REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady opodatkowania wygranej lub darmowego prezentu

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady opodatkowania wygranej lub darmowego prezentu /Fot. Fotolia
Zasady opodatkowania wygranej lub darmowego prezentu /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku brania udziału w zakładach bukmacherskich, czy też w różnego rodzaju loteriach, a nawet przy korzystaniu ze sprzedaży promocyjnej należy mieć świadomość, że odebranie wygranej lub darmowego prezentu podlega opodatkowaniu. W jaki sposób grać i jednocześnie pozostać w zgodzie z prawem podatkowym i urzędem skarbowym?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (inaczej ustawa o PIT) osoba wygrywająca nagrodę rzeczową w konkursie lub zawodach zobowiązana jest do uiszczenia podatku. Art. 30, ust. 1, pkt 2 ww. ustawy określa jego wysokość na 10% wygranej lub jej wartości rynkowej. Przepis dotyczy również darmowych produktów i usług związanych ze sprzedażą promocyjną. Jeśli wygramy konkurs na pracę plastyczną, a nagrodą będzie opłacenie czesnego na studiach artystycznych, najpierw musimy zapłacić. Podobnie w przypadku, gdy uzbieramy punkty i wymienimy je na upragniony gadżet. Nawet wówczas, gdy do jednego produktu drugi dostaniemy gratis.

Polecamy: Jak rozliczyć prezenty przekazane pracownikom z okazji jubileuszu firmy

Kiedy unikniemy opodatkowania?

Na szczęście ustawa PIT przewiduje zwolnienie z obowiązku podatkowego wygranych rzeczowych o jednorazowej wartości niższej niż 760 zł. Możemy więc kilkakrotnie wygrać lub otrzymać mniej kosztowny prezent od tego samego organizatora konkursu lub promocji pod warunkiem, że w ramach jednego losowania (przyznawania nagród, zakupu) nie przekroczymy ww. kwoty. Ulga dotyczy jedynie osób fizycznych lub przedsiębiorców prowadzących działalność rolniczą. Właściciele pozostałych, którzy uzyskali nagrodę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą muszą potraktować jej wartość jako przychód, a konkretnie przychód z innych źródeł.

REKLAMA

Jak rozliczać dochody z uczestnictwa w programach partnerskich

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto zapłaci podatek?

Obowiązek podatkowy obciąża osobę korzystającą z promocji lub odbierającą nagrodę. Nie płaci go ona jednak bezpośrednio. Płatnikiem (odprowadzającym podatek w imieniu podatnika) jest tutaj organizator wydarzenia. Ma on prawo zażądać od beneficjenta zapłaty 10% wartości wygranej przed jej wydaniem. Najpierw musimy zapłacić podatek, dopiero wówczas jesteśmy uprawnieni do odbioru nagrody. Nie ma natomiast obowiązku ujawniać jej w zeznaniu podatkowym. Z fiskusem wszystkich formalności winien dopełnić organizator konkursu lub promocji.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zagraniczna wygrana

Powyższe unormowania obowiązują jedynie w przypadku, gdy nagroda rzeczowa otrzymywana jest w związku z wydarzeniem krajowym. W przypadku wygranej za granicą, beneficjent powinien ujawnić ją w zeznaniu podatkowym jako przychód z innych źródeł i uiścić podatek według skali podatkowej. Będzie tak również w sytuacji, gdy wartość wygranej po przeliczeniu nie przekroczy 760 zł. Zanim jednak odbierzemy prezent i zaksięgujemy otrzymaną rzecz jako przychód, lepiej dokładnie przeczytajmy regulamin konkursu. Mogą być w nim zastrzeżenia dotyczące konieczności rozliczenia podatku w kraju organizatora. Aby nie zapłacić dwukrotnie, powinniśmy sięgnąć do przepisów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Polska podpisała umowy w tej kwestii z kilkudziesięcioma krajami i terytoriami zależnymi. Ich wykaz widnieje na stronach Ministerstwa Finansów.

Praktyka

Konieczność opłacenia podatku przed otrzymaniem prezentu jest znacznie bardziej uciążliwa w przypadku nagród rzeczowych niż pieniężnych. Od tych drugich płatnik (organizator promocji, zawodów czy konkursu) odlicza 10% i pozostałą część wypłaca zwycięzcy. Przykładowo, trafiając „szóstkę” w zakładach Lotto, otrzymamy jedynie 90% sugerowanej w kolekturze kwoty. Dla wygranych w grach liczbowych i losowych obowiązuje również wyższa kwota zwolniona od podatku. Aktualnie jest to 2280 zł. Sytuacja ta spowodowała, że zdarzały się przypadki nieodebrania cennej nagrody rzeczowej z powodu braku środków na opłacenie podatku. Powodowało to zniechęcenie do samej idei konkursów. Aktualnie organizatorzy starają się możliwie ułatwić uczestnikom odbiór nagród. Jak mówi Daniel Potasz z portalu Qday.pl – Nasi użytkownicy nie płacą podatku od wygranej przy odbiorze nagrody. Wzięliśmy ten obowiązek na siebie. Jeśli ktoś zostaje nagrodzony, nie powinien za to wyróżnienie płacić. Takie działanie powoli staje się normą wśród organizatorów wydarzeń konkursowych.

Opodatkowanie dochodów ze źródeł nieujawnionych - zmiany od 1 stycznia 2016 r.

Bez wątpienia 10% podatek nie jest powodem, by zrezygnować w uczestnictwie w zawodach i korzystać z produktów darmowych. Warto jednak najpierw doczytać regulamin. Rzetelny organizator jasno przedstawi warunki odbioru nagrody, a często również zapłaci podatek w imieniu zwycięzcy.

Źródło: MondayNews

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA