REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypełnianie i przekazanie formularza PIT-11

REKLAMA

Tylko do końca lutego pracodawcy mają czas na wypełnienie i przekazanie pracownikom formularzy PIT-11 za 2013 r. Warto poświęcić im więcej uwagi, gdyż w tym roku zmieniły się przepisy.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Jak wypełnić formularz PIT-11


W teorii wypełnianie formularza PIT-11 nie powinno być skomplikowane. Druk ten, to nic innego jak informacja o dochodach pracownika, zaliczkach na poczet podatku dochodowego opłaconych w ciągu roku przez pracodawcę i pozostałych składkach (np. ZUS), które zostały pobrane z wynagrodzenia pracownika. W praktyce okazuje się jednak, że o pomyłkę przy wypełnianiu nietrudno.

- Najwięcej problemów mogą przysporzyć umowy związane z prawami autorskimi. Od 2013 roku został wprowadzony limit kwoty, która może być odliczana jako 50% koszt przychodu. Pracodawca powinien kontrolować moment przekroczenia tego limitu, jednak artysta może być zatrudniony w kilku miejscach, co może być utrudnieniem w obliczeniach. Różnicę pokrywa podatnik w rocznym rozliczeniu. Nowe przepisy oznaczają też inne rubryki w formularzu PIT-11 - zwraca uwagę Małgorzata Bazan z katowickiego biura rachunkowego KPDA.

Przychody z praw autorskich w PIT-11/PIT-40 za 2013 r.

REKLAMA

Pięćdziesięcioprocentowe koszty przychodu były do tej pory przywilejem artystów, dziennikarzy, naukowców czy wynalazców - wszystkich osób, których praca jest związana z prawami autorskimi. Od tego roku koszty te nie mogą jednak przekroczyć kwoty 42 764 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małgorzata Bazan wskazuje też inne pułapki kryjące się w PIT-11. Jedną z nich jest wysokość składek ubezpieczeniowych płaconych przez pracownika. W formularzu PIT-11 należy tylko część składki - a dokładniej 7,75% podstawy.

- Pracodawcy wciąż też nie są pewni, jaki identyfikator podatnika ma się znaleźć na formularzu PIT-11. Aby tego uniknąć zachęcamy ich, by prosili swoich pracowników o składanie stosownego oświadczenia, w którym zadeklarują czy identyfikuje ich numer PESEL czy NIP. Wzór takiego oświadczenia można bez problemu znaleźć w internecie - wyjaśnia Bazan.


Przekazanie pracownikom PIT-11


Wypełnione formularze PIT-11 powinny zostać przekazane pracownikom do 28 lutego. Nie muszą jednak być wręczane osobiście - mogą zostać wysłane pocztą. Decydująca jest tu data stempla pocztowego. Korzystając z usług poczty warto skorzystać z potwierdzenia odbioru. Dzięki temu można zyskać pewność, że pismo zostało doręczone.

Pobierz darmowy program do rozliczania rocznych PIT FORMAT

Zobacz: Serwis do rozliczeń rocznych PIT

 

Podatnik korzystając z informacji zawartych w PIT-11 wypełnia swoje zeznanie podatkowe, czyli w przypadku osób nie prowadzących działalności gospodarczej formularz PIT-37. Podatnik może dokonać dodatkowych odliczeń i ulg od podatku. Od podstawy podatku odliczane są m.in. wydatki na internet (ale tylko przez dwa lata z rzędu), składki na ubezpieczenie społeczne, czy wydatki na rehabilitację. Kwotę podatku można też zmniejszyć o ulgę prorodzinną, składki na ubezpieczenie zdrowotne czy 1% przeznaczony na organizacje pożytku publicznego. Na złożenie zeznania podatnik ma czas do 30 kwietnia.

Za prawidłowe rozliczenie podatku odpowiada podatnik, niezależnie od tego czy otrzymał informację PIT-11 wypełnioną prawidłowo czy nie. Jeśli podatnik zauważy błędy ma prawo poprosić o korektę PIT-11. Powinien też wykazać poprawne dane w zeznaniu rocznym pomimo błędów w deklaracji PIT-11.  Jeśli jednak na skutek błędów w otrzymanym formularzu jego zeznanie podatkowe zostanie zakwestionowane, może składać roszczenia wobec pracodawcy na drodze cywilnej.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Dlatego warto wypełniając PIT-11 należy poświęcić mu sporo uwagi. Dla mniejszych firm, nie posiadających własnych działów księgowości, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług biura rachunkowego. Przekazując rozliczenia z fiskusem w ręce fachowców można zaoszczędzić sobie przykrych i niepotrzebnych kontaktów z Urzędem Skarbowym.

***

Biuro rachunkowe KPDA Sp. z o.o. od 1998 roku świadczy usługi księgowe oraz szereg różnorodnych usług finansowych i prawnych. Firma oferuje kompleksową obsługę swoich partnerów. KPDA posiada biura w Katowicach i Gliwicach.

 

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA