REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć niskie wynagrodzenie z części etatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o informację, w jaki sposób mam ustalić koszty uzyskania przychodu u osób zatrudnionych na 1/10 etatu. Wynagrodzenie miesięczne wynosi 100 zł. Czy można je ustalić w wysokości 1/10, tak jak ustalono etat, czy też można pominąć wyliczenie kosztów? Jak ustalić podstawę naliczenia podatku i podatek?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy (oraz pokrewnych) są określone w updof ryczałtowo. Nie wolno pomniejszać ich proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy bądź do wysokości przychodu. Gdy przychód ze stosunku pracy jest mniejszy niż koszty uzyskania przychodów, występuje strata ze stosunku pracy, a tym samym nie wystąpi zaliczka na podatek dochodowy.

UZASADNIENIE

Miesięcznym przychodem ze stosunku pracy w podanym przez Czytelnika przykładzie jest wynagrodzenie w wysokości 100 zł. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej określone są w art. 22 ust. 2 updof ryczałtowo. W 2008 r. jeśli podatnik uzyskuje przychody z jednego stosunku pracy (lub pokrewnego ww.), to koszty wynoszą 111,25 zł miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1335 zł.

Ustawodawca nie uzależnił wysokości kosztów uzyskania przychodów od wysokości uzyskanego w danym miesiącu przychodu ze stosunku pracy ani od wymiaru czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pytaniu Czytelnika zatrudniony na 1/10 etatu pracownik otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 100 zł brutto. Zakładając, że pracownik otrzymuje przychody z jednego stosunku pracy, a jego miejsce zamieszkania położone jest w miejscowości, w której znajduje się zakład pracy, w 2008 r. należy zastosować koszty uzyskania przychodów w kwocie 111,25 zł. W związku z tym, że przychody ze stosunku pracy są niższe niż koszty ich uzyskania, zatem pracownik poniósł stratę ze stosunku pracy. Oznacza to również, że płatnik nie potrąci w tym przypadku zaliczki na podatek, ponieważ nie powstał dochód.

Obliczenie wynagrodzenia danego pracownika będzie wyglądało następująco:

Wynagrodzenie brutto: 100 zł

Składki na ubezpieczenia społeczne: (13,71%) - 13,71 zł

Koszty uzyskania przychodu: 111,25 zł

Podstawa opodatkowania: 100 zł - 13,71 zł - 111,25 zł = - 24,96 zł

Podatek: 0 zł

Składka na ubezpieczenie zdrowotne: 0 zł

Zaliczka do urzędu skarbowego: 0 zł

Do wypłaty: 86,29 zł

REKLAMA

Obowiązkiem płatnika jest także wystawienie pracownikowi informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach PIT-11. W informacji tej płatnik powinien wykazać koszty w pełnej wysokości, jakie przysługują pracownikowi. A zatem z omawianym przypadku, przy założeniu, że pracownik pracował tylko jeden miesiąc w 2008 r., wysokość przychodu należy wykazać w kwocie 100 zł, wysokość kosztów w kwocie 111,25 zł. Natomiast w pozycjach dochód i zaliczka należy wykazać 0 zł (PIT-11 nie przewiduje możliwości wykazania straty).

Urzędy skarbowe potwierdzają opisane powyżej stanowisko w kwestii stosowania kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy w pełnej wysokości oraz wykazywania danych w informacji PIT-11. Poniżej prezentujemy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim z 14 czerwca 2005 r., sygn. PB-415-7(4)/05:

REKLAMA

(...) Z przedstawionego opisu stanu faktycznego i obowiązujących norm prawnych wskazanych powyżej wynika, że koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku pracy wynoszą miesięcznie 102,25 zł lub 127,82 zł, a za rok podatkowy odpowiednio nie więcej niż 1227,00 zł, 1533,84 zł, 1840,77 zł i 2300,94 zł. Pracownikowi (zatrudnionym uczniom) uzyskującemu w danym miesiącu przychody określone w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy przysługuje odliczenie jednej, pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów. Przepisy ww. ustawy nie przewidują obniżenia miesięcznej kwoty kosztów uzyskania przychodów ze stosunku pracy, w sytuacji gdy koszty te przewyższają wysokość miesięcznego wynagrodzenia. Powyższe wynika z faktu, że są one niepodzielne.

W imiennej informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy według wzoru PIT-11/8B (...) zgodnie z pkt 3 objaśnień do niniejszej informacji (obecnie pkt 4 - przyp. autora), w kwocie kosztów uzyskania przychodów wykazuje się koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek dochodowy. W związku z tym przyjmując, że przy „poborze podatku” (brak dochodu w tym przypadku) uwzględnia się koszty uzyskania przychodu w pełnej przysługującej miesięcznej normie, w informacji PIT-11 należy je uwzględnić również w przyjmowanej wysokości.

W rozliczeniu rocznym według ustalonego wzoru (PIT-40), składanym przez płatnika w imieniu pracownika, koszty uzyskania przychodów natomiast wykazuje się w wysokości przysługujących podatnikowi (pracownikowi) norm określonych w art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozliczenie pracownika na ww. formularzu (zgodnie z art. 37 cytowanej ustawy) jest natomiast możliwe, gdy uzyska on dochód. W omawianej sytuacji, gdy przysługujące pracownikowi za rok podatkowy koszty uzyskania przychodu spowodują stratę, pracodawca winien sporządzić informację PIT-11, na podstawie której pracownik złoży zeznanie roczne.

Warto zaznaczyć, że w przypadku wystąpienia straty ze stosunku pracy podatnik może dokonać jej rozliczenia na podstawie art. 9 ust. 3 updof. Przepis ten stanowi o tym, że o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. W omawianym przypadku, jeżeli w zeznaniu podatkowym za rok 2008 podatnik wykaże stratę ze stosunku pracy, tj. 24,96 zł, to stratę tę będzie mógł odliczyć od dochodu uzyskanego ze stosunku pracy w pięciu kolejnych latach (czyli w latach 2009-2013); jednorazowo nie więcej niż 50% tej straty, tj. 12,48 zł. Należy pamiętać, że straty z jednego źródła przychodów nie można odliczać od dochodów z innych źródeł. Straty ze stosunku pracy nie można więc odliczać np. od dochodu z renty, umowy zlecenia czy z najmu.

• art. 9 ust. 2-3, art. 22 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA