REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wynajem mieszkania dla pracowników jest dla nich przychodem

Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma wynajmuje trzy umeblowane mieszkania dla swoich pracowników pochodzących z innej miejscowości. Mieszkania wynajmowane są na rachunki od osób niebędących czynnymi podatnikami VAT. Jak rozliczyć taki wynajem, jeżeli jedno mieszkanie jest wynajmowane dla jednego pracownika? A jak, gdy wynajmowane jest dla kilku pracowników? Czy wartość wynajmu należy doliczyć do dochodu pracownika? Czy taki wydatek jest dla nas kosztem uzyskania przychodów?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Świadczenie w postaci nieodpłatnego udostępnienia mieszkania dla jednego pracownika nie jest objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym wartość takiego świadczenia należy doliczyć do przychodów pracownika ze stosunku pracy. W przypadku najmu mieszkania dla kilku pracowników sposób rozliczenia przychodu z tego tytułu zależy od wartości tego świadczenia. Wydatki związane z najmem mieszkania stanowią koszt uzyskania przychodów pracodawcy. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przychody. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Państwa firma wynajmuje w miejscowości, w której znajduje się jej siedziba, mieszkania dla pracowników pochodzących z innych miejscowości.

REKLAMA

Aby stwierdzić, czy wartość tych świadczeń w ogóle podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy odwołać się do art. 12 ust. 1 updof. Wynika z niego, że przychodami ze stosunku pracy jest nie tylko pensja, ale również wartość nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 19 updof zwolniona od podatku jest:

wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników w:

hotelach pracowniczych,

kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania

- do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 500 zł.

Należy jednak pamiętać, że zwolnienie to ma zastosowanie tylko do tych pracowników, których miejsce zamieszkania jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie korzysta z podwyższonych kosztów uzyskania przychodów (art. 21 ust. 14 updof).

Powyższe zwolnienie ma zastosowanie do ponoszonych przez pracodawcę świadczeń z tytułu zakwaterowania pracowników, ale tylko w hotelach pracowniczych bądź kwaterach prywatnych wynajmowanych na cele zbiorowego zakwaterowania. Natomiast świadczenie w postaci udostępnienia pracownikowi mieszkania nie korzysta ze zwolnienia. Świadczenie to w całości podlega opodatkowaniu. Państwa firma powinna zaliczyć wartość tego świadczenia do przychodu pracownika ze stosunku pracy.

Jeżeli przedmiotem świadczenia jest udostępnienie lokalu, to wartość pieniężną tego świadczenia należy ustalić według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu. W praktyce oznacza to, że jeżeli Państwa firma wynajmuje mieszkanie dla pracownika, podstawą ustalenia wartości tego świadczenia będzie kwota czynszu wynikająca z umowy najmu. Wynika to z faktu, że gdyby pracownik sam wynajmował takie mieszkanie, to również musiałby zawrzeć taką umowę. Wówczas ponosiłby wydatki na czynsz w wysokości wynikającej z tej umowy (art. 11 ust. 2a pkt 3 updof).

PRZYKŁAD

Na podstawie umowy najmu firma wynajmuje mieszkanie za kwotę 1200 zł miesięcznie. Mieszkanie zostało wynajęte dla jednego pracownika. Pracownik korzysta z niego przez cały miesiąc. W związku z tym do jego przychodów ze stosunku pracy należy doliczyć przychód z tego nieodpłatnego świadczenia w wysokości 1200 zł.

Najem mieszkania na rzecz kilku pracowników

Świadczenie w postaci udostępnienia mieszkania kilku pracownikom może być zwolnione od podatku, jeżeli jest to „prywatna kwatera wynajmowana na cele zbiorowego zakwaterowania”. Przepisy nie definiują tego pojęcia. Należy przyjąć, że kwaterą prywatną może być również lokal mieszkalny. Natomiast zbiorowe zakwaterowanie oznacza, że lokal przeznaczony jest do pobytu kilku osób. Istotne jest jednak, aby z umowy najmu wynikało, że w mieszkaniu wynajmowanym od osoby prywatnej zakwaterowanych będzie kilku pracowników. Wówczas kwota czynszu przypadająca na każdego pracownika do wysokości 500 zł będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 19 updof.

Na takim stanowisku stają również organy podatkowe. W piśmie z 21 listopada 2005 r., nr II US pb IB/415-56/323a/64/05/KSz, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdził, że:

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyjaśnia pojęcia „kwatera prywatna wynajmowana na cele zbiorowego zakwaterowania”. Z wykładni językowej tego pojęcia wynika, iż dotyczy ono kwater prywatnych będących zarówno lokalami mieszkalnymi, jak i pomieszczeniami w takich lokalach, które pracodawca zamierza wynająć w celu udostępnienia ich w tym samym czasie więcej niż jednemu pracownikowi. Zauważyć należy, iż w związku z tym, że decydujący pozostaje cel pracodawcy w momencie wynajmowania kwatery, nie ma znaczenia fakt, ilu pracowników faktycznie z niej korzysta, o ile pracodawca wynajął przedmiotową kwaterę grupie pracowników.

Zauważyć w tym miejscu należy, że omawianym zwolnieniem nie będą więc objęte świadczenia ponoszone przez zakład pracy z tytułu zakwaterowania pracowników w kwaterze prywatnej wynajmowanej do indywidualnego użytku danego pracownika, jak również zakwaterowania pracowników w lokalu mieszkalnym będącym własnością pracodawcy. Takie nieodpłatne świadczenia stanowić będą podlegający opodatkowaniu przychód pracownika ze stosunku pracy.

Jednocześnie ustawodawca przewidział limit kwoty wolnej od podatku - do wysokości nieprzekraczającej 500 zł miesięcznie. Opodatkowaniu podlegać więc będzie nadwyżka wartości świadczeń z ww. tytułu przypadających na danego pracownika powyżej 500 zł miesięcznie.

PRZYKŁAD

Umowa najmu zawarta między firmą a osobą fizyczną będącą właścicielem mieszkania przewiduje, że przedmiotem wynajmu jest kwatera przeznaczona do zakwaterowania trzech pracowników. Miesięczny czynsz wynosi 1200 zł. W mieszkaniu będą zakwaterowani przez cały miesiąc trzej pracownicy. Każdy z nich otrzyma świadczenie w wysokości 1200 zł : : 3 = 400 zł miesięcznie. Ponieważ kwota ta nie przekracza 500 zł, świadczenia te będą zwolnione od podatku. Nie powinny więc być zaliczane do przychodów pracowników ze stosunku pracy.

Koszty. Ponieważ wydatek na najem mieszkania wiąże się z zapewnieniem pracownikom zakwaterowania, to tym samym stanowi dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu. Jako wydatek związany z funkcjonowaniem firmy, spełnia wymogi zawartej w art. 22 ust. 1 updof definicji kosztu uzyskania przychodu i nie jest wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu zawartym w art. 23 updof.

VAT. Nieodpłatne świadczenie w postaci udostępnienia pracownikom mieszkań przez Państwa firmę nie podlega opodatkowaniu VAT. Ponieważ Państwa firma wynajmuje mieszkania od osób fizycznych wystawiających z tego tytułu rachunki (najem mieszkań na cele mieszkaniowe nie podlega VAT), nie przysługuje jej z tego tytułu prawo do odliczenia VAT. Nie jest zatem spełniony jeden z warunków opodatkowania VAT nieodpłatnych świadczeń przekazywanych na cele osobiste pracowników. Warunek ten to prawo do odliczenia VAT. Został on wskazany w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z nim:

nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

• art. 11 ust. 2a pkt 3, art. 12 ust. 1, ust. 3, art. 21 ust. 1 pkt 19, ust. 14 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 143, poz. 894

• art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

Krzysztof Rustecki

ekspert w zakresie podatków dochodowych

 

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA