REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na adaptację lokalu, który nie jest amortyzowany

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność usługową. Nie wynajmuję żadnego lokalu, lecz prowadzę ją w domu. W tym celu zaadoptowałam część garażu na biuro. W garażu wykonano prace polegające na zbudowaniu ścianki działowej, wykonaniu instalacji elektrycznej, c.o., obsadzeniu stolarki okiennej, położeniu tynków, ułożeniu paneli, malowaniu. Ogólny koszt tych czynności wyniósł 3900 zł. Czy te wydatki mogę jednorazowo zaliczyć w koszty, czy potraktować jako inwestycję w obcym obiekcie? Dom jest moją własnością, ale prywatną - nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wymienionych w pytaniu wydatków nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów, ponieważ nie stanowią remontu, ale ulepszenie (adaptację garażu na biuro). Oznacza to, że poniesione wydatki należy zaliczać do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby można było amortyzować ulepszenie, należy najpierw wprowadzić garaż do ewidencji środków trwałych. Wówczas wydatki na adaptację garażu należy amortyzować metodą liniową, z zastosowaniem stawki dla budynków mieszkalnych 1,5% rocznie.

uzasadnienie

Przypomnijmy, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 (art. 22 ust. 1 updof). Do kosztów uzyskania przychodów można więc zaliczyć wydatki ponoszone m.in. na domy mieszkalne, ale tylko w takiej części, w jakiej dotyczą one prowadzonej działalności gospodarczej w tym domu.

REKLAMA

Remont czy ulepszenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma rozliczenia (zaliczenia do kosztów) wydatków wymienionych w pytaniu zależy jednak od stwierdzenia, czy poniesione nakłady stanowią remont czy ulepszenie. W tym przypadku nie można bowiem mówić o inwestycji w obcym obiekcie - jak sugeruje w pytaniu Czytelniczka.

Wydatki na remont lokalu stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, niezależnie od ich wartości. Natomiast wydatki związane z ulepszeniem, jeśli ich suma w ciągu roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

WAŻNE!

Wydatki na remont lokalu stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, niezależnie od wartości. Natomiast wydatki związane z ulepszeniem, jeśli ich suma w ciągu roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Remont

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia remontu. Jednak zgodnie z definicją słownikową (Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 r., tom 3) remont to: przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu, np. budynku, urządzenia, maszyny, pojazdu mechanicznego; naprawa, odnowienie czegoś. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane remont oznacza wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym.

Ulepszenie

Pojęcie ulepszenia środka trwałego reguluje przepis art. 22g ust. 17 updof. Zgodnie z nim ulepszenie może mieć postać przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Ponadto nakłady na środek trwały powodują jego ulepszenie, jeżeli spełniają następujące przesłanki:

• suma poniesionych w ciągu roku wydatków przekracza 3500 zł,

• wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego i kosztami jego eksploatacji.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć związanych z ulepszeniem środków trwałych (tzn. przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji i modernizacji), jednak zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z 13 marca 1995 r., nr PO 3-722-160/94, do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na:

1) przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,

2) rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp.,

3) rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

4) adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,

5) modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.

Poniesione wydatki jako ulepszenie

Czytelniczka poniosła wydatki związane m.in. z budową ścianki działowej, wykonaniem nieistniejącej instalacji elektrycznej czy centralnego ogrzewania. Nakłady te nie stanowiły przywrócenia wartości użytkowej ani odtworzenia stanu pierwotnego. Wykonanie tych czynności miało na celu zmianę przeznaczenia części garażowej na biuro, czyli adaptacji. Zostały zatem nadane nowe cechy użytkowe części garażowej budynku mieszkalnego. Ogólny koszt wykonanych prac wyniósł 3900 zł. Stanowią więc one ulepszenie garażu, a poniesione na nie wydatki należy zaliczać w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby można było amortyzować ulepszenie, należy jednak wprowadzić garaż do ewidencji środków trwałych. Budynki mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej podlegają bowiem amortyzacji (w części wykorzystywanej na ten cel), jeżeli podatnik podejmie decyzję o ich amortyzowaniu (art. 22c pkt 2 updof). Wówczas wydatki na adaptację garażu należy amortyzować metodą liniową, określoną w art. 22i ust. 1 updof, z zastosowaniem stawki dla budynków mieszkalnych 1,5% rocznie.

• art. 3 ust. 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118

• art. 22 ust. 1, art. 22c pkt 2, art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA