REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na zainstalowanie w samochodzie alarmu, klimatyzacji oraz instalacji gazowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Styczyński
Doradca podatkowy, prawnik, ekspert w dziedzinie podatków.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W prowadzonej działalności wykorzystuję samochód, który stanowi środek trwały firmy. Podjęliśmy decyzję o zainstalowaniu w samochodzie alarmu, klimatyzacji oraz instalacji gazowej. Czy te wydatki można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Jeżeli nie, to czy wartość początkową samochodu należy powiększyć o całość nakładów, czy tylko o wydatki przekraczające limit 3500 zł?

RADA

Jeżeli wartość montażu alarmu, klimatyzacji lub instalacji gazowej nie przekroczy każdorazowo 3500 zł, można zaliczyć ją bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W przypadku gdy wartość ta jest wyższa od 3500 zł, zwiększa się o nią wartość początkową samochodu.

UZASADNIENIE

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu (przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji), wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł.

W odniesieniu do przedstawionego przez Pana stanu faktycznego przedmiotowe akcesoria (alarm, klimatyzacja, instalacja gazowa) stanowią części peryferyjne samochodu, tj. część od samochodu odrębną, ale pozostającą z nim w stosunku gospodarczego podporządkowania, mającą charakter pomocniczy.

W związku z powyższym, jeżeli wartość montażu alarmu, klimatyzacji lub instalacji gazowej nie przekroczy każdorazowo 3500 zł, można zaliczyć ją bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Jednak gdy wartość ta jest wyższa od 3500 zł, zwiększa się o nią wartość początkową samochodu.

Problemem rozliczania nakładów na zamontowanie akcesoriów w samochodzie będącym środkiem trwałym firmy zajmowały się organy podatkowe. W piśmie z 6 lipca 2005 r. nr PBI/P/415 -27/05/72060 Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdził, że:

(...) w sytuacji gdy ulepszenie jest wynikiem wymiany części składowych lub peryferyjnych, wydatki na nabycie tych części zwiększają wartość początkową środków trwałych tylko wówczas, gdy ich jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Gdy cena jest niższa od 3500 zł, wydatki na nabycie poszczególnych części składowych lub peryferyjnych stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie poniesienia wydatku. Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że koszt montażu instalacji gazowej wyniesie ok. 2000 zł, czyli nie przekroczy 3500 zł, a tym samym poniesiony wydatek w całości będzie stanowił koszt uzyskania przychodów (...).

Podsumowując, należy stwierdzić, że przepisy podatkowe dają możliwość zaliczania wydatków ulepszających środek trwały, których łączna wartość nie przekroczy w ciągu roku kwoty 3500 zł, bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Dopiero poniesienie kolejnych wydatków na ulepszenie środka trwałego, których suma od początku roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, powoduje obowiązek powiększenia wartości początkowej środka trwałego. Należy tego dokonać w miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie limitu. W tym też miesiącu podatnik powinien zmniejszyć koszty o kwotę poniesionych wcześniej wydatków. Prawidłowość takiego postępowania potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdański z 3 lutego 2004 r., nr BI/0050604/03, czytamy, że:

(...) poniesienie wydatku na ulepszenie środka trwałego w wysokości poniżej 3500 zł nie stanowi ulepszenia środka trwałego i nie powoduje obowiązku podwyższenia wartości początkowej (...). Wydatki w takim przypadku stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Dopiero poniesienie kolejnych wydatków na ulepszenie środka trwałego, których suma od początku roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, powoduje obowiązek powiększenia wartości początkowej środka trwałego, jeżeli wydatki te jednocześnie spowodowały wzrost wartości środka trwałego mierzonej kryteriami określonymi w tym przepisie. (...) odpisów od podwyższonej wartości początkowej dokonuje się, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po tym, w którym podwyższoną wartość początkową tego środka trwałego wprowadzono do ewidencji (...).

l art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 99, poz. 658

Rafał Styczyński

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA