REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na podróże służbowe kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na podróże służbowe kosztem uzyskania przychodu
Wydatki na podróże służbowe kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Diety wypłacane pracownikom za wyjazdy związane z działalnością firmy są kosztem uzyskania przychodu. Również wydatki na swoje podróże przedsiębiorca może zaliczyć w ciężar kosztów w wysokości nieprzekraczającej kwot ustalonych dla pracowników – przypomina Tax Care.

Za dłuższe wyjazdy, związane z pracą dla przedsiębiorcy, pracownikowi należy się zwrot kosztów. Można je wypłacać na podstawie faktur i rachunków albo wypłacić pracownikowi zwrot zryczałtowany, czyli dietę. To, czy dieta przysługuje czy dieta przysługuje, zależy od długości wyjazdu.

REKLAMA

REKLAMA

Za 8 godzin poza firmą dieta nie przysługuje

Dieta przysługuje pracownikowi w przypadku, jeśli podróż służbowa trwa dłużej niż 8 godzin, bo krótsze wyjazdy traktuje się jako wykonywane w ramach standardowych obowiązków. I tak – jeśli pracownik wyjedzie na podróż służbową po kraju, która trwa od 8 do 12 godzin, przysługuje mu połowa stawki diety krajowej. Jeśli podróż trwa dłużej niż dobę, wówczas za każdą pełną dobę przysługuje cała kwota diety, zaś za każdą niepełną, ale rozpoczętą dobę stawka wynosi 50% kwoty diety, jeśli podróż kończy się w czasie krótszym niż 8 godzin, albo pełna stawka, jeśli dłużej niż 8 godzin.

Stawka diety krajowej wynosi 30 zł. Jako że ma ona zrekompensować zwiększone koszty wyżywienia, wypłacane pracownikowi diety są pomniejszane o 25%, jeśli ma on zapewnione śniadanie, tyle samo w przypadku kolacji, oraz 50% w przypadku obiadu. Do tego dochodzi jeszcze koszt noclegu, jeśli nie zapewni go pracodawca. Ryczałt za nocleg to 150% kwoty diety, czyli 45 zł. Łącznie więc wysłanie pracownika na całą dobę poza miejsce świadczenia pracy i bez zapewnienia mu noclegu i wyżywienia kosztuje pracodawcę dodatkowe 75 zł.

Wysokość diet zagranicznych została ustalona oddzielnie dla każdego z państw. Dodatkową różnicą jest fakt, że przy podróżach trwających dłużej niż dobę, pełna dieta przysługuje za całą dobę, zaś za rozpoczętą przysługuje 1/3 diety za krócej niż 8 godzin, połowa diety za więcej niż 8 godzin a mniej niż 12 godzin oraz całość diety za więcej niż 12 godzin. Poza tym przy zapewnieniu całodziennego wyżywienia pracownik i tak otrzymuje 25% diety (śniadanie obniża dietę o 15%, zaś obiad i kolacja – po 30%).

REKLAMA

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszt diety można odliczyć

Przychód z wypłaconych pracownikowi diet jest dla pracownika zwolniony z podatku. Dla pracodawcy zaś stanowi koszt uzyskania przychodu, co potwierdziła Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji podatkowej z 7 stycznia 2015 r. (sygnatura IBPBI/1/415-1209/14/WRz).

O interpretację zwrócił się podatnik, prowadzący działalność gospodarczą, który zajmuje się tzw. pozostałymi robotami budowlanymi, czyli głównie pracami wykończeniowymi. Zatrudnia on kilku pracowników, którzy często wykonują pracę poza siedzibą firmy, zarówno w kraju, jak i za granicą. Jako że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 22 mówi, że kosztem uzyskania przychodów są „wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy”, przedsiębiorca zaliczał wydatki na diety do kosztów uzyskania przychodów. Aby upewnić się, czy postępuje słusznie, wystąpił o interpretację do izby skarbowej, która potwierdziła prawidłowość jego rozliczeń.

Jak czytamy w interpretacji, „niezależnie od tego czy wypłacane pracownikom środki pieniężne będą elementem wynagrodzenia, czy też na podstawie odrębnych przepisów, tj. przepisów prawa pracy - dietą lub inną należnością, wypłacaną w związku podróżami służbowymi pracowników, mogą stanowić u pracodawcy koszt uzyskania przychodów”. Warunkiem jest, aby służyły osiągnięciu przychodów lub zachowaniu czy też zabezpieczeniu źródła przychodów.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

Przedsiębiorcy też należy się dieta

Zgodnie z przepisami, również przedsiębiorca odbywający podróż służbową, ma prawo do diety, która również stanowi koszt uzyskania przychodów. Jak wynika z art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku od osób fizycznych, wysokość odliczenia nie może być wyższa od kwoty diety ustalonej dla pracowników.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Marek Siudaj, Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA