REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na przeprowadzenie szczepień nie stanowią przychodu dla pracowników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wydatki na przeprowadzenie szczepień nie stanowią przychodu dla pracowników /fot. Fotolia
Wydatki na przeprowadzenie szczepień nie stanowią przychodu dla pracowników /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolejna zmiana w podejściu Ministerstwa Finansów do świadczeń niepieniężnych udzielanych pracownikom przez pracodawców. Tym razem chodzi o szczepienia dla urzędników przeciwko chorobom zakaźnym. Resort finansów zmienił stare interpretacje i uznał, że wydatki na zakup szczepionki i przeprowadzenie szczepień nie są przychodem pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów wziął pod lupę dwie interpretacje, wydane na wniosek urzędów zajmujących się pomocą społeczną. Skierowały one zapytania, dotyczące podatkowych skutków zaszczepienia pracowników socjalnych przeciwko grypie oraz wirusowemu zapaleniu wątroby. Te szczepienia – zdaniem wnioskujących – były konieczne, bo pracownicy często bywają w miejscach, gdzie istnieje ryzyko zarażenia się tymi chorobami. A jako że Kodeks pracy zaleca, aby pracodawca zastosował wszelkie środki, które likwidują lub przynajmniej ograniczają stopień narażenia się pracownika na zagrożenia biologiczne, więc wnioskujący uznali, że wydatki na szczepienia są zwolnione z podatku od osób fizycznych.

Izba: pracownicy socjalni na szczepieniach zyskują

Jednak odpowiedzi Izby Skarbowej w Katowicach była negatywna, jeśli idzie o brak skutków podatkowych, związanych ze szczepieniami przeciwko grypie w przypadku pracowników socjalnych (sygnatura IBPB II/1/415-688/11/MK). Również w przypadku szczepień przeciwko WZW odpowiedź była negatywna, bo w wykładni (sygnatura IBPB II/1/415-952/11/BD) izba stwierdziła, że szczepień nie można uznać za świadczenia opisane w art. 21 ust. 11a. Artykuł ten mówi o świadczeniach rzeczowych i ekwiwalentach wynikających z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Takie stanowisko oznaczało zaś, że szczepienia dla pracowników socjalnych wiązałyby się z dodatkowym przychodem dla nich.

Nieodpłatne udostępnienie mieszkania służbowego pracownikom – skutki w PIT

REKLAMA

Resort finansów właśnie zmienił obie te interpretacje. I w nowych wykładniach (sygnatury DD3.8222.2.190.2015.CRS w sprawie szczepień przeciwko grypie oraz DD3.8222.2.191.2015.CRS w sprawie szczepień przeciwko WZW) uznał, że wydatki na szczepienia nie stanowią w ogóle przychodu w rozumieniu podatku od osób fizycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo przegląda ustawy

Resort w  swoim uzasadnieniu powołał się na Kodeks pracy, który nakazuje pracodawcy chronić życie i zdrowie pracownika poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (art. 207 § 2 pkt 3) oraz mówi, że w „przypadku zatrudniania pracownika w warunkach narażenia na działanie szkodliwych czynników biologicznych pracodawca ma obowiązek stosować wszelkie dostępne środki eliminujące narażenie, a jeżeli jest to niemożliwe – ograniczające stopień tego narażenia” (art. 2221 § 1). W inny miejscu Kodeksu pracy (art. 2221 § 3) owa jest o tym, że minister ds. zdrowia i minister ds. pracy określą m.in. wykaz szkodliwych czynników biologicznych. Taki wykaz zawiera rozporządzenie Ministra Zdrowia z 22 kwietnia 2005 r. (Dz. U. Nr 81, poz. 716, z późn. zm.), które nakazuje przypadku wystąpienia lub możliwości wystąpienia w środowisku pracy szkodliwego czynnika biologicznego, przeciw któremu jest dostępna szczepionka, stosowanie ustawy dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. A w art. 20 ust. 3 tej ustawy jest mowa o tym, że koszty zakupu szczepionek oraz szczepień ponosi pracodawca.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

I właśnie dlatego – że ustawa obciąża kosztami zakupu i przeprowadzenia szczepień – resort finansów uznał, że nie można uznawać wydatków na szczepienia za przychodu dla pracowników.

Nie tylko dla urzędników

Interpretacje dotyczą wprawdzie pracowników opieki społecznej, a więc osób zatrudnionych w sektorze publicznym, jednak można się spodziewać, że po publikacji nowego stanowiska resortu finansów także prywatni pracodawcy nie będą mieli problemu z finansowaniem i rozliczaniem szczepionek dla pracowników. Zwłaszcza, jeśli wykażą wyraźnie, że ich pracownicy mogą być zagrożeni zarażeniem się np. grypą.

Refundacja zakupu okularów przez pracodawcę zwolniona z PIT

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA