REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki szkoleniowe związane z zakupionym środkiem trwałym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W związku z zakupem urządzenia firma wysłała pracownika na szkolenie związane z obsługą tego urządzenia do producenta. Czy wartość szkolenia i delegacji (przejazd i usługa hotelowa) zwiększa wartość początkową tego urządzenia?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tak, wydatki poniesione na szkolenie pracownika w zakresie obsługi nabywanego urządzenia przed przekazaniem go do używania stanowią element jego wartości początkowej. Należy jednak pamiętać, że w niektórych sytuacjach organy podatkowe uznają wydatki na szkolenie pracowników za koszty bieżące firmy.

O prawidłowym rozliczeniu wydatków na szkolenia związane z obsługą nabywanych środków trwałych decyduje ich rodzaj oraz moment poniesienia.

1. Wydatki na szkolenie poniesione przed dniem przekazania środka trwałego do używania

REKLAMA

Wydatki związane z zakupem środka trwałego naliczone do dnia przekazania tego środka trwałego do używania (w więc m.in. wydatki poniesione na szkolenie w zakresie obsługi urządzenia) stanowią element ceny nabycia. Taka regulacja ma z punktu widzenia przedsiębiorcy charakter restrykcyjny, gdyż ustalona w ten sposób cena jest podstawą amortyzacji. W praktyce oznacza to ograniczenie w zakresie prawa do pomniejszenia zobowiązań podatkowych przedsiębiorcy. Zamiast bowiem zaliczyć poniesione wydatki bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, przedsiębiorca zrobi to za pośrednictwem odpisów amortyzacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy nie zawierają dokładnego wyliczenia, jakie wydatki związane z nabyciem środka trwałego należy uznać za element jego wartości początkowej. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że taki katalog istnieje i zawiera go art. 22g ust. 3 updof. Przepis ten nakazuje:

za cenę nabycia uznać kwotę należną zbywcy, powiększoną w szczególności o koszty:

transportu,

załadunku i wyładunku,

ubezpieczenia w drodze,

montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych,

opłat notarialnych, skarbowych i innych,

odsetek,

prowizji,

i pomniejszoną o VAT (z wyjątkiem przypadków, gdy VAT nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku zgodnie z ustawą o VAT).

Katalog ten nie jest zamknięty. Artykuł 22g ust. 3 updof zawiera bowiem zwrot „w szczególności”. Tak więc wymienia tylko pewne przykłady wydatków. W związku z tym wydatki na szkolenie, ale również wydatki związane z podróżą na miejsce szkolenia i noclegi będą stanowiły elementy wartości początkowej nabytego środka trwałego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

W sprawie możliwości zaliczenia do wartości początkowej środka trwałego wydatków (w tym wydatków na szkolenie) poniesionych przed jego nabyciem wypowiedział się Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z 6 kwietnia 2006 r., nr OP/423/37/39/TB/06:

(...) wszystkie wydatki poniesione na nabycie środka trwałego przed jego przekazaniem do użytkowania (w tym również wynagrodzenie dostawcy za usługę szkolenia i asysty w zakresie użytkowania dostarczonego oprogramowania) stanowią podstawę do ustalenia wartości początkowej środka trwałego, od której dokonywane są odpisy amortyzacyjne. Kosztem uzyskania przychodów będą więc zwiększone odpisy amortyzacyjne.

PRZYKŁAD

Spółka jawna kupiła w maju 2008 r. maszynę do porcjowania karmy zwierzęcej o wartości 1 mln zł. Wprowadziła ją do ewidencji środków trwałych w czerwcu 2008 r. Spółka wydała 20 000 zł na przeszkolenie 15 pracowników w zakresie obsługi tego rodzaju maszyny (pozytywna opinia pracowników w kwestii obsługi urządzenia była jednym z elementów decydujących o zakupie maszyny). Szkolenie odbyło się w dniach 25-27 kwietnia 2008 r., czyli jeszcze przed ostatecznym zakupem maszyny. Kwotę 20 000 zł spółka prawidłowo zaliczyła do wartości początkowej.

2. Wydatki na szkolenie, których nie należy amortyzować

Czasem organy podatkowe szczegółowo analizują, czy szkolenie było niezbędnym elementem nabycia środka trwałego. Jeżeli tak nie było, wydatki na szkolenie nie powinny zostać zaliczone do wartości początkowej środka trwałego, lecz bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Przykładem takiego stanowiska w tej sprawie jest postanowienie wydane przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 9 marca 2006 r., nr 1471/DPD1/423-15/06/KK. Środkiem trwałym, którego dotyczyło pytanie, był samolot. Podatnik zorganizował we własnym zakresie szkolenie i loty testowe mające na celu przeszkolenie załogi. Nie było to jednak szkolenie obowiązkowe, od którego zależy nabycie uprawnień do kierowania samolotem danego typu. Było to szkolenie w ramach tzw. „dobrych praktyk”, które nakazują liniom lotniczym odbycie lotów szkolnych na nowej maszynie, niezależnie od szkolenia w ośrodku specjalistycznym. Organ podatkowy uznał, że wydatki szkoleniowe tego typu nie powinny zwiększać wartości początkowej samolotu. Powinny zaś zostać bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

 

Przedmiotowe wydatki zostały poniesione przez Stronę przed przekazaniem samolotu do używania. Zaznaczyć jednakże należy, że nie są to wydatki, od których uzależnione było nabycie tego środka trwałego. Odbycia szkoleń i lotów testowych nie wymuszał na Spółce żaden kontrakt zawarty ze sprzedawcą. Strona poniosła te wydatki, ponieważ chciała podwyższyć jakość swoich usług i zastosować się do tzw. „dobrej praktyki”, to jest pewnych zasad powszechnie stosowanych przez linie lotnicze. Ponadto wydatki zostały poniesione całkowicie we własnym zakresie, tzn. Spółka sama zorganizowała przedmiotowe szkolenia oraz loty testowe. (...) niewątpliwie przeszkolenie pilotów, przetestowanie sprawności załogi w trakcie lotów testowych oraz zebranie opinii o jakości świadczonej usługi mają wpływ na poziom usług, które Spółka wykonuje oraz zamierza wykonywać. Wydatki poniesione na te działania stanowią więc koszty uzyskania przychodu, przy czym ze względu na ich ogólny charakter, tj. brak możliwości przyporządkowania do konkretnego przychodu, podlegają one zaliczeniu do tych kosztów w dacie ich poniesienia. Reasumując, przedmiotowe wydatki winny zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, a nie podwyższać wartość środka trwałego.

Na podstawie zacytowanej interpretacji należy uznać, że wydatki na szkolenie przeprowadzone wewnątrz firmy przed wprowadzeniem środka trwałego do ewidencji środków trwałych mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów (z pominięciem amortyzacji) po wykazaniu, że:

1) szkolenie nie ma charakteru obowiązkowego oraz

2) bez szkolenia jest możliwa obsługa zakupionego środka trwałego przez pracowników na podstawie ich dotychczasowych kwalifikacji.

3. Wynagrodzenie pracowników jako element wartości początkowej

Wydatki na wypłacane pracownikom wynagrodzenia są zaliczane do bieżących kosztów podatkowych. Od tej zasady istnieje jednak wyjątek. Dotyczy on sytuacji, gdy pracodawca przyzna pracownikom dodatkowe wynagrodzenie związane z uruchomieniem lub dostosowaniem przez nich do struktury firmy sposobu wykorzystania zakupionego środka trwałego. W takim przypadku wypłacone wynagrodzenie powinno zostać zaliczone do wartości początkowej nabytego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Na takim stanowisku stanął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w decyzji z 20 lutego 2008 r., nr ILPB3/423-262/07-2/ŁM:

Spółka obliczając wartość początkową nabytej wartości niematerialnej i prawnej, tj. licencji, winna uwzględnić cenę jej nabycia, którą jest kwota należna zbywcy, powiększoną o koszty związane z zaangażowaniem pracowników Spółki we wdrożenie systemu informatycznego, czyli koszty wynagrodzenia wraz z pochodnymi za prace dotyczące konfiguracji systemu na potrzeby Spółki, wpisania lub przeniesienia danych istniejących, za prace testowe, sprawdzające poprawność działania poszczególnych funkcji systemu, poniesione do dnia przyjęcia do użytkowania i wprowadzenia do ewidencji wartości środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

• art. 22g ust. 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1673

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA