy - wyjaśnia ekspertka Tax Care.

Ubezpieczenie wykupione przez pracodawcę - skutki w PIT

Druga forma wynajmu to działalność gospodarcza. W tym przypadku przedsiębiorca również wybiera spośród dwóch opcji rozliczenia z fiskusem: według skali podatkowej (18 proc. i 32 proc.) lub podatkiem liniowym (stawka 19 proc.).

- W przypadku podatku liniowego również jest możliwość rozliczenia kosztów, aczkolwiek ta forma opodatkowania istotnie ogranicza możliwość skorzystania z różnych innych rozwiązań preferencyjnych, jak np. możliwość rozliczanie się w zeznaniu rocznym wspólnie z małżonkiem - podkreśla Rola-Stężycka.

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA