REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku

Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku /fot. Fotolia
Wspieranie aktywności fizycznej pracowników bez podatku /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubiegłoroczna decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane w ostatnim czasie przez Ministerstwo Finansów, powodują, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu z tego tytułu.

Imprezy integracyjne, wynajem sali gimnastycznej oraz pływalni na rzecz zatrudnionych – to wszystko nie generuje przychodu po stronie pracowników. Takie jest nowe podejście fiskusa, który ostatnio hurtowo poprawia interpretacje podatkowe, nakazujące szacować przychód pracownika w przypadku takich świadczeń.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dofinansowanie przez pracodawcę wyprawki szkolnej dla dzieci pracowników

Niedawno Trybunał Konstytucyjny analizował, jakie świadczenia niepieniężne, przekazywane przez pracodawców pracownikom, generują powstanie przychodu. I w analizie z 8 lipca 2014 r. (sygnatura akt K 7/13) określił, że aby mówić o powstaniu przychodu, świadczenia niepieniężne powinny spełniać trzy warunki:

• muszą zostać spełnione za zgodą pracownika (czyli musi skorzystać z nich w pełni dobrowolnie),

REKLAMA

• muszą zostać spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przynieść mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• osiągnięta korzyść musi być wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (a więc nie może być dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).

Polecamy produkt: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego spowodowała, że resort finansów musi zmieniać niektóre interpretacje podatkowe, jako że fiskus do tej pory bardzo ostro traktował świadczenia niepieniężne na rzecz pracowników, udzielane przez pracodawców. Teraz, chcąc nie chcąc, musi poluzować zasady.

Impreza integracyjna dla pracowników i ich rodzin bez podatku

W kwietniu 2010 r. spółka wystąpiła o interpretację przepisów podatkowych w kwestii tego, czy udział pracowników oraz – w niektórych przypadkach – członków ich rodzin w różnego rodzaju imprezach integracyjnych (np. wyjazdowych lub kolacjach dla pracowników) czy spotkaniach – jak choćby Mikołajki, organizowane dla dzieci pracowników) będzie skutkował powstaniem przychodu po ich stronie, a w związku z tym – czy rodzi to konieczność szacowania tego przychodu i dopisywania go w zeznaniu podatkowym do innych przychodów, uzyskanych w pracy.

Wnioskodawcy napisali, że choć wcześniej pracownicy zapisują się na listy, jeśli zainteresowani są spotkaniem, to wpis taki służy jedynie do oszacowania, ile osób może się pojawić na imprezie integracyjnej, ale nikt nie kontroluje, kto faktycznie się na niej pojawił, a tym bardziej – ile zjadł i wypił. Tak samo jest w przypadku imprez z udziałem dzieci. W związku z tym – sugerowali przedstawiciele wnioskodawców – nie można określić, którzy konkretnie pracownicy uzyskali korzyści, ani też stwierdzić, jakie były to korzyści, a więc nie ma mowy o powstaniu przychodu.

Zwolnienie z PIT częściowo nieodpłatnego świadczenia dowozu pracowników do pracy

Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 19 lipca 2010 r. (sygnatura IBPB II/1/415-433/10/BD) uznała to stanowisko za nieprawidłowe. Jednak 23 lipca 2015 r. resort finansów zrewidował tę interpretację (sygnatura DD3.8222.2.264.2015.CRS) i – powołując się na wspomnianą wyżej analizę TK – uznał, że podatnik miał rację. A więc nawet dobrowolny udział pracownika w spotkaniach integracyjnych nie skutkuje powstaniem przychodu, jeśli nie można mu przypisać uzyskania konkretnych korzyści a także nie jest prowadzona ewidencja, która umożliwia dokładne określenie tejże korzyści.

Wynajęcie sali gimnastycznej również nie zwiększa przychodu pracownika

Nie tylko imprezy integracyjne nie generują przychodów po stronie podatnika. Resort finansów bowiem zmienił także interpretację z 19 lipca 2010 r. (sygnatura Nr IBPB II/1/415-595/10/BD), wydaną przez Izbę Skarbową w Katowicach, która dotyczyła m.in. skutków oddania do dyspozycji pracowników sali gimnastycznej.

Jak informowali przedstawiciele przedsiębiorcy, wnioskującego wtedy o interpretację, sala jest wynajmowana i oddawana do dyspozycji pracowników, którzy mogą pograć w koszykówkę lub siatkówkę. Nie jest prowadzona ewidencja pracowników, którzy korzystają z tej możliwości, a sama opłata za wynajem sali jest stała i zryczałtowana, więc nie zależy od liczby osób, które rzeczywiście z niej korzystają. W tej sytuacji – jak sugerowali wnioskujący – nie można określić ani kto uzyskał przychód, ani określić wysokość tego przychodu, więc wynajem sali nie powinien skutkować uznaniem, że pracownicy dzięki temu uzyskali dodatkowe wpływy.

To stanowisko potwierdził resort finansów w interpretacji zmieniającej, wydanej również 23 lipca 2015 r. (sygnatura DD3.8222.2.263.2015.CRS). Uznał, że w danym przypadku nie powstaje przychód, ponieważ nie zostały spełnione kryteria wymienione przez Trybunał Konstytucyjny. Czyli pracodawcy, którzy dbają o zdrowie pracowników poprzez udostępnianie im sali gimnastycznej do gier zespołowych, nie muszą mozolnie próbować szacować uzyskanego przez zatrudnionych przychodu.

Kryta pływalnia nie daje przychodu

Kolejna interpretacja zmieniająca dotyczyła przedsiębiorcy, który poza imprezami integracyjnymi oraz wynajmem hali sportowej oferuje swoim pracownikom możliwość skorzystania z krytej pływalni. Tutaj – podobnie jak w przypadku sali gimnastycznej – nie jest prowadzona ewidencja, kto z pracowników rzeczywiście korzysta z pływalni, jako że pracodawca płaci ryczałtowo za wszystkich pracowników. Wnioskujący również uważali, że nie można mówić o powstaniu przychodu, bo nie da się wskazać dokładnie, kto korzysta z pływalni.

I znowu – resort finansów interpretacji zmieniającej z 23 lipca 2015 r. (sygnatura DD3.8222.2.263.2015.CRS) poprawił wykładnię sprzed ponad pięciu lat i tym samym uznał, że stanowisko podatnika było częściowo prawidłowe.

Mianowicie resort uznał, że nie można mówić w opisanym przypadku o powstaniu przychodu przez pracownika, jako że dane świadczenie nie spełnia warunków wskazanych przez TK. Za to za nieprawidłowe zostało uznane stanowisko podatnika w tej części, w której stwierdził on, że „o przychodzie pracownika można byłoby mówić, gdy skorzystał ze świadczenia, bo wówczas możliwe byłoby ustalenie jego wartości”.

Nowe podejście do integracji pracowników

Decyzja Trybunału Konstytucyjnego oraz zmiany interpretacji podatkowych, dokonywane przez resort finansów, oznacza, że pracodawcy mogą śmielej inwestować zarówno w zdrowie zatrudnionych, jak i w ich integrację. Do niedawna wiele firm rezygnowało z takich działań, obawiając się z jednej strony konieczności mozolnego szacowania uzyskanego przez pracowników przychodu, a także reakcji zatrudnionych, kiedy okazuje się, że na wystawionym formularzu PIT pracodawca wpisał inne kwoty niż te, które pracownicy uzyskali. Teraz wystarczy tak skonstruować zasady organizacji imprez integracyjnych albo wsparcia aktywności fizycznej pracowników, aby nie spełniały one warunków postawionych przez TK i nie trzeba się kłopotać kwestią szacowania przychodu.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA