REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do jakich preferencji podatkowych uprawnia wychowywanie dziecka w konkubinacie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy osoba żyjąca w konkubinacie i wychowująca 6-miesięczne dziecko może być traktowana jako osoba samotnie wychowująca dziecko? Czy może skorzystać ze wspólnego rozliczenia z dzieckiem, a ojciec dziecka - z ulgi na wychowanie dziecka?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Tak. Matka małoletniego dziecka niepozostająca w związku małżeńskim może rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko. Z kolei prawo do ulgi na wychowywanie dzieci nie zostało uzależnione od pozostawania rodziców w związku małżeńskim, tylko od wychowywania w roku podatkowym własnego bądź przysposobionego dziecka. Dlatego nie ma przeszkód, aby z tej ulgi skorzystał ojciec dziecka, jeśli je wychowywał.

uzasadnienie

Jedną z niewielu preferencji funkcjonujących w polskim systemie podatkowym jest przewidziana dla osób samotnie wychowujących dziecko możliwość wspólnego rozliczenia się razem z dzieckiem. Definicję osoby samotnie wychowującej dziecko zawiera art. 6 ust. 5 updof. Osobą samotnie wychowującą dziecko jest jedno z rodziców albo opiekun prawny, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem bądź osobą rozwiedzioną albo pozostającą w sądownie orzeczonej separacji. Jest nią również osoba pozostająca w związku małżeńskim, jeśli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich bądź odbywa karę pozbawienia wolności. Zatem osoba, która nie zawarła związku małżeńskiego, wychowująca małoletnie dziecko może się z nim wspólnie rozliczyć na preferencyjnych zasadach.

Z pytania wynika, że taka właśnie sytuacja ma miejsce w Pani przypadku. Nie zawarła Pani związku małżeńskiego z ojcem dziecka, pozostaje z nim jedynie w związku nieformalnym. Biorąc pod uwagę definicję ustawową, nie ma przeszkód, aby za 2007 r. rozliczyła się Pani jako matka samotnie wychowująca dziecko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Osoba pozostająca w związku nieformalnym (tzw. konkubinacie), będąca rodzicem dziecka z takiego związku, ma prawo rozliczyć się na preferencyjnych zasadach jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Należy podkreślić, że uprawnienie takie przysługuje tylko jednemu z rodziców. Warunkiem takiego rozliczenia nie jest jednak samotne wychowywanie dziecka przez cały rok podatkowy. W tym przypadku wystarczy, aby takie wychowywanie trwało jedynie przez część roku - w przeciwieństwie do małżonków, którym uzależniono prawo do wspólnego rozliczenia nie tylko od trwania małżeństwa przez cały rok podatkowy (wyjąwszy szczególny przypadek wdowców i wdów), ale też istnienia pomiędzy nimi przez cały rok wspólności majątkowej. Ten ostatni warunek został wprowadzony do ustawy od 2007 r.

Wbrew stanowisku prezentowanemu przez większość organów podatkowych takiej przeszkody nie stanowi również wspólne zamieszkiwanie matki wychowującej dziecko wraz z jego ojcem. W związku z tym, że ustawodawca jasno zdefiniował pojęcie osoby samotnie wychowującej dziecko w przepisach updof, niedopuszczalne jest uzależnianie prawa takich osób do preferencyjnego rozliczenia się od dodatkowych warunków niezapisanych w ustawie.

Jednoznacznie wyraził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 18 września 2007 r. (sygn. III SA/Wa 1133/07). Sąd stwierdził, że ustawodawca zdefiniował w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie osoby samotnie wychowującej dzieci. Zgodnie z tą definicją, taką osobą jest jedno z rodziców albo opiekun prawny, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację. Jak podkreślono w uzasadnieniu wyroku, definicja ta nie odwołuje się w żadnym zakresie do tego, gdzie drugi rodzic mieszka, ani też do tego, czy tylko jedno z rodziców ma władzę rodzicielską (wyjątek stanowią małżeństwa). Zatem w przypadku pozostawania w związku nieformalnym (tzw. konkubinacie) istotne jest jedynie, czy podatnik jest jedną z osób wymienionych w art. 6 ust. 5 updof, czyli przepisie definiującym osobę samotnie wychowującą dziecko.

Sąd uznał za niedopuszczalne posługiwanie się przez organy podatkowe inną niż ustawowa definicją pojęcia „osoba samotnie wychowująca dziecko” bądź interpretowanie go w taki sposób, aby wywieść dodatkowe warunki, które muszą być przez podatnika spełnione dla skorzystania z preferencyjnego sposobu rozliczenia. Tym samym zakwestionowanie przez organy podatkowe prawa do preferencyjnego rozliczenia z dzieckiem z powodu wspólnego zamieszkiwania z jego matką było bezzasadne i pozbawione podstaw prawnych.

Jeśli chodzi o prawo do skorzystania z ulgi na wychowywanie dzieci (tzw. ulgi prorodzinnej), to należy podkreślić, że nie zostało ono w żadnym razie uzależnione od pozostawania rodziców bądź opiekunów prawnych dziecka w związku małżeńskim. Jedynym warunkiem, jaki postawił ustawodawca osobom chcącym skorzystać z tej ulgi, jest wychowywanie dziecka własnego bądź przysposobionego. Z okoliczności przedstawionych w pytaniu wynika, że warunek ten został w Państwa przypadku spełniony.

Ponieważ sposób korzystania z ulgi (tzn. warunki jej podziału) został określony w ustawie tylko w odniesieniu do rodziców rozwiedzionych bądź pozostających w orzeczonej sądownie separacji, w opisanej w pytaniu sytuacji mogą się Państwo podzielić tą ulgą w dowolny sposób. Nie ma zatem przeszkód, aby z ulgi tej skorzystał w całości tylko jeden z rodziców, tj. w Państwa przypadku - ojciec dziecka.

• art. 6 ust. 5, art. 27f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA