REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcje pracownicze a PIT-38

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Hartman
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jakiej sytuacji pracodawca jest zobowiązany odprowadzić podatek dochodowy i składki na system ubezpieczeń społecznych od akcji pracowniczych? Jakie ma to znaczenie przy rozliczeniu się przez pracownika na formularzu PIT-38?

Przekazywane przez pracodawcę - nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie - udziały lub akcje to powszechna forma premiowania pracowników. W zależności od sposobu pozyskania przez firmę udziałów lub akcji oraz formy ich przekazania swoim pracownikom, wymagane jest odprowadzenie przez pracodawcę podatku dochodowego i składek na system ubezpieczeń społecznych (analogicznie jak w przypadku innych świadczeń pracowniczych) lub brak jest takiego obowiązku. Biorąc pod uwagę powyższe wyznaczniki pozyskania i przekazania akcji lub udziałów, można zasadniczo wyróżnić dwie sytuacje.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza z nich to sytuacja, w której transakcja nabycia akcji przez pracowników spełnia warunki określone w art. 24 ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.). W takim przypadku pracodawca nie oblicza dochodu przy objęciu akcji przez pracowników, ponieważ nie ma obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego oraz składek na system ubezpieczeń społecznych. Natomiast pracownik zobowiązany jest do wykazania dochodu ze zbycia takich akcji na formularzu PIT-38 i zapłaty należnego podatku.

Według art. 24 ust 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.”.

Przykład 1

REKLAMA

Firma X przekazała nieodpłatnie akcje swoim pracownikom na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Są to akcje nowej emisji firmy X.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku pracodawca - firma X, w momencie przekazania akcji pracownikom nie ustala dochodu do opodatkowania i odprowadzenia składek na system ubezpieczeń społecznych. Natomiast pracownik firmy X jest zobowiązany do wykazania dochodu w PIT-38 i zapłaty należnego podatku dopiero w momencie zbycia tych akcji.

Przykład 2

Spółka-emitent Y przekazała nieodpłatnie akcje swoim pracownikom na podstawie uchwały walnego zgromadzenia. Są to akcje, które spółka Y objęła pierwotnie w drodze nowej emisji wyłącznie w celu przekazania swoim pracownikom.

Analogicznie jak w powyższym przykładzie pracodawca - spółka Y, w momencie przekazania akcji pracownikom nie ustala dochodu do opodatkowania i odprowadzenia składek na system ubezpieczeń społecznych. Natomiast pracownik firmy Y jest zobowiązany do wykazania dochodu w PIT-38 i zapłaty należnego podatku dopiero w momencie zbycia tych akcji.

Druga sytuacja to transakcja nabycia akcji przez pracowników, która nie spełnia warunków określonych w art. 24 ust. 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.), np.: przekazanie pracownikom nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie przez spółkę swoich udziałów albo akcji, przy założeniu że program akcjonariatu pracowniczego nie powstał na mocy uchwały walnego zgromadzenia wspólników lub spółka nabyła na rynku akcje starej emisji w celu zaoferowania ich pracownikom. W takim przypadku nieodpłatne lub częściowo odpłatne zbycie akcji na rzecz pracowników zobowiązuje pracodawcę do opodatkowania uzyskanego z tego tytułu dochodu pracowników analogicznie jak przy innych świadczeniach pracowniczych. Dochodem jest różnica między wartością przekazanych udziałów lub akcji a odpłatnością ponoszoną przez pracownika. Kwota ta stanowi podstawę do opodatkowania i odprowadzenia składek na system ubezpieczeń społecznych, a czynności te powinny nastąpić w momencie przeniesienia własności tych akcji. Pracownik tego typu dochód wykazuje - podobnie jak inne dochody ze stosunku pracy - w rozliczeniu PIT-37 lub ewentualnie w PIT-36. Dodatkowo zobowiązany jest do wykazania dochodu ze zbycia takich akcji na formularzu PIT-38 i ewentualnie zapłaty należnego podatku. Ważnym elementem w tym przypadku jest ustalenie kosztu zbywanych akcji, który będzie równy rynkowej wartości tych akcji w momencie ich kupna przez pracownika.

Według art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, „w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest: 1) wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo

2) wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń...”.

Przykład 3

Firma Z - w ramach międzynarodowego programu akcjonariatu pracowniczego - umożliwia pracownikom nabywanie swoich akcji notowanych na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych po cenie o 20 proc. niższej od ich pełnej wartości. Przy założeniu że w dniu przekazania akcji pracownikom cena nabycia na giełdzie jednej akcji wynosi 100USD, nabywający zobowiązany jest do zapłaty 80 USD za każdą akcję.

W takim przypadku - biorąc pod uwagę fakt, iż nie są to akcje nowej emisji - mamy do czynienia z częściowo odpłatnym świadczeniem pracowniczym. Różnica, jaka powstaje pomiędzy ceną rynkową akcji a ceną, po jakiej akcje zostały zaproponowane w ramach międzynarodowego programu akcjonariatu pracowniczego, stanowi dla nabywających przychód ze stosunku pracy. Wartość tego przychodu określana jest - zgodnie z art. 11 ust. 2d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - „jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2...” (wartość rynkowa) „...a odpłatnością ponoszoną przez podatnika”. Dla powyższego przykładu będzie to 100USD - 80USD = 20USD na akcje. Tak więc odnośnie danego pracownika, podstawą dla pracodawcy do opodatkowania i odprowadzenia składek na system ubezpieczeń społecznych będzie przychód na jedną akcję przemnożony przez liczbę akcji i przeliczony na złote po odpowiednim kursie NBP. Natomiast sam pracownik przy zbyciu akcji może określić w formularzu PIT-38 koszt nabycia jednej akcji w kwocie 100USD, przeliczonej na złote po odpowiednim kursie NBP.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA