REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Diety za podróż służbową wolne od podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Dołęgowska
Diety za podróż służbową wolne od podatku /Fot. Fotolia
Diety za podróż służbową wolne od podatku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli pracownik odbywa podróż służbową i z tego tytułu pracodawca zwraca mu koszty, świadczenia te są wolne od podatku dochodowego, o ile nie przekroczą wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Autopromocja

Taki wniosek płynie z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach 17 marca 2015 r., nr IBPBII/1/415-1027/14/BD

Potrzeba wydania interpretacji pojawiła się w związku z wnioskiem spółki, która wskazała na następujący stan faktyczny. Spółka postanowiła zatrudnić na umowę o pracę przedstawiciela handlowego. Pracownik ten miał za zadanie pozyskiwanie klientów, realizację sprzedaży oraz obsługę klientów na obszarze 4 województw. W związku z tym zamieszkiwał w miejscowości oddalonej od siedziby spółki o około 400 km. Ten sam pracownik jako że mieszkał w innej miejscowości niż siedziba pracodawcy, incydentalnie miał pojawiać się w siedzibie spółki celem rozliczenia się z wyników pracy i ustalenia nowych planów handlowych. Wizyty te miały odbywać się na wyraźne polecenie pracodawcy, mniej więcej 1-2 razy na miesiąc, w razie potrzeby częściej. Każde stawiennictwo w siedzibie wnioskodawcy odbywać się miało na podstawie wydanego pracownikowi przez pracodawcę pisemnego polecenia wyjazdu służbowego, w którym wskazany będzie czas, miejsce podróży oraz zadania do wykonania. Podczas takiej podróży pracownik pozostawał w stosunku podległości wobec swojego pracodawcy, wykonując jego polecenia. Przewidywano, że jednorazowo wyjazd taki będzie trwał maksymalnie 2 dni (jeden nocleg).

Polecamy produkt: 100 pytań o samochód w firmie + CD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa pracownika przewidywała, że za każdy dzień takiej podróży służbowej zostanie mu wypłacona dieta i inne należności ustalane na podstawie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

W związku z tą sytuacją spółka miała wątpliwości czy wypłacane pracownikowi kwoty z tytułu podróży służbowej są wolne od podatku dochodowego do wysokości określonej we wskazanym rozporządzeniu.

Spółka twierdziła, że odpowiedź na takie pytanie powinna być twierdząca. Na poparcie swojego zdania wskazywała, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Podróże służbowe pracowników - rozliczenie posiłków i noclegów w PIT

Wyjazd zatrudnionego przez spółkę pracownika z pewnością można było uznać za wyjazd służbowy. Spełniał on bowiem wszelkie przesłanki podróży służbowej tj.:

- był odbywany na wyraźne polecenie pracodawcy;

- zlecone pracownikowi zadania miały zostać wykonana poza stałym miejscem pracy;

- podróż miała incydentalny charakter i była krótkotrwała.


Opinia spółki została potwierdzona przez organy skarbowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał na następujące przepisy, które uzasadniają tę decyzję.

Po pierwsze zaznaczono, że generalną zasadą jest powszechność opodatkowania podatkiem dochodowy wszelkiego rodzaju dochodów (oprócz tych od których zaniechano poboru podatku). Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.) źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta. Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazano że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użycie przez ustawodawcę zwrotu „w szczególności” daje podstawę do stwierdzenia, że niniejszy przepis wskazuje jedynie przykłady przychodów, a nie ich zamknięty katalog. Za przychód ze stosunku pracy można więc uznać wszelkie świadczenia, skutkujące u podatnika przysporzeniem majątkowym, które są wypłacane w związku z łączącym strony stosunkiem pracy.

Wydatki na podróże służbowe kosztem uzyskania przychodu

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika – do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce strefy budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Tymi odrębnymi przepisami o których mowa w tym artykule, jest właśnie jest rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 167). Wskazano, w nim że jeżeli pracownik obywa podróż służbową ( w rozumienie art. 775 § 1 Kodeksu pracy), w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, może liczyć na dietę z tytułu wyjazdu służbowego oraz zwrot kosztów np. przejazdów czy noclegów. Wobec tego, jeżeli pracodawca postanowi wypłacać swoim pracownikom takie świadczenia na warunkach i wysokości określonej we wskazanym rozporządzeniu, będą one zwolnione z podatku dochodowego. Jeżeli wysokość świadczeń z tytułu podróży służbowej przekroczy limity określone w rozporządzeniu, to od nadwyżki płatnik będzie musiał odprowadzić podatek dochodowy. Pracodawcy powinni więc na bieżąco kontrolować kwoty wypłacanych świadczeń, aby nie popaść w zwłokę z zapłatą podatku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA