REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na adaptację lokalu, który nie jest amortyzowany

Justyna Tarantowicz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność usługową. Nie wynajmuję żadnego lokalu, lecz prowadzę ją w domu. W tym celu zaadoptowałam część garażu na biuro. W garażu wykonano prace polegające na zbudowaniu ścianki działowej, wykonaniu instalacji elektrycznej, c.o., obsadzeniu stolarki okiennej, położeniu tynków, ułożeniu paneli, malowaniu. Ogólny koszt tych czynności wyniósł 3900 zł. Czy te wydatki mogę jednorazowo zaliczyć w koszty, czy potraktować jako inwestycję w obcym obiekcie? Dom jest moją własnością, ale prywatną - nie jest wprowadzony do ewidencji środków trwałych.

rada

REKLAMA

Autopromocja

Wymienionych w pytaniu wydatków nie można zaliczyć bezpośrednio do kosztów, ponieważ nie stanowią remontu, ale ulepszenie (adaptację garażu na biuro). Oznacza to, że poniesione wydatki należy zaliczać do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby można było amortyzować ulepszenie, należy najpierw wprowadzić garaż do ewidencji środków trwałych. Wówczas wydatki na adaptację garażu należy amortyzować metodą liniową, z zastosowaniem stawki dla budynków mieszkalnych 1,5% rocznie.

uzasadnienie

Przypomnijmy, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 (art. 22 ust. 1 updof). Do kosztów uzyskania przychodów można więc zaliczyć wydatki ponoszone m.in. na domy mieszkalne, ale tylko w takiej części, w jakiej dotyczą one prowadzonej działalności gospodarczej w tym domu.

Remont czy ulepszenie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Forma rozliczenia (zaliczenia do kosztów) wydatków wymienionych w pytaniu zależy jednak od stwierdzenia, czy poniesione nakłady stanowią remont czy ulepszenie. W tym przypadku nie można bowiem mówić o inwestycji w obcym obiekcie - jak sugeruje w pytaniu Czytelniczka.

Wydatki na remont lokalu stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, niezależnie od ich wartości. Natomiast wydatki związane z ulepszeniem, jeśli ich suma w ciągu roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

WAŻNE!

Wydatki na remont lokalu stanowią koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia, niezależnie od wartości. Natomiast wydatki związane z ulepszeniem, jeśli ich suma w ciągu roku podatkowego przekroczy kwotę 3500 zł, zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne.

Remont

Przepisy prawa podatkowego nie definiują pojęcia remontu. Jednak zgodnie z definicją słownikową (Słownik Języka Polskiego pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003 r., tom 3) remont to: przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu, np. budynku, urządzenia, maszyny, pojazdu mechanicznego; naprawa, odnowienie czegoś. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy - Prawo budowlane remont oznacza wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyte w stanie pierwotnym.

Ulepszenie

Pojęcie ulepszenia środka trwałego reguluje przepis art. 22g ust. 17 updof. Zgodnie z nim ulepszenie może mieć postać przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Ponadto nakłady na środek trwały powodują jego ulepszenie, jeżeli spełniają następujące przesłanki:

• suma poniesionych w ciągu roku wydatków przekracza 3500 zł,

REKLAMA

• wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonego środka trwałego i kosztami jego eksploatacji.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęć związanych z ulepszeniem środków trwałych (tzn. przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji i modernizacji), jednak zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z 13 marca 1995 r., nr PO 3-722-160/94, do wydatków na ulepszenie środków trwałych zalicza się wydatki na:

1) przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,

2) rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp.,

3) rekonstrukcję, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

4) adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,

5) modernizację, tj. unowocześnienie środków trwałych.

Poniesione wydatki jako ulepszenie

Czytelniczka poniosła wydatki związane m.in. z budową ścianki działowej, wykonaniem nieistniejącej instalacji elektrycznej czy centralnego ogrzewania. Nakłady te nie stanowiły przywrócenia wartości użytkowej ani odtworzenia stanu pierwotnego. Wykonanie tych czynności miało na celu zmianę przeznaczenia części garażowej na biuro, czyli adaptacji. Zostały zatem nadane nowe cechy użytkowe części garażowej budynku mieszkalnego. Ogólny koszt wykonanych prac wyniósł 3900 zł. Stanowią więc one ulepszenie garażu, a poniesione na nie wydatki należy zaliczać w koszty poprzez odpisy amortyzacyjne. Aby można było amortyzować ulepszenie, należy jednak wprowadzić garaż do ewidencji środków trwałych. Budynki mieszkalne, służące prowadzonej działalności gospodarczej podlegają bowiem amortyzacji (w części wykorzystywanej na ten cel), jeżeli podatnik podejmie decyzję o ich amortyzowaniu (art. 22c pkt 2 updof). Wówczas wydatki na adaptację garażu należy amortyzować metodą liniową, określoną w art. 22i ust. 1 updof, z zastosowaniem stawki dla budynków mieszkalnych 1,5% rocznie.

• art. 3 ust. 8 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118

• art. 22 ust. 1, art. 22c pkt 2, art. 22g ust. 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Justyna Tarantowicz

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna 2025: Projekt kompromisowy, zamiast projektu MF

Jeżeli w najbliższym czasie nie będzie ostatecznego projektu Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Zdrowia dotyczącego składki zdrowotnej, to PSL ma przygotowany kompromisowy projekt. W Sejmie mógłby liczyć na głosy ponad 400 posłów. Takiego zdania jest wicepremier, prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz.

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?

Wiele osób wynajmuje swoje mieszkania, także spółdzielcze. Powstaje w tym przypadku pytanie, czy czynsze ze spółdzielni należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu nieruchomości. 

Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

REKLAMA

Nowości w KSeF: faktury papierowe, konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA