REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na adaptację lokalu, który nie jest amortyzowany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność usługową. Nie wynajmuję żadnego lokalu, lecz prowadzę ją w domu. W tym celu zaadoptowałam część garażu na biuro. W garażu wykonano prace polegające na zbudowaniu ścianki działowej, wykonaniu instalacji elektrycznej, c.o., obsadzeniu stolarki okiennej, położeniu tynków, ułożeniu paneli, malowaniu. Ogólny koszt tych czynności wyniósł 3900 zł. Czy te wydatki mogę jednorazowo zaliczyć w koszty, czy potraktować jako inwestycję w obcym obiekcie? Dom jest moją własnością, ale prywatną - nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

rada

REKLAMA

Autopromocja

Wymienionych w pytaniu wydatków nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów, ponieważ nie stanowią remontu, ale ulepszenie (adaptację garażu na biuro). Oznacza to, że poniesione wydatki należy zaliczać do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby można było amortyzować ulepszenie, należy najpierw wprowadzić garaż do ewidencji środków trwałych. Wówczas wydatki na adaptację garażu należy amortyzować metodą liniową, z zastosowaniem stawki dla budynków mieszkalnych 1,5% rocznie.

uzasadnienie

Przypomnijmy, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 (art. 22 ust. 1 updof). Do kosztów uzyskania przychodów można więc zaliczyć wydatki ponoszone m.in. na domy mieszkalne, ale tylko w takiej części, w jakiej dotyczą one prowadzonej działalności gospodarczej w tym domu.

Remont czy ulepszenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma rozliczenia (zaliczenia do kosztów) wydatków wymienionych w pytaniu zależy jednak od stwierdzenia, czy poniesione nakłady stanowią remont czy ulepszenie. W tym przypadku nie można bowiem mówić o inwestycji w obcym obiekcie - jak sugeruje w pytaniu Czytelniczka.

Wydatki na remont lokalu stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, niezależnie od ich wartości. Natomiast wydatki związane z ulepszeniem, jeśli ich suma w ciągu roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

WAŻNE!

Wydatki na remont lokalu stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, niezależnie od wartości. Natomiast wydatki związane z ulepszeniem, jeśli ich suma w ciągu roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Remont

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia remontu. Jednak zgodnie z definicją słownikową (Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 r., tom 3) remont to: przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu, np. budynku, urządzenia, maszyny, pojazdu mechanicznego; naprawa, odnowienie czegoś. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane remont oznacza wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym.

Ulepszenie

Pojęcie ulepszenia środka trwałego reguluje przepis art. 22g ust. 17 updof. Zgodnie z nim ulepszenie może mieć postać przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Ponadto nakłady na środek trwały powodują jego ulepszenie, jeżeli spełniają następujące przesłanki:

• suma poniesionych w ciągu roku wydatków przekracza 3500 zł,

REKLAMA

• wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego i kosztami jego eksploatacji.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć związanych z ulepszeniem środków trwałych (tzn. przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji i modernizacji), jednak zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z 13 marca 1995 r., nr PO 3-722-160/94, do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na:

1) przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,

2) rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp.,

3) rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

4) adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,

5) modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.

Poniesione wydatki jako ulepszenie

Czytelniczka poniosła wydatki związane m.in. z budową ścianki działowej, wykonaniem nieistniejącej instalacji elektrycznej czy centralnego ogrzewania. Nakłady te nie stanowiły przywrócenia wartości użytkowej ani odtworzenia stanu pierwotnego. Wykonanie tych czynności miało na celu zmianę przeznaczenia części garażowej na biuro, czyli adaptacji. Zostały zatem nadane nowe cechy użytkowe części garażowej budynku mieszkalnego. Ogólny koszt wykonanych prac wyniósł 3900 zł. Stanowią więc one ulepszenie garażu, a poniesione na nie wydatki należy zaliczać w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby można było amortyzować ulepszenie, należy jednak wprowadzić garaż do ewidencji środków trwałych. Budynki mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej podlegają bowiem amortyzacji (w części wykorzystywanej na ten cel), jeżeli podatnik podejmie decyzję o ich amortyzowaniu (art. 22c pkt 2 updof). Wówczas wydatki na adaptację garażu należy amortyzować metodą liniową, określoną w art. 22i ust. 1 updof, z zastosowaniem stawki dla budynków mieszkalnych 1,5% rocznie.

• art. 3 ust. 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118

• art. 22 ust. 1, art. 22c pkt 2, art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

REKLAMA

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

REKLAMA