REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sfinansowanie pracownikowi kursu prawa jazdy przez przedsiębiorcę – skutki w PIT

Sfinansowanie pracownikowi kursu prawa jazdy przez przedsiębiorcę – skutki w PIT /Fot. Fotolia
Sfinansowanie pracownikowi kursu prawa jazdy przez przedsiębiorcę – skutki w PIT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ufundowanie pracownikowi kursu prawa jazdy może obniżyć należny fiskusowi PIT, ale tylko w sytuacji, kiedy odbycie takiego kursu jest niezbędne, aby pracownik mógł wykonywać swoje obowiązki zawodowe. Podobnie po stronie samego podwładnego – uniknie on opodatkowania i oskładkowania takiego prezentu od szefa, jeśli kurs podniesie jego kwalifikacje zawodowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli przedsiębiorca ponosi jakieś wydatki na rzecz swoich pracowników, będzie je mógł rozliczyć w kosztach firmy, o ile są one związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, czyli, o ile służą uzyskaniu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. W przypadku finansowania pracownikowi kursu prawa jazdy, cena takiego kursu będzie mogła być uznana za koszt firmowy, pod warunkiem, że zdobyte na kursie umiejętności będą pracownikowi niezbędne w wykonywaniu obowiązków, jakie powierzył mu pracodawca.

Zmiany w informacji PIT-11 od 2016 roku – nowe obowiązki płatnika

Załóżmy, że przedsiębiorca powiększa swoją firmę i będzie potrzebował, aby jego kierowcy przesiedli się z osobówek na samochody ciężarowe, ponieważ będą musieli rozwozić większą ilość towaru na raz. Koszt sfinansowania im kursu prawa jazdy na kat. C może on bez przeszkód „wrzucić” w koszty firmowe.

REKLAMA

Wątpliwe natomiast może okazać się rozliczenie w kosztach kursu kat. B sekretarki czy pracownika call-center, którzy z umiejętności kierowania zwykłym autem będą z pewnością korzystali i po godzinach pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje u kursanta

Z punktu widzenia pracownika wartość ufundowanego mu przez szefa kursu prawa jazdy stanowi jego przychód pracowniczy. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 ustawy o PIT każde świadczenie otrzymane od pracodawcy jest naszym przychodem ze stosunku pracy. Natomiast już nie każde takie świadczenie będzie przychodem opodatkowanym i tak będzie z wartością świadczenia, które podnosi kwalifikacje zawodowe pracownika (art. 21 ust. 1 pkt 90 ww. ustawy), czyli jest ściśle związane z obowiązkami pracowniczymi i niezbędne w wykonywaniu ich. Znaczenie podnoszenia kwalifikacji zawodowych jest kluczowe zarówno przy rozliczeniu przychodu pracownika, jak i kosztu pracodawcy.

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dlatego też fiskus w wielu interpretacjach podatkowych w zależności od okoliczności wypowiadał się różnie. W jednej z interpretacji indywidualnych urząd skarbowy odmówił rozliczenia w kosztach wydatku na kurs prawa jazdy kat. B asystentki biura, stwierdzając, że w ramach takiego stanowiska nie wykonuje się obowiązków zarezerwowanych dla stanowiska kierowcy.

Kurs podnoszący kwalifikacje zawodowe pracownika jest takim kursem wtedy, kiedy dzieje się to z inicjatywy lub za zgodą pracodawcy.

Polisa od pracodawcy chroniąca pracownika podczas zagranicznej delegacji bez PIT

W razie wątpliwości warto wystąpić do fiskusa o pomoc w poprawnym podatkowym rozliczeniu wydatku na kurs prawa jazdy pracownika.

Kurs podnoszący kwalifikacje bez składek

W całości opłacony przez szefa kurs prawa jazdy, na który szef wysyła pracownika i który pozwoli pracownikowi wykonywać jego pracę, będzie też korzystał ze zwolnienia od oskładkowania. Wartość świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika przepisy składkowe nie uznają podstawę wymiaru składek ZUS-owskich (§ 2 ust. 1 pkt 29 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA