REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na przeprowadzenie szczepień nie stanowią przychodu dla pracowników

Wydatki na przeprowadzenie szczepień nie stanowią przychodu dla pracowników /fot. Fotolia
Wydatki na przeprowadzenie szczepień nie stanowią przychodu dla pracowników /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolejna zmiana w podejściu Ministerstwa Finansów do świadczeń niepieniężnych udzielanych pracownikom przez pracodawców. Tym razem chodzi o szczepienia dla urzędników przeciwko chorobom zakaźnym. Resort finansów zmienił stare interpretacje i uznał, że wydatki na zakup szczepionki i przeprowadzenie szczepień nie są przychodem pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Resort finansów wziął pod lupę dwie interpretacje, wydane na wniosek urzędów zajmujących się pomocą społeczną. Skierowały one zapytania, dotyczące podatkowych skutków zaszczepienia pracowników socjalnych przeciwko grypie oraz wirusowemu zapaleniu wątroby. Te szczepienia – zdaniem wnioskujących – były konieczne, bo pracownicy często bywają w miejscach, gdzie istnieje ryzyko zarażenia się tymi chorobami. A jako że Kodeks pracy zaleca, aby pracodawca zastosował wszelkie środki, które likwidują lub przynajmniej ograniczają stopień narażenia się pracownika na zagrożenia biologiczne, więc wnioskujący uznali, że wydatki na szczepienia są zwolnione z podatku od osób fizycznych.

Izba: pracownicy socjalni na szczepieniach zyskują

Jednak odpowiedzi Izby Skarbowej w Katowicach była negatywna, jeśli idzie o brak skutków podatkowych, związanych ze szczepieniami przeciwko grypie w przypadku pracowników socjalnych (sygnatura IBPB II/1/415-688/11/MK). Również w przypadku szczepień przeciwko WZW odpowiedź była negatywna, bo w wykładni (sygnatura IBPB II/1/415-952/11/BD) izba stwierdziła, że szczepień nie można uznać za świadczenia opisane w art. 21 ust. 11a. Artykuł ten mówi o świadczeniach rzeczowych i ekwiwalentach wynikających z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Takie stanowisko oznaczało zaś, że szczepienia dla pracowników socjalnych wiązałyby się z dodatkowym przychodem dla nich.

Nieodpłatne udostępnienie mieszkania służbowego pracownikom – skutki w PIT

Resort finansów właśnie zmienił obie te interpretacje. I w nowych wykładniach (sygnatury DD3.8222.2.190.2015.CRS w sprawie szczepień przeciwko grypie oraz DD3.8222.2.191.2015.CRS w sprawie szczepień przeciwko WZW) uznał, że wydatki na szczepienia nie stanowią w ogóle przychodu w rozumieniu podatku od osób fizycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo przegląda ustawy

Resort w  swoim uzasadnieniu powołał się na Kodeks pracy, który nakazuje pracodawcy chronić życie i zdrowie pracownika poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (art. 207 § 2 pkt 3) oraz mówi, że w „przypadku zatrudniania pracownika w warunkach narażenia na działanie szkodliwych czynników biologicznych pracodawca ma obowiązek stosować wszelkie dostępne środki eliminujące narażenie, a jeżeli jest to niemożliwe – ograniczające stopień tego narażenia” (art. 2221 § 1). W inny miejscu Kodeksu pracy (art. 2221 § 3) owa jest o tym, że minister ds. zdrowia i minister ds. pracy określą m.in. wykaz szkodliwych czynników biologicznych. Taki wykaz zawiera rozporządzenie Ministra Zdrowia z 22 kwietnia 2005 r. (Dz. U. Nr 81, poz. 716, z późn. zm.), które nakazuje przypadku wystąpienia lub możliwości wystąpienia w środowisku pracy szkodliwego czynnika biologicznego, przeciw któremu jest dostępna szczepionka, stosowanie ustawy dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. A w art. 20 ust. 3 tej ustawy jest mowa o tym, że koszty zakupu szczepionek oraz szczepień ponosi pracodawca.

Polecamy: Umowy terminowe po zmianach (książka)

I właśnie dlatego – że ustawa obciąża kosztami zakupu i przeprowadzenia szczepień – resort finansów uznał, że nie można uznawać wydatków na szczepienia za przychodu dla pracowników.

Nie tylko dla urzędników

Interpretacje dotyczą wprawdzie pracowników opieki społecznej, a więc osób zatrudnionych w sektorze publicznym, jednak można się spodziewać, że po publikacji nowego stanowiska resortu finansów także prywatni pracodawcy nie będą mieli problemu z finansowaniem i rozliczaniem szczepionek dla pracowników. Zwłaszcza, jeśli wykażą wyraźnie, że ich pracownicy mogą być zagrożeni zarażeniem się np. grypą.

Refundacja zakupu okularów przez pracodawcę zwolniona z PIT

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – zmiany rewolucyjne, czy ewolucyjne?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA