REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na adaptację lokalu, który nie jest amortyzowany

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność usługową. Nie wynajmuję żadnego lokalu, lecz prowadzę ją w domu. W tym celu zaadoptowałam część garażu na biuro. W garażu wykonano prace polegające na zbudowaniu ścianki działowej, wykonaniu instalacji elektrycznej, c.o., obsadzeniu stolarki okiennej, położeniu tynków, ułożeniu paneli, malowaniu. Ogólny koszt tych czynności wyniósł 3900 zł. Czy te wydatki mogę jednorazowo zaliczyć w koszty, czy potraktować jako inwestycję w obcym obiekcie? Dom jest moją własnością, ale prywatną - nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

rada

REKLAMA

Autopromocja

Wymienionych w pytaniu wydatków nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów, ponieważ nie stanowią remontu, ale ulepszenie (adaptację garażu na biuro). Oznacza to, że poniesione wydatki należy zaliczać do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby można było amortyzować ulepszenie, należy najpierw wprowadzić garaż do ewidencji środków trwałych. Wówczas wydatki na adaptację garażu należy amortyzować metodą liniową, z zastosowaniem stawki dla budynków mieszkalnych 1,5% rocznie.

uzasadnienie

Przypomnijmy, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 (art. 22 ust. 1 updof). Do kosztów uzyskania przychodów można więc zaliczyć wydatki ponoszone m.in. na domy mieszkalne, ale tylko w takiej części, w jakiej dotyczą one prowadzonej działalności gospodarczej w tym domu.

Remont czy ulepszenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma rozliczenia (zaliczenia do kosztów) wydatków wymienionych w pytaniu zależy jednak od stwierdzenia, czy poniesione nakłady stanowią remont czy ulepszenie. W tym przypadku nie można bowiem mówić o inwestycji w obcym obiekcie - jak sugeruje w pytaniu Czytelniczka.

Wydatki na remont lokalu stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, niezależnie od ich wartości. Natomiast wydatki związane z ulepszeniem, jeśli ich suma w ciągu roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

WAŻNE!

Wydatki na remont lokalu stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, niezależnie od wartości. Natomiast wydatki związane z ulepszeniem, jeśli ich suma w ciągu roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Remont

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia remontu. Jednak zgodnie z definicją słownikową (Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 r., tom 3) remont to: przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu, np. budynku, urządzenia, maszyny, pojazdu mechanicznego; naprawa, odnowienie czegoś. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane remont oznacza wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym.

Ulepszenie

Pojęcie ulepszenia środka trwałego reguluje przepis art. 22g ust. 17 updof. Zgodnie z nim ulepszenie może mieć postać przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Ponadto nakłady na środek trwały powodują jego ulepszenie, jeżeli spełniają następujące przesłanki:

• suma poniesionych w ciągu roku wydatków przekracza 3500 zł,

REKLAMA

• wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego i kosztami jego eksploatacji.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć związanych z ulepszeniem środków trwałych (tzn. przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji i modernizacji), jednak zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z 13 marca 1995 r., nr PO 3-722-160/94, do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na:

1) przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,

2) rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp.,

3) rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

4) adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,

5) modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.

Poniesione wydatki jako ulepszenie

Czytelniczka poniosła wydatki związane m.in. z budową ścianki działowej, wykonaniem nieistniejącej instalacji elektrycznej czy centralnego ogrzewania. Nakłady te nie stanowiły przywrócenia wartości użytkowej ani odtworzenia stanu pierwotnego. Wykonanie tych czynności miało na celu zmianę przeznaczenia części garażowej na biuro, czyli adaptacji. Zostały zatem nadane nowe cechy użytkowe części garażowej budynku mieszkalnego. Ogólny koszt wykonanych prac wyniósł 3900 zł. Stanowią więc one ulepszenie garażu, a poniesione na nie wydatki należy zaliczać w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby można było amortyzować ulepszenie, należy jednak wprowadzić garaż do ewidencji środków trwałych. Budynki mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej podlegają bowiem amortyzacji (w części wykorzystywanej na ten cel), jeżeli podatnik podejmie decyzję o ich amortyzowaniu (art. 22c pkt 2 updof). Wówczas wydatki na adaptację garażu należy amortyzować metodą liniową, określoną w art. 22i ust. 1 updof, z zastosowaniem stawki dla budynków mieszkalnych 1,5% rocznie.

• art. 3 ust. 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118

• art. 22 ust. 1, art. 22c pkt 2, art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Na stronach Rządowego Centrum Legislacjii, opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA