REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku /fot. Fotolia
Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubiegłoroczna decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane w ostatnim czasie przez Ministerstwo Finansów, powodują, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu z tego tytułu.

Imprezy integracyjne, wynajem sali gimnastycznej oraz pływalni na rzecz zatrudnionych – to wszystko nie generuje przychodu po stronie pracowników. Takie jest nowe podejście fiskusa, który ostatnio hurtowo poprawia interpretacje podatkowe, nakazujące szacować przychód pracownika w przypadku takich świadczeń.

REKLAMA

Dofinansowanie przez pracodawcę wyprawki szkolnej dla dzieci pracowników

Niedawno Trybunał Konstytucyjny analizował, jakie świadczenia niepieniężne, przekazywane przez pracodawców pracownikom, generują powstanie przychodu. I w analizie z 8 lipca 2014 r. (sygnatura akt K 7/13) określił, że aby mówić o powstaniu przychodu, świadczenia niepieniężne powinny spełniać trzy warunki:

• muszą zostać spełnione za zgodą pracownika (czyli musi skorzystać z nich w pełni dobrowolnie),

• muszą zostać spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przynieść mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• osiągnięta korzyść musi być wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (a więc nie może być dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego spowodowała, że resort finansów musi zmieniać niektóre interpretacje podatkowe, jako że fiskus do tej pory bardzo ostro traktował świadczenia niepieniężne na rzecz pracowników, udzielane przez pracodawców. Teraz, chcąc nie chcąc, musi poluzować zasady.

Impreza integracyjna dla pracowników i ich rodzin bez podatku

REKLAMA

W kwietniu 2010 r. spółka wystąpiła o interpretację przepisów podatkowych w kwestii tego, czy udział pracowników oraz – w niektórych przypadkach – członków ich rodzin w różnego rodzaju imprezach integracyjnych (np. wyjazdowych lub kolacjach dla pracowników) czy spotkaniach – jak choćby Mikołajki, organizowane dla dzieci pracowników) będzie skutkował powstaniem przychodu po ich stronie, a w związku z tym – czy rodzi to konieczność szacowania tego przychodu i dopisywania go w zeznaniu podatkowym do innych przychodów, uzyskanych w pracy.

Wnioskodawcy napisali, że choć wcześniej pracownicy zapisują się na listy, jeśli zainteresowani są spotkaniem, to wpis taki służy jedynie do oszacowania, ile osób może się pojawić na imprezie integracyjnej, ale nikt nie kontroluje, kto faktycznie się na niej pojawił, a tym bardziej – ile zjadł i wypił. Tak samo jest w przypadku imprez z udziałem dzieci. W związku z tym – sugerowali przedstawiciele wnioskodawców – nie można określić, którzy konkretnie pracownicy uzyskali korzyści, ani też stwierdzić, jakie były to korzyści, a więc nie ma mowy o powstaniu przychodu.

Zwolnienie z PIT częściowo nieodpłatnego świadczenia dowozu pracowników do pracy

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 19 lipca 2010 r. (sygnatura IBPB II/1/415-433/10/BD) uznała to stanowisko za nieprawidłowe. Jednak 23 lipca 2015 r. resort finansów zrewidował tę interpretację (sygnatura DD3.8222.2.264.2015.CRS) i – powołując się na wspomnianą wyżej analizę TK – uznał, że podatnik miał rację. A więc nawet dobrowolny udział pracownika w spotkaniach integracyjnych nie skutkuje powstaniem przychodu, jeśli nie można mu przypisać uzyskania konkretnych korzyści a także nie jest prowadzona ewidencja, która umożliwia dokładne określenie tejże korzyści.

Wynajęcie sali gimnastycznej również nie zwiększa przychodu pracownika

REKLAMA

Nie tylko imprezy integracyjne nie generują przychodów po stronie podatnika. Resort finansów bowiem zmienił także interpretację z 19 lipca 2010 r. (sygnatura Nr IBPB II/1/415-595/10/BD), wydaną przez Izbę Skarbową w Katowicach, która dotyczyła m.in. skutków oddania do dyspozycji pracowników sali gimnastycznej.

Jak informowali przedstawiciele przedsiębiorcy, wnioskującego wtedy o interpretację, sala jest wynajmowana i oddawana do dyspozycji pracowników, którzy mogą pograć w koszykówkę lub siatkówkę. Nie jest prowadzona ewidencja pracowników, którzy korzystają z tej możliwości, a sama opłata za wynajem sali jest stała i zryczałtowana, więc nie zależy od liczby osób, które rzeczywiście z niej korzystają. W tej sytuacji – jak sugerowali wnioskujący – nie można określić ani kto uzyskał przychód, ani określić wysokość tego przychodu, więc wynajem sali nie powinien skutkować uznaniem, że pracownicy dzięki temu uzyskali dodatkowe wpływy.

To stanowisko potwierdził resort finansów w interpretacji zmieniającej, wydanej również 23 lipca 2015 r. (sygnatura DD3.8222.2.263.2015.CRS). Uznał, że w danym przypadku nie powstaje przychód, ponieważ nie zostały spełnione kryteria wymienione przez Trybunał Konstytucyjny. Czyli pracodawcy, którzy dbają o zdrowie pracowników poprzez udostępnianie im sali gimnastycznej do gier zespołowych, nie muszą mozolnie próbować szacować uzyskanego przez zatrudnionych przychodu.

Kryta pływalnia nie daje przychodu

Kolejna interpretacja zmieniająca dotyczyła przedsiębiorcy, który poza imprezami integracyjnymi oraz wynajmem hali sportowej oferuje swoim pracownikom możliwość skorzystania z krytej pływalni. Tutaj – podobnie jak w przypadku sali gimnastycznej – nie jest prowadzona ewidencja, kto z pracowników rzeczywiście korzysta z pływalni, jako że pracodawca płaci ryczałtowo za wszystkich pracowników. Wnioskujący również uważali, że nie można mówić o powstaniu przychodu, bo nie da się wskazać dokładnie, kto korzysta z pływalni.

I znowu – resort finansów interpretacji zmieniającej z 23 lipca 2015 r. (sygnatura DD3.8222.2.263.2015.CRS) poprawił wykładnię sprzed ponad pięciu lat i tym samym uznał, że stanowisko podatnika było częściowo prawidłowe.

Mianowicie resort uznał, że nie można mówić w opisanym przypadku o powstaniu przychodu przez pracownika, jako że dane świadczenie nie spełnia warunków wskazanych przez TK. Za to za nieprawidłowe zostało uznane stanowisko podatnika w tej części, w której stwierdził on, że „o przychodzie pracownika można byłoby mówić, gdy skorzystał ze świadczenia, bo wówczas możliwe byłoby ustalenie jego wartości”.

Nowe podejście do integracji pracowników

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane przez resort finansów, oznacza, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z jednej strony konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu, a także reakcji zatrudnionych, kiedy okazuje się, że na wystawionym formularzu PIT pracodawca wpisał inne kwoty niż te, które pracownicy uzyskali. Teraz wystarczy tak skonstruować zasady organizacji imprez integracyjnych albo wsparcia aktywności fizycznej pracowników, aby nie spełniały one warunków postawionych przez TK i nie trzeba się kłopotać kwestią szacowania przychodu.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA