REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku

Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku /fot. Fotolia
Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubiegłoroczna decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane w ostatnim czasie przez Ministerstwo Finansów, powodują, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu z tego tytułu.

Imprezy integracyjne, wynajem sali gimnastycznej oraz pływalni na rzecz zatrudnionych – to wszystko nie generuje przychodu po stronie pracowników. Takie jest nowe podejście fiskusa, który ostatnio hurtowo poprawia interpretacje podatkowe, nakazujące szacować przychód pracownika w przypadku takich świadczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Dofinansowanie przez pracodawcę wyprawki szkolnej dla dzieci pracowników

Niedawno Trybunał Konstytucyjny analizował, jakie świadczenia niepieniężne, przekazywane przez pracodawców pracownikom, generują powstanie przychodu. I w analizie z 8 lipca 2014 r. (sygnatura akt K 7/13) określił, że aby mówić o powstaniu przychodu, świadczenia niepieniężne powinny spełniać trzy warunki:

• muszą zostać spełnione za zgodą pracownika (czyli musi skorzystać z nich w pełni dobrowolnie),

REKLAMA

• muszą zostać spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przynieść mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• osiągnięta korzyść musi być wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (a więc nie może być dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego spowodowała, że resort finansów musi zmieniać niektóre interpretacje podatkowe, jako że fiskus do tej pory bardzo ostro traktował świadczenia niepieniężne na rzecz pracowników, udzielane przez pracodawców. Teraz, chcąc nie chcąc, musi poluzować zasady.

Impreza integracyjna dla pracowników i ich rodzin bez podatku

W kwietniu 2010 r. spółka wystąpiła o interpretację przepisów podatkowych w kwestii tego, czy udział pracowników oraz – w niektórych przypadkach – członków ich rodzin w różnego rodzaju imprezach integracyjnych (np. wyjazdowych lub kolacjach dla pracowników) czy spotkaniach – jak choćby Mikołajki, organizowane dla dzieci pracowników) będzie skutkował powstaniem przychodu po ich stronie, a w związku z tym – czy rodzi to konieczność szacowania tego przychodu i dopisywania go w zeznaniu podatkowym do innych przychodów, uzyskanych w pracy.

Wnioskodawcy napisali, że choć wcześniej pracownicy zapisują się na listy, jeśli zainteresowani są spotkaniem, to wpis taki służy jedynie do oszacowania, ile osób może się pojawić na imprezie integracyjnej, ale nikt nie kontroluje, kto faktycznie się na niej pojawił, a tym bardziej – ile zjadł i wypił. Tak samo jest w przypadku imprez z udziałem dzieci. W związku z tym – sugerowali przedstawiciele wnioskodawców – nie można określić, którzy konkretnie pracownicy uzyskali korzyści, ani też stwierdzić, jakie były to korzyści, a więc nie ma mowy o powstaniu przychodu.

Zwolnienie z PIT częściowo nieodpłatnego świadczenia dowozu pracowników do pracy

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 19 lipca 2010 r. (sygnatura IBPB II/1/415-433/10/BD) uznała to stanowisko za nieprawidłowe. Jednak 23 lipca 2015 r. resort finansów zrewidował tę interpretację (sygnatura DD3.8222.2.264.2015.CRS) i – powołując się na wspomnianą wyżej analizę TK – uznał, że podatnik miał rację. A więc nawet dobrowolny udział pracownika w spotkaniach integracyjnych nie skutkuje powstaniem przychodu, jeśli nie można mu przypisać uzyskania konkretnych korzyści a także nie jest prowadzona ewidencja, która umożliwia dokładne określenie tejże korzyści.

Wynajęcie sali gimnastycznej również nie zwiększa przychodu pracownika

Nie tylko imprezy integracyjne nie generują przychodów po stronie podatnika. Resort finansów bowiem zmienił także interpretację z 19 lipca 2010 r. (sygnatura Nr IBPB II/1/415-595/10/BD), wydaną przez Izbę Skarbową w Katowicach, która dotyczyła m.in. skutków oddania do dyspozycji pracowników sali gimnastycznej.

Jak informowali przedstawiciele przedsiębiorcy, wnioskującego wtedy o interpretację, sala jest wynajmowana i oddawana do dyspozycji pracowników, którzy mogą pograć w koszykówkę lub siatkówkę. Nie jest prowadzona ewidencja pracowników, którzy korzystają z tej możliwości, a sama opłata za wynajem sali jest stała i zryczałtowana, więc nie zależy od liczby osób, które rzeczywiście z niej korzystają. W tej sytuacji – jak sugerowali wnioskujący – nie można określić ani kto uzyskał przychód, ani określić wysokość tego przychodu, więc wynajem sali nie powinien skutkować uznaniem, że pracownicy dzięki temu uzyskali dodatkowe wpływy.

To stanowisko potwierdził resort finansów w interpretacji zmieniającej, wydanej również 23 lipca 2015 r. (sygnatura DD3.8222.2.263.2015.CRS). Uznał, że w danym przypadku nie powstaje przychód, ponieważ nie zostały spełnione kryteria wymienione przez Trybunał Konstytucyjny. Czyli pracodawcy, którzy dbają o zdrowie pracowników poprzez udostępnianie im sali gimnastycznej do gier zespołowych, nie muszą mozolnie próbować szacować uzyskanego przez zatrudnionych przychodu.

Kryta pływalnia nie daje przychodu

Kolejna interpretacja zmieniająca dotyczyła przedsiębiorcy, który poza imprezami integracyjnymi oraz wynajmem hali sportowej oferuje swoim pracownikom możliwość skorzystania z krytej pływalni. Tutaj – podobnie jak w przypadku sali gimnastycznej – nie jest prowadzona ewidencja, kto z pracowników rzeczywiście korzysta z pływalni, jako że pracodawca płaci ryczałtowo za wszystkich pracowników. Wnioskujący również uważali, że nie można mówić o powstaniu przychodu, bo nie da się wskazać dokładnie, kto korzysta z pływalni.

I znowu – resort finansów interpretacji zmieniającej z 23 lipca 2015 r. (sygnatura DD3.8222.2.263.2015.CRS) poprawił wykładnię sprzed ponad pięciu lat i tym samym uznał, że stanowisko podatnika było częściowo prawidłowe.

Mianowicie resort uznał, że nie można mówić w opisanym przypadku o powstaniu przychodu przez pracownika, jako że dane świadczenie nie spełnia warunków wskazanych przez TK. Za to za nieprawidłowe zostało uznane stanowisko podatnika w tej części, w której stwierdził on, że „o przychodzie pracownika można byłoby mówić, gdy skorzystał ze świadczenia, bo wówczas możliwe byłoby ustalenie jego wartości”.

Nowe podejście do integracji pracowników

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane przez resort finansów, oznacza, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z jednej strony konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu, a także reakcji zatrudnionych, kiedy okazuje się, że na wystawionym formularzu PIT pracodawca wpisał inne kwoty niż te, które pracownicy uzyskali. Teraz wystarczy tak skonstruować zasady organizacji imprez integracyjnych albo wsparcia aktywności fizycznej pracowników, aby nie spełniały one warunków postawionych przez TK i nie trzeba się kłopotać kwestią szacowania przychodu.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA