REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia niani zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej

Rozliczenia niani zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej
Rozliczenia niani zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej
BIBOO/DaWanda

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczyna się kolejny rok szkolny, w związku z tym niektórzy rodzice będą szukać opiekunki do dzieci. W przypadku zatrudnienia niani na podstawie umowy uaktywniającej, jej składki ubezpieczeniowe w całości może sfinansować ZUS, również rozliczenia podatkowe nie obciążą rodziców, bo co do zasady odpowiada za nie sama niania.

Zatrudnienie w ramach umowy uaktywniającej

Umowa uaktywniająca dotyczy sprawowania opieki nad dzieckiem w wieku od ukończenia 20. tygodnia życia do zakończenia tego roku szkolnego, w którym dziecko kończy trzeci rok życia. Zaletą zawarcia takiej umowy z nianią (przy nie za wysokiej pensji opiekunki) jest brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów ubezpieczenia społecznego opiekunki ze strony rodziców, a  plusem dla samej niani jest  posiadanie tytułu do ubezpieczeń społecznych, które finansuje ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nianią zatrudnioną w ramach umowy uaktywniającej może być wyłącznie osoba fizyczna, która osobiście sprawuje opiekę nad dzieckiem, realizując funkcje wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne. Zatrudniający rodzic nie może prowadzić własnej firmy. W umowie muszą znaleźć się strony umowy, jej cel i przedmiot, czas i miejsce sprawowania opieki, liczba dzieci powierzonych opiece, obowiązki niani, czas trwania umowy, jej warunki rozwiązania i oczywiście wysokość pensji i sposób wypłaty. Nianią nie może być osoba niepełnoletnia, a także sam rodzic.

Składki ZUS niani na umowie

Składki ZUS-owskie pobiera i odprowadza rodzic. Składki liczone od podstawy, którą stanowi kwota (brutto) nie wyższa niż minimalne wynagrodzenie, tj. od 1680 zł, opłaca ZUS z budżetu państwa. Jeśli wynagrodzenie (brutto) niani jest wyższe niż 1680 zł, wówczas składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz zdrowotne od tej nadwyżki opłaca rodzic. Wszystkie składki – zarówno finansowane przez ZUS, jak i przez nianię i rodzica, rodzic wykazuje w raporcie ZUS RCA.

Podatek od wakacyjnych zarobków za granicą

REKLAMA

Niania może dobrowolnie, na własny wniosek, opłacać składki chorobowe w całości ze swoich środków. Ich płatnikiem jest rodzic.

Dwa sposoby rozliczenia umowy uaktywniającej

Ponieważ umowa zawierana jest między osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, pensja niani stanowi przychód z innych źródeł. Rodzic nie musi więc pobierać zaliczek na PIT ani tym bardziej przekazywać opiekunce PIT-11. Niania rozlicza się z podatku dochodowego samodzielnie co do zasady dopiero w zeznaniu rocznym (PIT-36) według skali, stosując 20-proc. koszty uzyskania przychodu. Koszty obliczyć należy od przychodu pomniejszonego o składki obowiązkowe czy dobrowolne na ubezpieczenie chorobowe, potrącone (przez rodzica) lub opłacone (przez nianię) w danym miesiącu – tak samo jak w przypadku zwykłej umowy cywilnej (zlecenia czy dzieła). Chodzi więc wyłącznie o składki naliczane od nadwyżki nad 1680 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystanie z Karty Dużej Rodziny nie powoduje powstania przychodu

Opiekunka zatrudniona na umowę uaktywniającą, jeśli chce, może opłacać comiesięczne zaliczki na PIT. Termin wpłaty mija 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskała dochód. Dochód i koszty wylicza się tak samo jak przy jednorazowym rozliczeniu.

Niania z własną firmą a składki ZUS

Podpisanie umowy uaktywniającej przez opiekunkę, która równolegle prowadzi własną firmę zajmującą się opieką maluchów, nie zwalnia jej z obowiązku opłacania składek ZUS-owskich od działalności gospodarczej. Jeżeli podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z umowy uaktywniającej będzie niższa od minimalnej podstawy wymiaru składek dla przedsiębiorców, tj. niższa od 2247,60 zł (lub od 504 zł dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność), niania-przedsiębiorca podlega obowiązkowo tym ubezpieczeniom z tytułu prowadzonej działalności.

Jeśli podstawa wymiaru składek wynikająca z zawartej z rodzicami umowy uaktywniającej jest równa lub wyższa 2247,60 zł (lub odpowiednio 504 zł), przy obowiązkowych ubezpieczeniach społecznych bierze się pod uwagę tytuł (umowa z rodzicami lub działalność gospodarcza), który powstał wcześniej.

Opiekunka do dziecka jako praca dorywcza

Zatrudniony na podstawie umowy o pracę, jeśli równolegle podpisuje umowę uaktywniającą (w ramach dodatkowego zajęcia), będzie z jej tytułu podlegał pod ubezpieczenia emerytalne i rentowe dobrowolnie, o ile podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy (za miesiąc) jest równa lub wyższa niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Jednak trzeba pamiętać, że jeśli taką umowę uaktywniającą niania zawrze z pracodawcą, u którego jest zatrudniona na umowę o pracę, nie skorzysta z dofinansowania składek z budżetu.

Moment zapłaty podatku przy płatności rozłożonej na raty

Zapraszamy do dyskusji na forum


Katarzyna Miazek, Adam Bujalski, Tax Care

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA