REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jakiej sytuacji pracodawca jest zobowiązany odprowadzić podatek dochodowy i składki na system ubezpieczeń społecznych od akcji pracowniczych? Jakie ma to znaczenie przy rozliczeniu się przez pracownika na formularzu PIT-38?

Przekazywane przez pracodawcę - nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie - udziały lub akcje to powszechna forma premiowania pracowników. W zależności od sposobu pozyskania przez firmę udziałów lub akcji oraz formy ich przekazania swoim pracownikom, wymagane jest odprowadzenie przez pracodawcę podatku dochodowego i składek na system ubezpieczeń społecznych (analogicznie jak w przypadku innych świadczeń pracowniczych) lub brak jest takiego obowiązku. Biorąc pod uwagę powyższe wyznaczniki pozyskania i przekazania akcji lub udziałów, można zasadniczo wyróżnić dwie sytuacje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwsza z nich to sytuacja, w której transakcja nabycia akcji przez pracowników spełnia warunki określone w art. 24 ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.). W takim przypadku pracodawca nie oblicza dochodu przy objęciu akcji przez pracowników, ponieważ nie ma obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego oraz składek na system ubezpieczeń społecznych. Natomiast pracownik zobowiązany jest do wykazania dochodu ze zbycia takich akcji na formularzu PIT-38 i zapłaty należnego podatku.

Według art. 24 ust 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.”.

Przykład 1

REKLAMA

Firma X przekazała nieodpłatnie akcje swoim pracownikom na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Są to akcje nowej emisji firmy X.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku pracodawca - firma X, w momencie przekazania akcji pracownikom nie ustala dochodu do opodatkowania i odprowadzenia składek na system ubezpieczeń społecznych. Natomiast pracownik firmy X jest zobowiązany do wykazania dochodu w PIT-38 i zapłaty należnego podatku dopiero w momencie zbycia tych akcji.

Przykład 2

Spółka-emitent Y przekazała nieodpłatnie akcje swoim pracownikom na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Są to akcje, które spółka Y objęła pierwotnie w drodze nowej emisji wyłącznie w celu przekazania swoim pracownikom.

Analogicznie jak w powyższym przykładzie pracodawca - spółka Y, w momencie przekazania akcji pracownikom nie ustala dochodu do opodatkowania i odprowadzenia składek na system ubezpieczeń społecznych. Natomiast pracownik firmy Y jest zobowiązany do wykazania dochodu w PIT-38 i zapłaty należnego podatku dopiero w momencie zbycia tych akcji.

Druga sytuacja to transakcja nabycia akcji przez pracowników, która nie spełnia warunków określonych w art. 24 ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.), np.: przekazanie pracownikom nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie przez spółkę swoich udziałów albo akcji, przy założeniu że program akcjonariatu pracowniczego nie powstał na mocy uchwały walnego zgromadzenia wspólników lub spółka nabyła na rynku akcje starej emisji w celu zaoferowania ich pracownikom. W takim przypadku nieodpłatne lub częściowo odpłatne zbycie akcji na rzecz pracowników zobowiązuje pracodawcę do opodatkowania uzyskanego z tego tytułu dochodu pracowników analogicznie jak przy innych świadczeniach pracowniczych. Dochodem jest różnica między wartością przekazanych udziałów lub akcji a odpłatnością ponoszoną przez pracownika. Kwota ta stanowi podstawę do opodatkowania i odprowadzenia składek na system ubezpieczeń społecznych, a czynności te powinny nastąpić w momencie przeniesienia własności tych akcji. Pracownik tego typu dochód wykazuje - podobnie jak inne dochody ze stosunku pracy - w rozliczeniu PIT-37 lub ewentualnie w PIT-36. Dodatkowo zobowiązany jest do wykazania dochodu ze zbycia takich akcji na formularzu PIT-38 i ewentualnie zapłaty należnego podatku. Ważnym elementem w tym przypadku jest ustalenie kosztu zbywanych akcji, który będzie równy rynkowej wartości tych akcji w momencie ich kupna przez pracownika.

Według art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest: 1) wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo

2) wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń...”.

Przykład 3

Firma Z - w ramach międzynarodowego programu akcjonariatu pracowniczego - umożliwia pracownikom nabywanie swoich akcji notowanych na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych po cenie o 20 proc. niższej od ich pełnej wartości. Przy założeniu że w dniu przekazania akcji pracownikom cena nabycia na giełdzie jednej akcji wynosi 100USD, nabywający zobowiązany jest do zapłaty 80 USD za każdą akcję.

W takim przypadku - biorąc pod uwagę fakt, iż nie są to akcje nowej emisji - mamy do czynienia z częściowo odpłatnym świadczeniem pracowniczym. Różnica, jaka powstaje pomiędzy ceną rynkową akcji a ceną, po jakiej akcje zostały zaproponowane w ramach międzynarodowego programu akcjonariatu pracowniczego, stanowi dla nabywających przychód ze stosunku pracy. Wartość tego przychodu określana jest - zgodnie z art. 11 ust. 2d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - „jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2...” (wartość rynkowa) „...a odpłatnością ponoszoną przez podatnika”. Dla powyższego przykładu będzie to 100USD - 80USD = 20USD na akcje. Tak więc odnośnie danego pracownika, podstawą dla pracodawcy do opodatkowania i odprowadzenia składek na system ubezpieczeń społecznych będzie przychód na jedną akcję przemnożony przez liczbę akcji i przeliczony na złote po odpowiednim kursie NBP. Natomiast sam pracownik przy zbyciu akcji może określić w formularzu PIT-38 koszt nabycia jednej akcji w kwocie 100USD, przeliczonej na złote po odpowiednim kursie NBP.

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA