REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do jakich preferencji podatkowych uprawnia wychowywanie dziecka w konkubinacie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoba żyjąca w konkubinacie i wychowująca 6-miesięczne dziecko może być traktowana jako osoba samotnie wychowująca dziecko? Czy może skorzystać ze wspólnego rozliczenia z dzieckiem, a ojciec dziecka - z ulgi na wychowanie dziecka?

rada

REKLAMA

Tak. Matka małoletniego dziecka niepozostająca w związku małżeńskim może rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Z kolei prawo do ulgi na wychowywanie dzieci nie zostało uzależnione od pozostawania rodziców w związku małżeńskim, tylko od wychowywania w roku podatkowym własnego bądź przysposobionego dziecka. Dlatego nie ma przeszkód, aby z tej ulgi skorzystał ojciec dziecka, jeśli je wychowywał.

uzasadnienie

REKLAMA

Jedną z niewielu preferencji funkcjonujących w polskim systemie podatkowym jest przewidziana dla osób samotnie wychowujących dziecko możliwość wspólnego rozliczenia się razem z dzieckiem. Definicję osoby samotnie wychowującej dziecko zawiera art. 6 ust. 5 updof. Osobą samotnie wychowującą dziecko jest jedno z rodziców albo opiekun prawny, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem bądź osobą rozwiedzioną albo pozostającą w sądownie orzeczonej separacji. Jest nią również osoba pozostająca w związku małżeńskim, jeśli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich bądź odbywa karę pozbawienia wolności. Zatem osoba, która nie zawarła związku małżeńskiego, wychowująca małoletnie dziecko może się z nim wspólnie rozliczyć na preferencyjnych zasadach.

Z pytania wynika, że taka właśnie sytuacja ma miejsce w Pani przypadku. Nie zawarła Pani związku małżeńskiego z ojcem dziecka, pozostaje z nim jedynie w związku nieformalnym. Biorąc pod uwagę definicję ustawową, nie ma przeszkód, aby za 2007 r. rozliczyła się Pani jako matka samotnie wychowująca dziecko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Osoba pozostająca w związku nieformalnym (tzw. konkubinacie), będąca rodzicem dziecka z takiego związku, ma prawo rozliczyć się na preferencyjnych zasadach jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

REKLAMA

Należy podkreślić, że uprawnienie takie przysługuje tylko jednemu z rodziców. Warunkiem takiego rozliczenia nie jest jednak samotne wychowywanie dziecka przez cały rok podatkowy. W tym przypadku wystarczy, aby takie wychowywanie trwało jedynie przez część roku - w przeciwieństwie do małżonków, którym uzależniono prawo do wspólnego rozliczenia nie tylko od trwania małżeństwa przez cały rok podatkowy (wyjąwszy szczególny przypadek wdowców i wdów), ale też istnienia pomiędzy nimi przez cały rok wspólności majątkowej. Ten ostatni warunek został wprowadzony do ustawy od 2007 r.

Wbrew stanowisku prezentowanemu przez większość organów podatkowych takiej przeszkody nie stanowi również wspólne zamieszkiwanie matki wychowującej dziecko wraz z jego ojcem. W związku z tym, że ustawodawca jasno zdefiniował pojęcie osoby samotnie wychowującej dziecko w przepisach updof, niedopuszczalne jest uzależnianie prawa takich osób do preferencyjnego rozliczenia się od dodatkowych warunków niezapisanych w ustawie.

Jednoznacznie wyraził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 18 września 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1133/07). Sąd stwierdził, że ustawodawca zdefiniował w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie osoby samotnie wychowującej dzieci. Zgodnie z tą definicją, taką osobą jest jedno z rodziców albo opiekun prawny, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację. Jak podkreślono w uzasadnieniu wyroku, definicja ta nie odwołuje się w żadnym zakresie do tego, gdzie drugi rodzic mieszka, ani też do tego, czy tylko jedno z rodziców ma władzę rodzicielską (wyjątek stanowią małżeństwa). Zatem w przypadku pozostawania w związku nieformalnym (tzw. konkubinacie) istotne jest jedynie, czy podatnik jest jedną z osób wymienionych w art. 6 ust. 5 updof, czyli przepisie definiującym osobę samotnie wychowującą dziecko.

Sąd uznał za niedopuszczalne posługiwanie się przez organy podatkowe inną niż ustawowa definicją pojęcia „osoba samotnie wychowująca dziecko” bądź interpretowanie go w taki sposób, aby wywieść dodatkowe warunki, które muszą być przez podatnika spełnione dla skorzystania z preferencyjnego sposobu rozliczenia. Tym samym zakwestionowanie przez organy podatkowe prawa do preferencyjnego rozliczenia z dzieckiem z powodu wspólnego zamieszkiwania z jego matką było bezzasadne i pozbawione podstaw prawnych.

Jeśli chodzi o prawo do skorzystania z ulgi na wychowywanie dzieci (tzw. ulgi prorodzinnej), to należy podkreślić, że nie zostało ono w żadnym razie uzależnione od pozostawania rodziców bądź opiekunów prawnych dziecka w związku małżeńskim. Jedynym warunkiem, jaki postawił ustawodawca osobom chcącym skorzystać z tej ulgi, jest wychowywanie dziecka własnego bądź przysposobionego. Z okoliczności przedstawionych w pytaniu wynika, że warunek ten został w Państwa przypadku spełniony.

Ponieważ sposób korzystania z ulgi (tzn. warunki jej podziału) został określony w ustawie tylko w odniesieniu do rodziców rozwiedzionych bądź pozostających w orzeczonej sądownie separacji, w opisanej w pytaniu sytuacji mogą się Państwo podzielić tą ulgą w dowolny sposób. Nie ma zatem przeszkód, aby z ulgi tej skorzystał w całości tylko jeden z rodziców, tj. w Państwa przypadku - ojciec dziecka.

• art. 6 ust. 5, art. 27f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA