REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenia niani zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczenia niani zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej
Rozliczenia niani zatrudnionej na podstawie umowy uaktywniającej
BIBOO/DaWanda

REKLAMA

REKLAMA

Rozpoczyna się kolejny rok szkolny, w związku z tym niektórzy rodzice będą szukać opiekunki do dzieci. W przypadku zatrudnienia niani na podstawie umowy uaktywniającej, jej składki ubezpieczeniowe w całości może sfinansować ZUS, również rozliczenia podatkowe nie obciążą rodziców, bo co do zasady odpowiada za nie sama niania.

Zatrudnienie w ramach umowy uaktywniającej

Umowa uaktywniająca dotyczy sprawowania opieki nad dzieckiem w wieku od ukończenia 20. tygodnia życia do zakończenia tego roku szkolnego, w którym dziecko kończy trzeci rok życia. Zaletą zawarcia takiej umowy z nianią (przy nie za wysokiej pensji opiekunki) jest brak konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów ubezpieczenia społecznego opiekunki ze strony rodziców, a  plusem dla samej niani jest  posiadanie tytułu do ubezpieczeń społecznych, które finansuje ZUS.

REKLAMA

Autopromocja

Nianią zatrudnioną w ramach umowy uaktywniającej może być wyłącznie osoba fizyczna, która osobiście sprawuje opiekę nad dzieckiem, realizując funkcje wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne. Zatrudniający rodzic nie może prowadzić własnej firmy. W umowie muszą znaleźć się strony umowy, jej cel i przedmiot, czas i miejsce sprawowania opieki, liczba dzieci powierzonych opiece, obowiązki niani, czas trwania umowy, jej warunki rozwiązania i oczywiście wysokość pensji i sposób wypłaty. Nianią nie może być osoba niepełnoletnia, a także sam rodzic.

Składki ZUS niani na umowie

Składki ZUS-owskie pobiera i odprowadza rodzic. Składki liczone od podstawy, którą stanowi kwota (brutto) nie wyższa niż minimalne wynagrodzenie, tj. od 1680 zł, opłaca ZUS z budżetu państwa. Jeśli wynagrodzenie (brutto) niani jest wyższe niż 1680 zł, wówczas składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz zdrowotne od tej nadwyżki opłaca rodzic. Wszystkie składki – zarówno finansowane przez ZUS, jak i przez nianię i rodzica, rodzic wykazuje w raporcie ZUS RCA.

Podatek od wakacyjnych zarobków za granicą

Niania może dobrowolnie, na własny wniosek, opłacać składki chorobowe w całości ze swoich środków. Ich płatnikiem jest rodzic.

Dwa sposoby rozliczenia umowy uaktywniającej

Ponieważ umowa zawierana jest między osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej, pensja niani stanowi przychód z innych źródeł. Rodzic nie musi więc pobierać zaliczek na PIT ani tym bardziej przekazywać opiekunce PIT-11. Niania rozlicza się z podatku dochodowego samodzielnie co do zasady dopiero w zeznaniu rocznym (PIT-36) według skali, stosując 20-proc. koszty uzyskania przychodu. Koszty obliczyć należy od przychodu pomniejszonego o składki obowiązkowe czy dobrowolne na ubezpieczenie chorobowe, potrącone (przez rodzica) lub opłacone (przez nianię) w danym miesiącu – tak samo jak w przypadku zwykłej umowy cywilnej (zlecenia czy dzieła). Chodzi więc wyłącznie o składki naliczane od nadwyżki nad 1680 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korzystanie z Karty Dużej Rodziny nie powoduje powstania przychodu

Opiekunka zatrudniona na umowę uaktywniającą, jeśli chce, może opłacać comiesięczne zaliczki na PIT. Termin wpłaty mija 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskała dochód. Dochód i koszty wylicza się tak samo jak przy jednorazowym rozliczeniu.

Niania z własną firmą a składki ZUS

Podpisanie umowy uaktywniającej przez opiekunkę, która równolegle prowadzi własną firmę zajmującą się opieką maluchów, nie zwalnia jej z obowiązku opłacania składek ZUS-owskich od działalności gospodarczej. Jeżeli podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z umowy uaktywniającej będzie niższa od minimalnej podstawy wymiaru składek dla przedsiębiorców, tj. niższa od 2247,60 zł (lub od 504 zł dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność), niania-przedsiębiorca podlega obowiązkowo tym ubezpieczeniom z tytułu prowadzonej działalności.

Jeśli podstawa wymiaru składek wynikająca z zawartej z rodzicami umowy uaktywniającej jest równa lub wyższa 2247,60 zł (lub odpowiednio 504 zł), przy obowiązkowych ubezpieczeniach społecznych bierze się pod uwagę tytuł (umowa z rodzicami lub działalność gospodarcza), który powstał wcześniej.

Opiekunka do dziecka jako praca dorywcza

Zatrudniony na podstawie umowy o pracę, jeśli równolegle podpisuje umowę uaktywniającą (w ramach dodatkowego zajęcia), będzie z jej tytułu podlegał pod ubezpieczenia emerytalne i rentowe dobrowolnie, o ile podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy (za miesiąc) jest równa lub wyższa niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Jednak trzeba pamiętać, że jeśli taką umowę uaktywniającą niania zawrze z pracodawcą, u którego jest zatrudniona na umowę o pracę, nie skorzysta z dofinansowania składek z budżetu.

Moment zapłaty podatku przy płatności rozłożonej na raty

Zapraszamy do dyskusji na forum


Katarzyna Miazek, Adam Bujalski, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA