REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zainstalowanie w samochodzie alarmu, klimatyzacji oraz instalacji gazowej

Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W prowadzonej działalności wykorzystuję samochód, który stanowi środek trwały firmy. Podjęliśmy decyzję o zainstalowaniu w samochodzie alarmu, klimatyzacji oraz instalacji gazowej. Czy te wydatki można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Jeżeli nie, to czy wartość początkową samochodu należy powiększyć o całość nakładów, czy tylko o wydatki przekraczające limit 3500 zł?

RADA

Jeżeli wartość montażu alarmu, klimatyzacji lub instalacji gazowej nie przekroczy każdorazowo 3500 zł, można zaliczyć ją bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku gdy wartość ta jest wyższa od 3500 zł, zwiększa się o nią wartość początkową samochodu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu (przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji), wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł.

W odniesieniu do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego przedmiotowe akcesoria (alarm, klimatyzacja, instalacja gazowa) stanowią części peryferyjne samochodu, tj. część od samochodu odrębną, ale pozostającą z nim w stosunku gospodarczego podporządkowania, mającą charakter pomocniczy.

W związku z powyższym, jeżeli wartość montażu alarmu, klimatyzacji lub instalacji gazowej nie przekroczy każdorazowo 3500 zł, można zaliczyć ją bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Jednak gdy wartość ta jest wyższa od 3500 zł, zwiększa się o nią wartość początkową samochodu.

Problemem rozliczania nakładów na zamontowanie akcesoriów w samochodzie będącym środkiem trwałym firmy zajmowały się organy podatkowe. W piśmie z 6 lipca 2005 r. nr PBI/P/415 -27/05/72060 Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdził, że:

(...) w sytuacji gdy ulepszenie jest wynikiem wymiany części składowych lub peryferyjnych, wydatki na nabycie tych części zwiększają wartość początkową środków trwałych tylko wówczas, gdy ich jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Gdy cena jest niższa od 3500 zł, wydatki na nabycie poszczególnych części składowych lub peryferyjnych stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia wydatku. Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że koszt montażu instalacji gazowej wyniesie ok. 2000 zł, czyli nie przekroczy 3500 zł, a tym samym poniesiony wydatek w całości będzie stanowił koszt uzyskania przychodów (...).

Podsumowując, należy stwierdzić, że przepisy podatkowe dają możliwość zaliczania wydatków ulepszających środek trwały, których łączna wartość nie przekroczy w ciągu roku kwoty 3500 zł, bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Dopiero poniesienie kolejnych wydatków na ulepszenie środka trwałego, których suma od początku roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, powoduje obowiązek powiększenia wartości początkowej środka trwałego. Należy tego dokonać w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie limitu. W tym też miesiącu podatnik powinien zmniejszyć koszty o kwotę poniesionych wcześniej wydatków. Prawidłowość takiego postępowania potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdański z 3 lutego 2004 r., nr BI/0050604/03, czytamy, że:

(...) poniesienie wydatku na ulepszenie środka trwałego w wysokości poniżej 3500 zł nie stanowi ulepszenia środka trwałego i nie powoduje obowiązku podwyższenia wartości początkowej (...). Wydatki w takim przypadku stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Dopiero poniesienie kolejnych wydatków na ulepszenie środka trwałego, których suma od początku roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, powoduje obowiązek powiększenia wartości początkowej środka trwałego, jeżeli wydatki te jednocześnie spowodowały wzrost wartości środka trwałego mierzonej kryteriami określonymi w tym przepisie. (...) odpisów od podwyższonej wartości początkowej dokonuje się, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po tym, w którym podwyższoną wartość początkową tego środka trwałego wprowadzono do ewidencji (...).

l art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA