REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do jakich preferencji podatkowych uprawnia wychowywanie dziecka w konkubinacie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoba żyjąca w konkubinacie i wychowująca 6-miesięczne dziecko może być traktowana jako osoba samotnie wychowująca dziecko? Czy może skorzystać ze wspólnego rozliczenia z dzieckiem, a ojciec dziecka - z ulgi na wychowanie dziecka?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tak. Matka małoletniego dziecka niepozostająca w związku małżeńskim może rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Z kolei prawo do ulgi na wychowywanie dzieci nie zostało uzależnione od pozostawania rodziców w związku małżeńskim, tylko od wychowywania w roku podatkowym własnego bądź przysposobionego dziecka. Dlatego nie ma przeszkód, aby z tej ulgi skorzystał ojciec dziecka, jeśli je wychowywał.

uzasadnienie

Jedną z niewielu preferencji funkcjonujących w polskim systemie podatkowym jest przewidziana dla osób samotnie wychowujących dziecko możliwość wspólnego rozliczenia się razem z dzieckiem. Definicję osoby samotnie wychowującej dziecko zawiera art. 6 ust. 5 updof. Osobą samotnie wychowującą dziecko jest jedno z rodziców albo opiekun prawny, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem bądź osobą rozwiedzioną albo pozostającą w sądownie orzeczonej separacji. Jest nią również osoba pozostająca w związku małżeńskim, jeśli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich bądź odbywa karę pozbawienia wolności. Zatem osoba, która nie zawarła związku małżeńskiego, wychowująca małoletnie dziecko może się z nim wspólnie rozliczyć na preferencyjnych zasadach.

REKLAMA

Z pytania wynika, że taka właśnie sytuacja ma miejsce w Pani przypadku. Nie zawarła Pani związku małżeńskiego z ojcem dziecka, pozostaje z nim jedynie w związku nieformalnym. Biorąc pod uwagę definicję ustawową, nie ma przeszkód, aby za 2007 r. rozliczyła się Pani jako matka samotnie wychowująca dziecko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Osoba pozostająca w związku nieformalnym (tzw. konkubinacie), będąca rodzicem dziecka z takiego związku, ma prawo rozliczyć się na preferencyjnych zasadach jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Należy podkreślić, że uprawnienie takie przysługuje tylko jednemu z rodziców. Warunkiem takiego rozliczenia nie jest jednak samotne wychowywanie dziecka przez cały rok podatkowy. W tym przypadku wystarczy, aby takie wychowywanie trwało jedynie przez część roku - w przeciwieństwie do małżonków, którym uzależniono prawo do wspólnego rozliczenia nie tylko od trwania małżeństwa przez cały rok podatkowy (wyjąwszy szczególny przypadek wdowców i wdów), ale też istnienia pomiędzy nimi przez cały rok wspólności majątkowej. Ten ostatni warunek został wprowadzony do ustawy od 2007 r.

Wbrew stanowisku prezentowanemu przez większość organów podatkowych takiej przeszkody nie stanowi również wspólne zamieszkiwanie matki wychowującej dziecko wraz z jego ojcem. W związku z tym, że ustawodawca jasno zdefiniował pojęcie osoby samotnie wychowującej dziecko w przepisach updof, niedopuszczalne jest uzależnianie prawa takich osób do preferencyjnego rozliczenia się od dodatkowych warunków niezapisanych w ustawie.

Jednoznacznie wyraził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 18 września 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1133/07). Sąd stwierdził, że ustawodawca zdefiniował w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie osoby samotnie wychowującej dzieci. Zgodnie z tą definicją, taką osobą jest jedno z rodziców albo opiekun prawny, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację. Jak podkreślono w uzasadnieniu wyroku, definicja ta nie odwołuje się w żadnym zakresie do tego, gdzie drugi rodzic mieszka, ani też do tego, czy tylko jedno z rodziców ma władzę rodzicielską (wyjątek stanowią małżeństwa). Zatem w przypadku pozostawania w związku nieformalnym (tzw. konkubinacie) istotne jest jedynie, czy podatnik jest jedną z osób wymienionych w art. 6 ust. 5 updof, czyli przepisie definiującym osobę samotnie wychowującą dziecko.

Sąd uznał za niedopuszczalne posługiwanie się przez organy podatkowe inną niż ustawowa definicją pojęcia „osoba samotnie wychowująca dziecko” bądź interpretowanie go w taki sposób, aby wywieść dodatkowe warunki, które muszą być przez podatnika spełnione dla skorzystania z preferencyjnego sposobu rozliczenia. Tym samym zakwestionowanie przez organy podatkowe prawa do preferencyjnego rozliczenia z dzieckiem z powodu wspólnego zamieszkiwania z jego matką było bezzasadne i pozbawione podstaw prawnych.

Jeśli chodzi o prawo do skorzystania z ulgi na wychowywanie dzieci (tzw. ulgi prorodzinnej), to należy podkreślić, że nie zostało ono w żadnym razie uzależnione od pozostawania rodziców bądź opiekunów prawnych dziecka w związku małżeńskim. Jedynym warunkiem, jaki postawił ustawodawca osobom chcącym skorzystać z tej ulgi, jest wychowywanie dziecka własnego bądź przysposobionego. Z okoliczności przedstawionych w pytaniu wynika, że warunek ten został w Państwa przypadku spełniony.

Ponieważ sposób korzystania z ulgi (tzn. warunki jej podziału) został określony w ustawie tylko w odniesieniu do rodziców rozwiedzionych bądź pozostających w orzeczonej sądownie separacji, w opisanej w pytaniu sytuacji mogą się Państwo podzielić tą ulgą w dowolny sposób. Nie ma zatem przeszkód, aby z ulgi tej skorzystał w całości tylko jeden z rodziców, tj. w Państwa przypadku - ojciec dziecka.

• art. 6 ust. 5, art. 27f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA